Dalam bidang kewangan dan ekonomi, ada cabang yang disebut behavioral finance, yang cuba berteori, meneliti, dan mendokumentasikan aspek emosi manusia dan tingkah laku peserta kewangan. Kewangan tingkah laku mencadangkan teori berdasarkan psikologi untuk cuba menjelaskan penyimpangan harga.

Salah satu teknik yang paling kuat yang digunakan dalam gudang ekonomi untuk memahami tingkah laku di pasar adalah berusaha mencari tingkah laku dalam jenis pasaran kewangan atau indeks pasaran tertentu. Biasanya menggunakan model matematik seperti CSSD (sisihan piawai keratan rentas), HIX (indeks Herding), model VAR, dll. Teknik matematik ini digunakan untuk mencari tingkah laku menggembala.

Apa itu Tingkah Laku Penggembalaan?

Herding Behavior adalah fenomena yang berlaku apabila individu cuba meniru perdagangan orang lain dan dengan itu peniaga saling menyalin. Dua aspek yang paling penting adalah harga dan isipadu, terutama arah sebab antara mereka.

Anggaplah seperti kesan kereta dalam ekonomi. Yang merupakan istilah yang digunakan oleh ahli ekonomi untuk menjelaskan tindakan psikologi tertentu yang dilakukan oleh orang dalam kehidupan seharian mereka. Kesan kereta api berlaku apabila seseorang melakukan sesuatu hanya kerana orang lain melakukannya. Untuk tujuan kita, orang akan membeli sesuatu hanya kerana orang lain membelinya dan dengan itu kita akan melihat kenaikan harga.

Untuk mencari kesan seperti ini atau dengan kata lain untuk mencari tingkah laku penggembalaan, seseorang perlu menganalisis kesan antara harga dan jumlah, dan arah sebab antara mereka.

Pentingnya mencari penggembalaan di pasar kewangan adalah untuk mengetahui apakah harga semasa aset menyebabkan kenaikan transaksi dan dengan demikian jumlah atau kenaikan transaksi menyebabkan pergerakan harga.

Sekiranya seseorang mencari penggembalaan di pasar kewangan yang bermaksud harga menyebabkan pergerakan dalam jumlah dan oleh itu para pelaku pasaran tidak melakukan usaha yang sewajarnya dan memilih untuk melakukan perdagangan berdasarkan pergerakan harga.

Ini menunjukkan bahawa pelaku pasar tidak melakukan kerja rumah ketika menganalisis pasaran. Mereka hanya membeli ketika harganya naik dan menjual ketika turun.

Walau bagaimanapun, jika seseorang mendapati bahawa tidak ada penggembalaan yang ada di pasar kewangan maka ini akan bermaksud bahawa jumlah menyebabkan harga bergerak, dan dengan demikian para pelaku pasar melakukan analisis ketekunan wajar dan hanya kemudian melakukan transaksi yang akan meningkatkan jumlah dan dengan demikian harganya sama ada akan meningkat atau menurun.

Dalam kes ini, pasaran tidak berdasarkan psikologi dan tidak peduli harganya kerana nampaknya ada kaedah untuk kegilaannya, seorang peniaga ingin menggunakan pendekatan yang lebih tekun seperti analisis fundamental dalam keputusan pelaburannya, jika ini adalah kesnya.

Harus diingat bahawa ketika mencari penggembalaan di pasar kewangan, ini tidak bermaksud bahawa analisis fundamental tidak berjaya. Ini hanya menunjukkan bahawa sebahagian besar waktu pasar sepertinya tidak melihat pada dasar-dasar dan bentuk analisis lain yang cukup, sepertinya banyak reaksi terhadap perubahan harga. Ini tidak bermaksud bahawa asas-asasnya tidak dapat mempengaruhi harga.

