Stephane De Baets membayangkan masa depan di mana setiap aset, sama ada perniagaan kecil atau harta tanah, dapat ditandakan dan dijual di blockchain – dan dia meletakkan tokennya di mulutnya.

Stephane adalah pengusaha harta tanah, hospitaliti, dan pelaburan kelahiran Belgia dengan kecenderungan untuk menonjol dalam setiap industri masing-masing. Sebagai Pengasas dan Presiden Elevated Returns, sebuah firma pengurusan aset antarabangsa, Stephane melancarkan lelong harta tanah komersil utama pertama untuk menjual sebahagian daripada kepentingan pemilikannya di salah satu hartanahnya – Aspen St. Regis Resort yang indah di Aspen, Colorado . Stephane juga merupakan Pengasas dan Pemilik Chefs Club, sebuah kumpulan restoran dengan kediaman koki kelas dunia yang berputar di lokasinya di Aspen dan New York City.

Stephane De Baets di kolam renang, milik https://twitter.com/stephanedebaets

Stephane percaya tokenisasi St Regis akan menyebabkan penurunan minat dari pemaju harta tanah dan pelabur arus perdana ke dalam industri blockchain. Sebagai “orang tua yang sangat konservatif di pasaran modal,” Stephane berpendapat bahawa rakan-rakannya hanya perlu melihat bukti nyata aset yang diukur dalam tindakan untuk melihat nilai peruntukan modal untuk pelaburan berasaskan blockchain.

“Blockchain adalah untuk memberi orang alat untuk melakukan sesuatu yang terbatas pada beberapa individu terpilih,” kata Stephane. “Blockchain adalah evolusi yang serupa dengan pergi dari faks ke e-mel – adalah untuk komunikasi. Ini menjadikannya lebih mudah dan cekap. Orang mula mencari aplikasi baru untuk komunikasi melalui e-mel, dan kemudian SMS. “

Perjalanan Stephane selama satu dekade ke dalam blockchain bukan hanya untuk menjana lebih banyak wang – ada unsur pemberontak dalam falsafah pelaburannya. Mencuri api dari dewa-dewa dan mendemokratisasikan akses untuk orang ramai adalah sentimen yang tidak asing bagi mereka dalam industri cryptocurrency. Dalam kes Stephane, kebiasaan yang luar biasa ini adalah kemampuan untuk melabur dalam projek-projek yang umumnya berada di luar bidang pelaburan biasa. Inti mesej utama Stephane adalah penutupan industri kewangan dan mewujudkan jalan langsung untuk penciptaan dan perkongsian nilai antara perniagaan dan pelanggan mereka.

“Pada Elevated Returns, kami berpendapat dunia sekarang terlalu elitis,” kata Stephane. “Akses ke modal terhad kepada sebilangan kecil individu istimewa. Memberi akses ke eselon atas pelaburan secara demokratik, a la tokenisasi, akan mendorong kemajuan persamaan. Tidak normal lima syarikat mengawal jumlah kekayaan yang lebih besar daripada gabungan NASDAQ 100 yang lain. Saya rasa tokenisasi adalah buah gantung rendah. Saya mempunyai banyak kepercayaan dan keyakinan bahawa cepat atau lambat, akan ada interintermediasi hebat yang berlaku tidak kira apa, dan orang-orang harus mendahului. “

St. Regis Aspen, hotel yang merupakan token AspenDigital mewakili sebahagian pemilikan.

Catatan editor: Artikel berikut ditulis sebagai pendidikan dan maklumat, dan tidak boleh dianggap sebagai sokongan, penajaan, atau nasihat pelaburan untuk mana-mana entiti yang dibincangkan di dalamnya. Cryptocurrency adalah kelas aset yang sangat berisiko, dan selalu lakukan penyelidikan anda sendiri dan berunding dengan penasihat kewangan berlesen sebelum membuat pelaburan atau pembelian.

Harta Tanah Mewah 101: Jalan Bersama Stephane De Baets

Stephane memandu kami melalui proses tradisional untuk keusahawanan harta tanah mewah.

