Blockchain dan cryptocurrency pada asalnya dirancang untuk menghilangkan keperluan pihak berkuasa pusat. Walau bagaimanapun, pertukaran terpusat (CEX) seperti Coinbase bertentangan dengan nilai ini dan mengembalikan kawalan ke tangan syarikat yang berfungsi serupa dengan bank.

Juga, dalam empat tahun kebelakangan ini, penggodam telah berjaya menggunakan cryptocurrency bernilai berbilion dolar, berjaya menyasarkan pemimpin industri seperti Bitfinex, Poloniex, dan Bitstamp. Dan, di banyak platform perdagangan ini, pengguna kadang-kadang menunggu berbulan-bulan untuk mengesahkan akaun mereka untuk memulakan perdagangan.

Tidak perlu dikatakan, CEX hadir dengan masalah dan risiko utama. Di antara ancaman keselamatan, bayaran yang tinggi, peraturan geografi yang mengancam untuk menutupnya, dan faktor lain, jelas bahawa pertukaran tersebut menawarkan produk yang lebih rendah. Di mata komuniti kripto, pertukaran terdesentralisasi (DEX) adalah jawapan kepada banyak kelemahan rakan sejawat mereka.

Yang Tepatnya adalah DEX, & Bagaimana ia berbeza dengan CEX?

Terdapat banyak jenis pertukaran terdesentralisasi, tetapi cara mudah untuk menjelaskan DEX adalah sebagai platform yang memudahkan perdagangan cryptocurrency peer-to-peer (P2P) dari satu dompet (yang memberi anda kawalan kunci anda) ke yang lain. Daripada memberikan dana kepada CEX, anda memberikannya kepada perkhidmatan seperti escrow seperti kontrak pintar (digunakan pada blockchain Ethereum) yang melakukan transaksi.

Pada asasnya, DEX menghilangkan keperluan pihak ketiga. Manfaat termasuk melangkau proses pengesahan Kenali Pelanggan Anda (KYC), mengelakkan penarikan / had perdagangan dan bayaran yang tinggi, dan mengurangkan risiko seseorang menggodam pertukaran dan mencuri token anda.

Sistem CEX seperti Coinbase memerlukan anda mempercayai satu entiti untuk melindungi dana / maklumat anda dan melaksanakan perdagangan dengan betul. Dengan adanya sistem gaya IOU, anda hanya dapat mengawal dana anda apabila anda mengeluarkannya ke dalam dompet peribadi.

Menggunakan DEX memastikan anda sentiasa mengawal kunci peribadi anda dan oleh itu wang anda. Kerana CEX tidak memberikan kunci peribadi anda, anda pada dasarnya bergantung pada kesetiaan pekerjanya untuk menguruskan dana anda dengan betul.

Mt. Gox adalah contoh klasik. Penggodam dan penyelewengan dana menyebabkan pelabur kehilangan lebih dari $ 450 juta sama sekali. Pengguna kehilangan pelaburan mereka, dan CEO masuk penjara.

mengawal meme kunci persendirian

Lebih-lebih lagi, satu titik kegagalan dalam sistem terpusat menjadikan pengguna berisiko tidak dapat mengakses akaun mereka, menjadikan mereka menunggu masalah tersebut diselesaikan. Kerana DEX menggunakan sistem yang terdesentralisasi, tidak ada satu pun kegagalan, dan operasi dapat terus berjalan dengan lancar sekiranya berlaku kejadian seperti bencana alam atau kemas kini penyelenggaraan.

Jelas DEX mengatasi rakan sepusat mereka. Oleh itu, siapakah penggerak dan penggoncang yang merevolusikan cara kita berdagang cryptocurrency? Mari lihat beberapa syarikat yang menjadikan DEX menjadi kenyataan.

Tukar Udara

Permulaan AirSwap yang berpangkalan di Brooklyn adalah platform perdagangan P2P yang terdesentralisasi di mana interaksi inti diadakan secara tertutup antara dua orang di luar rangkaian. Berjalan di blockchain Ethereum, sesiapa sahaja (walaupun lokasi geografi) dapat menggunakan platform perdagangan dan menyelesaikan transaksi secara rantai.

dex pertukaran udara

Airswap unik kerana tidak menggunakan buku pesanan. Sebaliknya, ia menggunakan sistem yang disebut “niat untuk berdagang.” Dengan mengelakkan sistem buku pesanan di mana pesanan beli dan jual ditampilkan kepada semua pengguna, AirSwap menghilangkan praktik manipulasi pasaran dari frontrunning. Pada akhirnya, perdagangan menjadi lebih adil dan sangat disukai oleh pembuat pasaran.

