Segregated Witness (SegWit), kemungkinan peningkatan cryptocurrency yang paling diperdebatkan pada tahun 2017. Ironinya, SegWit itu sendiri sebenarnya tidak begitu memberi kesan. Ia menawarkan peningkatan kapasiti throughput yang sederhana dengan meningkatkan berat blok. Itu mengenai hal itu dari segi kesan langsungnya.

Penyokong bertekad untuk mengintegrasikan SegWit kerana peningkatan lain yang memungkinkan. Daripada jumlah tersebut, kemungkinan besar anda menyedari Lightning Network dan pertukaran atom. Namun, terdapat beberapa penambahbaikan lain yang, jika disatukan, akan terjadi meningkatkan privasi mana-mana duit syiling SegWit.

Pasukan Bitcoin Core sedang mengembangkan peningkatan ini. Sekarang, mereka menunjukkan bahawa mereka akan bersatu sebagai garpu lembut. Peningkatan ini akan menjadi gabungan Pohon Sintaksis Abstrak Merkelized (MAST), Tanda Tangan Schnorr, Tanda Tangan Penyesuai, Skrip Tanpa Skrip, Taproot, dan Graftroot. Kami akan membongkar semua cadangan ini dan melihat implikasi privasi apa yang mereka ada terhadap duit syiling SegWit.

Mengapa SegWit Memerlukan Privasi

Pada masa ini, tidak ada duit syiling yang diaktifkan SegWit, seperti Bitcoin, Litecoin, atau Digibyte, yang mempunyai privasi atau fungsionaliti yang betul. Andreas Antonopoulos dengan betul menyatakan bahawa “mata wang tanpa privasi adalah pepijat.”Bukan sahaja privasi diperlukan untuk aplikasi langsung dalam menjaga pengguna tanpa nama, tetapi juga penting untuk menghasilkan wang dengan betul. Sekiranya seseorang dapat mengesan duit syiling anda di blok block, mereka dapat memasukkan anda ke senarai hitam dengan mudah. Oleh itu, anda kehilangan keupayaan untuk benar-benar membelanjakan wang anda.

Masalah terbesar, bagaimanapun, dengan peningkatan privasi adalah memastikan bahawa ia tidak menyebabkan peningkatan besar dalam permintaan data. Sesungguhnya, syiling yang berfokus pada privasi seperti Monero dan Zcash telah mengalami masalah ini. Dan, mereka memerlukan masa yang lama untuk diselesaikan. Semua peningkatan berikut telah mempertimbangkan cabaran ini.

SegWit

MAST

Merkelized Abstract Syntax Trees (MAST) adalah cara untuk membuat kontrak pintar, khususnya urus niaga pelbagai tandatangan (multisig), jauh lebih berguna. Sehingga kini, pembangun telah menyekat kontrak pintar di Bitcoin kerana jumlah ruang yang mereka ambil. Meningkatkan kecekapan mereka bermaksud pembangun dapat mula menggunakannya dengan betul. MAST membenarkan ini melalui kaedah baru mengendalikan skrip, membolehkan pelaksanaan syarat kontrak pintar yang lebih cekap.

MAST juga meningkatkan privasi kontrak pintar ini kerana hanya sejumlah kecil maklumat didedahkan, iaitu kontrak pintar yang dipenuhi. Kerana lebih selektif di mana maklumat yang harus diungkapkannya, ia juga memberikan peningkatan kepada privasi

Kekaburan ini juga akan membantu membuat pembayaran Lightning Network sama seperti transaksi blockchain. Walaupun, seperti yang akan kita lihat, peningkatan selanjutnya akan meningkatkan keupayaan ini. MAST bergantung pada SegWit, dan pasukan Bitcoin Core harus memasukkannya ke dalam Cadangan Peningkatan Bitcoin (BIP) tidak lama lagi.

Tandatangan Schnorr

Tanda tangan Schnorr hanyalah alternatif kepada skema tandatangan ECDSA semasa yang digunakan oleh duit syiling SegWit. Aspek penting peningkatan ini membolehkan banyak pengguna menghasilkan tanda tangan yang dapat dibuktikan sama dengan jumlah yang sesuai kunci awam. Jadi, tidak seperti model semasa, tidak setiap pengguna dalam susunan multisig harus mendedahkan kunci awam mereka sendiri. Mekanisme ini membebaskan ruang dan meningkatkan throughput. Walau bagaimanapun, yang penting bagi kami, ia juga meletakkan asas untuk peningkatan privasi lain seperti Taproot.

