Cryptomarket telah datang jauh dari hari-hari awal perlombongan BTC dari PC rumah anda. Hari ini, perlombongan BTC sangat kompetitif dan tanpa perkakasan yang betul, sangat sukar untuk mencapai kejayaan. Aplikasi rig khusus Chip Bersepadu (ASIC), seperti Antminer S9, kini menguasai sektor perlombongan. Satu syarikat khususnya, Bitmain, bertanggungjawab untuk menjadikan kerepek yang direka khas ini sebagai standard industri baru.

Pra-Antminer

Pada mulanya, terdapat Bitcoin. Cryptomarket pada masa itu masih kecil, dan perlombongan diturunkan ke kumpulan teknisi kecil. Pelombong awal ini cukup pintar untuk mengenali potensi dalam teknologi blockchain sebelum orang lain. Banyak yang menjadi pokok dalam komuniti crypto seperti pengasas bersama Bitmain, Micree Zhan.

Micree Zhan

Micree Zhan adalah otak teknikal di sebalik pelantar perlombongan ASIC Bitmain. Sebelum berjumpa dengan Jihan Wu, pengasas bersama syarikat lain, Zhan difokuskan untuk mendapatkan dana untuk permulaannya, DivaIP, yang mengkhususkan diri dalam perkakasan streaming TV-ke-PC. Di samping itu, Zhan berusaha mengembangkan mikrocip.

Twitter Micree Zhan

Twitter Micree Zhan

Jihan Wu

Jihan Wu adalah minda perniagaan di sebalik gergasi Bitmain. Dia belajar di Universiti Peking dan lulus dengan jurusan ekonomi dan psikologi. Kedua-dua kemahiran tersebut terbukti berperanan dalam kejayaan Bitmain.

Komuniti BCH perlu belajar pelajaran yang sukar. Berkawan dengan duit syiling lain yang bersaing, pelajari dari mereka, dan jadikan BCH lebih baik. Jangan bermain kebencian, jangan berharap duit syiling yang bersaing menjadi sakit. Hanya berharap dan cuba menjadikan BCH lebih baik.

– Jihan Wu (@JihanWu) 10 November 2017

Keberuntungan Peluang

Ini adalah pertemuan kebetulan pada tahun 2010 di jalan Beijing yang akan mengubah segalanya bagi dua individu inovatif ini. Zhan pada mulanya mendekati Wu untuk mencari nasihat tentang bagaimana mengumpulkan dana untuk projeknya dengan lebih baik. Perkongsian awal ini kurang membuahkan hasil dan dalam beberapa bulan, keduanya berpisah.

Beberapa tahun kemudian Wu menemui BTC semasa melayari dalam talian. Dia terpikat dengan konsep mata wang yang terdesentralisasi, dan dalam temu ramah dengan Quartz (QZ) dia menggambarkan bagaimana BTC diperkenalkan kepadanya sebagai “projek sumber terbuka paling berbahaya yang pernah ada.” Wu segera mula membeli BTC; sehingga keluarganya bimbang dia mungkin ditipu.

Pada tahun 2013, nilai pasaran BTC melonjak dari $ 20 menjadi $ 900 per BTC. Keuntungan awal ini akan digunakan dengan baik. Wu memutuskan bahawa membuat BTC lebih menguntungkan daripada membelinya. Dia mengambil pendapatannya dan mula melabur di pelantar perlombongan BTC. Wu tidak berpuas hati dengan pulangan awalnya, jadi dia memutuskan bahawa sudah waktunya untuk melabur dalam sistem perlombongan yang lebih cekap.

Wu teringat akan programmer yang bersemangat yang dia temui tahun sebelumnya, Zhan. Dia segera menghubungi Zhan dan mula membawanya ke BTC. Tugas pertama yang diberikan Zhan adalah membuat ASIC yang diprogramkan untuk menjalankan persamaan SHA-256. SHA-256 adalah kod hash BTC. Wu memahami bahawa pelantar berkuasa ASIC akan memberi pasangan keuntungan yang besar di pasaran.

ASIC Pertama Bitmain

Pada November 2013, dunia diperkenalkan dengan Antminer S1. Syarikat ini mengalami pertumbuhan yang meletup pada masa-masa awal ini. Pasaran tidak sesak dan satu-satunya pesaing sebenar ialah ASICMiner dan Butterfly Labs. Kedua-dua syarikat ini telah mengalahkan Bitmain; mereka berjaya menghasilkan cip ASIC sejak 2012.