“Sekiranya anda ingin memiliki sebuah hotel, anda secara realistis perlu dimasukkan ke dalam rangkaian orang yang sangat terpilih yang dapat menunjukkan kepada anda apa yang tersedia untuk dijual,” kata Stephane. “Kemudian, anda perlu mengumpulkan modal – biasanya sebahagian hutang dan bahagian dalam ekuiti. Maka anda perlu melakukan usaha wajar, menawar aset, merundingkan kontrak, melaksanakan kontrak, dan jika berjaya, anda akan memiliki harta. Menjana pendapatan dari harta itu bermaksud anda juga mesti pandai menguruskan aset dengan berkesan untuk memperoleh keuntungan, iaitu lebihan aliran tunai atas pembayaran hutang dan perbelanjaan lain. Apabila anda membalikkan harta tanah, anda memperoleh keuntungan modal. ”

Ini adalah cara lama harta tanah komersial mewah, dan menurut Stephane, dunia kecil dan sumbang dengan jumlah pemain yang terhad.

Tangkapan skrin penyataan pendedahan The AspenCoin Ogos 2020 di tZERO

“Tidak ada banyak nilai tambah selain menyelesaikan ketidakefisienan aliran tunai itu,” kata Stephane. “Tokenization mengubah permainan sepenuhnya. Sebagai pelabur runcit, anda boleh pergi ke pasar dan memilih token yang sesuai dengan harta tanah. Sebagai contoh, anda boleh pergi ke tZERO dan melihat AspenCoin, token digital untuk St. Regis. Terdapat pernyataan pendedahan, dan anda dapat melihatnya prestasi aset.”

tZero, adalah projek yang dilancarkan oleh Overstock yang berfungsi sebagai platform bagi pemegang aset untuk menandakan aset mereka. Sistem ini membolehkan para pelabur rata-rata memberi perhatian kepada pekerjaan seseorang seperti Stephane, suatu proses yang biasanya dilakukan secara tertutup.

Jadi, apa yang memberi insentif kepada seseorang seperti Stephane untuk membiarkan orang ramai menuai hasil kerjanya?

Stephane menggambarkan pengalaman memiliki harta mewah sebagai sesuatu yang luar biasa dari segi hak membual, tetapi tidak lama.

Pemilik seperti Stephane dapat menikmati keindahan harta tanah mereka, tetapi romantisme ini segera dibendung dengan pemahaman bahawa mereka tidak dapat mengakses ekuiti mereka tanpa banyak komplikasi yang timbul dari penjualan harta tanah.

“Memiliki harta pada dasarnya bermaksud anda mempunyai kunci kira-kira yang menyatakan berapa banyak hutang anda kepada bank dan nilai ekuiti anda,” kata Stephane, yang mengurangkan glamor pemilikan harta tanah mewah kepada akauntan. “Tidak ada penemuan harga, dan tidak ada cara untuk anda mengewangkan kedudukan ekuiti selain menjual hotel. Apabila anda menandakan aset anda sebagai pemegang aset, anda mempunyai penemuan harga dan mengetahui nilai penuh ekuiti anda. Lebih baik lagi, anda mempunyai kecairan. Katakan anda berkahwin dan memulakan keluarga. Anda boleh menjual beberapa token aset anda. Sekiranya anda menganggap harga token terlalu murah, anda boleh membelinya kembali. ”

Apabila wang anda terkunci dalam aset jarang memenuhi surut dan aliran kehidupan; sebagai pemilik aset bertoken, Stephane mencadangkan, anda mempunyai fleksibiliti untuk meningkatkan atau menurunkan kedudukan anda dan mengetahui kadar semasa ekuiti anda. Untuk tujuan itu, memberi kekayaan aset kepada pemilik aset juga menjadikan aset itu lebih menarik untuk dimiliki.

Apa itu AspenDigital?

AspenDigital adalah tanda yang dikaitkan dengan tokenisasi St. Regis di Aspen, Colorado oleh Stephane De Baet – percutian berprestij untuk eselon atas merah jambu masyarakat yang tersembunyi di Pegunungan Rocky.

Bagaimana tokenisasi aset diterapkan setakat ini?

