Peretasan pertukaran cryptocurrency menimbulkan banyak cabaran bagi pelabur dan pertukaran. Kejadian ini bukan sahaja bermaksud kerugian kewangan yang besar bagi pelabur semasa tetapi juga dapat menghalang pengguna baru yang berpotensi daripada menggunakan pertukaran cryptocurrency. Walaupun terdapat sebilangan penyelesaian teknikal yang dapat dilaksanakan pertukaran, pengguna cryptocurrency juga melihat insurans bitcoin sebagai pelan cadangan yang berpotensi.

Dalam artikel ini, kami mengkaji pelbagai pilihan yang tersedia untuk insurans cryptocurrency dan bagaimana ini akan membentuk masa depan pasaran.

Mengapa Insurans Diperlukan: Hacks Berskala Besar Meningkat

Sejarah peretasan baru-baru ini menunjukkan bahawa pertukaran cryptocurrency terdedah kepada peretasan dan gangguan pihak ketiga. Dari tahun 2011 hingga 2018, terdapat sejumlah peretasan berskala besar. Walaupun jumlah token yang dicuri hari ini lebih rendah, nilai dana yang dicuri dari peretasan nampaknya semakin meningkat kerana harga token telah meningkat selama bertahun-tahun.

Teknologi mungkin merupakan kaedah paling berkesan untuk menghentikan peretasan ini. Walaupun banyak pertukaran berfungsi untuk keselamatan yang lebih baik melalui pangkalan data terdesentralisasi dan pilihan bukan kustodian, pertukaran terpusat masih tetap popular, menyumbang 99% semua urus niaga cryptocurrency. Pemusatan ini telah menyebabkan banyak masalah keselamatan.

Malah dompet perkakasan telah diretas dan dicuri dari masa lalu. Oleh kerana pilihan yang paling selamat bahkan boleh menyebabkan kehilangan dana cryptocurrency, banyak pengguna dan pertukaran mempertimbangkan pilihan insurans bitcoin.

Kebolehpercayaan Insurans Cryptocurrency Semasa

Insurans cryptocurrency adalah konsep yang menarik kerana beberapa sebab. Pertama, mana-mana penyedia insurans mesti mempertimbangkan risiko memberi perlindungan. Mengira risiko untuk bentuk insurans lain yang lebih tradisional dianggap lebih mudah. Sebagai contoh, untuk insurans banjir, boleh diramalkan dengan mudah kemungkinan kejadian berlaku berdasarkan corak cuaca, geografi, iklim, dan faktor lain. Ini memudahkan syarikat insurans memperoleh keuntungan dari liputan.

Sebaliknya, keselamatan pertukaran cryptocurrency atau dompet perkakasan jauh lebih dinamik. Pertukaran yang dulunya memiliki reputasi yang luar biasa tidak dapat diselesaikan dapat suatu hari menderita peretasan, yang mengakibatkan kerugian berjumlah ratusan juta dolar.

Walaupun pengguna dilindungi, mungkin sukar untuk menentukan cara mendapatkan semula wang yang hilang dengan sebaik-baiknya. Contohnya, adakah penyedia insurans melindungi kerugian dalam mata wang fiat, cryptocurrency yang sama yang dicuri, atau dalam cryptocurrency lain sama sekali?

Semua tanda tanya ini bermaksud bahawa banyak syarikat insurans berpotensi agak ragu-ragu mengenai cara memberikan pilihan perlindungan insurans bitcoin yang tepat.

insurans cryptocurrency

Menilai risiko insurans cryptocurrency sukar bagi penanggung insurans.

Pertukaran: Adakah Insurans Bitcoin Sangat Bernilai?

Pada tahun 2018, ketersediaan hadiah insurans cryptocurrency a Catch-22 untuk pertukaran. Syarikat insurans mempunyai pertanyaan serius mengenai keselamatan pertukaran. Oleh kerana risiko sukar dikira, kemungkinan liputan pertukaran yang lumayan agak buruk. Sebaliknya, banyak pelabur juga ragu-ragu terhadap keselamatan pertukaran cryptocurrency dan lebih suka memilih pertukaran yang diinsuranskan. Isu ini jauh dari teori dan telah dimainkan dalam beberapa senario dunia nyata yang berbeza.

Bithumb Hack

Bithumb diinsuranskan oleh Hyundai Marine & Insurans Kebakaran dan Kebakaran Heungkuk & Marine Insurance Co sebelum penggodaman yang berlaku pada bulan Jun 2018. Walaupun penggodaman tersebut mengakibatkan kerugian dana sekitar $ 31 juta, perlindungan insurans hanya memberikan perlindungan $ 5.39 juta. Ini bermaksud bahawa pertukaran harus membayar baki $ 25 hingga $ 26 juta dengan menggunakan dana sendiri.

