Pengenalan Aplikasi Rangkaian Kilat (LAPP): Meningkatkan Bitcoin

Tanpa diketahui oleh sebahagian besar peminat crypto, salah satu ciri paling menarik dari Lightning Network yang baru-baru ini dilaksanakan adalah salah satu yang paling tidak dibincangkan: keupayaan untuk membina aplikasi seperti desentralisasi (dikenali sebagai Aplikasi Rangkaian Lightning atau LAppps) di atas Mainnet Lightning Network.

Tetapi Bitcoin tidak lengkap & tidak mempunyai kontrak pintar?

Tidak kira. Oleh kerana pelaksanaan luar rantai yang cemerlang melalui Lightning Network, hari telah tiba di mana blockchain Bitcoin menyokong “aplikasi terdesentralisasi;” ini disebabkan terutamanya oleh infrastruktur semula jadi transaksi pelbagai tanda tangan, di luar rangkaian melalui LN saluran pembayaran.

Saluran pembayaran adalah hubungan dua arah, di luar rantai antara dua simpul (pengguna / pihak) yang membolehkan transaksi secepat mungkin (dengan demikian namanya). Setelah kedua-dua node, atau pengguna menutup saluran, baki akhir akan ditambang & semua yang ditambahkan pada blockchain Bitcoin adalah satu transaksi dengan dua tandatangan.

Node tunggal, bagaimanapun, boleh mempunyai banyak dua arah ini saluran buka bila-bila masa. Selain itu, logik dapat diperkenalkan pada bahagian atas dari satu nod, menjadikan simpul tersebut terkenal dengan hosting saluran pembayaran untuk membuat sejenis perkhidmatan atau permainan automatik. Gambar di bawah menunjukkan semua nod LN pada hari Khamis, 13 September jam 5:08 petang:

nod rangkaian kilat

Semua nod rangkaian kilat aktif melalui: https://explorer.acinq.co

Gambaran Keseluruhan LApps

Fakta bahawa aplikasi Lightning Network (“LApps”) kini tersedia di blockchain Bitcoin membahas dua perkara perbincangan umum. Pertama, bukan rahsia kecil bahawa kekurangan “aplikasi terdesentralisasi” dalam ekosistem Bitcoin adalah salah satu, jika tidak, kritikan paling keras terhadap Bitcoin.

Sebenarnya, dalam banyak kes, sebab tunggal Ethereum, Lisk, Cardano & terdapat banyak platform blockchain di tempat pertama: untuk membuat & menawarkan kontrak pintar berasaskan blockchain & persekitaran aplikasi yang terdesentralisasi. Tiba-tiba, Bitcoin secara senyap-senyap tetapi secara harfiah menutup kelebihan persaingan terbesar yang seharusnya.

Apa maksudnya untuk Bitcoin? Penerapan masuk secara besar-besaran di pelbagai bidang: pembangun blockchain masuk, penyusun Bitcoin semasa & mungkin veteran blockchain platform lain. Pada titik di masa depan yang tidak terlalu jauh, ini adalah senario yang tidak mungkin, tetapi sekarang mungkin bahawa sebahagian besar dapp semasa & jurutera kontrak pintar meninggalkan pilihan blockchain mereka sekarang untuk yang terbaik. Hanya masa akan menentukan; namun, buat masa ini, tidak ada masyarakat pembangunan yang berpaling.

Selain itu, manfaat utama kedua dari LApps adalah kerana mereka dibina di rangkaian kilat, mereka secara semula jadi disusun untuk transaksi mikro. Transaksi mikro menurunkan halangan masuk secara drastik; yang sekali lagi mengukuhkan tanggapan bahawa LApps akan melihat kemasukan pengguna yang besar & pemaju dalam masa terdekat.

Kes penggunaan semasa untuk pengguna akhir di dunia Bitcoin agak terhad kepada aktiviti kewangan; membiayai / menguruskan dompet & pertukaran. LN bukan sahaja memperluas variasi itu, ia juga menggunakan pukulan dua kali ganda dengan memberi tumpuan berpatutan pengalaman.

