Pengkomputeran grid, keturunan awan dan kakak untuk pengkomputeran yang diedarkan.

Fikirkan pengkomputeran grid sebagai persimpangan dua sistem teras organisasi: pengkomputeran awan dan kemudahan awam seperti elektrik. Di persimpangan ini, pengkomputeran grid membolehkan anda memanfaatkan sumber komputasi dengan gerbang web selamat, berpusat dan tidak. Sama seperti anda menggunakan garis tenaga berdekatan untuk beberapa elektron mulia yang kita andalkan.

Grid kuasa moden akan mempunyai banyak sumber input. Loji janakuasa, misalnya, banyak menyumbang pada jaringan tenaga tetapi teknologi yang berkembang, seperti panel solar dan kincir angin, mendemokrasikan pengeluaran tenaga.

Pengeluar tenaga bebas dan artisanal dapat menyumbang ke grid kuasa dan menerima pampasan. Dalam beberapa kes, ini adalah lebihan tenaga.

Petani, misalnya, mungkin mempunyai panel solar untuk menjana elektrik yang lebih murah secara tempatan. Namun, petani tidak dapat menyimpan elektron yang tidak digunakan untuk penggunaan di masa depan, jadi mereka mungkin memilih untuk mengarahkan lebihan tenaga itu ke grid tenaga, di mana orang lain dapat menggunakannya. Elektron terbuang satu orang adalah Tesla yang dicas sepenuhnya yang lain.

Pengkomputeran grid lebih kurang sama dengan grid elektrik. Penyumbang, besar dan kecil, boleh menambah grid. Pengguna boleh menggunakan grid komputasi dan mengakses perkhidmatan tanpa bergantung kepada penyumbang.

Pengkomputeran Awan, Grid, dan Teragih

Untuk lebih memahami apa itu pengkomputeran grid dan perbezaannya yang berbeza dari pengkomputeran yang diedarkan, lebih mudah untuk memahami halangan dan batasan yang dapat diatasi oleh pengkomputeran grid. Dengan kata lain, melihat masalah yang dapat diselesaikan oleh pengkomputeran grid akan membantu kita memahami apa itu pengkomputeran grid.

Had Pengkomputeran Awan Di Mana Grid Bersinar

Pengkomputeran grid adalah subset atau peluasan pengkomputeran awan. Ringkasnya, pengkomputeran awan adalah penyumberan luar fungsi komputasi. Perkhidmatan awan yang biasa, seperti penyimpanan data awan dari Google Drive atau Dropbox, membolehkan pelanggan menyimpan data mereka dengan syarikat tersebut.

Seseorang yang ingin menggunakan penyimpanan data awan memilih antara penyedia seperti Google Drive, Dropbox dan iCloud. Syarikat yang mereka bekerjasama kemudian akan menjadi penyedia penyimpanan awan mereka. Dukungan pelanggan, penyelesaian masalah, penagihan, infrastruktur rangkaian, dan semua aspek untuk menyediakan layanan cloud kepada pelanggan kemudian akan datang langsung dan semata-mata dari syarikat yang mereka pilih.

Cukup lurus, bukan? Satu pelanggan, satu pembekal. Walau bagaimanapun, kami mencari batasan pengkomputeran awan. Di manakah faedah pengkomputeran awan menjadi kekurangan dan memberi ruang kepada struktur organisasi lain seperti pengkomputeran grid?

Kritikan Umum Pengkomputeran Awan:

  1. Sumber pengguna komited untuk sistem multiprosesan simetri tunggal (SMP).
  2. Sumber pengkomputeran yang tidak digunakan tidak digunakan dan terkunci dalam satu tugas sehingga selesai.
  3. Skalabiliti yang agak terhad.

Pengkomputeran grid

Batasan Awan yang Berkembang dengan Pengkomputeran Grid

Mengingat persamaan yang dimiliki oleh pengkomputeran grid dengan grid utiliti awam, organisasi komputasi jenis ini dapat mengurangkan beberapa kritikan biasa yang membatasi pengkomputeran awan.

Mari kita perhatikan setiap tuntutan ini dan kaji bagaimana sistem grid dapat lebih bermanfaat bagi pengguna melalui perkhidmatan awan tradisional.

Batasan Awan # 1: Sumber pengguna komited untuk sistem multiprosesan simetri tunggal (SMP).

Saya akan menggunakan contoh yang sangat asas untuk menunjukkan titik keperitan ini. Terdapat seorang saintis saraf yang ingin merangkak dua set data (Set A dan Set B). Kumpulan data ini sangat besar dan dia perlu mengalihkan tugas ke perkhidmatan cloud.

Perkhidmatan cloud tidak akan mempunyai masalah menjalankan set data ini dan dia dengan senang hati menyewa satu mesin dari mereka untuk memproses set datanya. Ingat bahawa datasetnya eksklusif satu sama lain dan perlu diproses secara berasingan.

Ini bermaksud bahawa mesin SMP tunggal yang disewanya akan menjalankan Set A diikuti oleh Set B. Mesinnya yang tunggal tidak dapat memproses kedua-dua set data secara serentak.

Bukan masalah besar, mesin cloud yang disewanya adalah tugas berat dan merobek set data besar dalam masa kurang dari beberapa jam setiap satu. Memproses data akan memakan masa lebih sedikit daripada tidur malam penuh bagi saintis itu.