“Kami membuat keselamatan digital sebagai sebahagian daripada program hak milik,” kata Stephane. “Bagi kami, ini luar biasa kerana kami dapat memberi penghargaan kepada pemegang token seperti pemilik sebenar. Kami menjimatkan kos pemasaran, kos ejen pelancongan dan sebagainya. Kos bagi kami, pemilik harta tanah, adalah minimum dan keuntungan bagi pengguna adalah maksimum. ”

Menurut keterangan Stephane mengenai tokenomik AspenDigital,

  • Sekiranya anda memiliki 10,000 token selama 30 hari atau lebih, anda berhak mendapat rebat tunai 20% untuk perbelanjaan anda sepanjang penginapan anda.
  • Sekiranya anda memiliki 100k token: rebat tunai 35%.
  • Sekiranya anda memiliki setengah juta token: rebat tunai 50%.

Stephane meminta kita untuk memikirkan pelindung yang menghabiskan Krismas atau Tahun Baru di St. Regis: Bilik rata-rata berharga kira-kira $ 2,000 sehari pada waktu ini, dan jika anda tinggal selama tujuh hari dengan keluarga yang memerlukan dua bilik, anda ‘ Saya akan melihat bil $ 28,000. Sekiranya harga semasa salah satu token ini di tZERO adalah $ 1,31, 10,000 token akan memberi anda kira-kira $ 13,100.

AspenDigital di tZero

AspenDigital pada tZERO

Jumlah token ini memberi anda pulangan tunai 20% untuk penginapan anda, atau sekitar $ 5,600 kembali, yang merupakan sedikit pulangan lebih dari 42% dari nilai token anda untuk satu penginapan itu.

Saya mengimpikan dunia di mana saya tidak mempunyai pinjaman bank, dan saya hanya menghantar rebat kepada orang yang membeli penginapan pra-bayar di hotel saya. Saya akan membuktikan bahawa ini adalah cara yang lebih murah bagi pemilik untuk membiayai harta tanah daripada gadai janji tradisional.

Dengan kata lain, Stephane ingin memotong pinjaman bank dari industri perhotelan, dan membina infrastruktur untuk pemilik perniagaan untuk mengumpulkan modal dari pelanggan teratas mereka.

“Kami ingin mencari jalan untuk membayar seratus peratus hutang kami dan memberikan faedah penjimatan dari aliran tunai anda kepada pengguna,” kata Stephane. “Semua yang dilakukan bank adalah merapatkan ketidakcocokan aliran tunai ketika pengusaha membangun perniagaan untuk memberikan perkhidmatan kepada pelanggan. Pelanggan anda sebenarnya adalah pihak yang memberi anda wang tunai untuk membayar pekerja anda, membayar pinjaman bank anda, dan menjana keuntungan. Garis utama pencerobohan adalah mendapatkan dana dari pengguna. “

Pengumpulan dana secara langsung dari pengguna bukanlah konsert baru. Sebagai contoh, Elon Musk melakukannya baru-baru ini dengan Tesla, menjual Roadster pada harga yang tinggi untuk mengumpulkan modal. Menjual produk masa depan anda cenderung menjadi sumber modal termurah.

Bagaimana pemegang aset dapat memanfaatkan faedah tokenisasi?

Masalah dengan sistem semasa adalah nilai yang sebaliknya akan dikhususkan untuk memperbaiki hubungan perniagaan-pengguna dengan kebocoran bank perantara pihak ketiga.

“Sekiranya anda mengumpulkan modal dari bank dan pelabur swasta, anda mesti memasukkan kewajiban pinjaman dan faedah ke dalam persamaan itu,” kata Stephane. “Bank akan berkata, Stephane, saya memerlukan pembayaran faedah 6% saya. Dan kemudian anda mempunyai pelabur dan rakan kongsi swasta yang meminta pulangan 15% wang mereka. Oleh itu, sebagai pengurus aset, saya terutamanya diberi insentif untuk membayar hutang saya terlebih dahulu, dan ini selalunya tidak sesuai dengan memberikan pengalaman terbaik mutlak untuk pengguna. “

Anda perlu memastikan bahawa anda boleh membayar pemilik dan pelabur anda, atau jika tidak, anda berada di tempat yang panas.

Penyedia perkhidmatan dan pengguna dicemari oleh perantara jahat yang disebut perbankan. Sekiranya kita dapat mengeluarkan bank dari persamaan dan meminta pengguna membiayai kita secara langsung, kita dapat menumpukan usaha kita untuk membina hubungan yang lebih baik antara kita sebagai penyedia perkhidmatan dan pengguna kita.