Berita baik bagi para pelabur yang kehilangan dana adalah bahawa mereka mudah menerima apa yang hilang. Yang paling penting, pertukaran itu tidak memerlukan pengguna membayar yuran tambahan terlebih dahulu untuk mendapat perlindungan. Walaupun peretasan itu sendiri buruk, ini mungkin merupakan situasi yang ideal bagi para pelabur. Oleh kerana Bithumb adalah pertukaran yang popular dengan keuntungan besar ($ 424 juta pada tahun 2017), para pelabur tidak perlu terlalu risau tentang crypto mereka yang hilang.

Coincheck Hack, Kemungkinan Hack Masa Depan, dan Liputan Insurans Cryptocurrency

Penting juga untuk diperhatikan bagaimana peretasan skala besar mempengaruhi polisi insurans. Sebagai contoh, penggodam mencuri $ 545 juta dalam NEM semasa penggodaman Coincheck. Peretasan ini sekitar 17x lebih besar daripada peretasan Bithumb. Tetapi, Coincheck’s keuntungan dari April 2017 hingga Januari 2018 hanya sekitar $ 490 juta.

Tidak ada maklumat yang tersedia untuk umum mengenai polisi insurans Coincheck; namun, syarikat tersebut mula mengembalikan wang kepada semua pengguna setelah kejadian ini. Persoalan yang dimiliki oleh banyak pelabur adalah bagaimana reaksi pertukaran yang lebih kecil terhadap peretasan besar? Ada kemungkinan pertukaran tidak dapat menanggung kerugian melalui insurans atau keuntungan sebelumnya.

Walaupun begitu, mudah untuk melihat bagaimana memiliki polisi insurans dapat meringankan beban kewangan dari peretasan. Pertukaran cryptocurrency yang mempunyai insurans mungkin dapat mengurangkan ketakutan pengguna sedia ada dan pengguna baru yang berpotensi juga.

insurans bitcoin

Polisi insurans Bitcoin mahal dan biasanya tidak meliputi semua dana yang hilang semasa penggodaman.

Adakah Kebijakan Individu yang Boleh dilaksanakan Tersedia untuk Pelabur?

Seperti yang disebutkan di atas, insurans mungkin merupakan perbelanjaan yang diperlukan untuk pertukaran cryptocurrency. Terdapat sebilangan syarikat yang menawarkan insurans bitcoin untuk pelabur individu juga. Ini termasuk Great American Insurance Group, XL Catlin, Chubb, Mitsui Sumitomo Insurance, dan lain-lain. Sebilangan pilihan ini sudah mapan. Yang lain masih dalam usaha melaksanakan polisi insurans atau terus menilai kos yang betul untuk pelanggan.

Malangnya, premium insurans jauh dari murah. Bagi sebilangan besar pelabur individu, pilihan ini tidak dapat disangkal lagi. Walaupun bagi pelabur institusi yang mempunyai dana untuk dibelanjakan, membeli insurans dari salah satu penyedia yang disebutkan di atas mungkin bukan pilihan yang sesuai. Contohnya, polisi XL Catlin akan dilaporkan mempunyai premium $ 200,000 untuk perlindungan $ 10 juta.

Ada kemungkinan kita dapat melihat pilihan yang lebih praktikal dengan premium yang lebih rendah untuk setiap pelabur pada masa akan datang. Terdapat beberapa syarikat seperti Allianz yang telah membincangkan kemungkinan memperluas perkhidmatan insurans untuk menutup peretasan individu dan penyimpanan crypto. Walaupun begitu, nampaknya bahagian pasaran insurans cryptocurrency ini masih kurang berkembang. Malah polisi insurans untuk perniagaan dan ICO yang berkaitan dengan kripto dibentuk berdasarkan kes demi kes.

Masa Depan Insurans Bitcoin

Secara statistik, sukar untuk mengetahui apakah polisi insurans cryptocurrency akan menjadi andalan industri atau bahkan keperluan undang-undang pada masa akan datang. Di satu pihak, syarikat insurans menunjukkan keengganan untuk menerima risiko tinggi. Ini banyak berkaitan dengan ketidakpastian kapan peretasan akan terjadi atau jumlah dana apa yang dapat dicuri. Di sisi lain, lebih banyak pengguna cryptocurrency lebih cenderung untuk berdagang di bursa yang diinsuranskan.

Adakah pengguna individu mempunyai pilihan untuk membeli polisi insurans pada masa akan datang? Adakah pertukaran akan terus memikul tanggungjawab kewangan sepenuhnya? Apa jenis polisi insurans yang akan muncul untuk melindungi pengguna individu dari peretasan atau pencurian? Jawapan untuk soalan-soalan ini akan membantu membentuk masa depan polisi insurans cryptocurrency.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me