Amerika Latin sangat besar. Ia membentang ke arah selatan ke daerah Patagonia di Chile dan Argentina, ke timur ke Caribbean, dan ke utara ke AS-Mexico perbatasan. Dua puluh negara dan selusin wilayah bergantung merangkumi kawasan kaya budaya dan pelbagai ini. Hampir 650 juta orang memanggil rumah Amerika Latin. Dan, kebanyakan individu ini tertarik dengan peluang komersial dan pelaburan yang ditawarkan oleh cryptocurrency. Teknologi blockchain di Amerika Latin juga berpotensi besar untuk membantu mengubah ekonomi negara-negara membangunnya.

Banyak Masalah tetapi Banyak Potensi

Catatan sejarah Amerika Latin yang berabad-abad tidak asing dengan menyerang kerajaan, eksploitasi ekonomi, kekacauan sistem kewangan, rasuah yang meluas, dan kemiskinan endemik. Bolehkah crypto dan blockchain membantu meletakkan asas untuk masa depan yang lebih moden, makmur, dan damai bagi penduduk Amerika Latin? Inilah pandangan dalam kehidupan nyata bandar kripto percubaan di Puerto Rico dan bagaimana blockchain menjadikan perdagangan antarabangsa ke Amerika Latin lebih cekap.

Puerto Rico

Projek Sol Brock Pierce membayangkan sebuah bandar baru yang sangat moden di mana semua transaksi berlaku dalam crypto. Kontrak pintar adalah daya penunjuk yang mendorong semua perniagaan utama dan dinamika masyarakat. Asalnya bernama Puertopia, projek ini telah mendapat sambutan yang pelbagai dari penduduk Puerto Rico. Kumpulan Sol berhasrat memperoleh sekurang-kurangnya 250,000 ekar tanah untuk membina utopia yang berpusat di pulau. Memandangkan kehancuran meluas yang disebabkan oleh Badai Kategori 5 Maria (September 2017), penyokong kaya Sol mungkin dapat memperoleh tanah itu dengan harga yang murah. Ada yang mengalu-alukan berbilion-bilion pelaburan berpotensi infrastruktur pasca Maria, sementara yang lain mengadu:

“Kami adalah taman permainan untuk orang kaya,” katanya. “Kami adalah ujian bagi sesiapa sahaja yang ingin bereksperimen. Orang luar mendapat pengecualian cukai, dan penduduk tempatan tidak dapat izin “.

  • Andrea Satz, penduduk Puerto Rico, yang dikutip dalam New York Times, 2 Februari 2018

Kapak Cukai

Puerto Rico menawarkan potensi yang signifikan penjimatan cukai untuk pelabur kaya. Sudah tentu, itu adalah salah satu tarikan utama bagi penyokong projek Sol (kebanyakannya adalah pelabur crypto berjuta-juta dari California). Walaupun begitu, kumpulan Sol pasti juga mempunyai sisi dermawan dan dermawan. Sebagai contoh, kumpulan itu merancang untuk menukar muzium kanak-kanak tua menjadi rumah kelab yang tujuannya adalah “Kumpulkan Puerto Rico dengan Puertopian.”

Projek Sol juga ingin membantu meningkatkan grid elektrik kuno Puerto Rico yang rentan terhadap kegagalan. Peningkatan sedemikian akan membantu memenuhi keperluan perlombongan crypto dan kuasa blockchain mereka sendiri sambil meningkatkan kehidupan orang lain yang tinggal di pulau itu.

crypto di Amerika Latin

Puerto Rico, tepat di selatan Rincon di pantai barat pulau ini. Adakah projek Sol akan benar-benar mengubah pulau tropika yang indah ini menjadi utopia crypto dan blockchain? Imej: DW Pendergast, Julai 2012.

Kontrak Pintar dan Pembasmian Kuman Digital

Wilayah AS (penduduk Puerto Rico asli adalah warganegara AS) telah menderita politik utama skandal. Sejak tahun 1992, pentadbiran pulau yang korup telah membelanjakan sejumlah besar wang kepada pembayar cukai Puerto Rico. Mungkin pengenalan dan penggunaan kontrak pintar yang meluas akan terbukti menjadi langkah penting dalam membersihkan semua kantong rasuah dan rasuah.

Setiap dolar, setiap perbelanjaan, dan setiap penerimaan dana pembayar cukai akan dihitung di blockchain. Teknologi blockchain dapat menjadi penawar yang kuat untuk korupsi pemerintah, tidak hanya di Puerto Rico tetapi juga di seluruh dunia.

Blockchain juga dapat menepati janji dengan campur tangan terhadap kartel dadah yang telah merosakkan kehidupan ramai penduduk Puerto Rico. Sebagai contoh, Lapangan Terbang Antarabangsa Luis Munoz Marin boleh mewajibkan tag pengenalan frekuensi radio pintar (RFID) pada semua bagasi, pakej, dan barang, dengan semuanya terhubung ke blockchain.

