Tumpukan ImogenImogen Heap dalam misi untuk mencipta perubahan di dunia. Bermula dengan dunia muzik, sekurang-kurangnya. Sudah sekian lama para artis yang bertungkus lumus kehilangan keuntungan kerana kucing gemuk industri mengetepikan krim. Pemuzik tidak tahu bagaimana menjadikannya besar atau kapan dan di mana data mereka digunakan. Dan wang dan kuasa masih kuat dalam genggaman beberapa orang istimewa di menara gading mereka.

Tidak lama lagi jika Heap, penemu Mycelia, mempunyai jalannya. Sebagai “hub” penyelidikan dan pengembangan bukan untung bagi pemuzik yang memanfaatkan teknologi blockchain untuk mewujudkan ekosistem muzik yang lebih adil, dia sibuk meletakkan asas untuk masa depan yang lebih cerah.

Percaya bahawa pemuzik harus memiliki data mereka, bahawa pembayaran harus lancar dan automatik, dan bahawa pasaran muzik harus lebih kaya dan lebih adil, minat Heap menular. Ketahui apa yang dia katakan mengenai blockchain dan muzik, ‘Creative Passport’, dan lawatan dunia Mycelia di sini.

Masalah dengan industri muzik didokumentasikan dengan baik. Artis diberi pampasan yang tidak adil, orang tengah dan studio produksi menjaga keuntungan… Anda seorang artis pemenang Grammy. Apa yang memberi inspirasi kepada anda untuk menangani masalah industri muzik? Adakah terdapat satu pengalaman peribadi yang memaksa anda untuk bertindak?

Sebenarnya ya! Tiga tahun yang lalu, bermata kabur di tengah malam ketika saya menyusukan bayi baru lahir kami, saya memutuskan bahawa saya ingin menjadi sebahagian daripada penyelesaian daripada menambah masalah kerana saya melihatnya untuk industri muzik.

Saya bersiap-siap untuk merilis lagu baru ‘Tiny Human’ dan merasakan tekanan kerja yang berlaku sebagai artis yang melepaskan diri (seperti peratusan besar komuniti pembuat muzik).

Pada awal hari itu, saya mengadakan perbincangan dengan rakan pemuzik saya, Zoe Keating, di mana dia memperkenalkan saya kepada perkara yang disebut blockchain ini, dan kami mengupas idea tentang apa yang boleh dimaksudkan untuk industri ini.

Oleh itu, di tengah malam, merasakan harapan segar, kegembiraan dan tenaga baru dengan teknologi baru ini, saya terus membayang langit membayangkan ekosistem muzik yang menyokong saya, setiap langkah sepanjang jalan yang terbaik, dan saya tidak berhenti sejak itu.

Apa itu Mycelia dan bagaimana anda merancang untuk menyelesaikan keadaan semasa?

Mycelia adalah pusat penyelidikan dan pembangunan untuk pembuat muzik, didorong oleh komuniti kreatif, teknolog dan juara industri yang semakin meningkat untuk cinta muzik. Misi kami, melalui teknologi, adalah untuk menghidupkan pangkalan data pembuat muzik yang akan membantu mewujudkan ekosistem muzik yang adil, lestari dan cergas.

Bagi orang-orang bukan muzik, ini akhirnya bermaksud pembayaran yang lebih adil dan pantas kepada artis dan pasaran yang lebih kaya untuk membina karier mereka dengan mengurangkan kolaborasi secara kreatif dan komersial.

Mengapa anda berpendapat bahawa teknologi blockchain adalah jalan penyelesaian untuk industri muzik yang hancur?

Blockchain berpotensi untuk meredakan aliran pembayaran dan mempercepat dan meningkatkan kolaborasi pada kedua-dua perniagaan dan tahap kreatif. Untuk pembuat muzik terlalu lama telah dibatasi oleh kaedah pembayaran tradisional dan halangan dalam kolaborasi. Blockchain dapat mengatasi masalah ini dengan berkesan, mempermudah proses di sekitar.

Anda baru-baru ini bercakap di WangConf di Dublin. Apakah implikasi kewangan yang anda fikir akan wujud dalam industri muzik?

Masa yang besar = penjimatan kos wang untuk pihak pentadbir dan perakaunan industri muzik dengan kelonggaran kembali ke penemuan, pengembangan, dan sokongan bakat baru dan sedia ada.

Apa satu perkara terbaik mengenai teknologi peer-to-peer untuk pemuzik dan peminat?

Sangat bagus untuk menghubungkan pembuat muzik dengan cara yang bermakna dan untuk mempermudah proses sekitar pembayaran, perkongsian maklumat, dll, dll.

Beritahu kami mengenai ‘Creative Passport’. Untuk apa, siapa itu, dan bolehkah anda memberi kami beberapa contoh kes penggunaannya?

Pasport blockchain Mycelia

Pasport Kreatif Mycelia

‘Creative Passport’ memberi kuasa kepada pembuat muzik untuk mengatur data dan ‘terbuka untuk perniagaan’ dan-unik untuk setiap pengguna – mengandungi maklumat peribadi, ID yang ada, pengakuan, karya dan rakan perniagaan.

