Tutorial penggodaman ATM, minuman tenaga kokain, dan kaedah kristal berkualiti tinggi – perkara ini merangkumi senarai pendek dari inventori item yang jauh lebih luas yang pernah ada di Jalan Sutera. Neraka, anda bahkan boleh mengupah pembunuh bayaran jika anda mempunyai poket yang cukup dalam.

Apa yang dimulakan sebagai impian libertarian berakhir dengan penangkapan, tetapi itu tidak bermaksud bahawa Jalan Sutera gagal meninggalkan kesan positif kepada dunia. Etika yang dipersoalkan, Silk Road menjadi asas kepada penggunaan cryptocurrency, khususnya Bitcoin, dan membantu membuka jalan bagi seluruh industri.

Beberapa tahun selepas penangkapannya (dan kesunyian berikutnya), pengasas Silk Road Ross Ulbricht baru-baru ini keluar dari penjara melalui sebuah Twitter akaun. Dia memberi komen mengenai “perjalanan aneh” dalam hidupnya dan berterima kasih kepada mereka yang telah menyokongnya. Sekiranya anda mengenali Ulbricht sebelum Jalan Sutera, melihatnya di belakang bar mungkin akan mengejutkan.

Hai, ini Ross! Saya berharap dapat mencari suara saya di sini setelah bertahun-tahun mendiamkan diri. Ini adalah perjalanan yang pelik, tetapi saya sangat berterima kasih untuk semua orang yang menunjukkan kasih sayang dan sokongan dan menahan saya sepanjang masa-masa sukar. Anda memberi saya kekuatan. https://t.co/x4m6J3lgha

– Ross Ulbricht (@RealRossU) 19 Julai 2018

Mari kita mundur selangkah lagi, dan melalui “perjalanan pelik” yang membawa Ulbricht ke tempat dia sekarang.

Permulaan

Seorang penduduk asli Austin, Texas, Ulbricht berada jalan kerjaya yang jauh berbeza sebelum memulakan Jalan Sutera. Dia berusaha untuk memperdagangkan saham dan membentuk syarikat permainan video sebelum akhirnya bekerja dengan jirannya, Donny Palmertree, di Good Wagon Books, sebuah perniagaan e-dagang untuk buku terpakai. Akhirnya, Palmertree berpindah ke Dallas dan menugaskan Ulbricht. Walau bagaimanapun, masa dia berada di pucuk pimpinan tidak lama. Beberapa bulan kemudian, gudang buku Good Wagon runtuh membawa syarikat itu.

Tanpa perniagaan yang boleh diuruskan, Ulbricht bebas mengusahakan projek hasrat yang lama ditunggu-tunggu, Jalan Sutera. Sebagai libertarian, Ulbricht ingin membina pasaran yang benar-benar bebas di luar jangkauan mana-mana entiti kerajaan.

Silk Road adalah pasar dalam talian yang hidup di laman web gelap. Dengan menggunakan Tor, anda boleh melihat pasaran tanpa nama, dan bitcoin bertindak sebagai mata wang palsu tanpa nama untuk membeli apa sahaja yang anda inginkan.

Tangkapan skrin Jalan Sutera melalui Business Insider

Tangkapan skrin Jalan Sutera melalui Business Insider

Hanya ada beberapa peraturan yang berlaku: tidak ada pornografi kanak-kanak, tidak ada penipuan, dan tidak ada penjualan apa-apa yang boleh membahayakan orang lain. Selain itu, pasaran terbuka. Walaupun dimulakan dengan niat baik, laman web ini dengan cepat berkembang menjadi sesuatu yang lebih besar daripada yang dapat dibayangkan oleh kebanyakan orang.

Ulbricht menamakan pasar itu setelah laluan perdagangan bersejarah yang membentang dari Eropah ke Afrika dan Asia Timur. Beroperasi dengan nama samaran “Dread Pirate Roberts,” dia menjalankan laman web itu sendiri selama beberapa bulan sambil tetap tidak mahu namanya disebut.

Meletup Gawker

Dia dapat mengekalkan operasi solo ini untuk beberapa lama. Laman web ini berfungsi dengan baik sejak awal, dengan memberi dana yang mencukupi kepada Ulbricht untuk tinggal dengan selesa di Australia bersama kakaknya. Walau bagaimanapun, ia tidak begitu popular sehingga dapat merampasnya dari keseimbangan kerja-kehidupan yang sihat. Namun, pada bulan Jun 2011, semuanya berubah.

Pada musim panas itu, seorang wartawan Gawker menemui laman web tersebut dan menyampaikan cerita mengenainya. Rencana, yang kini mempunyai lebih daripada tiga juta tontonan, mendorong Jalan Sutera menjadi tumpuan. Pada puncaknya, laman web ini hampir satu juta akaun pengguna dengan anggaran transaksi dari mana sahaja dari $ 2 juta hingga $ 7 juta sebulan.

Dari saat pelancaran Silk Road hingga penutupan pada tahun 2013, harga bitcoin naik dari bawah $ 1 hingga kanan sekitar $ 130. Artikel Gawker sahaja menyebabkan duit syiling itu hampir berganda bernilai dari $ 18 hingga lebih daripada $ 30.

