Christie, rumah lelong seni tertua di dunia, merancang untuk menggunakan teknologi blockchain untuk mendaftarkan salah satu koleksi seni moden Amerika yang dimiliki secara peribadi. Koleksi Barney A. Ebsworth dianggarkan melebihi $ 300 juta pada lelongan. Koleksi bertabur bintang mengandungi klasik Amerika Modernis oleh artis seperti Hopper, Sheeler, O’Keeffe, de Kooning, Pollock dan banyak lagi.

Pollock

Salah satu karya yang akan dilelong, Jackson Pollock (1912-1956), Komposisi dengan Strok Merah, dicat pada tahun 1950, bernilai sekitar $ 50,000,000 hingga $ 70,000,000.

Allahyarham Barney Ebsworth dianggap sebagai salah satu pengumpul terhebat di dunia dan disajikan di beberapa muzium termasuk Muzium Seni Seattle, Muzium Seni Honolulu, Muzium Seni St. Louis, Galeri Seni Nasional, Washington, dan Muzium Seni Amerika Smithsonian.

Penyatuan blockchain ini adalah industri pertama. Aplikasi blockchain tidak hanya akan membantu memastikan asal-usul kepingan itu tetapi juga dilakukan dalam usaha untuk meningkatkan semula keyakinan pembeli dalam $ 63.7 bilion pasaran seni yang baru sahaja menyaksikan tahun pertama pertumbuhannya setelah dua tahun menurun.

Keganasan membeli seni palsu telah melanda para pengumpul seni selama berabad-abad. Blockchain akhirnya menawarkan penyelesaian untuk membantu mengesahkan keaslian seni dan pemilikan trek tanpa memerlukan penilaian seni yang mahal dan tidak sempurna.

Temu ramah berikut adalah dengan Nanne Dekking, Pengasas dan Ketua Pegawai Eksekutif Seni Pendaftaran, pendaftaran seni berkolaborasi dengan Christie’s untuk koleksi Barney A. Ebsworth yang ikonik, dan dengan Richard Entrup, Ketua Pegawai Maklumat Christie.

Dekking meminjam dari pengalaman sebelumnya sebagai Wakil Ketua dan Ketua Jualan Swasta Seluruh Dunia di Sotheby’s New York, Naib Presiden Wildenstein & Co, dan menubuhkan firma perundingan seni dan galeri eponim di New York.

Sebelum Christie’s, Entrup memegang peranan kanan dan eksekutif di syarikat seperti Disney ABC Television Group, Time Warner, dan MoMA di New York.

Bagaimana Christie dapat bekerjasama dengan Nanne Dekking dan Artory melalui perkhidmatan pangkalan data seni dan koleksi lain?

[Richard – Christie] Christie meneliti vendor yang baru muncul dengan teliti di ruang teknologi blockchain. Pasukan Artory menawarkan penawaran produk yang berpusatkan seni yang sangat sesuai dengan minat pelanggan kami. Sebagai bekas profesional pasaran seni, pasukan mereka mempunyai pemahaman yang mendalam tentang pasaran, pelanggan kami, dan aplikasi teknologi blockchain masa depan untuk industri lelong.

Nanne Dekking (CEO Artory) mempunyai latar belakang pasaran seni yang terkenal,. Selain usaha Artory, dia kini adalah Pengerusi The European Fine Art Fair (TEFAF), jadi dengan betul memahami kekhususan industri kami. Ini adalah faktor penentu yang kuat dalam memilih Artory untuk juruterbang kami. Banyak pemain lain di luar angkasa ini adalah pemula teknologi tanpa pengalaman dunia seni. Artory juga mempunyai teknik blockchain sepenuhnya tertanam dalam pangkalan data karya seni yang unik dan dicari dan bukan konsep tetapi bersedia untuk mendaftarkan koleksi sama pentingnya dengan koleksi Ebsworth.

Nanne, anda mempunyai latar belakang yang kuat dalam industri seni berurusan melalui Sotheby’s, dan merupakan Pengerusi The European Fine Art Fair. Itu kelihatan agak jauh dari dunia blockchain. Bagaimana anda datang ke blockchain sebagai kaedah menyelesaikan masalah kepercayaan dan pengesahan dalam urusan seni?

