Pengasas Ikigai Travis Kling di Cryptocurrency Hedgefunds, ICO dan Banyak Lagi

Semasa Pengasas Pengurusan Aset Ikigai Travis Kling jatuh ke lubang arnab cryptocurrency, dia jatuh keras. Ketika mula membaca Bitcoin pada musim gugur 2016, Kling mula memanfaatkan pengetahuan tentang Internet dan menceburkan diri dalam konsep seperti Toleransi Kesalahan Byzantine, Bukti Pengetahuan Sifar, Pokok Merkle, dan banyak lagi. Dia mula melihat nilai luar biasa dalam konsep lejar tanpa kepercayaan / tanpa izin, ekonomi kripto, perisian sumber terbuka, dan garpu keras yang semuanya disusun bersama.

Travis Kling

Pada masa itu, Kling adalah Pengurus Portofolio ($ 200mm) di dana lindung nilai jutawan Steven A. Cohen Point72. Dunia kewangan tradisional sekitar akhir tahun 2017 tidak begitu berminat untuk meneroka sepenuhnya potensi cryptocurrency sebagai kelas aset, selain berpotensi memanfaatkan lonjakan dan penurunan spekulatif radikalnya.

Pada bulan Disember 2017, Kling meninggalkan Point72 untuk membawa bakat pelaburannya ke Venice Beach, Los Angeles dan bergabung dengan Timothy Lewis dan Anthony Emtman untuk mencari Ikigai, sebuah syarikat pengurusan cryptoasset.

CoinCentral berpeluang untuk berbual dengan Kling mengenai pemikirannya mengenai kemajuan dunia cryptocurrency pada masa hadapan, evolusi cryptocurrency sebagai kelas aset, dan falsafah pelaburan cryptocurrency.

Bolehkah anda menjalani peralihan dari menjadi Pengurus Aset di Point72 menjadi Founding Ikigai?

Saya dan rakan-rakan telah membina Ikigai dari awal. Walaupun sudah tentu banyak pekerjaan, ini memungkinkan kami untuk membina dan menerapkan budaya yang sepenuhnya unik bagi Ikigai, yang kami percaya adalah kelebihan daya saing yang signifikan yang akan bertahan selama bertahun-tahun yang akan datang. Dengan kata lain, kami telah membina persekitaran yang memupuk kecemerlangan dan sangat kondusif untuk menghasilkan pulangan disesuaikan risiko yang menarik secara berulang.

Industri Cryptoasset bergerak lebih pantas daripada apa yang pernah saya lihat. Segala sesuatu mengenai bidang ini bergerak dengan kecepatan superlinear, didorong oleh asas teknologi sumber terbuka. Kemajuan teknologi berlaku dengan cara evolusi, Darwinian. Ruang itu berkembang sebagai letupan Cambrian.

Ini adalah kelas aset baru yang dibina di sekitar protokol maklumat transformasi, yang akan berfungsi untuk menyusun semula lapisan asas internet dan menghasilkan triliunan dolar bernilai dalam proses.

Cara khusus untuk mewujudkan penciptaan nilai itu tidak dapat diketahui, dan cara tertentu di mana nilai tersebut akan diperoleh tidak dapat dipastikan. Oleh itu, untuk pelaburan Cryptoasset, nilai “utara benar” kurang difahami sepenuhnya daripada kelas aset tradisional seperti ekuiti. Tidak ada metrik berdasarkan pendapatan / aliran tunai / pendapatan / aset untuk Cryptoassets. Tidak ada yang ditulis mengenai penilaian Cryptoasset lebih tua dari 18-24 bulan, sedangkan penilaian ekuiti telah wujud selama lebih dari 100 tahun.

Data kuantitatif terhad dan sukar dikumpulkan. Data yang kami miliki dalam banyak keadaan tidak lengkap, tidak tepat, atau tidak dapat dibandingkan dalam jangka masa. Infrastruktur juga terhad.

Terlalu banyak yang perlu diketahui dan terlalu banyak yang tidak dapat diketahui untuk benar-benar menjadi “pakar” di Cryptoasset secara menyeluruh. Pelaburan Crypto dimaklumkan dengan mempelajari Kriptografi, Sains Komputer, Ekonomi, Kejuruteraan, Perdagangan, Teori Permainan, Tadbir Urus, Peraturan, Falsafah, Teknologi Muncul dan banyak bidang lain. Kepelbagaian input dalam proses pelaburan dan landskap yang dinamik menjadikan kelebihan penyandang rendah berbanding kelas aset tradisional.

