Pemikir baru bermain-main dengan idea-idea yang mencabar sifat struktur pemerintahan dalam masyarakat manusia hari ini. Pengundian kuadratik (QV) adalah satu idea seperti ini yang mendapat banyak keuntungan akhir-akhir ini. Orang ramai terus mempersoalkan pemerintah. Ketidakseimbangan kekayaan semakin meningkat, korupsi semakin berleluasa, dan usaha kecekapan teknologi tanpa henti mengancam keselamatan pekerjaan.

Populisme adalah hasil yang logik dan pergerakan di mana sahaja muncul untuk mencabar status quo. Pergerakan Yellow Vest di Perancis, Brexit, Protes di Venezuela, dan munculnya idea sosialis di AS adalah beberapa tajuk utama. Beralih ke crypto, keadaan mungkin tidak begitu baik. Peminat sering menganggap blockchain sebagai sistem unggul untuk pertubuhan ini, tetapi ia terus menghadapi masalah pemerintahannya sendiri. Apa yang perlu dilakukan oleh pengundi yang rendah hati?

Pengundian Kuadratik Secara Ringkas

Pengundian kuadratik adalah proses membuat keputusan kolektif yang memungkinkan warga untuk memilih berdasarkan seberapa kuat mereka merasakan sesuatu isu. Secara sederhana, setiap pemilih diperuntukkan jumlah kredit yang sama yang dapat mereka gunakan untuk mempengaruhi hasil. Undian pertama sama dengan satu kredit. Kos undian tambahan meningkat mengikut peraturan penetapan harga.

Oleh itu, jika anda menggunakan peraturan kuasa dua yang sederhana, dua undi berharga empat kredit, tiga undi berharga sembilan dan seterusnya. Bayangkan dalam contoh ini bahawa setiap orang diperuntukkan maksimum enam belas kredit. Dengan cara ini, anda berpeluang untuk memilih enam belas isu yang lebih kecil sama atau mungkin hanya pada satu isu yang sangat anda minati. Walau apa pun, anda menggunakan semua suara anda. Ini menghalang mereka yang mempunyai kekayaan terbanyak daripada membeli undi terbanyak.

Idea ini sebahagian besarnya dikreditkan kepada penyelidik Microsoft, Glen Weyl. Dia memperluas lebih banyak topik dalam sebuah buku yang dikarangnya berjudul Radical Markets: Meningkatkan Kapitalisme dan Demokrasi untuk Masyarakat yang Adil. Weyl tidak bermula dalam komuniti cryptocurrency. Ideanya nampaknya sesuai untuk apa yang ditawarkannya. Dia kini menjalankan organisasi bukan untung bernama RadicalXChange yang mempromosikan, antara lain, prinsip egaliter dan desentralisasi.

Masukkan Crypto

Blockchain tampaknya menjadi marmut yang sangat baik untuk menguji model pemerintahan baru seperti QV. Idea Word of Weyl sampai di Vitalik Buterin Ethereum dan selepas beberapa surat-menyurat e-mel, pasangan itu, bersama dengan Harvard Economist Zoë Hitzig, menerbitkan makalah berjudul Radikalisme Liberal: Reka Bentuk Fleksibel untuk Dana Pencocokan Filantropik. Antara isu lain, makalah ini menggariskan bagaimana pengundian kuadratik dapat membantu menyelesaikan masalah penunggang bebas.

Pelumba bebas adalah peserta pasaran (baik orang atau syarikat) yang menggunakan lebih banyak daripada bahagian sumber mereka. Itu sangat berkaitan dengan ruang ICO di mana sebilangan besar token biasanya tertumpu di tangan beberapa pelabur.

Makalah ini diterangkan untuk menjelaskan bagaimana pembiayaan untuk projek dapat berkembang secara organik dengan pengguna yang bergabung dalam rangkaian. Masalah yang paling mereka minati akan menentukan bagaimana projek itu berkembang. Sudah tentu, ini adalah salah satu isu yang menjadi inti perbahasan desentralisasi. Seperti yang dinyatakan oleh Buterin:

“… untuk mencari cara untuk memanfaatkan pasar dan teknologi untuk secara radikal mendesentralisasikan kekuatan segala macam dan mengalihkan pergantungan kita dari otoritas dan peraturan formal.”

