Seperti kebanyakan orang, pengasas bersama ShapeShift Jon tidak yakin tentang Bitcoin pada kali pertama dia mendengarnya. Sebenarnya, dia secara terbuka mengakui “menuliskannya.” Tidak sampai beberapa tahun kemudian, sekitar tahun 2013, “ketika mengalami salah satu kenaikan meteorik pertamanya,” pengembang aplikasi web dan mudah alih mulai terpikat.

“Saya jatuh dari lubang arnab yang sering kita bicarakan dalam industri ini dan ia menjadi hobi saya,” katanya. Hobi yang akan membawa kepada salah satu yang paling terkenal dan dihormati pertukaran mata wang crypto-to-crypto dalam industri.

“Saya semakin terpesona,” Jon mengakui, “Setelah menghabiskan lebih dari lima minit untuk itu, saya dengan cepat menjadi yakin bahawa teknologi ini lebih kurang masa depan. Bukan hanya kewangan, tetapi mungkin tulang belakang jenis internet baru. Saya tidak pernah kehilangan daya tarik itu sejak pertama kali saya menjumpainya. “

Lubang Arnab

Jatuh ke Lubang Arnab

Jatuh ke Lubang Arnab

Sebilangan besar orang di industri ini dengan bebas mengakui bahawa perjalanan mereka tidak dijangka, atau jalan mereka bergilir yang tidak mereka jangkakan. Seperti jatuh bebas dari 12,000 kaki tanpa parasut atau jatuh ke lubang arnab, semakin jauh anda memasuki dunia cryptocurrency dan blockchain yang menarik, semakin anda asyik menjadi.

“Ini adalah salah satu daripada beberapa subjek yang saya dapati, mungkin sepanjang hidup saya, semakin saya belajar mengenainya, semakin menarik. Itu hanya menarik perhatian saya sejak sekian lama, ”katanya.

ShapeShift pada mulanya muncul sebagai projek sampingan yang pada awalnya difikirkan oleh Jon dan Erik (CEO) akan menjadi sesuatu yang kecil. Namun ShapeShift telah menyaksikan pertumbuhan yang luar biasa. Dari 12 hingga 15 orang pada awal 2017 hingga 110 pekerja dan bertambah.

“Ini adalah projek sampingan kecil yang kami kumpulkan dengan sangat pantas. Itu akhirnya menjadi prototaip ShapeShift. Itu dengan cepat melengkapkan projek sebelumnya dan menjadi segalanya. Pada ketika itu, saya terus menerus menggunakannya, dengan mengatakan bahawa saya benar-benar mempercayai perkara ini dan mahu menjadi sebahagian daripadanya. Perkara seperti bola salji sejak itu. “

ShapeShift

ShapeShift tidak meminta pengguna membuat akaun.

Keperluan untuk Tanpa Nama

Jon terkenal tidak menggunakan nama belakang. ShapeShift tidak meminta pengguna membuat akaun. Seseorang boleh dimaafkan kerana menganggap bahawa privasi dan anonimitas tinggi dalam senarai. Sebenarnya, ada sebab lain untuk kurangnya pendedahan maklumat.

“Saya fikir bahawa privasi dan anonim adalah penting. Walaupun secara jujur, hakikat bahawa kita tidak menggunakan nama belakang kita tidak ada hubungannya dengan kita yang mahu menjadi tidak dikenali kerana itu hanyalah sebahagian daripada sikap keselamatan kita. Kami tahu bahawa banyak syarikat dan pelakon yang berlainan pada dasarnya telah diserang di pelbagai sudut, terutamanya melalui kejuruteraan sosial. Dan semuanya bermula apabila anda dapat memperoleh sedikit maklumat mengenai siapa seseorang itu. “

Oleh itu, dasar anonimiti sebenarnya merupakan langkah untuk ShapeShift untuk tetap selangkah lebih maju daripada penggodam? Ya, antara inisiatif lain.

