Stefan George Gnosis mengenai Halangan untuk Adopsi untuk Pertukaran Terdesentralisasi

Stefan George, dengan hormatnya dari edcon.ioStefan George adalah Pengasas dan CTO Gnosis, platform pasaran ramalan berasaskan Gibraltar yang dibina di Ethereum. Gnosis adalah platform pasaran ramalan terbesar kedua dengan capaian pasaran di belakang hanya Augur.

Setelah memperoleh minat untuk kriptografi dari “The Code Book” Simon Singh, Stefan menyedari bahawa salah satu kes penggunaan terbaik untuk blockchain adalah pasaran ramalan. Pada mulanya, dia memutuskan untuk menggunakan Bitcoin. Namun, setelah satu perbualan dengan Joe Lubin, Pengasas Bersama Ethereum, pasukan itu yakin untuk melakukan pertukaran.

Gnosis juga membina pertukaran terdesentralisasi (DEX), BelandaX, untuk menyelesaikan masalah yang wujud dalam pertukaran berpusat dan terdesentralisasi. Dengan memanfaatkan model perdagangan gaya lelong, DutchX menghilangkan kelebihan tidak adil para pelombong yang dikenali sebagai “front-running”, dan memungkinkan mekanisme penemuan harga yang lebih adil.

Stefan adalah ahli panel mengenai pertukaran terdesentralisasi di Kemuncak Kelancaran yang juga termasuk pengasas dari IDEX, Airswap, Ledger, dan lain-lain. Setelah mendengar tentang potensi (dan kekurangan) pertukaran yang terdesentralisasi, saya merasa terdorong untuk belajar lebih banyak.

Oleh itu, nikmati sembang ini yang membincangkan halangan penggunaan DEX, dan strategi Gnosis untuk menyelesaikan kekurangan ini.

Temu ramah ini berlangsung di Fluidity Summit di Brooklyn, NY. (Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai pertukaran terdesentralisasi, klik di sini)

Apa yang anda buat di Gnosis?

Kami memulakan Gnosis untuk membina kerangka pasaran ramalan di atas Ethereum. Dalam lapan bulan terakhir, kami juga mula mengusahakan teknologi pertukaran yang terdesentralisasi. Sebabnya ialah pasaran ramalan membolehkan anda membuat jenis token baru dan token tersebut mempunyai harta tertentu. Pada suatu masa nanti, mereka akan mempunyai nilai tertentu, dan kemudian nilai itu tidak akan berubah lagi. Kami menggunakan istilah pembayaran bersyarat. Token tersebut boleh diperdagangkan di suatu tempat dengan cekap, dan pada masa ini, tidak ada infrastruktur yang tersedia untuk melakukan ini.

Oleh itu, anda juga membina DEX?

Ya, itulah sebabnya kami juga mengusahakan infrastruktur yang membolehkan perdagangan token pasaran ramalan yang cekap. Percubaan pertama untuk melakukan ini adalah menggunakan sesuatu yang anda panggil “pertukaran Belanda” di mana kami menerapkan model lelong kumpulan untuk pertukaran yang terdesentralisasi.

Sebagai ramalan pasaran, apa perbezaan utama antara Gnosis dan Augur?

Saya rasa elemen ramalan pasaran bukanlah bahagian penting dalam Augur atau Gnosis. Itu mungkin mengejutkan, tetapi pada dasarnya, pada pendapat saya, Augur lebih mirip syarikat insurans. Augur bekerja pada Oracle yang terdesentralisasi yang harus digunakan untuk menyelesaikan pasar ramalan mereka, tetapi Oracle ini juga dapat digunakan untuk semua jenis tujuan lain. Sekarang, mengapa ia insurans? Kerana kita akan pergi dengan Oracle yang terpusat terlebih dahulu dan Oracle yang terpusat hanya akan digunakan sebagai Oracle sandaran sekiranya ada yang salah.

Itulah sebabnya, menurut saya, penggunaan Oracle jenis ini lebih seperti insurans sekiranya umpan maklumat terdesentralisasi gagal. Dengan Gnosis, ini bukan urusan kita sama sekali. Kami tidak mengusahakan penyelesaian Oracle. Kami gembira jika Augur berjaya dan membuat Oracle yang berfungsi, berfungsi, terdesentralisasi yang dapat digunakan dalam kerangka Gnosis dan dapat digunakan dalam kerangka pasar ramalan Augur.