Antminer S1

Antminer S1

Itu adalah epik Mt. Gox hack yang memulakan rentetan peristiwa yang akhirnya akan membawa kepada dominasi Bitmain di pasaran. Mt. Gox adalah pertukaran BTC terbesar di dunia pada tahun 2014. Peretasan yang dahsyat pada tahun yang sama akan menyebabkan kematian crypto-goliath ini. Peretasan itu juga menyebabkan kemerosotan pasaran yang menyaksikan BTC kehilangan separuh nilainya dalam masa kurang dari 24 jam.

Kemalangan itu memusnahkan minat dalam sektor perlombongan selama bertahun-tahun. Ini juga menjadikan persaingan Bitmain mencari usaha perniagaan lain. Ini membolehkan Bitmain menangkap lebih banyak bahagian pasaran. Pelepasan dari Antminer S5 pada tahun 2015 melonjak Bitmain kembali menjadi tumpuan dan kembali ke keuntungan. Wu secara terbuka mengakui bahawa syarikatnya menghargai margin keuntungan 50 peratus untuk produk ini. Ini membolehkan Bitmain meneruskan pengembangan produk mereka pada skala yang belum pernah terjadi sebelumnya.

Antminer S5 menjadi begitu popular sehingga akhirnya memberikan kawalan Bitmain ke atas 70 peratus dari jumlah kekuatan hash rangkaian pada masa itu. Hari ini, firma itu masih mengekalkan sebahagian besar pasaran berkat kejayaan pelantar perlombongan ASIC mereka. Mereka juga memiliki Antpool, btc.com, dan Melalui BTC.

Bitmain Hari Ini

Bitmain bukan lagi operasi dua orang. Gergasi crypto kini mempunyai kakitangan lebih dari 600 orang. Bitmain menempati bangunan pejabat empat tingkat di salah satu taman berteknologi tinggi di Beijing, dan mereka menjual ratusan ribu pelombong ASIC setiap tahun. Mereka juga menguruskan beberapa operasi perlombongan terbesar di dunia termasuk kemudahan mega mereka yang terletak di Mongolia Dalam.

Perjuangan Kuasa BTC

Bitmain telah menjadi pusat perbahasan pemusatan yang sedang berlangsung dalam komuniti BTC. Pengkritik raksasa perlombongan berpendapat bahawa Bitmain terlalu banyak kawalan melalui rangkaian BTC. Keluhan ini melanda tahun lalu ketika pengasas syarikat Wu menandatangani “Perjanjian New York.”

Perjanjian New York adalah cadangan penskalaan yang akan meningkatkan ukuran blok BTC menjadi 2MB setelah mengaktifkan protokol Segregated Witness. Walaupun projek ini tidak pernah dibangunkan, ia akhirnya membawa kepada garpu keras Bitcoin Cash yang terkenal pada 1 Ogos 2017. Mereka yang menentang garpu menuduh Wu sebagai penyokong utama manuver itu, dan banyak yang menggunakan media sosial untuk menghalau pengasas yang bersuara. Sebagai tindak balas, Wu menghantar Tweet ofensif yang sejak itu menjadi meme.

Pembahagian Perlombongan 2015

Pembahagian Perlombongan 2015 – Imej melalui Cryptomining-blog

Bitmain memiliki kekuatan yang luar biasa dalam rangkaian BTC, dan, dengan melakukannya, mereka memiliki kemampuan untuk menyetujui atau menyekat potensi peningkatan perisian ke BTC. Ini telah membantu Bitmain memastikan penguasaan masa depan di sektor perlombongan. Syarikat berminat menghentikan sebarang perubahan pada protokol BTC yang berpotensi membahayakan prestasi produk mereka.

Bitmain Melihat ke Masa Depan

Bitmain kini ingin menerapkan teknologi ASIC mereka ke bidang pemula, Artificial Intelligence. Cip ASIC adalah komponen utama dalam penciptaan komputer AI. Bitmain kini sedang mengembangkan cip pembelajaran mendalam ASIC yang akan merangkumi algoritma AI yang paling popular. Teknologi ini akan tersedia untuk kegunaan korporat. Google sudah mempunyai projek serupa dalam karya yang disebut AlphaGo.

Ini adalah Dunia ASIC

Sukar untuk mengatakan di mana perkembangan terbaru ini akan memimpin pasukan Bitmain. Mereka kini kawalan antara 30 hingga 51 peratus daripada jumlah kekuatan hash BTC pada satu-satu masa. Rig terbaru mereka lebih hebat dan cekap daripada Antminer S5. Oleh itu, anda harus melihat kesukaran perlombongan terus meningkat selagi garis Antminer menguasai sektor perlombongan BTC.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me