Nanne: Setelah bekerja di begitu banyak posisi di pasar seni, saya menyedari bahawa satu-satunya cara untuk mengembangkan pasaran adalah dengan mempunyai lebih banyak ketelusan. Semasa TEFAF meminta saya menjadi Ketua, saya tahu bahawa syarikat payung dalam dunia seni dapat mendorong lebih banyak ketelusan memandangkan TEFAF adalah pameran seni dengan prosedur pemeriksaan yang paling telus dan ketat. Ketelusan adalah yang kami percayai di Artory juga. Dengan blockchain, akhirnya ada penyelesaian teknologi untuk mewujudkan ketelusan mutlak. Kuncinya adalah bekerjasama dengan rakan kongsi seperti Christie untuk mengesahkan.

Artory bekerjasama dengan Christie dalam penjualan Koleksi Barney A. Ebsworth. Bolehkah anda memberitahu kami lebih banyak mengenai kepentingan koleksi?

[Nanne Dekking – Seni] Koleksi Barney A. Ebsworth dianggap sebagai koleksi seni moden Amerika terbesar yang pernah dimiliki ke pasaran. Selain menjadi pengumpul yang terkenal, Mr. Ebsworth juga berminat dengan inovasi, menjadikan koleksi ini sebagai kolaborasi pertama yang ideal untuk Artory Registry.

Christie’s mempunyai sejarah merangkumi teknologi, termasuk menggunakan live streaming, e-commerce dan penawaran mudah alih untuk menamakan beberapa. Dengan syarat juruterbang Artory bermanfaat, bolehkah anda memberitahu kami bagaimana penampilan Christie untuk menggunakan blockchain pada masa akan datang?

Richard: Kepemimpinan Christie dalam penjualan global dicerminkan dan disokong oleh pelaburan berterusan dalam platform digital dan inisiatif kepada pelanggan kami. Ini adalah hari-hari awal dan ini adalah projek perintis untuk alasan ini.

Apa maksud kolaborasi untuk calon pembeli karya seni dari koleksi ini? Apa yang akan berbeza bagi mereka berbanding dengan cara mereka membeli karya seni secara tradisional?

Nanne: Lelong Ebsworth Collection akan berlaku sama seperti lelongan yang pernah kita lihat sebelumnya. Namun, untuk pertama kalinya dalam sejarah, setelah pembelian dibuat, perwakilan penjualan Christie akan menindaklanjuti pemilik baru dan memberikan mereka Kad Pengesahan. Kad ini kemudian menjadi “kunci” bagi pemilik baru untuk pergi ke Artory Registry, menggunakan kad tersebut untuk log masuk dan melihat karya seni mereka, sejarah, dan dokumentasi sejarah tambahan, namun tetap tidak diketahui oleh Artory. Sebagai pemilik rekod Artory Digital, mereka akan sentiasa dapat membuktikan kepemilikan.

Bolehkah anda memperluas pepatah anda bahawa kerjasama dengan Artory “mencerminkan minat yang semakin meningkat dalam industri kami untuk meneroka faedah pendaftaran digital yang selamat melalui teknologi blockchain.”

Richard: Ini memang merupakan titik awal bagi Blockchain di pasar lelong, yang dirancang untuk meletakkan asas untuk penerapan teknologi di masa depan. Christie selalu menjadi penyokong inisiatif yang meningkatkan ketelusan di sekitar pasar seni.

Salah satu faedah berpotensi dari Blockchain adalah bahawa, dari masa ke masa, akan membuat ‘lejar’ pusat, dari semua transaksi pasaran seni dan karya seni – ketika mereka ditukar, berapa banyak dan asal usulnya. Sijil berkenaan dengan objek, bukan dengan pemiliknya. Buku besar di seluruh industri ini akan memberi pelanggan akses kepada data gabungan, sehingga mempermudah proses pasaran dan memberikan mereka keyakinan dan keselamatan yang meningkat.

Sejauh mana masalahnya adalah kepercayaan dan keaslian dalam urusan seni? Sejauh mana ia mempengaruhi ukuran pasaran, dan jumlah urus niaga?

