Terdapat banyak minat mengenai Lightning Network dan kemampuannya untuk membantu menyelesaikan masalah skalabiliti Bitcoin. Pengguna Bitcoin sangat memerlukan pelepasan dari yuran transaksi semasa dan kelewatan masa yang dialami, dan ramai di komuniti crypto memandang ke Lightning Network sebagai rahmat simpanan mereka. Mari luangkan masa untuk mengkaji protokol revolusi ini dan bagaimana ia berlaku.

Apakah Rangkaian Kilat?

Lightning Network berfungsi sebagai protokol Layer 2 yang memungkinkan pembukaan portal pembayaran peribadi. Portal ini dapat menghantar dan menerima urus niaga tanpa had tanpa mengganggu blockchain BTC.

Ini dapat dicapai dengan tidak menghantar data secara langsung ke blockchain sehingga portal ditutup. Ini mengurangkan kesesakan blockchain BTC dengan ketara.

Terdapat beberapa masalah yang wujud dengan susun atur ini yang mesti ditangani ketika pasaran berkembang lebih jauh. Oleh kerana penggunaan crypto terus berkembang, kita dapat dengan mudah mencapai titik di mana portal pembayaran ini menjadi sangat popular sehingga mereka juga mulai menambah kesesakan ke rangkaian.

Ini tidak semestinya menjadi perhatian sehingga bertahun-tahun dari sekarang, membiarkan pembangun LN banyak masa untuk mengkonfigurasi kemas kini.

bitcoin-tansaction-fee-via-trustnodes

Bayaran Transaksi BTC Melalui Trustnodes

Kertas Putih Rangkaian Kilat

Kertas putih Lightning Network dikeluarkan pada 14 Januari 2016 oleh Joseph Poon dan Thaddeus Dryja. Walau bagaimanapun, konsep untuk Lightning Network sudah lama seperti BTC itu sendiri. Dalam keluaran perisian BTC Satoshi Nakomoto 2009, Bitcoin 0.1 memasukkan draf mentah kod yang dapat digunakan untuk memperbarui transaksi sebelum mempostingnya di blockchain.

Konsep ini dikembangkan pada tahun 2013 ketika Mike Hearn menerbitkan lebih jauh penjelasan teori dalam buletin pengembangan Bitcoin. Cukup menarik, teori awal ini menyatakan banyak saluran pembayaran pihak, fungsi yang belum dicapai oleh protokol Lightning Network semasa.

Setahun kemudian, Bitcoin Lightning Network kertas putih dikeluarkan melalui pos GitHub. Whitepaper menerangkan sebab-sebab masalah skalabiliti semasa.

“Blockchain Bitcoin mempunyai janji besar untuk lejar diedarkan, tetapi blockchain sebagai platform pembayaran, dengan sendirinya, tidak dapat merangkumi perdagangan dunia dalam masa terdekat” – Kertas Putih Lightning Network.

Protokol Luar Rantai

Kertas putih Lightning Network menggabungkan sejumlah penyelesaian untuk membuat protokol off-chain yang memastikan keadilan dengan peraturan yang telah ditetapkan. Sekiranya satu pihak dalam urus niaga berusaha menipu dengan mengatakan, mengirimkan baki lama, secara automatik jaringan akan memberikan dana penipu kepada pihak lain. Penyekat ekonomi ini adalah bahagian kritikal dari Lightning Network.

Kini terdapat tiga pasukan pembangunan utama yang bekerja di Lightning Network. Setiap pasukan menggunakan bahasa pengekodannya sendiri tetapi mengikuti sekumpulan peraturan yang telah ditentukan yang disebut BOLT (Basis of Lightning Network) untuk memastikan bahawa projek mereka mengekalkan kebolehoperasian. Interoperabiliti menjadi perhatian utama pembangun kerana semua LApps mudah alih masa depan perlu dikembangkan dengan beberapa kesamaan.