Bagaimana token keselamatan atau token utiliti dapat mengubah dunia harta tanah? Apabila perniagaan dibiayai oleh pelanggan secara langsung, Stephane menegaskan, keseluruhan kelas aset dapat diubah:

  1. Penilaian aset menjadi tidak relevan. Seseorang membeli aset kerana mereka ingin menggunakannya pada masa akan datang dengan harga yang lebih baik. Mereka mahukan tawaran yang baik. Mereka tidak mahu memiliki aset, mereka ingin mengakses perkhidmatan pada masa akan datang dengan harga yang lebih menarik.
  2. Tokenization mempermudah hubungan antara penyedia perkhidmatan dan pengguna. Sebagai contoh, sebagai penyedia hotel atau pengendali hotel, tugas anda adalah memberikan perkhidmatan terbaik kepada pengguna anda. Anda mahu mereka sangat gembira dengan pengalaman yang diterimanya di tempat anda. Sekiranya anda mengumpulkan wang dari pelanggan, yang kini menjadi sebahagian pemilik harta anda, lebih baik anda diberi insentif untuk melabur lebih jauh ke dalam pengalaman pelanggan. Begitu juga, pelanggan anda diberi insentif untuk menyokong perniagaan anda.

“Untuk menawarkan faedah, anda perlu memiliki aset,” kata Stephane. “Sekiranya seseorang menjanjikan faedah atas aset orang lain, saya merasa tidak senang. Agar berjaya dalam model yang kami kembangkan, Anda harus siap untuk memiliki aset yang Anda tawarkan. ”

Inilah sebabnya, Stephane mengakui, hubungan perbankan tradisional akan sentiasa mendapat tempat dalam perniagaan. Untuk menyimpan aset tanpa modal anda sendiri, anda memerlukan seseorang untuk meminjamkan wang kepada anda. Walau bagaimanapun, pinjaman mesti berkembang dengan dunia, bukan bertentangan dengannya.“Saya melihat pasaran pinjaman berubah dengan ketara dalam dekad berikutnya,” kata Stephane. “Fikirkan mengenainya; jika anda membeli Aspen Digital, anda mempunyai leverage yang pada asasnya merupakan gadai janji aset tersebut. Anggaplah saya membayar gadai janji esok dan mengeluarkan lebih banyak token. Anda seharusnya dapat menunjukkan pemberi pinjaman yang anda miliki token yang mewakili kepemilikan tanpa had ke atas hotel dan meminta kenaikan leverage di dompet anda. Saya rasa anda akhirnya akan mula melihat leveraj berasaskan aset beralih ke leverage asas pengguna. “

Tangkapan skrin sejarah perdagangan AspenDigital di tZERO.

Stephane melihat masa depan di mana pemegang aset digital, sama ada Bitcoin atau duit syiling yang mewakili hotel gunung mewah, dapat mengambil pinjaman dari bank arus perdana dengan lancar.

* Catatan: Terdapat sebilangan penyedia pinjaman cryptocurrency seperti BlockFi dan Celsius yang memberikan pinjaman cagaran pada deposit cryptocurrency. *

Terdapat juga utiliti token yang ketara, kata Stephane, yang tidak boleh dilupakan.

“Utiliti bermaksud orang mempunyai penggunaan untuk itu, yang menciptakan kecairan semula jadi ke dalam kelas aset,” kata Stephane. “Faedah yang anda terima dari token anda dapat memberikan pemegang token nilai yang jauh lebih besar daripada keuntungan modal yang berpotensi.”

Sungguh falsafah, Stephane menggambarkan wang tunai sebagai medium untuk memperoleh barang dan perkhidmatan di masa depan.

“Wang tunai adalah instrumen untuk membuat pertukaran,” kata Stephane. “Sekiranya anda tidak memerlukan instrumen itu kerana anda mempunyai akses ke perkhidmatan hanya dengan memegang aset dan tidak membelanjakannya, anda akan mengubah hubungan antara orang dan wang.”

Dengan kata lain, daripada nilai yang merosot dari hubungan perniagaan-pelanggan ke tangan pengantara pihak ketiga, pelanggan dapat memperoleh faedah yang sama sekali baru yang biasanya hanya diberikan kepada pemilik yang tinggi.