Analisis Korelasi dan Anda

Untuk melakukan analisis korelasi sederhana antara harga dan isipadu tidak mencukupi. Walaupun berguna untuk mengetahui, korelasi sederhana antara harga dan isipadu adalah 0,66, ini bermaksud bahawa kedua-dua harga dan jumlah saling mengikuti terutama dalam jangka masa yang lebih lama, tetapi ini tidak menjelaskan yang mana satu menyebabkan yang lain. Grafik di bawah menunjukkan sebaran sebilangan dan harga penutupan bitcoin, dengan isipadu dikurangkan dengan faktor seratus ribu, agar data masuk ke dalam carta.

sebab akibat

Dengan menggunakan proses matematik yang lain, kita dapat mencari arah kausalitas antara pemboleh ubah. Kami mendapati bahawa jumlah bitcoin tidak menyebabkan penyimpangan harga bitcoin dengan sebarang kepentingan statistik. Walau bagaimanapun, kami juga mendapati bahawa harga bitcoin tidak menyebabkan penyimpangan dalam jumlah bitcoin. Ini adalah senario pelik harga yang tidak menyebabkan jumlah dan jumlah tidak menyebabkan harga. Ini bermaksud bahawa menggunakan analisis volume hanya dalam perdagangan anda tidak perlu memberikan kelebihan dalam meramalkan harga di pasaran bitcoin.

Tetapi untuk menganalisis makna fenomena ini dengan lebih mendalam. Bagaimana mungkin bahawa volume tidak dapat menyebabkan harga atau bahkan harga tidak dapat menyebabkan volume? Ini bermaksud bahawa pasaran bitcoin bergantung pada faktor lain kemungkinan peristiwa berita, kos perlombongan dan faktor lain.

Isipadu dan Harga

Carta di bawah adalah carta yang menunjukkan bagaimana dorongan dalam jumlah mempengaruhi harga penutupan. Seperti yang dapat dilihat, jumlah bitcoin tidak akan mempengaruhi harga penutupannya dengan ketara, kerana grafiknya tetap stabil.

Dari analisis ini kita dapat menyimpulkan bahawa di pasaran bitcoin, hanya menggunakan jumlah tidak akan membantu dalam meramalkan harga bitcoin, lebih khusus bergantung pada jumlah sahaja untuk meramalkan harga tutup pada hari berikutnya adalah sia-sia. Ini tidak bermaksud bahawa volume tidak dapat meramalkan tren jangka panjang, itu hanya bermaksud bahawa perdagangan hari di pasaran jenis ini sia-sia apabila hanya menggunakan analisis volume. Lebih banyak analisis harus dilakukan sebagai tambahan kepada analisis volume ketika membuat keputusan perdagangan mengenai apakah akan membeli atau menjual.

Screen Shot 2018-10-05 pada 1.26.17 AM

Kami memberikan contoh di sini untuk menunjukkan. Melihat bar hijau panjang yang ditandai dengan titik A dengan jumlahnya yang meningkat, melihat pada hari ini peniaga akan mengharapkan tindak lanjut di lilin berikutnya, kerana penutupannya lebih tinggi daripada pembukaannya sekarang. Namun, ini bukan masalah harga penutupan tetap berubah, ditutup hampir dengan harga buka, seperti yang kami jangkakan.

Ini kerana kelantangan tidak menyebabkan harga dan harga tidak menyebabkan volume, oleh itu kita tidak dapat mengharapkan tindak lanjut pada hari berikutnya. Walau bagaimanapun, trend jangka sederhana meningkat, ini adalah hasil daripada korelasi positif yang tinggi seperti yang dibincangkan di atas antara harga dan jumlah.

Dengan menggunakan analisis ini, kita dapat menjangkakan bahawa apabila kita mempunyai volume di atas rata-rata dalam satu arah di pasar ini, kita dapat mengharapkan tindak lanjut dalam jangka panjang tetapi bukan kesinambungan jangka pendek.

Pemikiran Akhir

Menyedari perkara di atas memberi kita kelebihan kerana kita dapat memasuki posisi panjang pada pembukaan lilin titik A keesokan harinya dan jangka masa pegangan kita akan lebih lama daripada satu hari, mungkin seminggu hingga sebulan. Dalam contoh ini, peniaga tidak boleh melakukan perdagangan kerana ketidakpastian, sebaliknya mereka harus mengikuti trend jangka panjang.

Artikel ditulis oleh Ara Barikyan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me