“Kami tidak membiarkan pekerja kami menerbitkan bahawa mereka bekerja untuk ShapeShift di LinkedIn atau menerbitkan nama penuh mereka berkaitan dengan ShapeShift. Tidak semestinya menjadi tanpa nama, untuk melindungi mereka dan seluruh syarikat kita kerana yang diperlukan hanyalah beberapa utas untuk digodam oleh penggodam dan mereka boleh mula melakukan banyak kerosakan kepada anda dan organisasi anda. ”

ShapeShift juga memastikan keselamatan pengguna dalam beberapa cara di luar dasar kerahsiaan yang ketat untuk pekerja. “Kami juga mempunyai proses tertentu dalam hal bagaimana kami melindungi pelayan kami dan bagaimana kami membenarkan akses ke mereka,” jelasnya, “hanya membenarkan kod tertentu pada peranti bukan rangkaian dan beberapa aspek lain … Kami memandang serius keselamatan kerana kita sendiri telah menjadi mangsa … Itu hanya dengan wilayah. “

Perkataan Peraturan

Peraturan telah menjadi kata empat huruf tahun 2018, membingungkan bulu di seluruh komuniti crypto di seluruh dunia. Sebagai warganegara AS dengan syarikat yang berpusat di Switzerland, Jon sendiri tidak malu dalam mengkritik SEC. Bukan hanya kerana gangguan mereka, tetapi kerana kekurangan kejelasan yang luar biasa.

Jadi, apa yang menurutnya diperlukan dalam hal peraturan untuk industri ini? Kita boleh bermula dengan sedikit kejelasan. Dia menjelaskan:

“Apa peraturannya, karena tidak ada yang tahu? Mudah-mudahan, memahami bahawa teknologi ini benar-benar baru dan sangat mudah. Ini adalah perkara yang paling sukar. Saya rasa, untuk menerangkan mengenai crypto dan Bitcoin dan semua pelbagai token ini adalah beberapa di antaranya mungkin termasuk dalam kategori lama, tetapi banyak dari mereka benar-benar melanggar kategori lama. Untuk mencuba memasukkan pasak persegi ke lubang bulat dan mencuba memasukkannya ke dalam kategori lama sangat membatasi dan menyekat. “

Cuba untuk menyesuaikan undang-undang pengecualian sekuriti yang ada dan mengeluarkan STO tidak akan berjaya? “Saya rasa pemahaman bahawa perkara-perkara ini melanggar kategori dan mereka mungkin memerlukan lebih banyak pemahaman dan pengembangan sebelum kita tahu apa peraturan itu. Tetapi sementara itu, untuk peraturan apa pun yang mereka mahu gunakan, pastikan mereka jelas. “

Ketidakpastian dan perniagaan bukanlah yang terbaik. Namun, ketidakpastian adalah ciri utama cryptocurrency, terutama di Amerika Syarikat. Sebenarnya, menurut Jon, SEC tidak bertanggungjawab untuk menyatakan bahawa Ethereum bukan keselamatan.

“Itu bukan jenis perundangan rasmi,” katanya, “itu bukan pengumuman rasmi SEC. Itu hanya anggota SEC yang berucap di sebuah persidangan dan orang hanya perlu membuat tafsiran dari itu, tetapi semua orang melakukannya kerana itu sahaja yang harus mereka teruskan. Saya rasa sistem di mana terdapat tafsiran yang jauh lebih sedikit dan lebih banyak kejelasan … akan sangat berguna untuk seluruh persekitaran. “

sek

Garis panduan yang jelas dari SEC akan sangat membantu

Cryptocurrency dan Blockchain dalam Kerangka Teratur

Bolehkah inovasi berkembang ketika kita mencuba memasukkannya ke dalam kotak? Adakah penggubal undang-undang walaupun dengan niat terbaik akan menghentikan inovasi sekiranya mereka terlalu tergesa-gesa untuk bertindak?

“Saya sendiri akan menyukai dunia di mana pada dasarnya akan ada sikap yang sama seperti yang diambil oleh banyak pengawal selia di AS terhadap Internet pada masa awal, yang merupakan pendekatan” tunggu dan lihat “. Mereka tidak tahu ke mana arah teknologi itu dan jika mereka berusaha meletakkan terlalu banyak peraturan terlalu cepat, itu akan menyekat inovasi dan menimbulkan pelbagai masalah.