Buat masa ini, mudah untuk membezakan multisig dari transaksi biasa. Pengaturan multisig adalah salah satu penggunaan kontrak pintar yang paling menarik dari syiling SegWit semasa. Kecuali pemaju dapat memastikan privasi mereka, ada kemungkinan mereka mendapat daya tarikan. Sama seperti MAST, Schnorr Signatures boleh berada di sudut kanan.

Tandatangan Penyesuai

Tanda Tangan Adaptor adalah aplikasi sekunder Schnorr, memberikan kekeliruan yang lebih besar. Menurut Pieter Wuille, seseorang di barisan hadapan untuk mengembangkan Schnorr Signature untuk Bitcoin, tandatangan Adapter diaktifkan pertukaran atom kelihatan seperti transaksi blockchain biasa yang lain.

Untuk memberikan contoh: Pertukaran atom membolehkan anda membayar dalam Litecoin semasa peniaga menerima Bitcoin. Mana-mana duit syiling yang diaktifkan SegWit dapat mengambil bahagian dalam pertukaran atom. Tanda Tangan Adaptor menjadikan keseluruhan proses ini kelihatan sama dengan transaksi biasa.

Skrip Tanpa Skrip

Skrip Tanpa Skrip telah dikembangkan sejak 2017 dan didorong oleh Andrew Poelstra. Mereka membenarkan kontrak pintar disembunyikan, hanya mendedahkan kunci awam dan tandatangan digital. Mereka menjadikan semua kontrak pintar lebih peribadi. Dengan itu, pertukaran atom hampir tidak dapat dinamakan sepenuhnya.

Pada masa ini, semua nod mesti mengesahkan sepenuhnya bahasa skrip yang digunakan dalam kontrak pintar Bitcoin. Ini menjejaskan privasi pada penyelesaian lapisan dua seperti Lightning Network. Skrip Tanpa Skrip membetulkannya dengan menghilangkan keperluan untuk mendedahkan semua perincian saluran pembayaran. Peningkatan ini bergantung pada Schnorr, dan kemungkinan ia akan disatukan ke dalam BIP yang sama.

Taproot & Graftroot

Gregory Maxwell baru-baru ini membangun dan mencadangkan Taproot. Ini adalah peningkatan privasi utama di atas MAST. Tanpa Taproot, transaksi multisig di bawah MAST masih kelihatan berbeza daripada transaksi biasa, dan oleh itu, dapat dengan mudah disasarkan. Taproot, secara ringkas, membezakan perbezaan ini, menjadikan keduanya kelihatan tidak dapat dibezakan pada blockchain. Sama seperti Skrip Tanpa Skrip, Taproot bergantung pada Schnorr dan kemungkinan akan tiba pada masa yang sama.

Graftoot adalah satu lagi cadangan Gregory Maxwell yang berasaskan Taproot. Ini bertujuan untuk meningkatkan kecekapan dan privasi Taproot lebih jauh dengan membenarkan pemberian tanda tangan di a urus niaga multisig.

Bersama dengan Skrip Tanpa Skrip, Taproot dan Graftoot menghalang keupayaan untuk membezakan transaksi satu dari lapisan dua. Ia melakukannya dengan membuat saluran pembayaran Lightning dan urus niaga blockchain sama.

Kesimpulannya

Peningkatan ini akan menjadikan semua transaksi dan pelaksanaan kontrak pintar pada duit syiling SegWit kelihatan serupa. Sama ada multisig, pembayaran kilat, atau pertukaran atom, tujuannya adalah agar semuanya kelihatan tidak dapat dibezakan.

Apa yang tidak ada, sayangnya, belum menjadikan jumlah transaksi dan alamat individu tidak dikenali. Transaksi Rahsia dan Kalis Peluru dapat mengatasi masalah tersebut. Buat masa ini, pasukan Litecoin nampaknya memimpin pasukan tersebut.

Peningkatan ini akan benar-benar menonjol apabila kita melihat penggunaan pertukaran atom yang meluas dan Lightning Network. Sudah jelas bahawa pasukan Bitcoin Core dan Blockstream sedang memikirkan cadangan privasi mereka. Setiap peningkatan sendiri adalah khusus dalam kes penggunaannya. Namun, sebagai pakej, mereka akan memberi kesan privasi yang mendalam untuk setiap koin SegWit yang diaktifkan yang ingin mengintegrasikannya. Mudah-mudahan, kita akan melihat sebilangan besar mereka disatukan dalam tempoh 12 bulan akan datang.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me