Perlombongan Monero: Pengenalan Memasuki Dunia Perlombongan Koin Privasi

Monero (XMR) terus mendapat perhatian di kalangan komuniti cryptocurrency sebagai penyelesaian untuk privasi transaksi. Ditubuhkan pada tahun 2014, projek ini dengan cepat menjadi peneraju koin privasi. Sekiranya anda berminat untuk melombong Monero, berikut adalah maklumat yang perlu anda ketahui.

Sebab-sebab Perlombongan Monero

  1. Suhu yang lebih sejuk: Perlombongan Ethereum cryptocurrency berasaskan Ethash yang lain, misalnya, jauh lebih panas pada sekitar 12-15 darjah Celsius lebih tinggi. Algoritma Equihash BTC juga memerlukan lebih banyak tenaga untuk menjalankan rig perlombongan. Oleh kerana Monero memerlukan lebih sedikit kuasa dan lebih sedikit haba dihasilkan, pelantar perlombongan anda semestinya mempunyai jangka hayat yang lebih lama berbanding dengan usaha menambang beberapa cryptocurrency lain. Secara keseluruhan, ini juga bermaksud bahawa operasi perlombongan algoritma Monero / Cryptonight lebih rendah daripada perlombongan khusus untuk kebanyakan cryptocurrency popular lain menggunakan algoritma yang berbeza.
  2. Nilai Harga: Harga per XMR telah meroket dalam waktu yang singkat. Pada bulan Mei 2016, harga kurang dari $ 1 setiap XMR. Pada akhir April / awal Mei 2018, harga mendekati $ 250 per XMR. Walaupun ini tentu saja dapat naik atau turun secara drastik, harga pada umumnya tetap di atas $ 100 sejak November 2017.
  3. Berkomitmen untuk Desentralisasi: Pada masa ini, lebih mudah bagi pelombong hobi untuk memulakan perlombongan XMR kerana perubahan algoritma baru-baru ini yang memfokuskan pada misi ketahanan ASIC yang jelas. Dalam era di mana ASIC telah menyebabkan kenaikan kos perlombongan peringkat permulaan, Monero menjadikan XMR lebih mudah untuk ditambang oleh lebih banyak orang. Kami akan memeriksa pertempuran perlawanan ASIC baru-baru ini di bahagian khusus di bawah.
  4. Ketersediaan Pertukaran: Oleh kerana XMR dianggap sebagai salah satu projek cryptocurrency teratas dan berada dalam kedudukan secara konsisten dalam 15 kedudukan teratas pasaran, ia adalah mata wang yang sering diperdagangkan orang. Sebaliknya, kecairan ini akan memberi peluang kepada pelombong untuk menjual XMR dengan lebih mudah di hampir semua pertukaran cryptocurrency.
  5. Kurang Perkakasan Diperlukan: Oleh kerana Monero memerlukan perkakasan yang lebih sedikit daripada perlombongan untuk mata wang kripto lain, ini menjadikan keseluruhan proses membuat operasi perlombongan XMR anda lebih murah dan lebih mudah dicapai.

Sebab Menentang Monero

  1. Tiada pilihan ASIC: Ya, ini juga sama dengan alasan ketiga mengapa anda harus menambang Monero. Pada dasarnya, pendirian ASIC Monero boleh menjadi perkara baik atau buruk bergantung pada perspektif anda. Bagi kebanyakan orang yang tidak mempunyai sumber untuk membiayai operasi perlombongan ASIC, tidak mempunyai pilihan ASIC adalah perkara yang baik. Bagi mereka yang ingin menjalankan ladang Monero peringkat perusahaan berasaskan ASIC, ini adalah perkara yang buruk. Sehingga April 2018, perlombongan ASIC dengan Monero hampir tidak dapat dilakukan.
  2. Pilihan Syiling Privasi Lain: Sekiranya anda seorang pelombong yang suka HODL, Monero akan meningkat nilainya pada masa akan datang. Walau bagaimanapun, duit syiling privasi yang boleh dilombong mungkin merupakan pilihan yang lebih baik kerana mereka mempunyai pertumbuhan nilai lebih banyak daripada XMR dari masa ke masa. Terdapat banyak koin privasi lain yang akan datang yang ingin mengatasi teknologi dan had pasaran Monero.

