Siapa Nick Szabo?

Nick Szabo, penemu kontrak pintar dan Bit Gold, meletakkan asas untuk penciptaan Bitcoin. Dia menentukan kontrak pintar 14 tahun sebelum Bitcoin. Kemudian dia berteori bit mempunyai nilai berdasarkan bukti kerja 5 tahun sebelum Bitcoin.

Dengan gelaran dalam sains komputer dan undang-undang, dan daya tarikan yang kuat dalam sejarah wang, tidak hairanlah Nick Szabo mendahului masa bloknya. Idea-ideanya mengenai sejarah dan masa depan wang, termasuk peranan cryptocurrency, didokumentasikan dengan baik blog. Satoshi mengakui bahawa Bitcoin didasarkan pada karya Nick, tetapi ramai yang percaya bahawa Satoshi sebenarnya Nick Szabo.

Satoshi Bit Emas

Sejarah Wang

Analisis Nick mengenai asal wang memberikan pandangan mengenai masa depan cryptocurrency. Dia menjelaskan kemunculan logik mata wang dan keseimbangan pelbagai mata wang yang tidak dapat dielakkan. Szabo berpendapat bahawa setiap transaksi mengandungi “kos mental.” Dalam dunia “barter murni”, anda perlu menghafal kira-kira N kuasa dua untuk N komoditi yang berbeza. Contohnya, bayangkan dunia yang hanya mempunyai bata, gandum, biri-biri, dan emas. Anda mesti mengetahui harga setiap item dari segi item yang lain. Untuk mengurangkan kos mental, manusia akhirnya akan “bergabung dengan satu mata wang” dalam masyarakat itu. Kos mental akan menurun secara mendadak. Anda hanya perlu mengetahui harga setiap item dari segi mata wang tunggal.

Keseimbangan Pelbagai Mata Wang

Oleh kerana setiap masyarakat bergabung dengan mata wang mereka sendiri, kita berakhir di dunia dengan pelbagai mata wang. Kami telah melihat ini berlaku dalam mata wang kripto. Secara historis melakukan “perniagaan dalam dunia dengan pelbagai mata wang, lebih kurang daripada barter yang murni, selalu menyebabkan kekeliruan, kesilapan, dan perakaunan yang terlalu kompleks … Tetapi dengan kos transaksi mental yang cukup rendah dan kadar pertukaran yang tidak dapat diramalkan, ia harus bergantung kepada banyak mata wang, dan dunia pelbagai mata wang adalah keseimbangan. “

Nick berpendapat kadar pertukaran mata wang berbeza berubah-ubah dan tidak dapat diramalkan. Oleh itu, anda boleh menyimpan pelbagai mata wang. Ramai yang mahu Bitcoin menang sebagai mata wang dunia. Walau bagaimanapun, Nick berpendapat teknologi akan memperkukuhkan lagi kewujudan pelbagai mata wang. “Sekarang untuk tuntutan yang lebih radikal: dalam beberapa kes, komputer dapat secara drastis mengurangi biaya transaksi mental membandingkan harga dalam beberapa mata uang, yang bersama dengan ‘teleportasi tanpa biaya’ pasaran dalam talian memungkinkan beberapa mata wang atau dalam beberapa kes bahkan barter menjadi keseimbangan. “

Nick Szabo

Nick menulis mengenai pelbagai topik yang tidak akan habis. Dia meneroka pelbagai objek fizikal yang digunakan untuk mewakili wang sepanjang sejarah. Dia juga menulis mengenai “tradisi wang bukan kerajaan.” Minatnya tidak hanya berkisar pada wang. Nick masih seorang lelaki yang menyeronokkan, menerbitkan buku di kulat East Bay California.

