Pada suatu hari, syarikat blockchain lain memutuskan untuk mengambil alih industri media dan periklanan yang rosak.

Anggapan yang cukup umum bahawa model semasa gagal di banyak bidang. Penonton terpaksa menonton iklan yang tidak mereka minati. Pengiklan membayar untuk menjengkelkan penonton yang salah. Bagi pencipta kandungan? Mereka kebanyakannya mengunyah mi cawan di pangsapuri yang redup.

“Begitulah cara saya mendefinisikan patah,” kata Seth Shapiro Pengasas dari syarikat media Rangkaian AlphaNetworks. “Perkara-perkara hancur apabila pencipta tidak benar-benar gembira, dan pengguna tidak begitu gembira dan tidak ada yang merasa mereka mendapat banyak tawaran. Mereka semua hanya berusaha untuk mendapatkannya dan saya rasa kita boleh melakukan yang lebih baik lagi. ”

Oleh itu, apa yang menjadikan AlphaNetworks berbeza daripada semua tentera salib media bertenaga blockchain bermata bintang di luar sana? Produk yang berfungsi, sebagai permulaan. Pasukan yang mantap dengan latar belakang media, blockchain, dan teknologi. Dan beberapa rakan kongsi yang cukup serius yang merangkumi IBM Cloud Video, Watson AI, dan RadicalMedia.

CoinCentral bertemu dengan Seth di World Blockchain Forum di London bulan ini untuk mengetahui bagaimana dia dan pasukannya berhasrat memperbaiki masalah media.

Tembakan Kepala Seth Shapiro

Pengasas Seth Shapiro AlphaNetworks

Bagaimana Seth Shapiro Masuk ke Blockchain?

Dengan latar belakang psikologi dan minat untuk muzik, Seth bekerja sebagai pengeluar label rakaman bebas, belajar dua pelajaran berharga sejak awal. Pertama, psikologi organisasi adalah asas kejayaan. “Banyak inovasi berkaitan dengan budaya syarikat,” katanya. Dan yang kedua, “jangan sekali-kali memasuki perniagaan yang tidak berkembang.”

Dia menghela nafas, “Saya suka muzik, tetapi perniagaan muzik menghadapi cabaran mendasar yang tidak pernah ditangani oleh orang yang menjalankannya.”

Tunggu, jadi, industri media selalu hancur? Shapiro berpendapat bahawa ia ada. Sebagai pemenang Anugerah Emmy dua kali, yang bekerja sebagai Pengeluar Kanan untuk Syarikat Walt Disney dan Ketua Pengeluaran di DIRECTV, dia mempunyai tempat duduk di barisan depan untuk evolusinya.

“Saya selalu menjadi lelaki yang melakukan perkara baru, jadi saya selalu disewa sebagai seseorang yang mengerjakan apa sahaja platform baru dengan teknologi baru.”

Sekilas melihat Shapiro’s Profil LinkedIn sudah cukup untuk membuat kepala anda berpusing. Dari komposisi muzik hingga kejuruteraan perisian, media, dan teknologi, dia memimpin banyak gelombang inovasi. Dia juga belajar membuat kod.

“Selepas saya dalam bidang muzik, saya memutuskan untuk tidak pernah berada dalam perniagaan yang tidak berkembang. Perkara yang berkembang adalah digital. Saya membuat lompatan intuitif besar ini dan memutuskan bahawa saya akan belajar menjadi pengekod. Satu-satunya cara untuk memahami dan bagaimana menceburkan diri dalam perniagaan pada masa itu adalah dengan dapat melakukannya sendiri.

Saya berpindah ke Hollywood tepat ketika Internet bermula. Mungkin ada lima pengeluar di Hollywood yang sebenarnya pengeluar yang kompeten yang juga dapat menguruskan pembangunan perisian. Saya adalah salah seorang dari mereka, jadi itu adalah masa yang tepat. “

Media dan Teknologi saling berkaitan

“Pada dasarnya saya berpendapat bahawa perniagaan media selalu terikat dengan teknologi. Sebilangan besar pergerakan ekonomi utama dan sebahagian besar pergerakan kreatif utama di media berlaku dengan memanfaatkan teknologi baru dengan sesuatu yang benar-benar kreatif. Anda akan menggunakan teknologi baru dan kebangkitan budaya semacam ini, dan kemudian ia akan menjadi perlahan dan membosankan, dan kemudian teknologi lain akan membukanya lagi.

