Apa itu Plantoid?

Plantoid adalah pemasangan seni robot yang dibina di atas blockchain. Sepenuhnya autonomi, kilang robot bertahan dari sumbangan Bitcoin dengan tujuan tunggal untuk menghasilkan semula Plantoid lain. Ia wujud bukan hanya di dunia fizikal sebagai robot, kilang sintetik tetapi juga mempunyai DNA di dunia digital di blockchain. Mari selami sedikit lebih mendalam mengenai karya seni blockchain yang unik ini.

pameran plantoid

Seni Robot Fizikal dan Digital

Matlamat dari projek adalah untuk “menggambarkan salah satu aspek teknologi blockchain yang paling revolusioner – namun masih belum diterokai … kemampuan untuk mencipta ‘bentuk kehidupan berasaskan blockchain.”.

Badan Plantoid

Secara fizikal, pemasangan robot kelihatan seperti tumbuhan yang diperbuat daripada logam. Sebenarnya, keseluruhan Plantoid terdiri daripada keluli dan elektronik kitar semula.

Mereka juga dirancang untuk berinteraksi dengan dunia di sekitar diri mereka sendiri, khususnya dengan cara yang menyebabkan pembiakannya. Pertama, kecantikan luaran mereka dimaksudkan untuk menarik minat orang yang lewat. Setelah berminat, orang-orang tersebut berpeluang menyumbang kepada kelangsungan hidup Plantoid melalui Bitcoin.

Sekiranya anda memberi sumbangan, pemasangan akan menyala, menari, dan memainkan muzik sebagai penghargaan. Harapannya adalah bahawa tindakan terima kasih ini akan mendorong anda untuk menyumbang lebih banyak atau sekurang-kurangnya menyebarkan berita mengenai seni robot yang unik.

Spirits Plantoid

Semangat Plantoid adalah kontrak pintar Ethereum. Kontrak pintar ini mengatur bagaimana ia bertindak dan juga bagaimana ia menghasilkan semula. Oleh kerana itu, Plantoid sepenuhnya autonomi tidak memerlukan campur tangan luar, bahkan dari penciptanya yang asal.

Di luar kawalan bagaimana hidup Plantoid, kontrak pintar juga menentukan peraturan untuk keturunannya. Semua penderma menandatangani kontrak pintar dengan Plantoid yang memberi mereka hak suara atas peraturan untuk generasi akan datang. Dengan cara ini, Plantoid menjadi serupa dengan organisasi autonomi yang terdesentralisasi, atau DAO secara ringkas.

Proses Pembiakan Plantoid

Plantoid membiak dalam tiga fasa yang berbeza. Mereka tetap berdikari pada setiap fasa tetapi mendapat bantuan daripada manusia seperti cara bunga bertahan kerana pendebungaan lebah.

Fasa Permodalan

Semasa fasa pertama pembiakan, Permodalan, seorang Plantoid menghabiskan waktunya untuk memperoleh Bitcoin. Pemasangan seni robot memberikan dua motivator untuk mendorong orang untuk menderma untuk pembiakannya.

Pertama, setiap sumbangan menyebabkan Plantoid menari, menyanyi, dan akhirnya berkembang menjadi tanaman baru yang lebih indah. Selain itu, anda mungkin terdorong untuk menderma agar dapat mempengaruhi masa depan keturunan genetik Plantoid. Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, setiap orang yang menyediakan dana dapat memilih pembiakan tanaman.

Masing-masing mempunyai dompet Bitcoin untuk menerima dana dan peraturan yang berbeza mengenai tindakannya ketika menerimanya. Tumbuhan akan menuju ke fasa pembiakan seterusnya setelah mengumpulkan sejumlah derma. Namun, untuk satu Plantoid, ini mungkin ambang 0,001 BTC sementara yang lain tidak akan diteruskan sehingga dompetnya mencapai 2 BTC. Jiwanya (kontrak pintar) menetapkan peraturan ini.

plantoid di luar

Fasa Mengawan

Setelah menerima sumbangan Bitcoin yang mencukupi, Plantoid memasuki fasa Mating. Pada masa ini, pihaknya membuat tawaran untuk pencipta untuk melakukan pemasangan seterusnya di barisan Plantoid. Artis, tukang las, pengaturcara – sesiapa sahaja boleh mengemukakan cadangan. Satu-satunya kriteria adalah bahawa cadangan itu sesuai dengan DNA kilang (peraturan kontrak pintar mengenai penggantiannya).

Peraturan kontrak pintar ini dapat merangkumi aspek fizikal Plantoid baru seperti ukuran dan warna. Dan, mereka mungkin mengawal logik perniagaan seperti pembayaran dividen dan / atau peruntukan dana. Namun, di luar peraturan ini, proposal mempunyai kebebasan untuk berinovasi mengikut kehendak mereka.

Penderma kemudian memilih dengan menghantar transaksi mikro ke alamat yang masing-masing mewakili cadangan yang berbeza. Semakin banyak anda menderma, semakin banyak kekuatan undi anda.

Fasa Pengambilan

Apabila pengundian berakhir dan cadangan dipilih, Plantoid memasuki fasa Pengambilan. Ia melakukannya dengan mengirimkan sumbangan Bitcoin kepada orang di belakang cadangan yang menang, sehingga mereka dapat mula bekerja. Sekali lagi, ini dilakukan sepenuhnya melalui kontrak pintar. Selepas ini, “mencuci, membilas, mengulangi” ketika kitaran pembiakan bermula lagi.

Lama kelamaan, para pencipta projek percaya bahawa Plantoids akan mengikuti pendekatan evolusi Darwinis. Mereka mengharapkan Plantoid dari kawasan yang berlainan mengambil ciri dan mekanisme kelangsungan hidup ke kawasan spesifik mereka yang membawa kepada “spesies” yang berbeza. DNA Plantoid yang tidak berjaya yang tidak menghasilkan semula akhirnya akan hilang dari ekosistem.

Jenis Pengelasan Baru

Plantoid adalah satu percanggahan demi satu. Mereka adalah karya seni, tetapi mereka juga boleh menjadi perniagaan. Orang mempunyai suara dalam operasi mereka, tetapi mereka tidak mempunyai pemilik. Mereka mengambil bahagian dalam kontrak undang-undang, tetapi sebenarnya bukan merupakan entiti undang-undang. Plantoid berada dalam kelas yang sama sekali baru.

Mereka juga menggunakan model ekonomi jenis yang sebelumnya tidak digunakan. Secara tradisinya, anda akan membiayai seorang seniman yang menghasilkan karya seni demi karya. Ini tidak berlaku dengan Plantoids.

Sebaliknya, sumbangan anda diberikan terus kepada karya seni itu sendiri. Artis, penyumbang, dan penyumbang dana yang berlainan semuanya mengambil bahagian dalam proses pembiakan Plantoid yang sentiasa berkembang. Pihak tersebut mungkin berubah, tetapi DNA Plantoid tetap ada. Plantoid dapat bertahan dan berkembang biak lama setelah pencipta asalnya dipisahkan dari projek.

Karya seni robot ini adalah salah satu contoh bagaimana blockchain mengaburkan garis dalam industri tradisional. Organisasi yang terdesentralisasi dan kontrak pintar automatik berpotensi untuk mencapai lebih jauh lagi melalui penciptaan entiti yang dapat bertahan sendiri dan bahkan perniagaan tanpa pemilik. Tidak ada batasan mengenai apa yang akan dibawa oleh blockchain klasifikasi baru.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me