Pada masa awal seni, sebuah lukisan mempunyai nilai kerana ia adalah satu-satunya gambar seumpamanya di dunia. Sekiranya anda ingin meniru gambar, anda harus menyewa pelukis untuk mencipta semula gambar yang asli, dan walaupun itu tidak akan sama. Tetapi dengan munculnya kamera dan sekarang pengimejan digital, seni menyalin menjadi remeh. Tahap pemalsuan baru juga wujud. Ini menjadikan seni blockchain menjadi bidang yang menjanjikan.

Pada zaman digital, cabaran untuk seni adalah menyalin. Pertama, kamera memungkinkan untuk menghasilkan semula cetakan lukisan apa pun. Kini, internet telah membawa ini ke tahap yang baru. Sangat mustahak untuk melakukan carian gambar Google dan mempunyai versi lukisan atau gambar kegemaran anda yang beresolusi tinggi tanpa membayar sepeser pun kepada artis. Malah karya seni fizikal, seperti lukisan, dapat dibuat dengan teliti dari gambar dalam talian.

Bagi pengumpul, ini bermasalah ketika mereka ingin membeli karya seni baru. Bagaimana mereka dapat memastikan bahawa seni itu asli? Persembahan seni blockchain berjanji untuk menandakan kepemilikan seni, memungkinkan untuk mengesahkan bahawa anda adalah pemilik karya seni yang sah. Anda juga boleh memindahkan token sijil itu ketika anda menjual karya tersebut, yang bermaksud pemilik baru kini merupakan satu-satunya pemegang karya seni yang asli.

Ini tidak hanya berlaku untuk seni tradisional. Blockchain juga membuka pintu dalam seni digital dan fotografi di mana para seniman membuat karya yang dimaksudkan untuk ditampilkan di layar. Dalam seni digital, penyalinan dan cetak rompak berleluasa. Walau bagaimanapun, seorang seniman digital dapat menjual karya seni bersertifikat untuk mengurangkan kesan pemalsuan dan membuktikan pemilik sebenar karya asli yang dibenarkan oleh artis.

Persediaan Seni Blockchain

Mona LisaProvenance merujuk kepada rantai hak asuh untuk karya seni. Secara tradisinya, pemiliknya mengekalkan asal-usul kepingan itu atau pelbagai rumah lelong menyimpan rekod mereka sendiri. Ideanya adalah untuk mengesan seni, penjualan selepas penjualan, kembali kepada artis.

Masalahnya ialah dokumentasi asal ini dapat dipalsukan atau dipalsukan dengan cukup mudah, terutama jika tidak ada catatan bersama. Apabila rumah lelong ingin mengesahkan kesahihan karya seni, mereka meneliti dokumentasi asal. Mereka juga biasanya menugaskan penilai pakar luar untuk menilai kesahihan karya tersebut. Seni palsu telah memperbodohkan penilai banyak kali.

Asas seni blockchain bertujuan untuk menyelesaikan masalah ini. Hari ini, banyak syarikat sedang berusaha untuk membuat pangkalan data digital seni dan pemilik dunia. Pemilik ini kemudian mempunyai kunci awam dan peribadi untuk membuktikan pemilikan karya asli.

Asas seni blockchain secara asasnya dapat mengubah cara dunia seni beroperasi, menjadikannya lebih mudah untuk mengesahkan bahawa karya itu adalah perjanjian sebenarnya. Lebih-lebih lagi, anda dapat menjejaki sejarah pemilikan karya tersebut dari masa ke masa pada lejar awam yang telus.

Seni Digital

Rare Pepes dan Cryptokitties telah disebut sebagai karya seni blockchain pertama. Walaupun ada yang menganggap koleksi ini jauh dari seni, mereka mempunyai beberapa ciri karya seni digital. Mereka unik, menarik, dan oleh itu berharga.

cryptokitties

Teknologi blockchain token yang sama di sebalik Cryptokitties dan Rare Pepes dapat memberi kuasa kepemilikan seni digital yang serupa. Seorang seniman dapat menjual satu salinan karya seni yang sah dan sah kepada pembeli yang kemudian dapat membuktikan bahawa failnya adalah yang asli. Sebagai alternatif, seorang seniman dapat melakukan cetakan yang terhad, misalnya hanya menghasilkan 100 salinan yang diperakui.