Kontrak Pintar

Pada tahun 1995, Nick mencipta istilah “kontrak pintar“Sebagai” seperangkat janji, termasuk protokol di mana para pihak melaksanakan janji-janji lain. Protokol biasanya dilaksanakan dengan program di rangkaian komputer, atau dalam bentuk elektronik digital yang lain. Oleh itu, kontrak ini “lebih pintar” daripada nenek moyang mereka yang berasaskan kertas. Tidak ada penggunaan kecerdasan buatan yang tersirat. “

Dia merujuk kontrak dalam pengertian tradisional sebagai kod basah. Mereka boleh ditafsirkan secara berbeza dan undang-undang berbeza berdasarkan bidang kuasa. Di samping itu, kontrak tradisional sukar dilaksanakan. Kontrak pintar adalah “kod kering” tepat dan disimpan dengan selamat di blockchain. Pada tahun 1996 dia masuk keterangan lebih lanjut menganalisis kelebihan dan kekurangan kontrak pintar sebagai “blok bangunan untuk pasaran digital.” Memandangkan populariti Ethereum hari ini, jelas ada permintaan yang tinggi untuk pelaksanaan sebenar kontrak pintar ini. Unit Ethereum dinamakan sempena Szabo untuk mengiktiraf sumbangan ini.

Denominasi Ethereum

Emas Bit

Pada tahun 1998, Szabo berteori Bit Gold, cara untuk menukar bit dan kuasa pengkomputeran menjadi sesuatu yang bernilai. “Saya mula memikirkan analogi antara masalah yang sukar diselesaikan dan yang kesukaran melombong emas. Sekiranya teka-teki memerlukan masa dan tenaga untuk diselesaikan, maka itu dapat dianggap memiliki nilai. Penyelesaiannya kemudian dapat diberikan kepada seseorang sebagai duit syiling digital. ”

Emas bit menggunakan daya pengkomputeran yang dikhaskan untuk menyelesaikan masalah kriptografi dengan penyelesaiannya menjadi sebahagian daripada masalah seterusnya. Berikut adalah langkah utama yang digariskan oleh Szabo:

(1) Buat rentetan bit publik yang dikenal sebagai “rentetan tantangan” (lihat langkah 5).

(2) Alice di komputernya menghasilkan bukti rentetan kerja dari bit cabaran menggunakan fungsi penanda aras.

(3) Bukti kerja dilekatkan pada masa dengan selamat. Ini harus berfungsi dengan cara yang diedarkan, dengan beberapa perkhidmatan cap waktu yang berlainan sehingga tidak ada perkhidmatan cap waktu tertentu yang sangat diperlukan.

(4) Alice menambah rentetan cabaran dan bukti rentetan kerja yang diberi cap waktu ke daftar hak milik harta tanah yang diedarkan untuk bit gold. Di sini juga, tidak ada satu pun pelayan yang banyak diandalkan untuk mengendalikan pendaftaran dengan betul.

(5) Rentetan bit emas yang terakhir dibuat memberikan bit cabaran untuk tali yang dibuat seterusnya.

(6) Untuk mengesahkan bahawa Alice adalah pemilik rentetan emas bit tertentu, Bob memeriksa rantai hak milik yang tidak dapat dilupakan di daftar tajuk emas.

(7) Untuk menilai nilai tali emas, Bob memeriksa dan mengesahkan bit cabaran, bukti rentetan kerja, dan cap waktu.

Bit Emas ke Bitcoin

Persamaan dengan Bitcoin sangat mengejutkan. Anda dapat melihat penggunaan bukti kerja, penyelesaian menjadi sebahagian daripada cabaran seterusnya dan buku besar yang diedarkan yang memiliki setiap rentetan bit. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa perbezaan utama antara Bit Gold dan Bitcoin.

Dengan Bitcoin, pelombong yang mencari penyelesaian untuk teka-teki kriptografi menerima Bitcoin sebagai ganjaran. Dengan Bit Gold, penyelesaian untuk teka-teki, sebilangan kecil, adalah hadiahnya. Setiap tali akan mempunyai nilai yang berbeza bergantung pada panjang dan kesukaran mencarinya. Oleh itu, rentetan tidak dapat difahami, menambah kos mental untuk transaksi. Malangnya, perincian Bit Gold tidak pernah diselesaikan sepenuhnya. Pada 27 Disember 2008 Szabo menulis, “Bit Gold akan mendapat banyak keuntungan dari demonstrasi, pasaran eksperimental (dengan contohnya pihak ketiga yang dipercayai menggantikan keselamatan kompleks yang diperlukan untuk sistem yang sebenar). Ada yang mahu menolong saya membuat kod satu? “

Satu minggu kemudian pada 3 Januari 2009, Satoshi mengeluarkan kod untuk Bitcoin, dengan Bit Gold sebagai inspirasi.