Tidak menjadi masalah. Yang penting bagi kita ialah kerangka Augur dan kerangka Gnosis, keduanya membuat token hasil pasaran ramalan jenis baru. Mereka mesti diperdagangkan, jadi apa yang sedang kami kerjakan adalah pertukaran terdesentralisasi yang secara khusus disesuaikan untuk membeli dan menjual token hasil tersebut. Ini perniagaan yang berbeza. Saya akan mengatakan bahawa Augur lebih merupakan syarikat insurans yang menawarkan penyelesaian Oracle yang terdesentralisasi. Gnosis adalah syarikat pertukaran terdesentralisasi yang menawarkan teknologi pertukaran yang dapat memudahkan perdagangan token hasil pasaran ramalan.

Apa satu perkara yang anda mahu orang fahami mengenai pertukaran yang terdesentralisasi?

Pertama sekali, memahami mengapa mereka akan berjaya atau mengapa mereka akan menggantikan pertukaran terpusat kebanyakannya kerana dua sebab. Salah satunya tidak ada jagaan dan anda boleh membenarkan pengguna mempunyai kawalan penuh terhadap apa sahaja yang mereka jual. Yang lain adalah bahawa pertukaran terpusat, mereka mempunyai masalah dengan bahawa mereka sangat terkekang dalam apa yang dapat mereka senaraikan dan pertukaran terdesentralisasi, anda boleh menyenaraikan sebarang jenis token.

Sekiranya anda berfikir tentang Ethereum, ada token baru yang diperdagangkan hampir setiap hari, tetapi hampir tidak ada pertukaran terpusat yang dapat menyenaraikannya kerana mereka harus memenuhi semua jenis keperluan. Mereka mesti memeriksa semuanya, dan itu tidak berfungsi untuk jumlah token yang sedang dibuat. Pada pertukaran yang terdesentralisasi, anda boleh menambahkan token tersebut dan memperdagangkannya. Itulah dua sebab terbesar mengapa pertukaran terdesentralisasi akan mengambil alih. Kemudian yang penting untuk difahami ialah pertukaran yang terdesentralisasi, mereka akan berfungsi sedikit berbeza daripada pertukaran terpusat.

Sebab utama adalah bahawa mereka mempunyai beberapa kekangan masa pada blockchain yang tidak ada di bursa terpusat. Di bursa terpusat, anda hampir menjalankan perdagangan dengan segera. Pada blockchain, secara semula jadi anda mempunyai masa kunci yang merupakan masa minimum yang mereka perlukan untuk menyelesaikan perdagangan. Itulah sebabnya kita harus berfikir secara berbeza. Untuk pertukaran terpusat, kami menggunakan sesuatu seperti buku pesanan yang diketahui oleh semua orang, tetapi jika anda menggunakan model yang sama untuk blockchain, maka anda menghadapi banyak masalah.

Terutama, salah satunya adalah berjalan di depan, jadi ada kemungkinan bahawa dalam waktu anda mengirim pesanan, orang lain akan menyedari bahawa anda mengirim pesanan dan harganya dapat berubah dalam waktu penyelesaian ini dan seseorang dapat memanfaatkan ini dan buat pesanan lain sebelum selesai. Jadi, ini adalah masalah besar, dan itulah sebabnya kita perlu mempunyai jenis model yang berbeza. Apa yang kami cadangkan adalah menggunakan sesuatu yang disebut lelong kelompok di mana anda menghubungkan pesanan dalam jangka masa yang boleh berada dalam masa kunci ini, dan kemudian anda menyelesaikan semuanya sekaligus dengan harga yang sama.

Jadi, tidak ada peluang bagi siapa pun untuk berlari ke depan kerana walaupun anda mencuba untuk melakukan larian depan, anda tetap akan mendapat harga yang sama dengan orang lain.

Berpusat vs Terdesentralisasi, dengan hormatnya menjagastock.net

Kalian mengumpul dana menggunakan model itu, betul?

Betul. Kami menggunakan lelong kumpulan. Dalam kes kami, kami akan mengikuti lelongan Belanda. Jadi, orang mungkin tertanya-tanya mengapa anda menggunakan lelong Belanda? Anda juga boleh menggunakan lelong harga kedua. Sebab mudah mengapa anda mesti menggunakan lelongan Belanda adalah mudah. Ini sesuatu yang mudah dilaksanakan. Juga, sesiapa yang mengambil bahagian akan segera komited. Kontrak pintar tidak pernah mengawal lebih banyak wang daripada yang diperlukan untuk menyelesaikan lelongan. Sekiranya anda suka lelong jenis eBay, tidak semua orang akan menang. Semua orang lain yang turut serta, mereka mengunci sejumlah wang sehingga lelong selesai. Ini tidak ada dalam model lelong jenis ini kerana semua orang yang menghantar tawaran segera berkomitmen.

Itu model yang berbeza daripada kebanyakan pertukaran di luar sana.