Gelombang Media Keempat

Blockchain adalah Gelombang Media Keempat https://alphanetworks.io/

Saya rasa sekarang kita mempunyai satu siri model perniagaan yang sudah tidak berguna lagi. Sebagai contoh, berita televisyen. Berita televisyen bermula dengan Kennedy. Kennedy menjadikan berita itu seksi. Ketika itulah berita bermula dari 15 minit hingga 30 minit. Ketika itulah orang mula mengambil biro antarabangsa. Kemuncaknya mungkin dengan Watergate dan Perang Vietnam … Sekarang, berita TV adalah untuk orang berusia enam puluhan. “

Statistik pada TV kabel, secara umum, sangat suram, dengan penonton memotong tali pusat. Rata-rata rumah membayar untuk 206 rangkaian dan menonton sekitar 15, dan rata-rata penonton berita TV berumur 68 tahun. Tetapi bagaimana dengan YouTube, Netflix dan streaming langsung?

Media Sosial Bukan Penyelesaiannya

“Saya fikir dalam banyak cara asas, YouTube rosak,” katanya. “Ada banyak janji dalam idea untuk menyiarkan diri sendiri atau usia yang dipengaruhi oleh pengaruh. Tetapi kenyataannya adalah bahawa kita berada di lingkungan di mana kandungan orang dapat diturunkan dari platform kapan saja dengan alasan apa pun. Dan hanya 3 peratus daripada keseluruhan penyumbang yang memperoleh di atas garis kemiskinan. Itu bagi saya nampaknya bukan model yang optimum.

Oleh kerana budaya influencer menjadi semakin penting dan semakin banyak orang mempunyai kemampuan dan bakat untuk membuat video yang bagus, semestinya ada cara bagi mereka untuk mencari nafkah. Bukan hanya YouTube, tetapi juga Facebook. Saya berpendapat bahawa berusaha membina perniagaan berasaskan video atau berusaha membina perniagaan di YouTube atau Facebook adalah seperti membina rumah di tanah orang lain. Anda hanya menunggu kasut lain jatuh. “

Kandungan Youtube Dihapus

Kandungan YouTube Dihapus

Dan bagaimana dengan masalah berita palsu? “Berita palsu, ya. Kekurangan pengesahan, kekurangan pengesanan. [Industri] lain yang rosak, sekarang anda memulakan saya, adalah pengiklanan. Pengiklan terlibat dalam apa yang saya anggap sebagai sistem kegagalan yang dijamin kerana mereka membayar sesuatu yang pada dasarnya tidak disukai orang.

Apa jenis rasa yang dibuat? Anda membayar untuk memaksa saya menonton sesuatu yang saya tidak mahu melihatnya. Penyelesaiannya semestinya dalam talian, tetapi YouTube lebih buruk lagi. Preroll sama menjengkelkan. Mereka berjaya menyusahkan sebanyak 15 saat dalam masa 30 saat.

Masalah untuk Pencipta Kandungan

“Model yang ada masih mempunyai banyak masalah. Saya tidak akan mengatakan bahawa mereka rosak tetapi tidak optimum. Sebagai contoh, Netflix mengambil lesen eksklusif, selalunya 10 tahun untuk sekeping kandungan. Mereka membayar sejumlah wang, tetapi kemudian hak pemegangnya mempunyai sedikit kebebasan. Kandungan itu pada dasarnya hilang. Mereka hampir tidak mendapat data dari Netflix. Walaupun Netflix dapat mengumpulkan jumlah data yang luar biasa, mereka sebenarnya tidak membagikannya dengan pencipta kandungan. “

Ini bermaksud bahawa penerbit rancangan tidak tahu siapa yang menonton rancangan mereka, populariti episod tertentu, demografi apa yang paling mereka minati, jenis topik apa yang harus dihindari dan topik mana yang menarik perhatian penonton. “Anda akan menyangka idea bahawa digital akan lebih telus dan memberikan lebih banyak data. Itu sebenarnya belum lagi berlaku, ”katanya.