Khabar angin Satoshi

Khabar angin sering berputar bahawa Szabo adalah Satoshi Nakamoto. Khabar angin itu sering merujuk kepada hubungannya dengan mata wang dan kemahiran dalam sains komputer. Seorang penyelidik menganalisis gaya penulisan Nick dan Satoshi dan menyatakan Szabo sebagai calon nombor satu untuk menjadi Satoshi.

Artikel yang tidak terkira menuduh Nick Szabo sebagai Satoshi Nakamoto, tuduhan yang tentunya, Szabo menafikan. Dia mengatakan sebagai tanggapan terhadap sebuah artikel, “Saya khawatir Anda salah mengira saya sebagai Satoshi, tetapi saya sudah terbiasa.” Pada ketika ini, jelas bahawa Satoshi ingin tetap tidak dikenali dan oleh itu tidak akan ada dugaan lebih lanjut mengenai identiti sebenarnya.

Penyelesaian Lapisan Kedua

Dengan kilat dalam nama twitternya, Szabo adalah penyokong kuat rangkaian kilat dan penyelesaian lapisan kedua untuk skala Bitcoin. Masa urus niaga Bitcoin yang perlahan dan bayaran yang mahal adalah hasil permintaan tinggi untuk rangkaian dan blok menjadi penuh. Pendekatan penskalaan Bitcoin Cash adalah dengan hanya meningkatkan ukuran blok, strategi yang ditentang oleh Nick.

@juscamarena Peningkatan saiz blok yang cepat adalah risiko keselamatan yang besar: tindakan melulu yang dilakukan pada sistem $ 4 bilion.

– Nick Szabo⚡️ (@ NickSzabo4) 16 Ogos 2015

Ketika mengulas mengenai ukuran blok, Szabo mengatakan ada “sekumpulan orang obsesif yang menganggap ini sebagai penghalang buatan untuk lebih banyak transaksi sesaat pada bitcoin. Sungguh tugasnya adalah pagar yang menghalang orang daripada banjir, banjir, rangkaian dengan banyak transaksi yang tidak dapat dikendalikan oleh node penuh. Sejarah urus niaga terus membina dan membangun. Ketika kita meningkatkan jumlah orang yang dapat melakukan transaksi, kita akan menurunkan jumlah komputer yang dapat menangani transaksi. “

Dengan peningkatan saiz blok, jumlah komputer yang dapat menjalankan node penuh akan berkurang, meningkatkan pemusatan Bitcoin. Szabo cukup waspada terhadap bahaya yang berkaitan dengan pemusatan, dengan mengatakan “setiap kali wang menjadi lebih banyak media penapisan, ia menjadi media pertukaran.”

Szabo mengulas lebih lanjut mengenai penskalaan, dengan mengatakan “pada skala kecil, anda tidak dapat membayar kopi di blockchain global premium. Anda memerlukan rangkaian kewangan periferal yang tersusun di blockchain tersebut. Boleh yakin bahawa jika satu blockchain selamat digunakan untuk semua transaksi bernilai tinggi di dunia, yuran akan terlalu tinggi. ” Nasib baik, dengan pelaburan baru dan kerja berterusan, rangkaian kilat terus membuat kemajuan.

Akhirnya, Szabo mengatakan ukuran blok “tidak seharusnya menjadi perbahasan umum.”

Pemikiran Akhir

Pemahaman Szabo mengenai wang, sejarah, dan cryptocurrency menjadikan tulisannya sumber yang sangat berharga bagi mereka yang berminat dengan teknologi blockchain. Salah satu petikannya yang paling kuat membantu kami memahami pentingnya bekalan tetap Bitcoin sebanyak 21 juta syiling. “Ringkasnya, semua wang yang pernah digunakan manusia tidak selamat dalam satu cara atau cara lain. Ketidakamanan ini telah ditunjukkan dalam berbagai cara, dari pemalsuan hingga pencurian, tetapi yang paling berbahaya adalah inflasi.”Sebagai seseorang yang telah membuat tanda pada cryptocurrency selama lebih dari 20 tahun sekarang, pastinya perlu diperhatikan wawasan Nick Szabo untuk terus maju.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me