Itulah betul. Pada masa ini, saya fikir untuk kemudahan atau tidak perlu mendidik pengguna, kebanyakan pertukaran hanya meniru model buku pesanan di bursa terdesentralisasi, yang mempunyai semua kekurangan itu. Ia mempunyai kekurangan dalam menjalankan, dan ada masalah bahawa jika ada token kecairan yang rendah, ada penyebaran tawaran-permintaan kerana hampir tidak ada yang memperdagangkannya. Kami katakan, okey, mari kita kecairan agregat dari masa ke masa dan kemudian menjual semuanya sekaligus. Dengan cara ini kita tidak mempunyai spread bid-ask.

Pertukaran gaya lelong, DutchX, milik blog.gnosis.pm

Mengapa orang tidak menggunakan pertukaran yang terdesentralisasi? Apakah halangan untuk diterima pakai?

Pertama sekali, saya rasa kebolehgunaan jauh lebih setanding dengan pertukaran terpusat. Anda harus membuat dompet anda sendiri, dan anda harus membuat pasangan kunci awam-swasta anda sendiri. Anda mesti membuat sandaran kunci peribadi anda, kemudian anda harus mengeluarkan dana dari bursa terpusat, dan anda harus memahami bagaimana UI berfungsi dan semua syarat pelik aplikasi terdesentralisasi ini di mana selalunya anda perlu melakukan banyak transaksi untuk benar-benar memudahkan perdagangan. Saya rasa konsep tersebut samar-samar bagi pengguna biasa.

Saya rasa seperti kebanyakan dompet dan pertukaran yang terdesentralisasi mensasarkan pengguna Ethereum yang berpendidikan yang memahami konsep GAS, yang memahami apa konsep kunci peribadi, dan yang memahami apa konsep perlindungan Ethereum. Itulah banyak rintangan yang harus diatasi oleh pengguna untuk turut serta. Yang pertama, katakanlah, satu juta pengguna Ethereum, mereka mungkin dapat memperolehnya, tetapi jika anda ingin menyasarkan 50 juta pengguna seterusnya, maka kami tidak boleh mengharapkan mereka memahami semua kekangan itu. Jadi, kita mesti merapatkan jurang ini. Kita harus menyembunyikan dari pengguna segala yang berkaitan dengan Ethereum.

Pengalaman pengguna harus dilakukan secara langsung dengan cara mereka menggunakan pertukaran terpusat. Kemudian, mereka mendapat faedah bahawa mereka masih dapat mengawal wang mereka. Mereka tidak akan kehilangan wang mereka, dan pertukarannya tidak dapat dikompromikan, dan mudah-mudahan, anda juga dapat memperoleh lebih banyak kecairan dari masa ke masa dan melihat harga yang lebih adil berbanding dengan pertukaran di mana sangat sedikit pedagang mempunyai kelebihan berbanding peniaga biasa dan nilai ekstrak dengan perbelanjaan orang lain berniaga. Jadi, seperti pelari depan, peniaga frekuensi tinggi, dan sesiapa sahaja yang melakukan perdagangan arbitraj.

Apa yang perlu berlaku untuk penggunaan massa pengguna? Apakah langkah seterusnya? Bagaimana masalah ini dapat diselesaikan?

Mudah-mudahan, dalam tahun ini, kita dapat melihat penyelesaian untuk semua masalah tersebut, lelaran pertama dari masalah tersebut. Mengenai pengurusan kunci persendirian, tujuannya adalah bahawa tidak ada pengurusan kunci persendirian. Cara anda membina ini adalah bahawa daripada terus berinteraksi dengan rangkaian Ethereum menggunakan kunci peribadi, pada asasnya, anda berinteraksi dengan kontrak proksi, kontrak pintar yang hidup di Ethereum.

Kelebihan besarnya adalah, jika anda selalu berhubung melalui kontrak pintar, anda boleh membina mod pemulihan ke dalam kontrak pintar yang membolehkan anda mengganti satu peranti yang menyimpan kunci peribadi sekiranya anda kehilangan peranti ini. Oleh itu, sekiranya anda kehilangan telefon, wang anda tidak akan hilang walaupun anda tidak mempunyai sandaran untuk ini. Terdapat mod pemulihan yang membolehkan anda, dalam keadaan tertentu, untuk mengganti peranti. Ini untuk masalah kebolehgunaan. Masalah lain adalah skalabiliti. Buat masa ini, Ethereum tidak membenarkan anda membina pertukaran yang kompetitif, sekurang-kurangnya bukan secara langsung di Ethereum kerana jumlah transaksi dan kosnya tinggi. Apa yang harus kita lakukan ialah kita membina sesuatu yang disebut penyelesaian dua. Penyelesaian yang dibina di rangkaian Ethereum yang memanfaatkan Ethereum sebagai lapisan keselamatan.