Kos Membina Rig Perlombongan Monero

Kos pembinaan pelantar perlombongan GPU Monero (XMR), misalnya, berbeza-beza bergantung pada komponen mana yang digunakan. Sebilangan orang mengira anda boleh membuatnya di bawah $ 600 dan orang lain berkata-kata $ 800 setiap pelantar adalah anggaran yang lebih baik. 1 rig GPU harus dapat menambang sekitar 430 jam / saat, dan 12 rig GPU (kos sekitar $ 4000 +) seharusnya dapat mencapai sekitar 5160 jam / saat (dikira pada bulan September 2017).

Kontroversi ASIC

Bitmain dan pengeluar pelantar perlombongan lain mengumumkan pelepasan pelantar perlombongan ASIC baru yang dapat menambang Monero. Kos awal untuk Bitmain Antminer X3 ASIC adalah sekitar $ 12,000 setiap pelantar. Pada asasnya, ketersediaan pelantar ini akan memberi pelombong dengan banyak wang untuk melabur dalam pelombongan perlombongan (termasuk perusahaan berskala besar) kemampuan untuk menambang sejumlah besar XMR. Pelantar perlombongan lain (iaitu GPU dan CPU) pada dasarnya akan menjadi usang.

Komuniti Monero memutuskan bahawa ia tidak akan menerima kelaziman penambang ASIC yang akan membanjiri pasaran dengan pembebasan yang baru. Pada bulan Mac 2018, komuniti Monero mengetahui bahawa pengeluaran besar-besaran pelantar seperti itu dapat menyebabkan pemusatan bekalan token XMR yang lebih besar, sesuatu yang menyangkut banyak pasukan projek lain. Sekiranya anda ingin memulakan perlombongan XMR sekarang, lebih baik tidak melihat pelantar ASIC yang sangat berpatutan. Sejak algoritma Cryptonight berubah, jelas bahawa pelantar ASIC tidak lagi berkesan untuk melombong XMR.

Kadar Hash, Kesukaran, dan Keuntungan

Algoritma tahan ASIC baru Monero nampaknya berjaya. Sejauh mana sejauh mana perubahan ini berkesan? XMR turun dari paras tertinggi sepanjang masa lebih dari 1.3 GH / s pada 6 April ke paras terendah sepanjang masa sekitar 448 MH / s pada 11 April. Sejak 11 April, kadar hash XMR tetap stabil pada sekitar 500 MH / s.

Kadar Hash Monero

Keuntungan perlombongan Monero meningkat dari .551 USD / Hari untuk 1 KHash / s pada 6 April kepada 1.795 pada 27 April.

Keuntungan perlombongan monero

Kesukaran menurun dengan ketara dari 120+ G pada 4 April menjadi sekitar 60 G pada bulan April yang selebihnya.

Kesukaran Perlombongan Monero

Masa Depan Perlombongan Monero

Buat masa ini, nampaknya Monero komited untuk berpegang pada Proof-of-Work (PoW), yang bermaksud bahawa XMR kemungkinan akan tetap menjadi cryptocurrency yang dapat ditambang untuk sementara waktu. Berita baik bagi pelombong yang tidak mempunyai wang untuk pelantar ASIC yang mahal adalah bahawa Monero nampaknya merupakan salah satu projek yang paling komited untuk meningkatkan algoritma secara proaktif untuk mewujudkan rintangan ASIC yang lebih berkesan.

Walaupun ada kemungkinan beberapa pengeluar rig perlombongan ASIC dapat menghindari perubahan algoritma yang diperkenalkan pada April 2018, langkah terbaru Monero adalah tanda jelas bahawa percubaan tersebut dapat menyebabkan kerugian bersih bagi pengilang dan pelombong yang melabur di rig mereka. Penting juga untuk diperhatikan bahawa Monero biasanya mengemas kini algoritma dua kali setahun, jadi kemungkinan kemajuan masa depan yang dibuat oleh pengeluar pelantar perlombongan ASIC dapat digagalkan sekali lagi. Bagi mereka yang berminat dalam perlombongan ASIC, projek lain seperti BTC mungkin merupakan jalan keluar. Sementara itu, mereka yang berminat dalam perlombongan CPU dan GPU sekurang-kurangnya memiliki landasan untuk berjaya kerana sikap Monero yang jelas mengenai rintangan ASIC.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me