Kerana AirSwap berjalan di blockchain Ethereum, token ERC20 (yang lebih sesuai untuk transaksi P2P kerana semuanya menggunakan protokol pemindahan yang sama) dapat diperdagangkan oleh “pembuat” dan “pengambil”. Pembuat menunjukkan token mana yang ingin mereka jual pada “pengindeks” dan pengambil memenuhi pesanan. Dengan bantuan “oracle” yang menggunakan API untuk mengagregat harga, pembuat dan pengambil dapat merundingkan harga yang wajar.

Satu-satunya syarat untuk mengumumkan perdagangan pengindeks adalah pembuat mesti memegang token AirSwap (AST), yang memberikan nilai kepada token. Selain membeli token AST untuk mengumumkan niat untuk berdagang dan membayar harga gas, tidak ada bayaran.

Rangkaian Kyber

Seperti AirSwap, Kyber Network mengikuti protokol berasaskan Ethereum dan membuang buku pesanan. Tidak seperti AirSwap, ia menawarkan kecairan segera dengan memanfaatkan banyak rizab. Dan, bukannya berunding secara P2P secara peribadi, pengguna Rangkaian Kyber mengetahui kadar penukaran terlebih dahulu dan kemudian memutuskan apakah mereka ingin meneruskan perdagangan.

Ia juga menawarkan API pembayaran yang mana pedagang dapat menerima sebarang token ERC20 dan menukarnya secara automatik dalam cryptocurrency pilihan mereka. Oleh itu, jika peniaga menjual baju dan ingin menerima ETH, tetapi pelanggan ingin membayar dalam Tronix (TRX), pedagang akan menerima ETH apabila pelanggan membeli baju dengan TRX.

Oleh kerana tidak ada bayaran di bursa selain biaya gas, Jaringan Kyber dan “penyumbang rizab” (kebanyakan pembuat pasaran) dapat menerima keuntungan dari sebar. Rizab pihak ketiga diuruskan oleh “pengurus simpanan” yang dapat menetapkan harga mereka sendiri untuk pasangan token yang mereka sokong.

Rangkaian Kyber

“Kontrak Kyber” membolehkan kadar terbaik dari semua cadangan digunakan untuk setiap transaksi. Untuk memastikan pengurus rizab tidak mengambil kesempatan dengan menerapkan nilai tukar yang salah, mekanisme luar rantai dan rantai tersedia untuk mengesan aktiviti meragukan dan menghentikan transaksi tidak adil daripada berlaku.

Untuk memperoleh keuntungan dari penyebaran di platform, penyumbang cadangan perlu membeli Kyber Network Crystal (KNC). Sebilangan kecil KNC dari setiap transaksi dikeluarkan dari simpanan penyumbang dan dihantar ke platform Rangkaian Kyber. Setelah menanggung perbelanjaan operasi, baki KNC yang dikumpulkan dibakar, yang meningkatkan nilai KNC.

Pada masa akan datang, pasukan merancang untuk memperkenalkan alat kewangan maju seperti opsyen dan penerusan. Mereka juga merancang untuk melaksanakan perdagangan rentas rantai, yang membolehkan mata wang kripto pada dua blok block yang berbeza (seperti bitcoin dan eter) ditukar tanpa memerlukan pihak ketiga.

0x

Ditubuhkan pada tahun 2016, 0x mengikuti protokol tanpa sumber terbuka tanpa sumber yang menyediakan seni bina untuk pengembangan DEX menggunakan kontrak pintar. Pada asasnya, ia membolehkan sesiapa sahaja mengendalikan DEX, ciri yang dipercayai oleh pengasasnya pada masa depan tokenisasi massa dan interoperabiliti semasa antara DEX.

Seperti AirSwap, 0x tidak berantai ketika mencocokkan perdagangan dan terus berjalan untuk penyelesaian transaksi ERC20. Tidak seperti AirSwap, 0x menggunakan buku pesanan dan bukan pengindeks. Dengan cara protokolnya berfungsi, nampaknya 0x lebih disesuaikan untuk pesanan yang lebih cepat / transaksi yang lebih kecil sementara AirSwap lebih disesuaikan untuk para pembuat pasaran.

Selain itu, 0x membolehkan sesiapa sahaja (kemungkinan besar akan menjadi pembangun) menjadi penyampai semula. Penyambung semula mengehoskan buku pesanan secara terbuka atau peribadi kepada pembuat dan pengambil padanan (dikenali sebagai pesanan siaran) di luar rangkaian, diberi insentif dengan mengenakan yuran dalam mata wang asli 0x (ZRX) untuk perkhidmatan mereka. Mereka yang memegang ZRX juga dapat memilih tadbir urus 0x, seterusnya membawa nilai kepada token ZRX.