Apa yang membuatkan anda memilih nama Ikigai?

Saya menjumpai gambar rajah Ikigai Venn tahun lalu. Konsepnya sangat sesuai dengan saya. Saya teringat pada awal tahun ini dan ia menyentuh hati saya. Ikigai adalah gabungan 1- apa yang anda ingin lakukan 2- apa yang anda mahukan pada 3- apa yang anda layak dibayar dan 4- apa yang dunia perlukan.

ikigai

Saya mempunyai kerjaya dalam pelaburan dana lindung nilai. Saya sukakannya. Saya pandai melakukannya. Saya menjana pendapatan yang baik daripadanya. Tetapi dunia tidak memerlukan pengurus dana lindung nilai yang lain. Sekiranya dunia tidak mendapat pengurus dana lindung nilai yang lain, dunia akan baik-baik saja. Tetapi dunia memerlukan teknologi ini. Teknologi ini berfungsi sebagai platform untuk mempengaruhi perubahan masyarakat secara positif. Cryptoassets memberi saya Ikigai bulatan ke-4 saya.

Apa perbezaan terbesar antara strategi pelaburan tradisional dan cryptocurrency?

Data penghasil isyarat kurang pada umumnya untuk pelaburan Cryptoasset.

Lebih kurang konsep “utara benar” – terdapat banyak jawapan yang berpotensi tepat dan saat ini tidak ada cara untuk memastikan jawapan mana yang akan menjadi jawapan yang tepat dalam jangka panjang.

Cryptoasset bukan ekuiti (dalam kebanyakan kes). Ini bukan tuntutan undang-undang mengenai pendapatan / pendapatan / aset / aliran tunai. Ekuiti telah menjadi instrumen untuk memfasilitasi nilai akrual melalui pelaburan sejak tahun 1600-an dan saat ini kami berusaha untuk membuat mekanisme akrual nilai baru, di mana token mempunyai tuntutan tersirat mengenai Efek Rangkaian, dengan struktur token berfungsi sebagai jambatan antara nilai yang diciptakan oleh teknologi dan nilai yang terakru oleh token.

Bagaimana anda melihat hubungan antara analisis kuantitatif dan cryptocurrency yang agak baru?

Oleh kerana kita tidak dapat menggunakan banyak metodologi penilaian yang berterusan dalam pelaburan kelas aset tradisional, kita mesti berusaha untuk mengenal pasti data yang kita miliki yang dapat membantu membuat keputusan pelaburan yang lebih baik. Dalam banyak kes, data ini adalah “crypto-native” dan tidak wujud untuk kelas aset tradisional. Ini mungkin termasuk maklumat Buku Pesanan, Alamat Dompet Aktif, Transaksi sehari, Mempool, Hashrate, metrik Vibrancy Komuniti, Forensik Wallet, dan banyak sumber lain.

Analisis Teknikal juga memainkan peranan yang lebih menonjol dalam Crypto daripada kelas aset tradisional. Sebilangan besar tindakan harga Crypto adalah fungsi spekulasi, kerana saat ini sangat sedikit penggunaan teknologi untuk kes penggunaan yang dimaksudkan. Spekulasi adalah fungsi ketakutan dan ketamakan. TA adalah pengukuran ketakutan dan ketamakan. Oleh itu, mengesan TA untuk Cryptoassets adalah sumber penting data kuantitatif untuk penghasilan alpha.

Apa kesilapan terbesar yang anda lihat membuat projek hari ini, dan bagaimana mereka dapat mengelakkannya?

Ruang secara keseluruhan mempunyai kecenderungan untuk mencuba dan berjalan sebelum merangkak, atau dalam beberapa keadaan, berlari pecut angin sebelum merangkak. Bahagian paling asas dalam ekosistem ini masih belum terbentuk. Banyak projek yang berusaha mengumpulkan wang untuk kes penggunaan yang memerlukan infrastruktur dan lapisan dasar untuk dilaksanakan yang masih bertahun-tahun. Ia seperti pertama kali menemui konkrit untuk membina jalan dengan dan segera mengeluarkan idea untuk kereta terbang. Kita dapat menggunakan lebih banyak orang yang fokus menumpahkan konkrit untuk membina jalan raya sebelum memikirkan kereta terbang.

