Peraturan Cryptocurrency di Caribbean: Adakah Kotak Pasir Sempurna?

Berapa banyak negara Caribbean yang anda kenali? Dari hampir 700 pulau Caribbean hanya sekitar 30 yang dihuni, masing-masing mempunyai pendirian mereka sendiri terhadap cryptocurrency.

Kepulauan Caribbean pertama dan terpenting dikenal sebagai destinasi pelancongan, tetapi mereka juga, dari masa ke masa, memiliki reputasi sebagai tempat berlindung di luar pesisir. Pendirian pengawalseliaan tempatan terhadap cryptocurrency lambat berkembang tetapi secara konsisten menunjuk ke arah masa depan yang lebih telus.

Walaupun mempunyai reputasi baik, usaha sedang dilakukan untuk mengatur cryptocurrency di Bahama dan di tempat lain di Caribbean. Sebagai kawasan panas untuk fintech, Caribbean telah dihidupkan semula oleh pasaran Bitcoin yang berkembang dan sebahagian besarnya tidak diatur.

Berikut adalah gambaran keseluruhan industri cryptocurrency Caribbean dari Solomon Brown, Ketua PR untuk Free Wallet, pemaju dompet cryptocurrency.

Kepulauan, peraturan, dan penggunaan cryptocurrency

Peraturan cryptocurrency berbeza-beza dari pulau ke pulau. Negara-negara Caribbean mempunyai pandangan yang berbeza mengenai teknologi lekapan diedarkan dan blockchain. Kepulauan seperti Bahama dan Antigua dan Barbuda sedang dalam perjalanan untuk menetapkan peraturan cryptocurrency, sudut pandang Haiti mengenai perkara itu boleh disebut kontroversi dan Cuba sedikit ketinggalan dalam meluluskan undang-undang cryptocurrency.

Gambar melalui Pixabay

Bahama

Para perundangan di Bahama telah memberi isyarat bahawa mereka ingin memasukkan cryptocurrency ke dalam kerangka undang-undang ekonomi pulau itu, tetapi dengan cara yang berlaku sekarang, masih banyak yang perlu dilakukan untuk mewujudkannya..

Graham Thompson Peguam, firma undang-undang Bahama terkemuka, membuat kesimpulan dalam a kertas putih, berjudul, “The Bahamas ‘in a Cryptographic World”: “Penting bahawa Bahama berusaha untuk tidak memasukkan perniagaan mata wang maya ke dalam kerangka perundangan yang tidak cukup sesuai untuk mengembangkan perundangan, baik dengan pindaan ke PSA atau sebaliknya, itu adalah mata wang maya khusus. “


Memang, satu-satunya undang-undang rasmi yang menawarkan rawatan pengawalseliaan dalam bidang ini adalah yang lama Bank Pusat Akta Bahama yang bermula pada tahun 2010 ketika kita hampir tidak pernah mendengar tentang kerangka dan piawaian undang-undang dalam bidang token digital.

Gambar melalui Pixabay

Akta tersebut mentakrifkan mata wang seperti berikut: “8. (1) Mata wang Bahama adalah wang kertas dan duit syiling yang dikeluarkan oleh Bank berdasarkan peruntukan Akta ini. (2) Unit mata wang tersebut adalah dolar, yang akan dibagi menjadi seratus sen. ” Ini menyebutkan bahawa itu adalah “Hak tunggal Bank untuk mengeluarkan wang kertas dan duit syiling”. Jelas, kerana tidak membuat spesifikasi untuk token digital, hampir tidak dapat mengatur kriptosfera tempatan yang baru muncul.

Sedikit demi sedikit perkara mula berubah. Pada 7 November 2018, Bank Pusat Bahama mengeluarkan a kertas perbincangan mengenai pendekatan yang dicadangkan untuk mengatur aset cryptocurrency. Makalah ini menerangkan cadangan peraturan mengenai aset cryptocurrency dan instrumen yang berkaitan untuk institusi kewangan yang diawasi (SFI) di bawah tanggungjawab Bank Pusat The Bahamas.

Ini termasuk penerapan batasan yang dikenakan oleh pemerintah terhadap rangkaian instrumen pembayaran cryptocurrency yang disebut rejim Control Exchange (EC). Operasi yang dirancang akan membolehkan negara-negara Karibia menstabilkan ekonomi mereka dengan lebih baik dengan mengekang aliran masuk dan keluar mata wang, dan seterusnya menjaga turun naik kadar pertukaran.

Pada tahun 2019, Suruhanjaya Sekuriti Bahama (SCB) mengambil cryptocurrency selangkah lebih jauh dengan melepaskan draf yang disebut “Rang Undang-Undang Aset Digital dan Bursa Berdaftar, 2019.”