Taktik yang sama dapat dilaksanakan pada semua kargo kapal kargo kontena. Bahkan kapal pesiar raksasa yang selalu memanggil San Juan dapat menjalani pemeriksaan ketat yang sama. Pasport pelancong dan ID lain juga boleh disambungkan ke blockchain, bersama dengan butiran biometrik utama.

Perdagangan Antarabangsa

Amerika Latin adalah rakan dagang besar Amerika Syarikat, Eropah dan terutama Asia. Sebilangan besar barang pengguna yang diimport memasuki pelabuhan raksasa di Amerika Latin. Buenos Aires, Callao (Lima), Caracas, Cartagena, Rio de Janeiro, San Antonio (Chile) dan San Juan (Puerto Rico) adalah beberapa jurusan. Walau bagaimanapun, masa transit kargo lebih lama daripada yang diperlukan. Itu kerana pengesahan dan tandatangan kertas kerja manual yang diperlukan di setiap pusat pemeriksaan eksport / import utama.

Sehingga semua dokumen tersebut disahkan secara manual, barang-barang tersebut tetap berada di dalam bekas penghantarannya. Jelas, kontena dan ruang dok tidak dapat digunakan untuk tujuan produktif yang lain. Lebih teruk lagi, pekerja dermaga kesatuan pekerja yang berpendapatan tinggi mungkin tidak aktif kerana kelewatan.

Rekod Penghantaran Digital

Masukkan blockchain untuk menyelamatkan. Dengan tandatangan digital tanpa kepercayaan yang dimungkinkan oleh buku besar blockchain, tidak ada yang perlu berjalan kaki sejauh setengah batu untuk mendapatkan tandatangan bos. Cip tertanam dalam bekas penghantaran dapat berkomunikasi secara automatik dengan blockchain ketika mereka tiba di pelabuhan. Sensor tambahan akan mengesahkan pemindahan kontena ke trak penghantaran.

Apabila bekas dibongkar di gudang atau dok penghantaran pelanggan akhir, cip menghantar isyarat pengesahan yang jelas kepada blockchain. Tidak perlu tandatangan atau pengesahan manusia. Lebih baik lagi, penjejakan masa nyata bagi setiap barang kargo import dan eksport dapat dicapai melalui blockchain.

Operasi hiperinflasi, diktator, dan pelaburan

Ya, Amerika Latin mempunyai semuanya. Pertarungan Argentina dengan hiperinflasi dan penurunan nilai mata wang baru-baru ini mendorong beberapa penduduk mencari tempat perlindungan yang selamat di cryptos. Budak jahat Venezuela, Presiden Maduro, baru-baru ini memperkenalkan crypto yang ditaja oleh kerajaan yang disebut Petro.

Orang Amerika Selatan secara rutin memarkir sebahagian dari kekayaan mereka dalam Dolar AS, Euro, emas, dan barang koleksi, takut akan kejatuhan mata wang. Cryptos mungkin menawarkan cara lain untuk penduduk Amerika Latin yang berhemah untuk melindungi simpanan mereka yang sukar diperoleh.

Peluang Perdagangan Crypto yang melimpah

Terdapat beberapa pertukaran crypto besar yang beroperasi di Amerika Latin, termasuk:

  • Bitpagos (Argentina)
  • Bitso (Mexico)
  • Bitinka (Peru)
  • Buda (Cili)
  • Cryptofacil (Uruguay)
  • Mercado Bitcoin (Brazil)
  • OKCoin
  • SatoshiTango (Argentina)
  • SurBTC (Cili)

Buda sangat optimis mengenai masa depan crypto di Amerika Selatan:

“Dalam 10 tahun akan datang lebih daripada 200 juta orang dewasa Amerika Selatan akan memasuki ekonomi digital dan Buda.com akan berada di sana untuk menerimanya.”

Mengabaikan Kewangan Tradisional

Ripio.com (Argentina) menawarkan dompet digital yang membolehkan pengguna menghantar dan menerima dana, membeli dan menjual bitcoin, dan membuat pembayaran ansuran tanpa memerlukan kad kredit. Mereka merujuk ini sebagai kemasukan kewangan, dan perkhidmatan mereka disasarkan untuk pengguna tanpa akaun bank tradisional. Ini adalah pasaran utama yang menunggu untuk dimanfaatkan, kerana beberapa anggaran meletakkan jumlahnya tanpa bank orang dewasa di Amerika Selatan hampir 65 peratus.

crypto di dompet ripio amerika latin

Dompet digital Ripio membuka banyak peluang kepada pengguna tanpa perkhidmatan perbankan tradisional. Gambar: Laman web Ripio.com, 9 Januari 2019.

Bienvenidos

Untuk Amerika Latin, cryptocurrency dan blockchain mungkin mempunyai kunci yang membuka masa depan yang lebih cerah dan makmur, stabil. Perniagaan, pengguna, dan firma kewangan dengan bersemangat menggunakan kedua-dua teknologi tersebut. Sebaik sahaja pengawal selia pemerintah Amerika Latin juga mengeluarkan tikar selamat datang, kedua-dua crypto dan blockchain akan membantu menarik bahagian dunia ini ke abad ke-21.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me