Daripada mengulangi kelebihan dan kekurangan Proof of Work versus Proof of stake, kami di sini untuk menguraikan bagaimana CPU, GPU, dan ASIC semuanya memainkan peranan penting dalam proses perlombongan. Memahami perkakasan di sebalik Proof of Work sangat penting untuk menganalisis kelestarian dan tahap desentralisasi syiling yang berbeza. Kami akan mengkaji kelebihan dan kekurangan setiap perkakasan dan bagaimana ia berkaitan dengan cryptocurrency dan hard fork yang paling popular.

Perlombongan ASIC

ASIC adalah litar bersepadu khusus aplikasi. Dalam konteks cryptocurrency, mikrocip direka khusus untuk melaksanakan algoritma hash secepat mungkin. Mari beri anda beberapa perspektif mengenai betapa kuatnya ASICS ini. Bitcoin ASIC dapat mengira hash 100,000 kali lebih pantas daripada CPU terbaik.

ASIC dibina khas untuk algoritma hash tunggal. Oleh itu, anda perlu membeli ASIC berbeza untuk setiap duit syiling yang ingin anda lombong. Pada masa ini, terdapat beberapa syarikat, seperti Bitmain dan Canaan, yang merancang ASIC. Oleh kerana sifat dan aplikasi khusus mereka, ASIC yang kuat tidaklah murah. Untuk kekuatan hash mewah, satu ASIC dapat menjalankan anda $ 3000.

Pelombong ASIC

ASIC itu boleh memberi anda keuntungan 10 dolar pada bulan pertama. Walaupun disebabkan oleh perlumbaan senjata yang berterusan untuk memperoleh kekuatan hashing, keuntungan anda akan berkurang setiap bulan berikutnya. Berikut adalah peningkatan kadar hash Bitcoin sejak tahun lalu.

Kadar Hash

Kekurangan ASIC

Melakukan trilion hash sesaat datang dengan beberapa kelemahan. Oleh kerana hashing yang kuat, ASIC ini mengeluarkan panas yang serius dan memerlukan penyejukan yang betul. Untuk menyejukkan kerepek dengan berkesan, ini memerlukan peminat dan banyak bunyi. Dengarkan sahaja.

Dan dengan kekuatan yang hebat datang elektrik yang hebat. ASIC ini akan menelan belanja sejumlah besar wang dalam bil elektrik. Akibatnya, sebahagian besar perlombongan berlaku di negara-negara dengan elektrik murah. Sebilangan pelombong bahkan dapat menerima harga perindustrian khas untuk ini.

Oleh kerana kos dan masalah logistik dengan perlombongan ASIC, itu pasti menyebabkan ladang perlombongan berkuasa mengambil peratusan besar dari kadar hash. Bitcoin memerlukan desentralisasi perlombongan untuk mencegah serangan 51% ke atas rangkaian. Walau bagaimanapun, anda boleh melihat beberapa perlombongan berskala besar berlaku di China, dengan bangunan yang penuh dengan ASIC.

Ladang ASIC

Ladang Perlombongan

Rintangan ASIC

Sebilangan duit syiling mengiklankan diri mereka sebagai tahan ASIC. Mereka menggunakan algoritma hashing yang memerlukan lebih banyak memori, “menjadikan saiz dan kos pelaksanaan perkakasan jauh lebih mahal.”

Algoritma hash tertentu dirancang untuk mengelakkan kelebihan ASIC yang besar berbanding perlombongan GPU atau CPU. Walau bagaimanapun, sebenarnya ASIC boleh dirancang untuk duit syiling apa pun. Ini hanya soal mengira berapa banyak wang yang diperlukan untuk mengembangkan ASIC, dan berapa banyak keuntungan anda bertambah dengan melakukannya. Untuk algoritma SHA-256 Bitcoin, ASIC akan meningkatkan kadar hash anda dan harga dan yuran transaksi Bitcoin menjadikannya sangat menguntungkan. Untuk duit syiling lain dengan algoritma intensif memori dan harga yang lebih rendah, anda mungkin tidak melihat pulangan pelaburan ASIC anda dengan cepat.

Algoritma Hashing

Seperti disebutkan sebelumnya, setiap ASIC dirancang khusus untuk algoritma hashing tertentu. Ketika Litecoin diciptakan oleh Charlie Lee, dia memilih algoritma hash yang berbeza, yang dikenali sebagai Scrypt. Pelombong Litecoin tidak perlu bersaing dengan pelombong Bitcoin melalui ASIC yang sama. Selama beberapa tahun tidak ada perlombongan ASIC untuk Litecoin. Akhirnya, perlombongan menjadi sangat menguntungkan sehingga orang diberi insentif untuk mengembangkan ASIC untuk algoritma Scrypt hash juga. Kemudian dalam artikel ini, kita akan membincangkan algoritma memori yang keras dan kesannya terhadap pembangunan ASIC.

Garpu Keras

Vertcoin dan Bitcoin Gold menjanjikan usaha keras untuk algoritma hash yang berbeza sekiranya ASIC dikembangkan. Duit syiling ini ingin mendorong lebih ramai pengguna dapat menambang dari keselesaan kediaman mereka sendiri. Walau bagaimanapun, jika duit syiling ini menjadi popular dan lebih menguntungkan untuk dilombong, anda mungkin akan melihat permainan kucing dan tikus, dengan usaha keras yang berterusan untuk mengelakkan ASIC baru dikembangkan. Mungkin ada keadaan di mana suatu ketika komuniti mereka memutuskan bahawa mereka tidak setuju dengan garpu terbaru dan kemudian anda mempunyai situasi jenis Bitcoin Gold dan Bitcoin Gold Cash (atau BG-Cash).