RUU DARE, 2019 mengatur syarat untuk mengeluarkan atau menjual token digital di negara ini, dan bagaimana penjual dan firma berkaitan mesti menjalankan perniagaan mereka. Ini juga merangkumi bahagian-bahagian yang memastikan para pengusaha mematuhi undang-undang anti pencucian wang (AML) dan membiayai keganasan (CFT) dan melindungi data dan aset pelanggan mereka.

Cuba

Di Cuba, cryptocurrency boleh menjadi penyelesaian utama untuk masalah sekatan ekonomi AS. Tidak disokong oleh kerajaan, Bitcoin telah digunakan secara meluas untuk menambah nilai telefon, membeli-belah dalam talian dan mengirim dana selepas pelancaran internet mudah alih pada tahun 2018. Pengasas saluran Telegram CubaCripto menganggarkan sekitar 10,000 orang Cuba berdagang cryptocurrency. Ada yang menggunakannya sebagai pekerjaan sampingan, ada yang menerima kiriman wang dari luar negara.

Fusyona yang berdaftar di Brazil boleh disebut pertukaran cryptocurrency pertama yang beroperasi di Cuba. Ia membantu pengiriman wang, mengenakan bayaran hingga 10% dan bekerja melalui pertukaran yang lebih besar. Oleh kerana platform lain ragu-ragu untuk mengembangkan aktiviti di negara ini, berhati-hati dengan hukuman denda AS, pengasas Fusyona menggunakan Bitcoin, dengan mengatakan “untuk orang Kuba itu adalah suatu keperluan dan boleh menjadi penyelesaian untuk pengecualian mereka dari komuniti kewangan global.” Walaupun begitu, pertukaran tersebut dirancang untuk mendapat kebenaran pemerintah Kuba.

Gambar melalui Pixabay

Cukup lucu, pada bulan Julai 2019 pemerintah Cuba mempertimbangkan untuk mengeluarkan koin cryptocurrency sendiri, tetapi memutuskan untuk menahannya untuk mengelakkan pencucian wang dan / atau bertentangan dengan prinsip komunisnya.

Bank pusat negeri telah menyiasat kebaikan dan keburukan cryptocurrency dan tidak lama lagi akan membincangkan prospek penggunaan cryptocurrency di perjumpaan dengan pemimpin kewangan global di Washington. Tetapi, sementara ini, tidak ada bil pentadbiran yang secara khusus meletakkan cryptocurrency di bawah peraturan.

Kit cukai cryptocurrency CoinCentral

Haiti

Status undang-undang cryptocurrency di Haiti kontroversial. Cointobuy alat analisis telah meletakkan Haiti 208 daripada 249 negara dari segi keselamatan cryptocurrency. Jelas sekali, tidak selamat untuk melabur dalam ICO atau berdagang cryptocurrency di negara ini. Walaupun begitu, pengusaha cryptocurrency di pulau kecil ini telah menghasilkan sejumlah idea bernas. Adalah selamat untuk mengatakan bahawa Haiti menikmati ledakan blockchain sebenar yang dipimpin oleh sejumlah syarikat permulaan yang menarik dan bermakna yang berusaha membentuk masa depan pertanian, pengeluaran, dan bidang lain.

Contohnya, AgriLedger adalah projek yang akan membolehkan pengguna mengesan rantaian bekalan makanan dan mengetahui bagaimana produk ditanam atau diangkut. The Projek Kapas Blockchain (SMP) berfungsi dengan cara yang serupa: ia akan menyokong petani kapas pekebun kecil yang menyediakan kapas untuk pengeluar pakaian AS. Lokasi ladang akan dilacak dengan GPS dan BCP juga akan memastikan sama ada kapas itu organik atau perdagangan adil dan menjamin para petani harga yang wajar untuk kapas mereka.

Selain itu, Haiti adalah tanah air projek pendidikan yang canggih seperti Cryptocurrency untuk Haiti dan Haiti Blockchain Alliance. Mereka membantu orang biasa untuk mengetahui potensi blockchain. Bank Pusat Haiti mengumumkan pada Sidang Kemuncak Teknologi Haiti pada bulan Jun 2019 bahawa ia akan melancarkan mata wang digitalnya sendiri.

Republik Dominika

Tidak banyak yang diketahui mengenai industri cryptocurrency di rantau ini. Setelah kerajaan Republik Dominika melarang penggunaan cryptocurrency dalam urus niaga, semua institusi kewangan di negara ini mengurangkan penggunaan crypto. Namun, rakyat terus menggunakannya dengan risiko mereka sendiri.