Isu cetak rompak juga merupakan “masalah besar,” katanya. “Terdapat lebih banyak kandungan dalam talian, tetapi sekarang ada orang, di mana sahaja di rantai isyarat dari pelakon hingga penerbit hingga pengarah ke studio yang membuat filem tayangan hidup dalam keganasan sehingga filem itu akan berakhir di BitTorrent sebelum pembukaan hujung minggu dan menghancurkan ratusan … Saya pernah bersama penerbit yang filemnya bocor dan seperti pergi ke pengebumian. “

Penyelesaian AlphaNetworks

“Apa yang kami lakukan dengan AlphaNetworks adalah mengambil penyelesaian video streaming kelas dunia yang sudah dibuat dan kami memasangkannya dengan sistem blockchain dalaman kami untuk merakam setiap interaksi oleh setiap pengguna dengan setiap bahagian kandungan. Kami akan mempunyai rekod penggunaan tepat yang tepat. Kemudian kami berkongsi dengan papan pemuka yang sangat hebat dengan setiap pencipta.

Rangkaian AlphaNetworks

Penyelesaian AlphaNetworks

Algoritma kami dipanggil Proof of Engagement dan jadi apa yang dilakukannya adalah ia akan memberitahu episod tujuh anda keluar dari taman. Kami melihat anda mempunyai penonton yang sedang tren di Amerika Selatan. Episod anda yang berkaitan dengan resipi sangat berjaya … Kemudian kami membayar berdasarkan penggunaan sebenar. Semuanya ditulis untuk rangkaian dan jika anda mendapat 237,000 tontonan, anda akan mendapat bayaran sebanyak 237,000 tontonan. “

Dan tidak seperti Netflix yang enggan berkongsi data dengan pencipta kandungan, AlphaNetworks mahu pencipta kandungan berjaya. “Semakin banyak orang yang ingin menonton anda, semakin banyak kesan rangkaian yang ada pada lebih banyak orang yang ingin masuk ke dunia kita dan menggunakan lebih banyak kandungan. Oleh itu, kami benar-benar sejajar dengan [pembuat kandungan]. Kami mahu anda menjana sebanyak mungkin wang dan kami ingin menjadi tempat yang menggembirakan bagi pencipta kandungan. “

Masalah bagi Penonton dan Pengiklan

“Model perniagaan media yang paling kuat dari masa ke semasa adalah TV langganan. TV berbayar, selama beberapa dekad, menjana berbilion-bilion dolar, ”kata Seth. “Ia tidak berfungsi lagi. Perkara yang berfungsi sekarang dan yang akan berfungsi semakin meningkat ialah streaming perkhidmatan video. Orang yang membayar langganan dalam jumlah yang lebih kecil untuk lebih banyak barang yang mereka mahukan dan membayar lebih sedikit untuk barang yang mereka sama sekali tidak berminat. “

Lebih-lebih lagi, penonton ditampar dengan iklan setiap kali mereka menghidupkan. “Anda juga tidak boleh menghukum orang dengan iklan dan terus terang, itu juga tidak baik bagi pengiklan. Ini hanya mewujudkan pergaulan negatif. Satu perkara yang akan kita lakukan ialah kita hanya membayar orang untuk menonton iklan. Perkara lain yang akan kita lakukan ialah kita menyasarkan iklan dengan lebih berkesan kepada pelanggan. “

Penyelesaian AlphaNetworks

“Sebahagian dari ekonomi token yang kami rancang adalah untuk cara perniagaan media benar-benar berjalan. Sekiranya orang menonton iklan, mereka memilih untuk ikut serta atau mendapat bayaran untuk melakukannya atau mempunyai sejenis utiliti tulen… Sekiranya kita tahu bahawa anda orang kripto, maka iklan yang baik untuk membandingkan dompet sejuk yang berbeza mungkin tidak menjengkelkan kepada anda. Mungkin sebenarnya bermanfaat bagi anda, tetapi juga berguna bagi Ledger atau Trezor jika anda membelinya. Saya berpendapat bahawa kami ingin menginovasikan bentuk kandungan baru iaitu iklan maklumat yang tidak membuang masa.