Harga Bitcoin semasa operasi Jalan Sutera

Harga Bitcoin Semasa Operasi Jalan Sutera

Didorong oleh peningkatan lalu lintas yang besar, Ulbricht membuat beberapa peningkatan pada platform dan membawa sedikit kakitangan. Dia memindahkan laman web ini ke pelayan yang lebih berskala, dibangun dalam perkhidmatan escrow, dan meningkatkan sistem penilaian di antara pembeli dan penjual. Dia juga berusaha untuk membangun komuniti dengan kumpulan seperti kelab buku untuk membincangkan cita-cita teras.

Namun, pada masa yang sama ketika dunia bawah tanah menemui Jalan Sutera, angka-angka di seberang duit syiling juga menangkap bau.

The Sting

Berikutan publisiti Gawker, Senator Charles Schumer secara terbuka meminta Agensi Penguatkuasaan Dadah (DEA) dan Jabatan Kehakiman (DOJ) untuk menutup Jalan Sutera. Beberapa agensi bertindak. Homeland Security, IRS, FBI cybersquad, dan beberapa cabang DEA semuanya mahukan sekeping.

Pasar “utopia” pertama kali mulai terungkap dengan penangkapan Curtis Green, seorang Morman tua dari Utah yang berperan dalam membantu Ulbricht menjalankan perniagaan. Green ditangkap oleh Ejen Khas Carl Mark Force IV dari DEA. Force telah menyamar sebagai pengedar dadah bernama “Nob” yang meningkat tinggi dalam barisan operasi Silk Road.

Semasa tangkapan dan interogasi Green sedang berlangsung, sebuah siber FBI terus maju dalam mengenal pasti pelayan Jalan Sutera. A Benang Reddit memberi petunjuk kepada pasukan untuk kemungkinan kebocoran alamat IP, mendedahkan lokasi pelayan di Iceland. Dari sana, siber mula mengesan jalan memutar balik ke komputer Ulbricht.

Pencarian mereka membawa mereka ke sebuah kafe di San Francisco, kota di mana Ulbricht telah menetap untuk terus menjalankan pertunjukan. Tetapi mereka tidak mempunyai cukup data untuk mengetahui siapa Dread Pirate Roberts ketika itu atau di mana sebenarnya dia tinggal.

Tanpa mengetahui perubahan egonya, ejen Keselamatan Dalam Negeri berhenti di kediaman Ulbricht di San Fran untuk menyiasat timbunan kad pengenalan palsu yang mereka rampas di sempadan Kanada. ID palsu yang sepatutnya tiba di alamatnya. Setelah menemu ramahnya, ejen tersebut pergi tetapi tidak membuat tangkapan.

Payudara

Akhirnya, FBI cybersquad menemui serangkaian catatan forum yang berkaitan dengan maklumat Silk Road yang membawa kepada e-mel peribadi Ulbricht. Pencarian pantas melalui pangkalan data persekutuan mendedahkan laporan Homeland Security mengenai ID palsu dan alamat terakhir Ulbricht yang diketahui, setengah blok dari lokasi kafe dari alamat IP penting.

Pasukan penyiasat terus mengesan Ulbricht, berusaha mengumpulkan cukup bukti untuk menutup laman web ini dan membuat penangkapan. Pada 1 Oktober 2013, mereka mempunyai kes mereka.

Anggota pasukan FBI mengikuti Ulbricht ke perpustakaan San Francisco di mana mereka merampas komputer ribanya, mencarinya, dan membuat tangkapan. Dia masuk sebagai pentadbir Jalan Sutera pada masa itu – bahagian teka-teki muktamad.

ross ulbricht

Ross Ulbricht

Hukuman

Ulbricht adalah didapati bersalah atas tujuh pertuduhan termasuk pengubahan wang haram, pengedaran narkotik, dan konspirasi untuk menjalankan “perusahaan jenayah yang berterusan.” Dia kini menjalani dua hukuman seumur hidup tanpa kemungkinan untuk dibebaskan.

Sebagai raja dunia bawah, Ulbricht memperoleh purata jutaan dolar transaksi setiap bulan hampir $ 80 juta semasa berkhidmat. Dia juga didakwa telah memerintahkan banyak serangan terhadap musuh tetapi tidak pernah menerima tuduhan.

FBI merampas 144,000 bitcoin pada masa penangkapan. Wang simpanan itu bernilai $ 28.5 juta pada masa itu tetapi mempunyai nilai sekarang lebih dari satu bilion dolar. Dari jumlah itu, Perkhidmatan Marshals A.S melelong sekitar sepertiga dengan satu orang, Tim Draper, membeli semuanya.

Kini, Ulbricht berfungsi sebagai syahid bagi sebilangan mereka yang berada dalam gerakan libertarian dan cryptocurrency. Tetapi tidak semua orang merasa seperti ini. Banyak yang percaya bahawa dia bertanggung jawab atas beberapa tindakan paling mengerikan dalam sejarah manusia sementara yang lain melihatnya sebagai penyelamat bagi umat manusia.

Walau apa pun cara anda bersandar, ruang lingkup pengaruhnya terhadap dunia tidak dapat dipertikaikan. Dan, tanpa bazar berbahan bakar ubat-ubatannya, Bitcoin dan teknologi blockchain yang lain mungkin tidak sampai ke tempatnya sekarang.

Pada 28 Jun 2018, Mahkamah Agung menolak rayuan terakhir Ulbricht agar mereka menyemak dan mempertimbangkan semula hukumannya. Ibu Ulbricht sejak itu memulai petisyen agar dia mendapat pengakuan dari Presiden. Untuk maklumat lebih lanjut mengenai kempen Ross Percuma, anda boleh melihatnya laman web kempen atau miliknya petisyen untuk menuntut.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me