Niaga hadapan Bitcoin adalah perkembangan yang agak baru berikutan kelulusan peraturan pada akhir 2018. Mereka membenarkan perdagangan berbanding nilai Bitcoin masa depan tetapi tanpa menggunakan pertukaran. Pengenalan niaga hadapan bitcoin telah memberikan beberapa perkembangan menarik sepanjang tahun ini. Di sini, kami membawa anda melalui sejarah ringkas mengenai niaga hadapan bitcoin sejak diperkenalkan dan melihat apa yang akan datang.

Apakah Niaga Hadapan Bitcoin?

Pertama, untuk kepentingan sesiapa sahaja yang mungkin kabur dari segi kewangan, apa itu masa depan bitcoin?

Dalam kontrak niaga hadapan, dua pihak bersetuju untuk memperdagangkan komoditi pada harga yang dipersetujui pada tarikh yang akan datang. Oleh itu, fikirkan petani yang menjual tanaman bijirin pada awal musim tanam. Sekiranya harga biji-bijian turun antara sekarang dan ketika dia menuai, dia sudah habis.

Pembeli biji-bijiannya berada di kedudukan yang sama tetapi di seberang persamaan. Sekiranya harga biji-bijian naik, mereka akan mendapati produk mereka dijual dengan kerugian.

Niaga hadapan adalah cara melindungi daripada turun naik ini. Pembeli dan penjual bersetuju untuk membuat perdagangan tertentu dengan harga yang disepakati dan tarikh yang ditetapkan pada masa akan datang. Perjanjian itu adalah kontrak yang mengikat secara sah di mana pihak mesti membuat pembelian tanpa mengira ada pemenang atau yang kalah.

Pedagang kewangan menggunakan niaga hadapan sebagai kaedah membuat spekulasi mengenai harga aset pada masa hadapan. Sekiranya mereka yakin harga akan meningkat, maka membeli aset pada harga masa depan yang tetap membolehkan pedagang menjual aset tersebut, atau kontrak niaga hadapan itu sendiri, dengan harga yang lebih tinggi ketika harga pasaran naik. Ini adalah perniagaan yang berisiko dan membuat keuntungan bergantung pada pemahaman mendalam mengenai turun naik pasaran.

Niaga hadapan Bitcoin berfungsi dengan cara yang serupa. Dengan membeli dan menjual kontrak niaga hadapan bitcoin, pelabur dapat membuat spekulasi mengenai nilai bitcoin masa depan tanpa perlu memiliki aset tersebut.

Sejarah Ringkas Niaga Hadapan Bitcoin

Pada Pelancaran

Niaga hadapan Bitcoin telah wujud sebentar sebelum 2018 tetapi hanya diperdagangkan di bursa kripto sebagai aset yang tidak dikawal selia. Niaga hadapan bitcoin terkawal diperkenalkan pada akhir tahun 2017. Dalam satu minggu pada bulan Disember, dua bursa niaga hadapan terkemuka, Chicago Board Options Exchange (Cboe) dan Chicago Mercantile Exchange (CME), kedua-duanya memulakan perdagangan niaga hadapan berdasarkan bitcoin.

Masyarakat kewangan yang lebih luas menyambut baik pengenalan niaga hadapan bitcoin. Ini adalah peluang pertama untuk terlibat dalam perdagangan bitcoin tanpa semestinya harus memiliki. Ini juga menawarkan keamanan perlindungan dan kesahihan peraturan.

Di samping itu, berdagang dalam niaga hadapan bitcoin mempunyai faedah bagi pelabur di negara-negara yang telah melarang perdagangan bitcoin. Ini kerana perdagangan dalam niaga hadapan tidak bermaksud perdagangan bitcoin itu sendiri.

Komuniti crypto juga mengalami kegembiraan awal ketika memperkenalkan niaga hadapan bitcoin. Diperkirakan bahawa pasaran dapat melihat peningkatan kecairan dari kemasukan pelaburan baru.

Harga bitcoin terus meningkat menjelang peristiwa ini, iaitu Laman web Cboe rosak pada hari yang sama dengan perdagangan niaga hadapan bitcoin dibuka, dan harga bitcoin meningkat sebanyak 10 peratus.

Jumlah dagangan harian purata niaga hadapan Bitcoin pada Q2 meningkat 93% berbanding suku sebelumnya, sementara minat terbuka melebihi 2.400 kontrak, peningkatan 58%. Ketahui lebih lanjut mengenai perdagangan #Bitcoin niaga hadapan: https://t.co/adjWVWXBPQ pic.twitter.com/UQWC3nGGrI

– Kumpulan CMEG (@CMEGroup) 20 Julai 2018

Semasa CME membuka perdagangan niaga hadapan bitcoin seminggu kemudian, bitcoin mencecah harga sepanjang masa yang tinggi melebihi $ 20k USD. Walaupun, seperti yang kita semua tahu, ini tidak bertahan lama.