Keselamatan platform Ethereum dapat dimanfaatkan pada protokol lapisan dua untuk memudahkan transaksi yang lebih tinggi. Salah satu teknologi yang menarik secara khusus disebut Plasma yang merupakan teknologi sampingan di mana pengguna mempunyai jaminan keselamatan yang sama seperti di Ethereum, dan satu-satunya perkara yang boleh berlaku adalah bahawa pihak berkuasa yang disusun dalam rantai Plasma melakukan sesuatu yang berbahaya, tetapi dalam hal ini , semua orang masih boleh mendapatkan kembali wang mereka. Kelebihannya ialah anda tidak terkehadapan untuk berapa banyak transaksi yang dapat dipermudahkan oleh Ethereum. 1,000, 2,000, 10,000 transaksi sesaat.

Sekiranya semua perkara itu berlaku dan halangan untuk masuk, bilakah pertukaran yang terdesentralisasi akan melanda kewangan tradisional? Bilakah desentralisasi akan melanda Wall Street?

Saya fikir tujuan pertama adalah untuk menggantikan pertukaran crypto terpusat. Mudah-mudahan, ini berlaku pada tahun berikutnya, dua tahun, mungkin tiga tahun. Saya fikir setelah mereka terbentuk, dan orang menyedari bahawa model ini berfungsi, bahawa mereka dapat mengatasi pertukaran terpusat, organisasi akan menjauh dari pertukaran terpusat. Pada masa itu, mungkin semakin banyak token keselamatan akan dikeluarkan. Mereka juga boleh diperdagangkan di platform tersebut. Saya rasa pada masa itu, ada kemungkinan kita juga boleh mengungguli bursa saham yang ada. Saya rasa akan memakan masa sekitar lima hingga sepuluh tahun.

Saya menganggap kerana kebanyakan aset menjadi token di sini dalam tiga tahun ke depan, itu akan sangat sinergis dengan pergerakan pertukaran yang terdesentralisasi kerana sekarang bukan hanya stok, bon, dll. Ini adalah avatar token mereka, jika anda mahu, token gambaran aset pendasar. Saya membayangkan bahawa trend hanya akan membawa pertukaran yang terdesentralisasi ke lipatan.

Apa yang anda dengar di industri ini, sama ada berkaitan dengan desentralisasi pertukaran atau blockchain secara umum, sesuatu yang anda dengar sepanjang masa yang anda sama sekali tidak setuju atau benar-benar tidak betul?

Yang selalu anda ambil serius adalah model keselamatan. Model keselamatan yang bermaksud mengajukan pertanyaan “di bawah andaian apa fungsi pertukaran atau aplikasi terdesentralisasi, dan apa risikonya dan bagaimana pengurangannya?” Banyak pemaju protokol atau aplikasi, mereka membuat banyak andaian, dan kebanyakannya tidak menyokongnya dengan model keselamatan yang kuat. Sekiranya anda mempertimbangkan untuk menyokong projek yang mempunyai banyak andaian tetapi tidak ada model keselamatan, lebih baik bertanya kepada mereka secara langsung dan mendorong mereka ke arah untuk benar-benar menghabiskan lebih banyak masa untuk ini kerana jika tidak, ia mungkin tidak akan berfungsi. Saya rasa kebanyakan orang tidak begitu peduli. Anda benar-benar perlu menggali butiran untuk benar-benar memastikan ini berfungsi.

Saya setuju sepenuhnya. Tidak ada yang mahu Mt. lain Gox. Apa beberapa konsep dan inovasi blockchain menarik yang anda saksikan di Berlin?

Terdapat komuniti blockchain yang rancak. Mengenai pemaju teras, Berlin mungkin mempunyai kepadatan tertinggi. Pasukan Parity ada di sana serta pasukan Cosmos, pasukan Raiden, dan pasukan TrueBit. Oleh itu, semua penyelesaian skalabiliti untuk blockchain sedang dibangunkan di Jerman. Itu sangat menarik, dan saya rasa kesemuanya mempunyai potensi yang cukup besar. Mereka juga bekerjasama.

Saya rasa sangat penting agar orang memahami bahawa tidak ada satu penyelesaian skalabilitas tunggal, tetapi setiap tahun, penyelesaian skalabiliti mempunyai kes penggunaan khusus. Pertukaran berasaskan plasma mempunyai kelebihan yang ketara kerana orang dapat dengan mudah bergabung dan meninggalkan rangkaian ini pada bila-bila masa. Ia sangat baik untuk pertukaran yang terdesentralisasi. TrueBit sangat baik untuk pengiraan rantai luar. Semua ini sangat menarik. Semuanya sesuai dengan kes penggunaan mereka sendiri, dan semoga kebanyakannya dikembangkan di Berlin. Kami membantu memastikan bahawa mereka juga sesuai dengan pembangunan yang terdesentralisasi.

Terima kasih kerana meluangkan masa, Stefan.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map