Peraturan dan Inovasi: Hubungan Beracun Secara Sejarah

Perjalanan Stephane ke dalam blockchain mencari alternatif untuk pasaran modal dan sistem perbankan yang sangat tua, carian yang merangkumi beberapa dekad.

“Fakta bahawa kita masih bergantung pada Akta Sekuriti tahun 1933, berurusan dengan sekuriti kertas, dan menggunakan ejen penjelasan adalah lucu kerana sudah hampir 100 tahun. Keseluruhan industri kewangan dan derivatif kewangan benar-benar siap untuk revolusi, dan saya percaya kemampuan untuk mengukuhkan aset di blockchain adalah seruan. ”

Stephane mendorong masa depan di mana peraturan tumbuh bersama dengan inovasi, dan bukannya menghalangnya.

Stephane De Baets KREDIT FOTO: BENJAMIN LOZOVSKY

“Sebagai usahawan, kita harus menghormati pihak berwajib dan pengawal selia, kerana sementara inovasi dapat membuka pintu baru, juga dapat memungkinkan penipuan, penipuan, dan penyalahgunaan,” kata Stephane. “Peraturan kolaboratif memastikan kita tidak menutup seluruh perusahaan hanya untuk melindungi massa dari sebilangan kecil pelaku negatif.”

Untuk benar-benar merangsang evolusi lanskap, anda memerlukan persekitaran peraturan yang sihat, infrastruktur untuk pengguna baru, dan pemimpin pasaran.

“Sekiranya anda menganggap 2017 sebagai gelombang arus perdana pertama, kami sedang melihat gelombang kedua sekarang,” kata Stephane. “Kami mempunyai elemen sempurna dari ekonomi yang agak stabil untuk membolehkan inovasi stabil sebelum gelombang kedua ini, dan sekarang persekitaran ekonomi yang lebih tidak stabil ini mendorong keperluan untuk menyampaikan bantuan kewangan terus ke tangan masyarakat. Ini membawa kita untuk mempertimbangkan apa kekuatan sebenarnya dari persekitaran perbankan yang lama, dan seberapa cocokkah itu untuk kepentingan rakyat? “

Berasal dari pasaran modal, Stephane berpendapat, revolusi ini bukan masalah sekiranya; soal kapan, siapa dan bagaimana.

“Saya dapat mengatakan dalam lima tahun, semuanya akan menjadi digital, termasuk Dolar dan Euro,” kata Stephane. “Kami akan memiliki dompet digital di tangan kami dan kami dapat menguruskan aset kami tanpa perlu pergi ke bank atau mesin ATM dan mengeluarkan wang atau deposit wang.”

Pemikiran Akhir

Akses ke modal tidak sama rata di seluruh dunia, dan seperti yang dicatat oleh Stephane, ini adalah rangkaian orang yang sangat kecil dan cenderung mempunyai akses tertinggi. Perniagaan yang menghasilkan pulangan tertinggi biasanya tidak tersedia sebagai pilihan pelaburan untuk Joe setiap hari.

Tuas utama setiap hubungan perniagaan terletak di tangan pihak yang memegang modal. Modal ini secara historis jarang meninggalkan cengkeraman bank dan masyarakat kaya raya, dan rentetan pelepasan cukai dan bailout di Amerika Syarikat, khususnya, memastikan bahawa wang besar tetap ada.

Namun, dengan menyingkirkan perantara modal dengan mendemokrasikan akses ke pelaburan dengan cara tokenisasi, kemewahan masyarakat ultra kaya akhirnya akan turun ke massa. Paling tidak, itulah hujah yang dibuat Stephane De Baets dengan tokenisasi hotel St. Regis.

Pengantara ini, kategori yang diakui oleh Stephan De Baets, tidak bertindak demi kepentingan terbaik Pemilik Hotel Stephane atau Pelanggan Stephane. Walau bagaimanapun, Stephane yang berbilang segi sepertinya menyelaraskan identiti profesionalnya di bawah satu spanduk: pendemokrasian akses dan penghentian perantara pihak ketiga bank yang sibuk, dan dia ingin menggunakan AspenDigital untuk merevolusikan industri harta tanah.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me