Kemudian Datanglah Beruang

Harga bitcoin merosot dengan stabil dalam beberapa bulan pertama tahun 2018. Ketika ia menjunam, kedai berita mula membuat spekulasi mengenai apakah pengenalan niaga hadapan bitcoin telah membawa lebih banyak kerugian daripada yang baik. The WSJ mengeluarkan analisis pada bulan Januari yang menunjukkan sementara pelabur yang lebih kecil menaik pada harga bitcoin, pelabur institusi yang berdagang dalam niaga hadapan bitcoin menurun, mendorong harga turun.

Pada bulan Mei, Bank Rizab Persekutuan San Francisco mengeluarkan sepucuk surat menunjukkan bahawa inflasi bitcoin yang pesat didorong oleh pelabur yang optimis yang yakin pasaran dapat terus berkembang. Surat itu kemudian menunjukkan bahawa pengenalan niaga hadapan bitcoin telah memberi para pesimis cara untuk memendekkan pasaran untuk bitcoin. Alat pintasan seperti itu belum pernah ada sebelumnya.

Walaupun kemungkinan besar bahawa pengenalan niaga hadapan bitcoin terkawal menyebabkan penurunan harga pasaran, jumlah dagangan tidak semestinya sesuai dengan teori ini. CME Group tweet pada bulan Julai bahawa statistik perdagangan suku kedua mereka menunjukkan kenaikan jumlah harian rata-rata 93 peratus berbanding suku pertama.

Sekiranya teori Fed betul, peningkatan mendadak dalam perdagangan niaga hadapan bitcoin semestinya akan mempengaruhi nilai Bitcoin lebih ketara pada suku kedua 2018 daripada yang pertama. Terutama jika kekurangan adalah trend. Walau bagaimanapun, carta harga Bitcoin untuk tahun 2018 menunjukkan dengan jelas turun naik pasaran yang paling tinggi pada suku pertama.

Carta harga BTC

Suku pertama 2018 jelas lebih mudah berubah untuk Bitcoin berbanding yang kedua.

Di samping itu, jumlah dagangan niaga hadapan bitcoin mempunyai keseluruhan dilihat sebagai lembap, bahkan sejak awal pelancaran mereka pada bulan Disember. Ini adalah lonjakan besar untuk menganggap jumlah urus niaga yang rendah dapat menyebabkan penurunan harga yang ketara.

Masa Depan untuk Masa Depan Bitcoin: Penyelesaian Fizikal Membolehkan ETF Bitcoin?

CME dan Cboe memperkenalkan niaga hadapan bitcoin yang diselesaikan secara tunai berdasarkan harga bitcoin di bursa kripto. Walau bagaimanapun, pertukaran crypto tetap tidak terkawal. Perkembangan besar seterusnya dalam perjalanan niaga hadapan bitcoin adalah pengenalan kontrak niaga hadapan yang diatur secara fizikal.

Intercontinental Exchange (ICE) yang memiliki NYSE, telah membentuk permulaan yang dipanggil Bakkt, yang akan melancarkan niaga hadapan yang menetap dengan bitcoin sebenar. Ini adalah evolusi selanjutnya dalam niaga hadapan bitcoin yang lebih memenuhi kehendak pengawal selia. Bakkt telah mengumumkan ia akan melancarkan tawaran niaga hadapan bitcoin pada bulan Disember tahun ini.

Dengan sendirinya, ini boleh menjadi langkah yang menarik pelaburan institusi lebih jauh ke pasaran bitcoin. Namun, terdapat spekulasi bahawa pengenalan niaga hadapan yang diselesaikan secara fizikal dapat membantu SEC AS meluluskan ETF Bitcoin. Semasa penolakan sebelumnya, SEC dipetik kebergantungan crypto pada pertukaran yang tidak terkawal dan ukuran keseluruhan pasaran bitcoin sebagai alasan untuk menolak ETF bitcoin. Niaga hadapan yang diselesaikan secara fizikal juga dapat menyuntikkan kecairan ke pasaran, yang bermaksud bahawa Bakkt sedang memecahkan halangan untuk mendapat kelulusan SEC.

Pemikiran Akhir

2018 telah menjadi tahun pertama niaga hadapan bitcoin terkawal, dan ceritanya masih belum selesai. Pengenalan niaga hadapan bitcoin boleh menjadi permulaan kisah sejarah yang menarik. Pada tahun-tahun mendatang, evolusi mereka dapat menggambarkan bagaimana bitcoin dan mata wang digital lain akhirnya diterima oleh pasaran kewangan arus perdana.

Gambar yang dipaparkan adalah Pixabay

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me