Walaupun ideanya cukup muda, beberapa projek seperti Eximchain sudah berjalan dengannya. Mereka mengaku membina pemungutan suara kuadratik ke dalam protokol mereka. Mereka bahkan menjelaskan sejauh mana pengundian kuadratik lebih unggul daripada banyak sistem pengundian demokratik yang kita miliki sekarang.

Pengundian kuadratik di Eximchain.

Pengundian kuadratik di Eximchain. Sumber

Kekurangannya

Malangnya, pengundian kuadratik juga mempunyai beberapa kekurangan yang ketara. Pertama sekali, ia sangat bergantung pada sistem berasaskan identiti yang berfungsi. Satu orang, satu undi. Pengurusan identiti sudah menjadi cabaran untuk dilaksanakan secara dalam talian. Dalam iklim internet semasa, terlalu mudah membuat akaun palsu. Akaun palsu ini, atau sockpuppets kerana mereka lebih dikenali secara humor, sering membawa kepada pengguna tunggal yang ingin menyatukan kuasa atas sesuatu isu.

Kedua, walaupun masalah itu dapat diselesaikan dengan secukupnya, bagaimanapun, masalah ini tidak begitu sesuai dengan banyak orang dalam komuniti cryptocurrency. Peminat, dan sememangnya beberapa projek seperti Monero dan ZCash, membina duit syiling mereka tanpa nama. Jelas, QV tidak akan berfungsi dalam semua aplikasi dan mungkin bergantung pada kejayaan projek lain seperti Civic atau SelfKey.

Oh, hebat, seseorang melaksanakan pengundian kuadratik!

Oleh itu, perkara ini * memerlukan * lapisan identiti unik untuk berfungsi dengan baik. Saya rasa ia adalah salah satu bahagian infrastruktur lapisan-2 dengan keutamaan lebih tinggi yang dapat dibina sekarang. https://t.co/fK5uG5kK5u

– Vitalik Non-pemberi Ether (@VitalikButerin) 2 Julai 2018

Apa itu Keputusan?

Adalah selamat untuk mengatakan bahawa juri masih belum keluar. Pengundian kuadratik memperkenalkan beberapa idea baru yang pada dasarnya menceraikan pengumpulan kuasa dari kekayaan. Itu adalah masalah yang sukar untuk diselesaikan di dunia di mana kekayaan biasanya mendorong kemajuan. Pada masa yang sama, ia juga tidak menghalang penciptaan kekayaan. Banyak syarikat permulaan dan pengasas memberi kesan positif kepada cara hidup kita hari ini dan harus diberi penghargaan sewajarnya.

Nasib baik, kedatangan cryptocurrency bermaksud bahawa pencipta dapat menguji idea-idea tadbir urus seperti ini dalam rangkaian ekonomi kecil dengan kos yang agak rendah. Membuat wang anda sendiri mungkin tidak pernah semudah ini. Mendapatkannya skala boleh dikatakan tugas yang lebih besar. Oleh kerana Ethereum bergerak perlahan ke Proof of Stake, sudah pasti projek besar akan mengintegrasikan QV dalam masa terdekat.

Walau bagaimanapun, terbalik adalah bahawa sekurang-kurangnya ada perdebatan yang sihat mengenai bagaimana struktur masyarakat manusia pada hari esok. Dalam perbualan dengan CoinDesk, Weyl merujuk kepada iklim proto-fasis tahun 1930-an yang serupa dengan apa yang sedang kita alami. Itu adalah pendahuluan kepada Perang Dunia II dan tentunya suatu masa yang patut dipelajari. Adakah pengundian kuadratik sebenarnya akan memberi kesan yang diharapkan dapat dicapai? Seperti biasa, anda, pembaca yang cerdas, hanya perlu terus mengetahui untuk mengetahui.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me