Cara mereka melayan Internet sangat bagus dan benar-benar memungkinkan Internet, terutama di AS, untuk benar-benar berkembang dan untuk segala macam perkara baru yang tidak pernah difikirkan untuk dikembangkan dan tidak ada yang dapat diramalkan oleh orang lain 20 tahun yang lalu. Dalam crypto, saya fikir kerana ia berkaitan dengan kewangan atau ada nilai, ia membawa semua stigma dengannya dan orang ingin memasukkannya ke dalam kotak tertentu.

Sekali lagi, saya benar-benar merasakan perkara terbaik yang harus dilakukan ialah membiarkannya berkembang kerana kita tidak tahu ke mana arah perkara ini. Mereka sangat eksperimental dan bahkan kita di industri tidak tahu di mana perkara ini akan berlaku beberapa tahun dari sekarang, lebih kurang lima atau 10 tahun dari sekarang. Saya tidak mahu melihat bahawa aplikasi hebat seterusnya yang boleh dibina berdasarkan perkara-perkara ini tidak dapat dibuat dan tidak dibuat kerana pada dasarnya dimasukkan ke dalam kotak yang tidak sepatutnya ada. “

Masa Depan ShapeShift dan Cryptocurrency

Apa yang seterusnya untuk pertukaran aset digital dan cryptocurrency secara umum? “Kami mempunyai sejumlah inovasi dalam perancangan, yang kebanyakannya sudah tentu belum dapat saya bicarakan,” dia ketawa.

“Ada ShapeShift, pertukaran itu sendiri, tetapi juga, kami memiliki CoinCap, sumber data pasar. Kami memperoleh pembuat dompet perkakasan KeepKey pada musim panas lalu, dan kami juga mempunyai produk Prism kami yang dibina berdasarkan kontrak pintar Ethereum yang dalam versi beta tertutup dan kami berharap dapat membukanya kepada umum tidak lama lagi. ”

Dan bagaimana dengan industri secara umum, apa yang dapat kita harapkan untuk dilihat di cakrawala yang dekat dan jauh?

“Menurut saya, seluruh industri memiliki potensi yang luar biasa, baik untuk merevolusikan industri kewangan, tetapi benar-benar merevolusikan apa sahaja di mana ada perantara. Apa sahaja yang memerlukan kepercayaan sekarang. Saya rasa kita akan melihat pelbagai jenis aplikasi yang dibina berdasarkan teknologi ini yang sebenarnya tidak dapat kita ramalkan sekarang.

Ini benar-benar akan meletupkan bahkan orang dalam minda industri beberapa tahun dari sekarang ketika kita mula melihat perkara-perkara ini bersatu. Malah sesuatu seperti kegilaan Cryptokitties adalah contoh yang bagus. Sesuatu yang tidak dilihat oleh banyak orang datang, walaupun saya berpendapat bahawa kami melakukannya, tetapi tidak banyak orang melihat sesuatu seperti itu datang. Ini hanyalah contoh jenis perkara yang boleh dibina berdasarkan perkara ini yang belum ada yang diharapkan. Saya rasa mereka tidak semestinya menjadi aplikasi kewangan.

Saya rasa crypto akan terus tidak hanya menekankan pita dan secara sedar mendorong batasan definisi kita mengenai pelbagai perkara ini. Definisi kita tentang wang apa definisi kita tentang apa itu nilai, saya rasa mereka akan berubah secara mendasar dalam 10 hingga 15 tahun akan datang kerana teknologi ini menghasilkan kemungkinan baru yang belum kita bayangkan. Tetapi apa perkara itu, saya belum pasti. “

Mengemasnya

Dan satu soalan terakhir sebelum anda pergi. Jon, yang merupakan Satoshi Nakamoto?

Dia ketawa. “Saya tidak tahu. Saya rasa bukan hanya Craig Wright, saya akan memberitahu anda perkara itu. Saya tidak mengatakan bahawa orang seperti itu tidak boleh menjadi sebahagian daripadanya. Saya rasa tidak mungkin hanya orang yang tunggal. Saya rasa itu adalah kumpulan kecil atau kumpulan orang yang layak. Mungkin bukan sekumpulan besar orang atau rahsia itu tidak akan disimpan, tetapi saya fikir sekumpulan orang kecil yang rapat adalah kemungkinan besar jawapannya. Dari segi siapa sebenarnya, saya tidak boleh mula membuat spekulasi. “

Terima kasih banyak, Jon!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me