Barbados

Di Barbados, peraturan cryptocurrency masih berlaku. Bank Pusat Barbados telah menyatakan sikap positif terhadap BTC dan mula membuat perubahan di bahagian ini.

Pada 5 Julai, Bitt Digital Inc.. menjadi syarikat berasaskan blockchain pertama yang menyelesaikan dan keluar dari kotak pasir pengawalan selama 8 bulan yang dipandu oleh Bank Pusat Barbados dan Suruhanjaya Perkhidmatan Kewangan. Gabenor Bank Pusat Barbados, Cleviston Haynes, mengesahkan bahawa Panel Peninjauan Peraturan (RRP) menganggap jenis kegiatan perniagaan yang diadili oleh Bitt sebagai calon regulasi berdasarkan undang-undang yang saat ini sedang disusun.

Pada bulan Jun 2019, Bank Pusat Republik Haiti menjemput Bitt untuk menyampaikan kemungkinan manfaat mata wang digital berasaskan blockchain nasional.

Jamaica

Pada masa ini, kerangka undang-undang di Jamaica tidak berkaitan dengan crypto. Mata wang digital hampir tidak ditentukan atau dikawal selia di bawah Akta Sekuriti atau Bank of Jamaica Act. Akta Perkhidmatan Perbankan berkaitan dengan e-money yang lebih dekat, tetapi masih jauh dari BTC dan cryptocurrency. Namun, baru-baru ini usaha telah dilakukan untuk memperbaiki keadaan dan mengambil kira mata wang digital.

Jamaica lebih besar daripada kebanyakan negara Caribbean. Sejak kebelakangan ini, negara ini secara ekonomi mengatasi banyak negara jirannya. Pada tahun 2018, Bursa Saham Jamaica (JSE) dikenal pasti oleh Bloomberg sebagai bursa paling cepat berkembang di dunia. Ini adalah kali kedua penerbitan itu menamakan JSE sebagai pertukaran berprestasi terbaik.

Pada April 2019, JSE mengumumkan bahawa ia akan membolehkan perdagangan langsung tawaran token keselamatan (STO) dan aset digital dengan sokongan syarikat Kanada FinTech, Blockstation. Langkah itu bertujuan membantu perniagaan mengumpulkan modal melalui STO dan memantapkan diri dalam komuniti kewangan, di samping mempromosikan transaksi aset digital yang selamat di pasaran. Agaknya, JSE, Suruhanjaya Perkhidmatan Kewangan dan Bank Jamaica (BOJ) akan segera mengeluarkan peraturan dan garis panduan yang akan memudahkan perdagangan digital baru ini.

Pertubuhan Negara-negara Caribbean Timur

Organisasi antara kerajaan ini bertujuan untuk mempromosikan pembangunan ekonomi bersama dengan aspek undang-undang yang lain. Anggota protokol dan Anguilla menggunakan Eastern Carribean Dollar yang dikeluarkan oleh Eastern Caribbean Central Bank.

Walaupun tidak mempunyai peraturan cryptocurrency, 11 negara ini telah mendaftar untuk berpartisipasi dalam program perintis yang akan menguji penggunaan cryptocurrency di samping mata wang negara. Hanya masa yang akan memberitahu jika versi digital XCD berasaskan blockchain adalah jalan pintas OECS kepada masyarakat tanpa tunai.

Saint Kitts dan Nevis

Anggota OECS ini bersedia mengambil bahagian dalam ‘drive drive’ Dollar Eastern Eastern Carribean Dollar. Namun, pemerintahan Saint Kitts dan Nevis adalah negatif tentang menerima Bitcoin sebagai pembayaran untuk Program Kewarganegaraan oleh Pelaburan (CIP), yang telah disambut baik di banyak negara Caribbean.

Antigua dan Barbuda

Tidak seperti rakan mereka dari Caribbean dari Saint Kitts dan Nevis, pegawai kerajaan dari Antigua dan Barbuda adalah menggubal undang-undang untuk mengatur Bitcoin. Menurut media tempatan, Antiguana berminat menggunakan cryptocurrency untuk membayar perkhidmatan awam.

Pihak berkuasa bidang kuasa Caribbean sedang membuat rang undang-undang khas dengan tujuan untuk mendapatkan status mata wang undang-undang untuk Bitcoin, peredarannya dibenarkan di wilayah Antigua dan Barbuda.

Keputusan itu dibuat semasa pertemuan Kabinet Menteri dengan pakar dari Antiguan Leisure & Gaming Association, yang didedikasikan untuk amalan terbaik dalam menerima Bitcoin sebagai pembayaran untuk barang dan perkhidmatan. Oleh itu, tidak lama lagi, Bitcoin boleh berubah menjadi kaedah pembayaran rasmi di Antigua dan Barbuda.