Mari kita melayan idea maksimal Bitcoin bahawa dalam jangka panjang Bitcoin dan penyelesaian lapisan kedua akan menghapuskan sebahagian besar altcoin. Bagaimana dana lindung nilai cryptocurrency menghampiri risiko ini?

Saya tidak boleh bercakap untuk dana lain tetapi saya percaya banyak dana tidak berada dalam kedudukan untuk merealisasikan peristiwa ini dan bertindak sewajarnya, sekiranya ia berlaku. Pendekatan pengurusan portfolio aktif Ikigai dibina berdasarkan Empat Asas 1- Penyelidikan Kualitatif; 2- Penilaian Asas; 3- Alat Kuantitatif; dan 4- Pemangkin Didorong Kejadian.

Empat Yayasan tersebut memberi kami tiket di gelanggang untuk permainan bola keranjang. Walaupun kita tidak tahu pasukan mana yang akan dimenangi, dan pasukan yang akhirnya memenangi keseluruhan kejuaraan mungkin belum dilahirkan, kita percaya jika kita mempunyai visi yang jelas mengenai Empat Yayasan itu, kita akan tahu apabila kita melihatnya, melihatnya lebih awal, dan dapat menggunakan modal dengan sewajarnya.

Kami mempunyai fleksibiliti penuh dalam mandat pelaburan kami. Kami boleh meletakkan keseluruhan dana sebagai kedudukan BTC yang panjang sekiranya itulah yang diberitahu oleh Empat Yayasan. Kami bersedia dan bersedia menggunakan modal dengan cara apa pun yang akan menghasilkan pulangan yang disesuaikan dengan risiko yang paling menarik, dan jika itu bermaksud kedudukan BTC tunggal yang panjang kerana kita menyaksikan “hiperbitcoinisasi”, maka jadilah.

Bolehkah anda melepasi 3 matlamat utama anda dan bagaimana mereka mengungkap beberapa peluang berjuta-juta dolar ini?

Tesis pusat Ikigai: Cryptoassets dan DLT adalah teknologi generasi yang membuka nilai besar. Teknologi ini mentakrifkan semula aset dan mentakrifkan semula kecairan. Peningkatan teknologi ini adalah pada peringkat awal, dan melabur dalam teknologi baru memerlukan pendekatan yang fleksibel.

Dengan itu sebagai latar belakang, kita melihat peluang bernilai multi trilion dolar untuk penangkapan nilai 1- beta; 2- penciptaan nilai alpha; dan 3- pemusnahan nilai alpha negatif. # 1 mengatasi arus naik yang mengangkat semua kapal. Air pasang ini akan meningkat dengan ketara dalam beberapa tahun akan datang. Kami mempunyai tahap keyakinan yang tinggi bahawa Cryptossets akan menjadi kelas aset berprestasi terbaik dalam 5-10 tahun akan datang. # 2 menyatakan bahawa kapal-kapal tertentu akan menaikkan pesanan dengan magnitud lebih tinggi daripada arus am.

Akan ada beberapa pemenang yang sangat besar apabila kelas aset ini matang dan bahagian asasnya menjadi kukuh. # 3 menyatakan bahawa banyak projek ini, kemungkinan 90% + akhirnya akan bernilai nol, dan jika anda memilih untuk melabur dalam projek ini, anda akan kehilangan semua wang anda.

Ikigai berusaha mendapatkan pendedahan kepada # 1 dan # 2, sambil mengelakkan # 3. Empat Yayasan kami, digabungkan dengan mandat pelaburan yang fleksibel dan pendekatan multistrategi, memberi kami kemampuan untuk menghasilkan pulangan disesuaikan risiko yang unggul secara berulang dalam konteks prospek yang luas, terarah, sangat bullish dengan tahap ketidakpastian yang tinggi di sekitar kekhususan bagaimana kenaikkan itu akan berlaku.

Bolehkah anda menerangkan landskap pelaburan pra-ICO? Adakah mungkin bagi pelabur rata-rata untuk mendapatkan akses yang sama ke aliran urus niaga yang sama dengan dana?

Rata-rata pelabur tidak akan mendapat akses ke ICO yang sama pada tahap yang sama dengan dana Crypto yang berkualiti tinggi dan ternama.

Dalam pelaburan Cryptoasset peringkat awal, hanya “menulis cek” seringkali tidak membawa cukup nilai ke meja untuk memaksa syarikat Cryptoasset tahap awal yang menarik untuk mencari penglibatan anda. Pelaburan Cryptoasset peringkat usaha adalah perniagaan berasaskan akses aliran.