Ini adalah penukar permainan untuk seni digital, industri di mana sukar untuk mengawal penyebaran fail dan gambar.

Blockchain & Fotografi

Jenis seni digital yang lain ialah fotografi. Sekali lagi di sini, peralihan seni blockchain terbukti berguna dengan banyak cara yang sama seperti yang berlaku untuk seni digital. Bagaimanapun, kebanyakan fotografi sudah bermula dan berakhir secara digital. Kami jarang mencetak gambar lagi. Fotografi juga merupakan media rata yang sesuai untuk dilihat di skrin. Dengan monitor dan paparan definisi tinggi yang baru, melihat cetakan definisi tinggi berbanding melihat perkara yang sama pada skrin beresolusi tinggi tidak lagi berbeza lagi.

Salah satu aplikasi blockchain yang berpotensi adalah menggunakan kandungan token pemilikan seni untuk menyulitkan fail gambar. Kemudian, token akan berfungsi sebagai kunci anda untuk mengakses fail. Kehilangan token dan anda tidak dapat menyahsulitkan fail. Sudah tentu, sebaik sahaja anda mengambil tangkapan skrin atau mencetak fail tersebut, maka peraturan pensijilan token tidak lagi berlaku untuk fail itu sendiri. Namun, anda masih memiliki token digital yang mengesahkan fail anda sebagai asli.

Tokenisasi & Persijilan

Cabaran pasaran seni blockchain adalah dua kali ganda.

Pertama, rintangan teknikal tidak sukar untuk diatasi. Anda memerlukan token yang direka khas untuk karya seni, tetapi anda boleh membuatnya sebagai duit syiling ERC-20. Token itu kemudiannya dapat diperdagangkan dengan mudah. Apabila seseorang membeli karya seni, anda akan memindahkan token tersebut ke alamat awamnya, dengan berkesan memindahkan kepemilikan karya tersebut.

Kedua, persoalan siapa yang boleh mengesahkan karya seni sebagai sah adalah lebih sukar. Jelas, seniman harus dapat mengesahkan karya mereka sendiri. Namun, jika anda ingin mengesahkan semua karya seni yang lalu dalam pangkalan data blockchain anda, maka anda perlu menetapkan peraturan asas apabila karya seni itu diperakui.

Syarikat Seni Blockchain

Terdapat beberapa syarikat yang telah menangani cabaran seni blockchain.

seni rupa blockchain verisart

Verisart’s tujuannya adalah untuk mengesahkan dan mengesahkan karya seni fizikal. Mereka telah beroperasi selama beberapa tahun sekarang dengan penyelesaian pensijilan untuk karya seni yang ada dan karya baru dari artis.

DADA.nyc membolehkan pengguna membeli karya seni digital edisi terhad dengan perlindungan IP dan bukti pemilikan. Mereka bekerja secara langsung dengan artis untuk menyenaraikan seni digital untuk dibeli terus di laman web mereka.

Menyatakan bekerjasama dengan seniman untuk memberikan ID kriptografi unik kepada setiap karya. Sejarah lengkapnya terdapat di blockchain untuk mengesan atribusi dan di mana karya seni tersebar.

Monegraph secara amnya berlaku untuk “karya kreatif.” Artis menghantar URL ciptaan digital mereka, dan maklumat itu disimpan di blockchain Bitcoin.

Jenis Arkitek.mx difokuskan pada ekonomi meme tetapi sesiapa sahaja dapat menggunakannya untuk menamakan jenis seni atau aset apa pun. Mereka belum dilancarkan.

Orang menganggap Cryptokitties atau Rare Pepes sebagai seni. Sekurang-kurangnya mereka menunjukkan kelayakan pensijilan dan permintaan untuk aset digital yang unik.

Kesimpulannya

Sama ada seni bermaksud Mona Lisa atau Rare Pepes untuk anda tidak begitu penting. Kisah yang lebih besar adalah bahawa blockchain memungkinkan untuk mengesahkan dan menandakan aset digital yang unik. Hasilnya, aset tersebut menjadi lebih mudah untuk dijejaki dan diperdagangkan. Oleh itu, kita memasuki era seni baru di mana seni apa dan apa yang menjadikan karya berharga akan menjadi persoalan terbuka untuk diperdebatkan selama bertahun-tahun akan datang.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me