Mengenai peraturan cryptocurrency, China terkenal sebagai salah satu negara yang paling ketat di dunia. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, di China dan di seluruh dunia, penipuan cryptocurrency cukup berleluasa.

Dalam artikel ini, kita akan melihat tindakan China terhadap ICO, penipuan bitcoin, dan aspek cryptocurrency lain. Kami juga akan cuba memahami alasan di sebalik dasar ini dan bagaimana keputusan ini mempengaruhi pasaran cryptocurrency secara keseluruhan.

Larangan ICO China: Apa Artinya untuk Pasaran

China secara rasmi melarang ICO pada bulan September 2017. Terdapat beberapa sebab yang berpotensi mengapa kerajaan China membuat keputusan ini. Salah satu sebab yang paling jelas adalah potensi cryptocurrency untuk bersaing dengan Renminbi, mata wang fiat nasional China. Sebab lain yang sering disebut adalah kerajaan China ingin mencegah orang ramai melabur dalam ICO yang boleh menjadi projek penipuan dan tidak ada.

Selain itu, sebilangan orang berpendapat larangan tersebut hanya mencerminkan kenyataan bahawa pemerintah tidak mempunyai kerangka kerja yang mapan untuk ICO. Ia dapat dilihat sebagai langkah pencegahan yang diperlukan kerana pembuatan / penerapan polisi ini akan memakan masa yang lama. Terlepas dari motivasi yang tepat, hasilnya sama. Di China, larangan ICO menyukarkan pelabur China untuk mengambil bahagian dalam acara penggalangan dana, walaupun ada laporan telah menyatakan bahawa larangan tersebut kebanyakannya tidak berkesan.

Terlepas dari sebab-sebab larangan itu atau apakah dianggap berkesan atau tidak, ada banyak bukti yang menunjukkan bahawa banyak projek tidak mencari China untuk mencari dana. Sebagai contoh, projek menyenaraikan China di bawah sekatan geografi pada ICO. Ini bermaksud bahawa warganegara Cina biasanya tidak layak untuk menyertai ICO.

Pada bulan Julai 2018, nampaknya larangan tersebut tidak berkesan untuk berubah lintasan keseluruhan pasaran ICO. Selain itu, statistik mengenai pengumpulan dana ICO untuk Q1 dan Q2 2018 sangat mengagumkan walaupun pada tahun ini menunjukkan pasaran yang kebanyakannya menurun untuk harga cryptocurrency pasca-ICO.

Cryptocurrency China

Shanghai, China

Pencegahan Penipuan Bitcoin

ICO bukan satu-satunya bidang yang berkaitan dengan cryptocurrency untuk China. Oleh kerana penipuan bitcoin terus menjadi masalah yang kerap berlaku, para pegawai berusaha untuk mencari cara yang lebih baik untuk memerangi jenayah ini.

Salah satu contoh penipuan cryptocurrency berlaku pada akhir tahun 2017 dan awal tahun 2018. Seorang lelaki yang bernama keluarga Zhang mendakwa bahawa dia menjual rig perlombongan bitcoin pada harga potongan. Setelah menjual beberapa unit dan benar-benar mengambil kerugian bersih pada setiap pesanan, Zhang membina reputasi dan menerima lebih banyak pesanan. Setelah menerima pembayaran berjumlah ¥ 100 juta (kira-kira $ 15 juta) untuk lebih dari 3,000 pelantar perlombongan, Zhang gagal membuat penghantaran dan hilang. Sejak masa itu, dia telah ditangkap dan kini menunggu pendakwaan.

Penipuan berkaitan penjual bukan satu-satunya masalah penipuan yang berpotensi. Sebab lain mengapa kerajaan China menetapkan pencegahan penipuan yang ketat adalah kerana, menurut laporan terbaru dari Kroll, ramai rakyat terdedah kepada penipuan cryptocurrency. Sebagai contoh, 55 peratus responden kajian mengatakan bahawa mereka merasa sangat atau agak terdedah kepada serangan pancingan data berdasarkan e-mel. 53% merasa sangat atau agak terdedah kepada pelanggaran data.

Kedua-dua contoh ini penting untuk diperhatikan kerana beberapa sebab. Yang pertama adalah contoh sesuatu yang dapat dikawal oleh pelabur tetapi masih merupakan masalah besar yang terus dihadapi oleh banyak pelabur cryptocurrency setiap hari. Yang terakhir ini lebih menceritakan keadaan keselamatan blockchain dan cryptocurrency, terutamanya kerana pelanggaran data biasanya dilakukan terhadap pertukaran cryptocurrency yang menggunakan pangkalan data terpusat untuk menyimpan data pengguna. Dengan peningkatan teknologi terdesentralisasi, kita akan segera melihat pengurangan ketakutan ini.

Negeri Perlombongan Bitcoin dan Industri berkaitan Cryptocurrency lain di China

Perlombongan Bitcoin adalah bahagian penting lain dalam industri cryptocurrency yang kini dilarang di China. Terdapat sebilangan besar orang yang prihatin dengan kesan persekitaran negatif yang dilambangkan oleh perlombongan bitcoin dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Keputusan pemerintah China untuk melarang penambangan bitcoin tidak biasa kerana kita telah melihat ini berlaku di tempat lain seperti bandar kecil di AS, misalnya.

perlombongan bitcoin

Rig Perlombongan Cryptocurrency

Penyelidikan Blockchain Masih Dialu-alukan

Walaupun kerajaan China telah menyatakan keprihatinannya terhadap penipuan cryptocurrency yang melibatkan ICO palsu dan juga bentuk penipuan bitcoin lain, ia sebenarnya telah menyokong penyelidikan blockchain. Salah satu cara di mana ini dapat dilihat adalah jumlah paten berkaitan blockchain yang diajukan oleh syarikat China.

Pada tahun 2017, sebagai contoh, 55.4% pemohon paten berkaitan blockchain dunia berasal dari China. Penting untuk diperhatikan bahawa paten khusus blockchain ini berada di bawah kategori yang berbeza daripada kategori utama yang lain (khusus cryptocurrency). Namun, statistik ini jelas menunjukkan bahawa pemerintah China terus melihat pentingnya penyelidikan blockchain sebagai inovasi teknikal. Buat masa ini, teknologi ini tidak dapat diterapkan pada penciptaan cryptocurrency di dalam negeri tetapi dapat meningkatkan pelbagai model perniagaan yang ada dan membuat perniagaan terdesentralisasi di masa depan.

Kesimpulannya

Oleh kerana China telah menetapkan peraturan yang ketat dan melarang cryptocurrency dalam beberapa tahun kebelakangan ini, banyak orang bertanya apakah sikap ini akan bertahan selamanya. Jawapan itu kebanyakannya tidak diketahui. Buat masa ini, peraturan tersebut tidak mempunyai batasan jangka waktu atau tarikh akhir yang diproyeksikan.

Secara teorinya, ada kemungkinan peraturan dan penguatkuasaan terhadap kebijakan ini akan terus menjadi lebih ketat. Namun, ada kemungkinan kita akan melihat perubahan pada masa akan datang. Sebagai contoh, kerajaan China bahkan telah mengeluarkan penilaian cryptocurrency tertentu. Terdapat khabar angin bahawa bank pusat China akhirnya akan mengedarkan lesen untuk projek cryptocurrency yang berkelayakan. Walau bagaimanapun, tidak ada bukti pasti untuk menyokong sama ada peraturan ketat akan dicabut atau tidak untuk membolehkan kemajuan pasaran cryptocurrency di China.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me