Anda bertanya kepada diri sendiri – “adakah kita melihat ICO berkualiti tinggi lebih awal?”. Sekiranya jawapannya adalah ya, anda mempunyai perniagaan ICO. Sekiranya jawapannya tidak, anda tidak mempunyai perniagaan ICO. Proses ketekunan sebenar dalam pelaburan Cryptoasset peringkat usaha tidak sukar dan bukan merupakan sumber generasi alfa utama.

Sekiranya anda melakukan ketekunan 20 projek ICO, 17 anda mengatakan tidak pada jam pertama ketekunan. Yang ke-18 dan ke-19 anda suka tetapi mereka memerlukan sedikit kerja. Yang ke-20 sangat anda suka tetapi begitu juga dengan orang lain, jadi anda tidak mendapat kapasiti dalam perjanjian kerana terlampau langganan.

Ikigai membezakan dirinya daripada orang lain yang berusaha “menulis cek” ke dalam perjanjian ke-20 itu dengan memberikan nilai nyata melebihi dolar. Ikigai boleh memberi nasihat mengenai amalan terbaik teknikal dan mempercepat perkongsian. Kami boleh memberi nasihat mengenai struktur token dalam konteks penangkapan nilai. Ikigai dapat membantu mengembangkan strategi masuk ke pasaran. Ikigai dapat memberitahu orang lain dalam komuniti pelaburan Cryptoasset mengapa kami menyukai projek yang cukup untuk melabur di dalamnya.

Proposisi nilai Ikigai ini tidak hanya disampaikan kepada perusahaan Cryptoasset tahap awal, tetapi juga kepada dana teroka “mercusuar” terkemuka lainnya yang melabur dalam Cryptoassets. Kami mempunyai hubungan lama dengan banyak rumah api ini dan dengan cepat menjalin hubungan baru dengan orang lain.

Dengan memberikan nilai hubungan dengan rumah api ini, Ikigai memudahkan aliran masuk dalam peluang pelaburan Cryptoasset peringkat benih yang paling menarik, mendorong penciptaan nilai.

Bolehkah anda mengulas bagaimana kesan rangkaian token berbeza dari kesan rangkaian tradisional?

Jejak Kesan dikatakan wujud apabila nilai teknologi meningkat semakin banyak orang menggunakannya. Telefon atau rangkaian sosial adalah dua contoh yang mudah difahami.

Setiap teknologi yang memperoleh sebahagian besar nilainya dari Network Effect terdedah kepada Bootstrapping Problem, di mana anda harus mencari cara untuk mendapatkan dari 0 pengguna hingga 1mm atau 5mm atau 20mm atau apa pun bilangannya untuk mencapai titik tolak di mana rata-rata utiliti yang dinikmati oleh pengguna cukup menarik agar teknologi dapat berdiri berdasarkan prestasi sendiri berbanding status quo.

Kemunculan Cryptoassets secara asasnya mengubah hubungan antara teknologi dan Kesan Rangkaiannya. Token yang berkaitan dengan teknologi memungkinkan Spekulator berdiri di T = 0 dan melihat ke masa depan dan membuat pertaruhan tentang berapa nilai teknologi suatu hari jika cukup banyak orang yang datang ke teknologi.

Melalui spekulasi, Spekulator menerima Utiliti Kewangan (potensi keuntungan masa depan), yang menggantikan Utiliti Aplikasi yang lebih rendah yang diterima oleh Pengguna. Dengan cara ini, Spekulator dapat dan diberi insentif untuk menarik teknologi sehingga tahap bootstrap menjadi wujud. Itu tidak pernah ada dalam sejarah apa pun. Itu revolusioner.

Apa yang harus dicari oleh pelabur yang berkelayakan dalam dana lindung nilai, di luar pemasaran?

Secara sederhana, pasukan dan proses.

Pasukan yang mempunyai pengalaman yang relevan, terutamanya dalam pengurusan portfolio pasaran awam. Pasukan dengan teknologi dan pembangun perisian. Pasukan yang mempunyai pengalaman pelaburan saham dan pelaburan ekuiti swasta.

Proses pelaburan yang jelas. Mandat pelaburan, kerangka untuk menangani mandat itu, dan proses untuk melaksanakan kerangka tersebut.

Terima kasih!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map