0x DEX

Pesanan Point-to-Point membolehkan pembuat membuat dan mengirim pesanan melalui media komunikasi pada dasarnya, seperti e-mel atau utusan Facebook, kepada pengambil tertentu. Pengambil menerima pesanan dan kemudian memutuskan sama ada mereka ingin menandatangani (mengisinya) secara kriptografi atau tidak. Keselamatan dijamin kerana hanya alamat yang ditentukan pengambil dibenarkan untuk mengambil pesanan.

Menggunakan kaedah Titik-ke-Titik membolehkan pembuat / pengambil alih memintas bayaran penyambung yang terdapat dalam pesanan siaran. Sekarang, pasukan 0x mempunyai produk yang disebut 0x OTC, P2P DEX di mana token ERC20 dapat diperdagangkan tanpa relay.

Gelombang

Titik penjualan Waves ’DEX yang besar adalah membolehkan pengguna bukan sahaja memperdagangkan cryptocurrency tetapi juga menawarkan pintu masuk untuk menarik dan menyimpan mata wang fiat seperti dolar AS, Euro dan Lira Turki. Seperti yang diketahui oleh kebanyakan peniaga kripto, terdapat sedikit pertukaran yang menawarkan pengguna untuk masuk dan keluar dari fiat seperti yang dibenarkan oleh Coinbase dan Gemini. Namun, CEX ini hadir dengan bayaran yang tinggi untuk perkhidmatan mereka yang menguntungkan. Waves menawarkan kos rendah, kos tetap sebanyak 0,003 WAV setiap transaksi, tanpa mengira saiznya.

gelombang dex

Seperti AirSwap, Waves melindungi pengguna dari pendahuluan dengan menyembunyikan pesanan. Menggunakan node “matcher”, pesanan dipasangkan di luar rantai di pelayan terpusat dan kemudian dilaksanakan di blockchain untuk menambahkan keamanan dan keadilan.

Ingin menjana pendapatan pasif? Gelombang dapat membantu anda memperoleh minat melalui perlombongan. Menurut laman web mereka, “Gelombang menggunakan algoritma Proof-of-Stake di mana WAVES yang anda miliki (atau yang telah disewakan kepada anda) mencerminkan kekuatan perlombongan anda. Semakin banyak yang anda miliki, semakin tinggi peluang anda memproses blok seterusnya dan menerima bayaran transaksi sebagai ganjaran. ”

Walau bagaimanapun, anda memerlukan minimum 1,000 Gelombang untuk ciri ini. Cara lain untuk memperoleh pendapatan pasif dengan dana yang lebih sedikit adalah dengan menggunakan protokol “Leased Proof-of-Stake (LPoS)” mereka, yang memungkinkan pengguna menyewa sejumlah WAVES ke node.

Akhir sekali, WEX DEX membolehkan anda membuat token tersuai anda sendiri dan kemudian memperdagangkannya dalam pasangan perdagangan dengan token Waves yang lain. Menurut laman web mereka, tidak ada kemahiran teknikal yang diperlukan bagi pengguna untuk membuat token khusus hanya dalam satu minit.

Sebutan Kehormat:

  • EtherDelta
  • OmiseGo DEX Masa Depan
  • Binance Masa Depan DEX

Kesimpulannya

Mengenai reka bentuk UX DEX, mereka masih mempunyai banyak pekerjaan berbanding dengan CEX. Selain itu, CEX mengalahkan DEX dalam kemampuan mereka untuk menerima mata wang fiat, perkhidmatan pelanggan, dan mudah tunai yang tinggi.

Walau bagaimanapun, kekurangan waktu tunggu pengesahan akaun atau had deposit / pengeluaran, anonim pengguna, yuran rendah, struktur tanpa sempadan, keselamatan yang dipertingkatkan, dan waktu operasi 24/7 hanyalah beberapa senarai panjang kelebihan DEX.

Dengan mengambil kira kebaharuan teknologi blockchain dan khususnya DEX, seseorang harus mempertimbangkan kemajuan besar yang dicapai dalam industri ini. Dengan apa yang ingin mereka capai, bank dan orang tengah boleh menjadi perkara masa lalu. Ingat, DEX sedang dijalankan dan masa depan menuju ekonomi yang terdesentralisasi sedang berjalan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me