Perlombongan GPU

Walaupun tidak berpotensi kuat seperti ASIC, GPU lebih fleksibel dalam aplikasinya. GPU adalah Unit Pemprosesan Grafik. Cip pada kad grafik anda melakukan pengiraan berulang, selalunya untuk memproses grafik. Walaupun kita akan membincangkan penggunaan GPU dalam perlombongan, mereka sering digunakan dalam komputer permainan untuk “penyahkodan dan rendering animasi dan video 3D yang lancar.

Kekurangan Kad Grafik

Syarikat seperti AMD dan Nvidia pada asalnya merancang GPU untuk grafik yang lebih baik. Namun, baru-baru ini mereka melihat lonjakan permintaan dari orang yang ingin menggunakan kerepek mereka untuk menambang Ethereum. Harga GPU kelas atas telah meroket dan kini terdapat kekurangan kad grafik permainan yang besar. Untuk melindungi pemain, sekarang ada peruncit mengehadkan kuantiti orang dibenarkan membeli dan memberi potongan kepada mereka yang membeli komponen lain untuk pelantar permainan sebenar, bukan pelantar perlombongan.

Kad grafik

Perlombongan Ethereum dengan GPU

Oleh kerana tidak ada ASIC yang tersedia untuk Ethereum, menggunakan GPU adalah perkara terbaik seterusnya. Terdapat beberapa sebab mengapa tidak ada ASIC untuk Ethereum. Semua syiling berasaskan Ethereum menggunakan Algoritma Ethash untuk perlombongan, algoritma “direka untuk tahan ASIC melalui kekerasan memori.”

Rasional di sebalik Ethash “Adalah bahawa operasi yang paling mahal dalam algoritma bukanlah fungsi hashing, melainkan operasi input / output membaca dari memori. Oleh kerana kebanyakan komputer peribadi biasa sudah dioptimumkan untuk operasi input / output, semestinya semakin sukar atau mahal untuk membuat perkakasan yang akan mempercepat proses penambangan. “

Alasan lain untuk kekurangan pembangunan ASIC adalah kemungkinan Ethereum beralih dari Proof of Work to Proof of Stake. Proof of Stake tidak memerlukan perkakasan khas. Pelombong ingin mengelakkan senario melabur berjuta-juta dolar untuk membangun dan membuat ASIC hanya untuk menjadi tidak berharga.

Duit Syiling Dilombong dengan GPU

Tidak seperti ASIC, GPU anda mampu melombong duit syiling yang berbeza. Anda boleh menambang Ethereum, Monero, Bitcoin Gold, Zcash, Electroneum, dan banyak lagi yang lain dengan GPU yang sama. Sekiranya anda berminat, terdapat keseluruhan subreddit yang dikhaskan untuk perlombongan GPU yang lebih mudah diakses di sini.

Perlombongan CPU

CPU adalah Unit Pemprosesan Pusat komputer anda. Intel dan AMD menghasilkan sebahagian besar dari mereka. CPU pada asasnya adalah otak komputer. “Ia melakukan semua tugas yang biasanya kita kaitkan dengan pengkomputeran,” seperti menyimpan dokumen dengan menulisnya ke cakera keras anda. “Sebilangan besar yang lain komponen komputer benar-benar ada untuk menyokong operasi CPU. ”

Semasa Bitcoin pertama kali dilancarkan, anda dapat menambang 100 syiling sehari hanya menggunakan CPU anda. Sayangnya, hari ini mustahil untuk melombong Bitcoin dengan CPU anda kerana ASIC yang telah kita bincangkan sebelumnya.

Reka bentuk CPU dioptimumkan untuk beralih antara tugas yang berbeza dengan cepat. Selain kelincahan CPU, ia juga mempunyai kelebihan di mana-mana. Sekiranya anda mempunyai komputer, anda mempunyai CPU. Oleh itu, jika duit syiling membenarkan perlombongan CPU, kuasa yang lebih kecil di tangan ladang perlombongan besar.

Walau bagaimanapun, hash yang diperlukan untuk Proof of Work adalah pengiraan matematik berulang. CPU mempunyai lebih sedikit unit logik aritmetik, litar yang melakukan operasi aritmetik, dan dengan itu agak perlahan ketika melakukan pengiraan dalam jumlah besar.

Duit Syiling Dilombong dengan CPU

Perlombongan monero pada CPU masih cukup popular. Ini disebabkan olehnya CryptoNight algoritma, algoritma hashing terikat memori lain yang “bergantung pada akses rawak ke memori perlahan.”

Pasukan Monero juga sedang berkembang Bijak Perlombongan. “Perlombongan Pintar mendeteksi penggunaan CPU anda, dan jika CPU anda dalam keadaan tidak aktif dan anda tidak menggunakan bateri, ia akan mula digunakan. Sebaik sahaja anda beralih ke kuasa bateri atau aktiviti CPU anda meningkat, ia akan menghentikan penambangan sehingga ia melihat selamat untuk dimulakan semula. ” Ini akan membolehkan sesiapa sahaja yang mempunyai komputer menjadi pelombong. Semakin banyak pelombong di sana, semakin besar

Monero juga boleh membolehkan perlombongan CPU melalui Coinhive, pelombong JavaScript yang berjalan di penyemak imbas. Ini memberi peluang kepada orang yang mengunjungi laman web untuk menyumbangkan sebahagian daya CPU mereka untuk melakukan perlombongan.

Selain Monero, Electroneum dan Bytecoin juga membenarkan perlombongan CPU.

Kesimpulannya

Di dunia cryptocurrency, di mana kebanyakan syiling masih berdasarkan Proof of Work, adalah penting untuk memahami perkakasan di belakangnya. Sebelum membuat perdagangan atau pelaburan anda yang seterusnya, pertimbangkan kesan daripada perlombongan ASIC, GPU, dan CPU koin anda.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me