Nanne: Pembeli hari ini lebih skeptikal dan enggan berisiko. Mereka ingin membeli dengan keyakinan mutlak – lebih daripada 60% takut membeli barang palsu, hampir 90% mahukan sijil keaslian standard, dan lebih separuh lagi mahukan maklumat asal yang lebih baik untuk menyokong pembelian. Artory diciptakan untuk menjadi rakan kongsi pasar seni dalam menangani cabaran ini. Sekiranya kita dapat memberikan maklumat yang lebih relevan dan dipercayai mengenai pasaran seni kepada lebih banyak orang, mereka dapat membuat keputusan yang lebih baik. Ini seterusnya akan mewujudkan lebih banyak pembeli di pasaran, yang lebih berpengetahuan.

Menggunakan blockchain sebagai sumber kepercayaan hanya sama kuatnya dengan kualiti data yang dimasukkan. Bolehkah anda menerangkan proses pemeriksaan yang diterapkan kepada vendor seni melalui Artory?

Nanne: Pepatah lama “Sampah di, Sampah keluar” selalu menjadi perhatian utama kami. Di Artory, kami hanya mengambil data berkualiti tinggi dari sumber dan rakan kongsi terbaik. Proses untuk kemudian “Vet” bahawa data ini tepat dan berlaku untuk karya seni tertentu disahkan oleh institusi seperti Christie’s. Kami bukan badan pemeriksaan. Kami hanya memberikan akses ke data yang diperiksa, yang telah ditandatangani oleh para pakar di bidang ini.

Dengan Bitcoin dan banyak blockchain lain, ada token yang mendorong blockchain itu sendiri, sebagai ganjaran untuk nod rangkaian. Bolehkah anda memberitahu kami lebih lanjut mengenai bagaimana blockchain Artory berfungsi?

Nanne: Kami tidak mempunyai blockchain kami sendiri tetapi kami menulis pada blockchain ethereum. Kami tidak membuat atau memindahkan token apa pun tetapi kami mengeluarkan sijil kriptografi digital yang membolehkan pemegang mengesahkan hak miliknya atas karya seni.

Sidang Kemuncak Art + Tech Christie yang pertama menampilkan tajuk ceramah Blockchain – Fakta dan Fiksyen Undang-undang. Bagaimana faktor kesamaran undang-undang blockchain bekerjasama dengan Artory?

Richard: Ini adalah hari-hari awal untuk penggunaan blockchain oleh industri seni. Sidang Kemuncak Art + Tech Christie menawarkan forum yang menyatukan beberapa pemimpin pemikiran teknologi yang paling terang, yang memudahkan perbualan yang meriah mengenai trend dan ramalan yang sedang muncul yang menghadapi masa depan perniagaan kami. Kami menjalankan ini sebagai juruterbang dan tidak ada risiko atau kami tidak akan melakukannya.

Christie’s akan menyimpan semua maklumat mengenai pembeli. Sijil berkenaan dengan objek, bukan pemiliknya.

Untuk Christie’s, bagaimana rupa program perintis yang berjaya? Bagaimana Christie berharap dapat mengukur kejayaan atau tidaknya perkongsian ini dengan Artory?

Richard: Christie selalu menjadi penyokong inisiatif yang meningkatkan ketelusan di sekitar pasar seni. Seperti biasa, sebarang perubahan akan dipimpin oleh keperluan pelanggan kami. Kami akan mempertimbangkan penggunaan Blockchain di masa depan dalam perniagaan kami pada akhir projek.

Selain daripada perkongsian dengan Christie, apa lagi yang ada dalam perancangan untuk Artory?

Nanne: Kami mempunyai beberapa ciri dan pengumuman menarik yang dirancang dalam tempoh enam bulan akan datang. Matlamat kami pada masa ini adalah untuk terus menandatangani rakan kerjasama, mengembangkan lebih banyak perkhidmatan dan ciri dalam Artory Registry, dan mengembangkan kekuatan pangkalan data dengan rekod yang disemak. Pada penghujung hari, kami mahu Artory menjadi lejar utama bagi semua karya Seni dan sejarah Koleksi.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me