BOLT membolehkan pasukan pembangunan bekerja secara bebas tetapi masih mengekalkan keunikan dalam projek ini. Ini telah membolehkan Rangkaian Kilat berkembang pada kadar yang lebih cepat daripada yang difikirkan sebelumnya.

Makmal Petir – Lightning Network Daemon (GO)

Pasukan pembangunan Lightning Labs adalah salah satu yang pertama melihat potensi dalam Lightning Network. Elizabeth Stark, CEO syarikat itu, sudah banyak terlibat dalam pasaran BTC dan dianggap oleh banyak pihak sebagai penyokong ekonomi terdesentralisasi.

Lightning Labs adalah syarikat milik persendirian yang berpusat di San Francisco, California. Menurut rekod awam, syarikat ini ditubuhkan pada tahun 2016.

Ketua Pegawai Eksekutif Lightning Labs Elizabeth Stark melalui KryptoMoney

Ketua Pegawai Eksekutif Lightning Labs Elizabeth Stark melalui KryptoMoney

Lightning Labs adalah yang paling jauh dalam pengembangan Rangkaian Lightning. Platform mereka sudah dalam ujian Beta dan melihat penggunaan di Mainnet Bitcoin.

Platform tidak sempurna dan pengguna diberi amaran untuk tidak menghantar sejumlah besar BTC sehingga platform mereka selesai. Terlepas dari kenyataan ini, rangkaian Lightning Labs melihat penggunaan global pada skala yang mengagumkan.

ACINQ – Eclair (Scala)

Pasukan pengembangan ACINQ juga memainkan peranan penting dalam pembangunan Lightning Network. ACINQ membuat protokol Lightning khusus untuk rangkaian yang dikenali sebagai Eclair. Ini dilakukan dengan menggunakan bahasa pengaturcaraan Scala yang bertentangan dengan bahasa pengaturcaraan GO Lightning Network.

ACINQ yang berpangkalan di Perancis ditubuhkan pada tahun 2014 sebagai perniagaan perkhidmatan BTC. ACINQ menjadi berita utama ketika mereka menjadi pasukan pengembangan pertama yang mengeluarkan dompet Lightning Network mudah alih pada awal tahun ini. Eclair Wallet merupakan langkah maju yang besar dalam hal kemudahan penggunaan tetapi setelah hanya seminggu beroperasi, firma tersebut terpaksa menangguhkan projek tersebut kerana tidak dapat mengakses pengekodan setelah kehilangan kunci peribadi.

Projek Elemen – C-Lightning

Pasukan pengembangan Elemen Projek adalah rangkaian pengaturcara GitHub yang secara aktif mengerjakan versi C-Lightning dari protokol Lightning Network.

Projek Elemen terutamanya difokuskan pada mewujudkan rangkaian sampingan korporat yang dapat berfungsi dalam ekosistem Lightning Network. Konsep ini dapat membantu penerapan BTC berskala besar kerana syarikat akan mendapat banyak manfaat dari sistem seperti ini.

Kebimbangan Rangkaian Kilat

Keperluan untuk Lightning Network sangat nyata di ruang crypto tetapi masih ada beberapa masalah yang harus ditangani sebelum penggunaan skala besar. Kebimbangan mengenai kemungkinan pemusatan masa depan Rangkaian Pencahayaan sangatlah penting nyata.

Sudah ada sejumlah saluran pembayaran yang lazim mulai mempengaruhi jaringan. Sekiranya tidak diberi perhatian, pengguna pada dasarnya hanya akan membayar yuran dari rangkaian BTC dengan bayaran dari hos saluran pembayaran; sama sekali tidak apa yang awalnya dirancang untuk teknologi ini.

Masa Depan Mungkin Cerah

Sekiranya pembangun LN dapat menangani masalah ini tepat pada waktunya, mereka mungkin betul-betul mencari ruang crypto. Bitcoin bukan satu-satunya crypto yang melihat ke arah Lighting Network kerana Stellar juga telah mengumumkan pelaksanaannya. Nampaknya Lightning Network ada di sini untuk tinggal.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me