Siapa Adam Kembali?

Bagi peminat kripto, kertas putih Bitcoin telah menjadi legenda. Di dalamnya, Satoshi Nakamoto menggariskan konsep blockchain dan melancarkan revolusi dalam cara data disimpan dan ditransaksikan. Walaupun identiti Satoshi tetap tidak jelas, kertas putih itu menyebut nama orang lain yang sangat nyata: Adam Kembali. Satoshi memetik Back, dan protokol Hashcash Back diciptakan, kerana pengaruh awal terhadap algoritma bukti kerja Bitcoin.

adam balik twitter

Back adalah saintis komputer dan kriptografer terkenal Britain. Sejak tahun 2014, dia telah menjadi CEO Blockstream, sebuah syarikat pengembangan Bitcoin terkemuka yang menggunakan banyak pasukan pengembangan Bitcoin Core. Dari segi sejarah dan ketika ini, Back adalah tokoh penting dalam crypto, tetapi kebanyakan orang tidak tahu banyak tentangnya. Artikel ini memberikan pengenalan ringkas kepada Adam Back dan peranan yang dimainkannya di ruang cryptocurrency.

Hari Awal

Kerjaya awal Adam Back, pada tahun 1990-an, memfokuskan diri pada persimpangan kriptografi dan sains komputer. Kembali memperoleh Ph.D. dalam sains komputer dari University of Exeter. Karya awalnya mengenai privasi dan enkripsi datang ketika bekerja di sebuah syarikat bernama Zero Knowledge Systems. Semasa di sana, Back bekerja sebagai perunding kepada Nokia mengenai kemungkinan menggunakan wang tunai elektronik untuk telefon bimbit.

Pada tahun 1997, Back mengembangkan idea dan menulis kod untuk Hashcash. Hashcash adalah aplikasi awal bukti kerja yang menyukarkan pengirim spam menghantar berjuta-juta e-mel. Protokol Hashcash memerlukan pengirim untuk mengira tajuk yang sah untuk mesej e-mel sebelum menghantar. Pengiraan bukti kerja ini mudah dan diperlukan kurang dari satu minit untuk komputer pengirim, tidak cukup untuk menyusahkan sesiapa. Namun, bagi spammer yang bergantung kepada menghantar berjuta-juta e-mel, Hashcash menjadikan spam lebih mahal dari segi pengiraan.

Penyelidik pada tahun 1990-an dan awal tahun 2000-an juga memikirkan tentang mata wang peer-to-peer digital. Selama masa itu, Nick Szabo mengusulkan Bit Gold dan Back mencadangkan penyelesaian B-money sendiri, yang keduanya menggunakan usaha komputasi untuk mencegah perbelanjaan berganda. Namun, tidak ada yang mampu mengatasi masalah inflasi secara efektif, terutama dalam sistem yang memberi penghargaan kepada pengguna kerana membuat blok baru dan duit syiling baru.

Bercakap dengan Satoshi & Dipetik dalam Kertas Putih Bitcoin

Sudah tentu, seseorang (atau sekumpulan orang) akan segera mengetahui cabaran mengatur bekalan dan kekerapan pengeluaran duit syiling dalam kertas putih Bitcoin. Nama Back muncul dalam kertas putih sebagai pencipta Hashcash dan pengaruh pada pemikiran Nakamoto. Nakamoto menghubungi Adam Back pada tahun 2009 untuk mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai Hashcash dan pemikirannya mengenai apakah protokol tersebut dapat digunakan pada skala yang lebih besar dan kompleks.

bukti kerja hashcash

Kembali tidak pernah mengesyaki bahawa Nakamoto adalah nama samaran dan tidak pernah bertemu dengan Nakamoto secara langsung. Walaupun Kembali mengikuti perkembangan Bitcoin, dia tidak menyumbang kepada kod sumber Bitcoin. Namun, namanya muncul di kertas putih dan dia termasuk di antara sekumpulan kecil orang yang benar-benar berkomunikasi dengan Nakamoto.

