Apakah Petunjuk Teknikal?

Membentuk asas analisis teknikal, petunjuk teknikal adalah pengiraan matematik yang digunakan oleh peniaga untuk meramalkan dan mengesahkan trend harga jangka pendek sekuriti. Mengabaikan faktor asas yang biasanya digunakan untuk menilai aset seperti pendapatan dan keuntungan, petunjuk teknikal hanya menggunakan data perdagangan sejarah seperti harga dan jumlah untuk menentukan arah kemungkinan harga aset.

Perkara Yang Akan Diliputi Artikel Ini

Artikel ini dirancang sebagai gambaran keseluruhan ringkas enam petunjuk yang paling banyak digunakan dalam analisis teknikal. Apabila digunakan bersama, petunjuk teknikal dapat memberikan pandangan unik mengenai pergerakan harga masa depan dan keadaan pasaran aset apa pun.

Enam Petunjuk Teknikal Yang Akan Kami Bincangkan

  • Indeks Kekuatan Relatif
  • Pengayun Stochastics
  • Pergerakan Penumpuan Purata Bergerak
  • Indeks Arah Purata
  • Pengayun Aroon
  • Mengenai Jumlah Baki

Indeks Kekuatan Relatif

Mulai dari 0 hingga 100, Relative Strength Index (RSI) adalah petunjuk momentum yang membandingkan ukuran keuntungan dan kerugian baru-baru ini dalam jangka masa yang ditentukan untuk mengukur perubahan harga sekuriti.

Penunjuk RSI kebanyakannya digunakan untuk mengenal pasti jika sekuriti terlampau dibeli atau dijual berlebihan. Bacaan lebih dari 70 bermaksud keselamatan dilebih-lebihkan sementara bacaan di bawah 30 menunjukkan bahawa keselamatan terlampau.

RSI Indeks Kekuatan Relatif Setcoins

Pengayun Stokastik

Pengayun stokastik adalah penunjuk momentum dua baris yang membandingkan harga penutupan aset dengan julat harga dalam jangka masa yang ditentukan. Pengayun stokastik biasanya menggunakan data perdagangan 14 hari terakhir untuk mengira skornya.

Sama dengan RSI, pengayun stokastik berkisar antara 0 hingga 100. Bacaan lebih dari 80 menunjukkan bahawa sekuriti terlebih beli sementara bacaan di bawah 20 menunjukkan bahawa sekuriti dijual berlebihan.

Pengayun stokastik terdiri daripada dua garis,% K dan% D. % K mengukur momentum aset sementara% D mengukur purata bergerak sederhana tiga hari% K. Isyarat jual dan beli dibuat apabila garis% K melintasi garis% D.

Setcoins Stochastic Oscillator

Pergerakan Penumpuan Purata Bergerak

The Moving Average Convergence Divergence (MACD) adalah petunjuk teknikal yang popular yang sering digunakan untuk meramalkan permulaan trend harga jangka pendek dan pembalikan aset. MACD dikira mengurangkan purata bergerak eksponensial 26 hari dari purata bergerak eksponen 12 hari untuk aset.

Apabila purata bergerak jangka pendek berada di atas purata bergerak jangka panjang, MACD menjadi positif menunjukkan bahawa momentum bergerak ke atas; begitu juga, apabila purata bergerak jangka pendek berada di bawah purata bergerak jangka panjang, MACD menjadi negatif yang menunjukkan bahawa momentum bergerak ke bawah.

Selain MACD, “garis isyarat” digambarkan di bahagian atas garis MACD yang membantu memberi peluang membeli dan menjual isyarat. Garis isyarat hanyalah purata bergerak eksponensial sembilan hari dari Garis MACD.

Apabila MACD melintasi di bawah isyarat, isyarat menurun dibuat. Begitu juga, apabila MACD melintasi di atas garis isyarat, isyarat menaik akan dibuat.

Setcoins Moving Average Convergence Divergence MACD

Indeks Arah Purata

Mulai dari 0 hingga 100, Indeks Arah Rata-Rata (ADX) adalah petunjuk teknikal yang menandakan kekuatan keseluruhan trend harga. ADX adalah penunjuk bukan arah yang dapat digunakan untuk menentukan kekuatan relatif sama ada aliran menaik atau aliran menurun.

Ketika ADX membaca di atas 25, kebanyakan peniaga menafsirkannya sebagai isyarat bahawa strategi perdagangan trend dapat dilaksanakan. Begitu juga, apabila skor ADX di bawah adalah 25, pelabur biasanya menganggap bahawa trend tidak ada dan strategi perdagangan trend tidak boleh digunakan.

Bacaan ADX Kekuatan
0-25 Tiada Trend
25-50 Trend Lemah
50-75 Trend Sederhana
75-100 Trend yang kuat

Indeks Arah Rata-Rata Setcoins ADX

Pengayun Aroon

Mulai dari -100 hingga 100, Aroon Oscillator adalah petunjuk teknikal yang sering digunakan untuk meramalkan kapan tren akan mengubah arah. Tidak seperti Indeks Arah Rata-rata yang hanya memenuhi kekuatan tren, Aroon Oscillator memberi isyarat kekuatan dan arah arah aliran harga yang mendasari.

Apabila Aroon Oscillator positif, momentum kenaikan harga ditunjukkan. Begitu juga, apabila Aroon Oscillator negatif, momentum ke bawah diberi isyarat. Semakin jauh bacaan dari garis tengah pada 0, semakin kuat trend harga. Ketika Aroon Oscillator menghampiri dan melintasi 0 dari kedua arah, pembalikan arah aliran harga dapat disimpulkan.

Setcoins Aroon Oscillator

Mengenai Jumlah Baki

On Balance Volume (OBV) adalah penunjuk momentum yang menggunakan perubahan dalam jumlah untuk meramalkan perubahan harga saham. Secara ringkasnya, On Balance Volume hanyalah jumlah perubahan harian dari hari ke hari bagi suatu aset.

Teori yang mendasari penggunaan On Balance Volume sebagai indikator adalah bahawa perubahan dramatik dalam volume sering meramalkan pergerakan harga masa depan aset.

Sekiranya penunjuk OBV meningkat dengan stabil sementara harga aset tetap tidak berubah, pelabur harus mengharapkan harganya akhirnya meningkat. Sekiranya OBV menurun dengan stabil sementara harga aset tetap relatif tidak berubah, pelabur harus menjangkakan harga akhirnya akan berkorelasi dengan penurunan jumlah.

Setcoins On Balance Volume OBV

Kesimpulannya

Petunjuk teknikal adalah pengiraan matematik yang membantu pelabur meramalkan pergerakan harga sekuriti jangka pendek. Apabila pelbagai petunjuk teknikal digunakan bersama, pelabur dapat memperoleh perspektif yang lebih baik mengenai jangkaan pergerakan harga dan keadaan pasaran aset.

Sekiranya anda menikmati artikel ini, lihat artikel saya yang lain mengenai analisis teknikal.

  • Pengenalan Analisis Teknikal
  • Pengenalan Corak Carta Kesinambungan
  • Pengenalan kepada Carta Pembalikan

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me