Soalan sebenar mengenai kebolehsuaian akhirnya berpunca, dari biasa, dari hasil kejuruteraan sebenar: berapa banyak LApps yang sedang dihasilkan?


Direktori LApps

LApps sangat banyak pada masa-masa awal mereka. Pelancaran tidak rasmi berlaku pada Q1 tahun ini ketika Blockstream memperkenalkan API pemprosesan pembayaran mikro, Caj Kilat untuk Lightning Network yang menggunakan Blockstream’s c-kilat pelaksanaan. Menggunakan REST API yang boleh diakses melalui JavaScript dan PHP perpustakaan, Lightning Charge memudahkan para pembangun web untuk menerima pembayaran Lightning untuk kandungan, barang, dan perkhidmatan mereka. Sebagai tambahan kepada Lightning Charge, pelaksanaan LN Scala juga menyokong LAapps (lebih lanjut mengenai ini kemudian).

Walaupun asal usulnya agak baru, sejumlah besar LApps telah digunakan secara terbuka; semua LApps yang dikeluarkan boleh didapati di pejabat Direktori Aplikasi Lightning. Blockstream, raksasa perundingan Bitcoin dengan sejumlah besar pembangun Bitcoin Core, secara terbuka keluar untuk menyokong LApps. Pada separuh akhir bulan Mac, Blockstream mengadakan acara “Minggu LApps” yang dikhaskan untuk pembangunan & penggunaan LApps. Acara pengembangan berselang ini sahaja menghasilkan tujuh LApps dikerahkan – beberapa di antaranya dibahas di bawah. Pengkategorian LApps awam yang kualitatif dan asas, bersama dengan beberapa ringkasan demo yang berkaitan dapat dilihat di bawah:

Tempat jualan & Vendor LApps

Menerima pembayaran Bitcoin tidak perlu dipertimbangkan untuk platform e-dagang atau aplikasi web tersuai – walau bagaimanapun bayarannya tinggi & tempoh pengesahan yang tidak dapat diramalkan sebelumnya menjadikan penerimaan Bitcoin sebagai keputusan perniagaan evangelis yang terbaik. Dengan LApps memanfaatkan Lightning Network, tiba-tiba dua bantahan terbesar terhadap penggunaan Bitcoin dari perniagaan dalam talian hilang. Oleh itu, ia mengikuti titik penjualan & aplikasi vendor telah menjadi pentas utama ketika LApps mula dilancarkan:

  • Nanopos – Sistem tempat jualan yang mudah untuk barang dengan harga tetap
  • WooCommerce Lightning Gateway – Aplikasi e-dagang yang komprehensif yang berintegrasi dengan sistem pengurusan stok dan pengesanan pesanan

NanoPos

NanoPos

LApps Pencipta Kandungan

Kes penggunaan biasa untuk blockchain tambahan & token tambahan adalah penerbitan, pengurusan, & pelesenan kandungan digital asal. Berapa banyak dapp yang termasuk dalam kategori ini? Kita tidak perlu terlalu jauh untuk mencari blockchain / token menerbitkan catatan blog, mengesan metadata muzik, atau menguruskan karya seni ilustrasi. Secara teorinya, ada, medium kandungan asli mungkin mempunyai aplikasi terdesentralisasi yang dilancarkan (atau gagal). LApps tidak diragukan lagi membuka kunci pembayaran hampir tanpa geseran dengan cryptocurrency terbesar dari semuanya – tetapi tanpa bentuk standard untuk tokenisasi digital, adakah tahap pengesanan aset yang sama tidak sama untuk kandungan yang membuat LApps?