Sekarang, apa yang berlaku jika dia perlu melakukan pemprosesan yang sama tetapi untuk 100 set data. Anggarannya masih memberinya dana yang cukup untuk mengakses satu mesin SMP cloud. Sebagai ahli sains, dia dengan cepat melakukan matematik dan mendapati bahawa akan memerlukan hampir dua minggu untuk memproses semua data itu!

Kelebihan grid: Saintis yang sama dengan dua set data (Set A dan Set B) sebaliknya dapat memanfaatkan perkhidmatan grid. Daripada saintis yang menyewa mesin SMP tunggal dari perkhidmatan cloud, dia akan mengakses grid pengkomputeran dan menyewa kuasa komputasi yang diperlukan.

Kedua-dua set data diproses pada masa yang sama. Mungkin oleh dua mesin, masing-masing dikhaskan untuk satu set data, atau mungkin ribuan mesin masing-masing memproses kumpulan data secara fraksional. Walau apa pun, data diproses selari antara satu sama lain. Yang memerlukan enam jam sebelumnya dalam dua kumpulan, kini memerlukan tiga jam dalam satu kumpulan.

Seratus set data? Secara teori, ini hanya memerlukan tiga jam kerana setiap kumpulan data diproses secara berdampingan.

Batasan Awan # 2: Sumber pengkomputeran yang tidak digunakan tidak digunakan dan terkunci dalam satu tugas sehingga selesai.

Memperluas contoh saintis saraf di atas, perkhidmatan cloud yang disewanya secara bebas memproses set datanya, satu demi satu.

Semasa memproses salah satu set data, saintis itu menyedari perkakasannya yang disewa hanya beroperasi pada 80 peratus dari kapasitinya. Selebihnya 20 peratus tidak cukup untuk memproses set data kedua, sebaliknya, duduk dengan santai menunggu tugas seterusnya.

Kelebihan grid: Komodifikasi daya pemprosesan membolehkan satu tugas dilakukan di beberapa mesin. Dalam kes set data saintis, sistem grid dapat memproses data dalam berbagai kombinasi antara mesin.

Contohnya, dua set data diperuntukkan kepada dua mesin dalam grid, masing-masing menggunakan 80 peratus mesin yang sedang diproses. Selebihnya 20 peratus tidak akan duduk diam, sebaliknya, pengguna grid lain menangkapnya. Penggunaan kapasiti idle ini merupakan komponen penting dari kekuatan pengkomputeran grid.

Batasan Awan # 3: Skalabiliti yang agak terhad

Tidak dapat dinafikan bahawa keupayaan pengkomputeran awan secara eksponensial lebih besar daripada kebanyakan mesin tempatan. Pelbagai lapisan ke timbunan awan telah membolehkan lebih ramai peserta ke seluruh bidang daripada sebelumnya.

Tambahan pula, pengkomputeran awan mempunyai banyak faedah penskalaan berbanding dengan penjagaan diri perkhidmatan yang sama. Jadi untuk mengatakan bahawa pengkomputeran awan adalah juga skalabiliti terhad mungkin kelihatan sentuhan paradoks.

Walau bagaimanapun, berbanding dengan pengkomputeran awan, penskalaan pada grid lebih dapat dicapai. Ini sebahagiannya disebabkan oleh modulariti pengkomputeran grid selain penggunaan sumber terbiar yang lebih efisien.

Kelebihan grid: Tidak kira sama ada anda menyumbang atau menggunakannya, skala tugas anda dalam sistem pengkomputeran grid semudah memasang klien grid pada mesin tambahan.

Bagi saintis saraf, dia dapat meningkatkan kebutuhannya dari dua set data hingga 100 set data dalam jangka waktu yang sama, dengan anggaran yang sama.

Pengkomputeran diedarkan atau Pengkomputeran Grid?

Kedua-duanya! Baiklah.

Dalam perbualan, adalah biasa menggunakan grid dan diedarkan secara bergantian. Pada asasnya, kedua-dua istilah merujuk kepada konsep yang hampir sama. Kedua-duanya adalah sistem untuk mengatur dan menjaring sumber-sumber komputasi.

Namun, jika anda benar-benar ingin memisahkan rambut, pengkomputeran grid adalah koleksi keseluruhan rangkaian yang diedarkan. Pengkomputeran grid itu sendiri adalah rangkaian rangkaian rangkaian yang diedarkan. Meta cukup untuk anda?

Apa Seterusnya untuk Pengkomputeran Grid

Ini adalah pemahaman makro mengenai pengkomputeran grid. Sebenarnya, adalah sistem pelbagai aspek untuk mengatur pelbagai bahagian yang dinamik dan individu, agar dapat memanfaatkannya sepenuhnya. Setiap komponen grid pengkomputeran dilapisi dengan kerumitan dan kegunaan, tidak seperti banyak bahagian yang diperlukan dalam grid kuasa awam.

Sama seperti utiliti awam, cara kerjanya adalah binatang tersendiri. Walau bagaimanapun, kesan sebenar adalah kebolehcapaian keseluruhan. Kerana, seperti utiliti awam, pengkomputeran grid semakin menjadi perkhidmatan plug-and-play.

Evolusi pengkomputeran grid seterusnya mungkin dalam blockchain. Pengkomputeran grid bergantung kepada pelbagai pihak yang saling mempercayai. Sudah, projek seperti Cosmos Network membuat sistem grid desentralisasi yang memupuk interoperabiliti rangkaian dan memanfaatkan kekuatan rangkaian pengkomputeran grid.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me