Ini mempromosikan kontrak pintar templat untuk mempercepat pembayaran dan mendorong perkongsian kreatif dan komersial yang bermakna dengan tujuan utama untuk menghidupkan pasaran yang sepenuhnya dipimpin oleh artis untuk industri muzik.

Dengan komuniti muzik baru yang bersambung secara sosial ini, perkongsian pengetahuan dan lapisan sokongan juga dapat muncul seperti sebelumnya, di mana kita dapat saling membantu mengatasi masalah pengasingan dan kekurangan harapan yang semakin meningkat, yang telah merasa sangat hadir beberapa tahun kebelakangan ini.

Bagaimana anda menghasilkan idea untuknya?

Saya rasa telah meluap lebih dari 20+ tahun setiap kali kekecewaan tentang bagaimana data dan aliran wang yang kikuk digabungkan dengan betapa tidak menyokong para pembuat muzik yang dirasakan industri ini pada pelbagai masa.

Ini dipercepat dan diberi tumpuan walaupun selama tiga tahun terakhir ini sejak saya menemui teknologi blockchain, mengadakan beratus-ratus pertemuan dengan penggerak dan pengocok industri kami digabungkan dengan mereka yang mengalami masalah serupa di luar muzik dalam rantaian bekalan mereka sendiri.

Setelah sekian lama, saya merasakan bahawa kita perlu menyelesaikannya terlebih dahulu, adalah membina rumah dan mengembangkan diri, sehingga Creative Passport dilahirkan.

Anda sebelum ini bercakap mengenai membuat perkhidmatan untuk orang yang mereka tidak tahu yang mereka perlukan. Mengembangkan teknologi yang tidak mereka fahami … Bagaimana anda memulakan sesuatu seperti itu? Bagaimana anda mengubah idea menjadi kenyataan?

Mycelia akan mengadakan lawatan dunia, memberikan ceramah, konsert, pameran dan bengkel kepada pembuat muzik dan seterusnya, untuk membantu kami meyakinkan pembuat muzik untuk meletakkan kaki kolektif kami ke depan, membangun diri kami lapisan pembuat muzik untuk industri ini.

Kami terbiasa mengembangkan dan membuat bersama, mengambil risiko. Kita akan berusaha dan meyakinkan mereka bahawa kita perlu melakukan ini, berkempen untuk terlibat dan membuat perubahan.

Tidak seperti banyak syarikat yang bereksperimen dengan blockchain, anda belum mengadakan ICO. Apa idea dan rancangan anda dari segi pembiayaan?

Setakat ini, projek ini dibiayai sendiri. Ini bukan keuntungan, walaupun secara individu, pembuat muzik tentu saja akan memperoleh keuntungan, sebagai sangat penting untuk memastikan lapisan Creative Passport bebas daripada pembiayaan VC.

Kami mencari pelaburan impak sosial dan juga model untuk penggunaan awal dari perkhidmatan untuk mendapatkan akses percuma ke pangkalan data yang memberi mereka kelebihan pada masa akan datang. Oleh itu, saya mempunyai beberapa syarikat yang saya teruskan memperjuangkan pelaburan seperti Streemliner, kredit album interaktif dalam 3D.

Saya percaya ini menjadi standard baru untuk penemuan dan penerokaan repertoir muzik global yang ada.

Mengenai lawatan anda sepanjang tahun. Bandar yang berbeza setiap minggu terdengar luar biasa dan juga memenatkan! Bolehkah anda memberitahu kami mengenainya?

Kami sebenarnya tidak akan memulakan lawatan sehingga September. Kami merancang untuk merangkumi 40 bandar di empat benua sepanjang tahun ini dan akan mengadakan konsert dan mengadakan bengkel, ceramah dan pameran ‘Creative Passport’.

Saya sangat teruja untuk berkeliling dunia untuk berkongsi visi saya dengan pembuat muzik dan peminat dan tentang mencipta industri muzik yang lebih adil, lebih mampan dan berkembang.

Adakah latar belakang muzik anda telah membantu anda menjadi usahawan yang lebih baik? Dengan cara apa?

Tentunya. Sebagai pemuzik, anda mengalami banyak masalah secara langsung, seperti proses pembayaran yang panjang dan rumit. Pengalaman itu memberi saya wawasan untuk mengembangkan teknologi baru ini yang akhirnya akan dapat menyelesaikan masalah ini.

Apa kata anda sebagai motivator utama anda?

Menjadikan industri muzik sebagai tempat yang lebih baik, lebih adil dan lebih cergas serta mengembangkan teknologi yang akan mengubahnya dari apa yang ada sekarang menjadi yang mungkin di masa depan. Industri muzik yang masuk akal untuk lagu-lagu kami menjadi sebahagian daripada.

Akhirnya, jika anda bukan seorang pemuzik, bagaimana pendapat anda tentang perkara itu?

Saya selalu suka menjadi angkasawan ketika saya masih kecil.

Sebagai artis, pemuzik, dan inspirasi pemenang Grammy, Heap mungkin tidak menggunakan kapal roket dalam pekerjaannya sehari-hari. Tetapi itu tidak menghalangnya untuk meraih bintang.

Terima kasih, Imogen Heap!

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me