Anda memuaskan pengiklan kerana mereka akan memberitahu mereka lebih banyak maklumat. Tetapi anda tidak membuang masa orang yang tidak berminat. Itulah jenis perkara yang ingin kita lakukan. Buat iklan yang lebih menggembirakan dan berguna dan tidak menjengkelkan. “

Terdapat juga kandungan berjenama, seperti sinetron kuno dengan kandungan yang dibawa oleh label tertentu kepada anda. Tidak perlu menonton iklan tetapi pengiklan dapat menyesuaikan diri dengan pertunjukan yang menarik, dan pengguna mempunyai imej jenama yang baik. “Pengiklan perlu menjalankan perniagaan untuk memberi nilai kembali kepada pengguna,” katanya.

Beberapa Perkara Lebih Keren yang Membuat AlphaNetworks Terhebat

Terlepas dari produk yang berfungsi dan beberapa perkongsian yang tidak siuman, syarikat ini memikirkan jalan menuju masa depan. Melalui Watson AI, mereka sebenarnya dapat mengekstrak pengecaman wajah dan pendengaran dan mengetahui jenis kandungan yang paling dinikmati oleh penonton untuk menyasarkan sorotan kepada mereka. Menyeramkan atau sejuk?

“Watson mempunyai pengiktirafan visual penuh dan pengiktirafan pendengaran penuh dan dapat mula mengekstrak metadata dan subjek serta nada dan sentimen,” kata Seth. Mereka sudah mencubanya mengedit gelendong bola sepak berkualiti tinggi.

“Kami ingin benar-benar memperdalam metadata dan maklumat mengenai pengaturcaraan dan untuk melakukan analisis data yang lebih mendalam mengenai apa yang orang benar-benar bertindak balas dan kemudian dapat dengan lebih berkesan mendapatkan lebih banyak barang yang mereka sukai tanpa perlu melalui ribuan dan beribu-ribu barang. Sekiranya anda menganggap persekitaran seperti YouTube, jika anda tidak mencari artis tertentu, sangat sukar untuk mencari sesuatu. Anda memerlukan pendekatan kurasi dan sains data yang lebih mendalam. ”

Dan Bagaimana dengan IoT?

Muka Seth menyala. “Tidak ada yang membincangkannya sebentar lagi,” katanya, “tetapi ya, di depan IoT, salah satu sebab lain mengapa saya begitu teruja dengan AlphaNetworks dan mengapa saya fikir seluruh kawasan ini akan menjadi sangat meletup adalah tepat maksud anda. Penggunaan video, sebaik sahaja kenderaan seperti memandu sendiri berkembang pesat, pada dasarnya orang akan mempunyai waktu dan berjam-jam lebih banyak masa skrin.

Tidak ada perkara lain yang boleh dilakukan. Anda akan melihat percambahan semakin banyak yang biasa kita fikirkan sebagai skrin dan akhirnya anak-anak kita akan menjadi seperti, ‘Oh, itu sangat comel! Mereka biasa menonton peranti ini. Betapa kuno. “Itu akan berada di sini dalam bidang penglihatan anda dengan kenyataan dan barang tambahan.

Akan ada khalayak yang lebih besar dan lebih banyak untuk lebih banyak lagi, saya tidak mahu menyebutnya niche, tetapi lebih banyak jenis dan bidang pengaturcaraan yang belum diciptakan lagi. “

Pemikiran Akhir

Merenungkan berkeliaran dalam gelembung tanpa pemandu yang diperibadikan, menonton kandungan dan iklan bertembung dengan dunia nyata, sukar untuk dibayangkan mempunyai hubungan dengan anak-anak kita sama sekali. Tetapi kemudian, sepanjang zaman teknologi telah dicap sebagai merugikan masyarakat. Mungkin jika kita mempunyai ekosistem di mana semua pihak berkepentingan gembira dan nilai mengalir ke arah yang betul, kita mungkin dapat berdamai dengan teknologi.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me