Menariknya, sambil menghitung kelebihan Bitcoin, pegawai Antiguan yang mempromosikan pengesahannya di negara asal mereka menyatakan bahawa Bitcoin memudahkan untuk mengesan transaksi, yang sangat penting mengingat berapa banyak yang melihat negara Caribbean sebagai “pelabuhan cukai. “

Saint Lucia

Dalam rundingan baru-baru ini dengan pihak berkuasa Saint Lucia, wakil misi Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) mengatakan bahawa bank pusat tidak boleh mengabaikan Bitcoin. Menurut pakar IMF, mata wang maya dapat bersaing dengan mata wang yang ada dan juga mencabar dasar monetari.

Selepas itu, dilaporkan bahawa pemerintah Saint Lucian sedang mempertimbangkan prospek Bitcoin dan sedang mencari pilihan bagaimana “membuatnya berfungsi.” Kenyataan yang sama telah dibuat oleh Perdana Menteri Saint Lucia, Allen Chastanet.

Evolusi cryptocurrency Caribbean

Tahunan BIS 2018 Laporan Ekonomi mencadangkan bahawa cryptocurrency adalah “kelopak baru dalam bunga wang.” Taksonomi wang dapat didefinisikan oleh empat sifat: penerbit, bentuk, tahap aksesibilitas dan mekanisme pemindahan pembayaran. Cryptocurrency menggabungkan tiga ciri utama:

  1. Mereka digital. Cryptos bertujuan memberikan keselamatan dan bergantung pada kriptografi untuk mencegah penggodaman dan transaksi palsu.
  2. Mereka bersifat peribadi, dan mengikut reka bentuk, mereka tidak memiliki nilai intrinsik, tidak seperti wang komoditi. “Nilai mereka hanya berasal dari harapan bahawa mereka akan terus diterima oleh orang lain” – laporan itu menyatakan.
  3. Mereka membenarkan pertukaran P2P digital.

Kelebihan daya saing cryptocurrency adalah teknologi lejar diedarkan yang mendasari. Ini memungkinkan setiap pengguna untuk mengesahkan transaksi dalam salinan lejar mereka, memastikan ketepatan setiap pemindahan dan menolak kemungkinan perbelanjaan berganda.

Gambar melalui Pixabay

Apa maksudnya ini untuk kepulauan Caribbean? BTC mempunyai sejumlah potensi keuntungan yang dapat membiarkan jin kewangan keluar dari botol.

Bagi negara-negara kecil Caribbean yang membuat nama untuk mereka sebagai tempat percukaian dengan cara yang serupa dengan Panama Amerika Latin, cryptocurrency menawarkan cara untuk berkembang ke masa depan. Selepas kebocoran besar fail kewangan yang berkaitan dengan firma guaman luar pesisir terbesar keempat di dunia, sukar bagi Panama untuk pulih dari kerugian reputasi. Panama mengalihkan fokusnya ke cryptocurrency di peringkat rasmi oleh bersenam protokol percukaian dan teknologi blockchain yang menyokong.

The Caribbean nampaknya mengikuti contoh Panama. Bahama sedang merangka peraturan aset cryptocurrency. Kepulauan Virgin Britain mengeluarkan duit syiling cryptocurrency nasional. Antigua dan Barbuda menawarkan kewarganegaraan untuk BTC. Dengan kata lain, sebilangan besar kerajaan Caribbean bersedia meletakkan diri mereka di peta di ruang cryptocurrency.

Gambar melalui Pixabay

Pada peringkat awal memperkenalkan cryptocurrency ke dalam ekonomi global, sangat penting bagi projek berasaskan blockchain untuk memastikan masalah keselamatan tetap jelas. Memperoleh kepercayaan pengguna adalah kunci untuk penggunaan Bitcoin secara besar-besaran. Dengan keselamatan operasi yang menjadi tumpuan, penting bagi penduduk tempatan untuk menggunakan perkhidmatan cryptocurrency yang terkenal seperti pemimpin pasaran teratas seperti Binance, Coinbase, dan Bitfinance. Mengenai dompet selamat, Freewallet dengan bangga dapat bekerja sama dengan nama besar ini untuk menjadikan cryptocurrency lebih tersedia untuk khalayak yang lebih luas. Merupakan satu keistimewaan bagi kami untuk bergabung dalam usaha memodenkan sektor perkhidmatan kewangan.

Caribbean dengan berani melangkah ke masa depan dengan cryptocurrency dan kami dengan senang hati membantu proses ini.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
Adblock
detector
map