Memulakan Blockstream

Idea untuk Blockstream, syarikat untung semasa Back, datang pada tahun 2013. Back percaya bahawa tidak ada kemajuan yang cukup dalam infrastruktur Bitcoin untuk mempersiapkannya untuk kegunaan perusahaan. Tidak ada banyak sokongan komersial untuk pekerjaan seperti itu pada tahap protokol.

Blockstream mengumpulkan dana pembiayaan sebanyak $ 21 juta pada tahun 2014, yang diketuai oleh Reid Hoffman (pengasas bersama LinkedIn, pelabur awal di Facebook, Airbnb). Pada pusingan pendanaan Seri A 2015 mereka, Blockstream mengumpulkan dana tambahan $ 55 juta yang diketuai oleh jutawan Hong Kong, Li Ka-Shing.

Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, Blockstream telah mendapat momentum sebagai pembangun terkemuka di Bitcoin Core. Mereka telah menyewa beberapa pembangun Bitcoin Core ke dalam pasukan dalaman Blockstream. Syarikat ini berpusat di Kanada, tetapi pasukan ini diedarkan di seluruh dunia. Adam Back berkhidmat sebagai CEO, dan dia tinggal di Malta.

Blockstream terlibat dalam pengembangan Lightning Network. Mereka juga mengembangkan penyelesaian kecairan mereka sendiri yang bertujuan untuk pertukaran yang dikenali sebagai Liquid Network. Selain itu, Blockstream mengoperasikan satelit yang menyiarkan blockchain Bitcoin ke Bumi di seluruh dunia.

Terlalu Banyak Kuasa?

Pendapat mengenai Blockstream, dan oleh itu Adam Back, bercampur dalam komuniti Bitcoin. Di satu pihak, Blockstream mempunyai peminat yang kuat dan kesetiaan terhadap banyak operasi perlombongan China. Sebaliknya, Reddit dan pengguna media sosial lain mempunyai beberapa perkara baik untuk diperkatakan mengenai syarikat itu. Penyakit ini kebanyakannya berpunca dari perdebatan mengenai ukuran blok Bitcoin dan usaha untuk meningkatkan skalabiliti Bitcoin.

Bekas ketua Yayasan Bitcoin, Gavin Andresen, berpendapat kenaikan saiz blok berkali-kali sejak beberapa tahun kebelakangan ini. Dia bahkan membuat versi Bitcoin sumber terbuka di mana saiz blok meningkat. Walaupun sebahagian besar komuniti menyokong kenaikan ukuran sebagai jawapan kepada skalabilitas, beberapa pembangun Bitcoin Core, termasuk pekerja di Blockstream, telah menolak untuk melaksanakan perubahan tersebut, dengan alasan masalah sumber daya komputer dengan blok yang lebih besar.

Ada yang berpendapat bahawa Blockstream yang mengupah banyak pembangun Core telah memberi kuasa kepada syarikat itu. Pengkritik mendakwa bahawa Bitcoin kini menjadi institusi terpusat, yang dikendalikan oleh pasukan pembangunan Blockstream. Ini adalah tuduhan serius dan kebimbangan besar jika benar.

Blockstream tidak diragukan lagi berpengaruh, tetapi tuduhan pengambilalihan sepenuhnya mungkin dibesar-besarkan. Baru-baru ini analisis dari WhaleCalls mendapati bahawa hanya 12% hingga 20% perubahan pada kod sumber Bitcoin berasal dari pembangun Blockstream. Walaupun itu penting, ia bukan pengambilalihan. Walaupun begitu, Blockstream suka menurunkan berat badannya, dan ada baiknya mengawasi syarikat dan Adam Back untuk lebih banyak perkembangan.

Kesimpulannya

Adam Back mempunyai sejarah panjang dengan Bitcoin yang bermula dari protokol yang ditulisnya pada tahun 1990-an. Dia berpengaruh pada Nakamoto, dan dia terus berpengaruh dalam komuniti Bitcoin hari ini sebagai pemimpin Blockstream. Walaupun banyak kritikan yang dilontarkan kepadanya dan Blockstream tidak adil, masih masuk akal untuk mengatakan syarikatnya memainkan peranan besar dalam pengembangan Bitcoin. Dengan kekuatan sedemikian timbul tanggungjawab besar – dan kemarahan internet.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me