Berikut adalah beberapa contoh aplikasi web pembuatan kandungan yang dibina di atas rangkaian kilat mainnet:

LApps Percubaan-Rekreasi

Kategori ketiga LApps ini mewakili LApps eksperimental yang terutama merupakan contoh teknologi yang ada dengan pembayaran kilat diaktifkan. Mari kita ingat bahawa Lightning Network tidak semestinya memungkinkan desentralisasi seperti yang memungkinkan pembayaran Bitcoin tanpa geseran – yang tentunya membuka banyak kes penggunaan yang sebelumnya tidak dapat dilakukan secara ekonomi untuk diuji.

  • Kilat Jukebox – Demo menyeronokkan yang menayangkan semula teknologi klasik untuk Lightning Network
  • Nanotip – Peti tip sederhana, dibina semula untuk mengeluarkan invois Lightning Network

Seperti yang dilihat di atas, segelintir LApps yang minimum kini dapat dilihat secara langsung di pelbagai kes penggunaan. Ekosistem LApp, sementara sekarang digunakan secara terbuka, masih di tahap awal – ini tidak menghilangkan lompatan luar biasa untuk Bitcoin yang merupakan Lightning Network. Platform blockchain lain telah mengalahkan Bitcoin (terutamanya ekosistem ERC20 Ethereum), kemungkinan kita melihat pembangun membina LApps copy-cat popular dapps – mungkin CryptoKitties yang setara? Atau ramalan pasaran untuk bersaing dengan Augur?

Untuk mengikuti contoh-contoh yang disebutkan di atas, diperlukan banyak kerja. Buat masa ini, tiada penyelesaian LN luar rantai untuk piawaian tokenisasi seperti ERC20 atau NEO5. Tanpa mendigitalkan aset melalui token (lupakan ICO), bolehkah LApps bersaing secara langsung dengan aplikasi terdesentralisasi?

Pada masa ini, dua daripada banyak pelaksanaan LN menyaksikan sebahagian besar aktiviti LApp. Pertama, Eclair, yang merupakan pelaksanaan Scala dari Lightning Network yang dibina oleh ACINQ. Eclair menjadi tuan rumah empat LApps termasuk aplikasi desktop Eclair yang unggul. Kedua, adalah implementasi LN yang lebih popular C-Lightning, yang, seperti namanya, implementasi “C”. C-Lightning LApps dibangun berdasarkan implementasi C dari Lightning Network, mereka berada di bawah Projek Elemen.

Ringkasan

Seperti yang dapat dilihat dalam mana-mana penjelajah, Lightning Network sangat tidak lagi dalam peringkat teori atau bahkan tahap alfa – ini adalah penyelesaian Bitcoin yang berjaya, berkembang pesat dan berkembang pesat. Malangnya, tidak ada alat yang ada di dalam ekosistem Lightning yang melacak penggunaan nod LApp secara khusus dalam mainnet Lightning Network; tetapi saya pasti ada yang mengusahakannya semasa saya menyelesaikan artikel ini, ekosistem LN, bagaimanapun, berkembang pada kilat kepantasan.

Seorang rakan sekerja saya mengemukakan soalan “mengapa membangun dengan Soliditas di Mesin Maya Ethereum sementara timbunan web biasa dengan Ubuntu yang menganjurkan simpul Lightning Network LApp dapat menawarkan pengalaman pengguna akhir yang bersaing, mungkin lebih baik?” Walaupun saya tetap berkecuali dalam LApps & dapps bersaing secara langsung sehingga / jika ekosistem LN menyumbang aset token, separuh kedua petikan tersebut menyoroti apa yang harus diingat oleh pemaju kerana kedua-dua ekosistem ini matang.

Yang awal & majoriti pengguna aplikasi yang terdesentralisasi tidak akan peduli sama ada urus niaga mereka berada di luar rangkaian, di luar rangkaian, disahkan dalam pelbagai ayat, dicincang dengan Musk1024 atau apa sahaja – mereka hanya mahu pengalaman UX yang lebih lancar diaktifkan dengan perkara blockchain yang kononnya menggunakan wang digital tanpa geseran, ajaib.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map