Serangan Verge

Pada 4 April 2018, Verge, yang sebelumnya dikenal sebagai DogecoinDark, mengalami serangan rangkaian 51% yang unik, mengakibatkan seseorang melombong 1560 XVG setiap saat selama 3 jam. Pada kebiasaannya, serangan 51% memerlukan banyak kekuatan hash dan membanjiri rangkaian. Namun, dalam kes ini, penyerang memutuskan untuk bekerja lebih pintar, tidak lebih keras.

Untuk memahami serangan itu, anda mesti terlebih dahulu mengetahui bahawa XVG menggunakan kata sepakat pelbagai algoritma. Lakukan kitaran perlombongan melalui algoritma Scrypt, X17, Lyra2rev2, myr-groestl, dan blake2s. Sekiranya blok dilombong dengan Scrypt, sejumlah masa mesti berlalu sehingga Scrypt dibenarkan lagi. Walau bagaimanapun, blok yang dihantar dengan cap waktu palsu memperbodohkan rangkaian, membenarkan pelombong menggunakan algoritma Scrypt berulang kali.

Ketika pelombong menyerahkan blok penambangan, dia menutup cap waktu mereka, sehingga sepertinya satu jam telah berlalu sejak penyertaan mereka di jaringan. Ini membolehkan penggodam terus menggunakan Scrypt di blok seterusnya. Pelombong yang jujur ​​akan beralih ke algoritma yang berbeza setelah mereka melihat blok itu dilombong dengan Scrypt, membenarkan pelombong jahat terus bekerja dengan Scrypt, mengawal semua kuasa hash dan blok perlombongan setiap saat.

Cap Waktu Palsu

Lihat maklumat blok di bawah untuk melihat permulaan serangan. Cap masa sudah masuk berani untuk anda melihat perlombongan blok per saat dan blok kedua dengan masa palsu.

SetBestChain: baru terbaik = 00000000049c2d3329a3 tinggi = 2009406 kepercayaan = 2009407 tarikh = 04/04/18 13:50:09

ProsesBlok: DITERIMA (scrypt)

SetBestChain: baru terbaik = 000000000a307b54dfcf tinggi = 2009407 kepercayaan = 2009408 tarikh = 04/04/18 12:16:51

ProsesBlok: DITERIMA (scrypt)

SetBestChain: baru terbaik = 00000000196f03f5727e tinggi = 2009408 kepercayaan = 2009409 tarikh = 04/04/18 13:50:10

ProsesBlok: DITERIMA (scrypt)

Proses ini berlanjutan selama 3 jam dengan lebih dari satu juta dolar Verge akhirnya dicuri dan dipindahkan ke bursa.

Respons Verge

Pasukan Verge akhirnya beraksi dengan menyalin komitmen kepada Peercoin dari 3 tahun yang lalu untuk cuba menghentikan serangan. Anda dapat melihat komitmen Peercoin di sini dan Verge’s di sini. Masih ada skeptis yang percaya bahawa kemas kini ini tidak akan mencukupi untuk menghentikan serangan di masa depan.

Verge juga menghubungi twitter mengenai bencana tersebut.

Kami mengalami serangan hash kecil yang berlangsung kira-kira 3 jam awal pagi ini, ia telah diselesaikan sekarang. Kami akan melaksanakan pemeriksaan lebih banyak lagi untuk perkara-perkara seperti ini pada masa akan datang! $ XVG #vergefam

– vergecurrency (@vergecurrency) 4 April 2018

Dengan “dibersihkan”, mereka bermaksud menerapkan ‘pembaikan’ yang benar-benar keras dari blockchain. Garpu lain dirancang untuk masa terdekat dengan kemas kini untuk “pengesahan blok tambahan.” Sekiranya anda memegang XVG, kami mengesyorkan agar tidak memindahkannya sehingga semuanya diselesaikan. Pembangun Verge mengesahkan garpu keras di forum dalam talian.

Pembangun Verge

Eksploitasi kod ini tidak akan datang pada waktu yang sesuai untuk Verge, yang baru-baru ini menyelesaikan acara penggalangan dana untuk mendapatkan wang yang cukup untuk perkongsian rahsia yang disebut. #Vergefam memberikan kepercayaan yang tinggi kepada para pembangun, tetapi setakat ini, mereka tidak mendapat penghargaan. Pengumuman untuk “perkongsian terbesar dalam crypto setakat ini” masih dijadualkan pada 17 April.

Ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada kami #vergefam kerana menolong kami mencapai perkongsian ini! Seperti yang anda ketahui, kami telah melancarkan program penghargaan derma sebagai usaha untuk memberi penghargaan kepada semua pihak yang membantu mewujudkannya. Pergi ke halaman khusus kami https://t.co/ix7A5AcQtK untuk menghantar sumbangan anda! pic.twitter.com/5rfA6s0NLG

– vergecurrency (@vergecurrency) 3 April 2018

Walaupun terdapat penerbitan tertentu di luar sana yang mengkritik keselamatan bukti kerja, penting untuk diperhatikan bahawa ini bukan serangan 51% yang biasa. Mencuba mengumpulkan kekuatan penambangan yang mencukupi untuk menyerang Bitcoin dengan serangan 51% masih mustahil secara logistik. Serangan ini unik untuk pangkalan data Verge dan bug yang berkaitan dengan cap waktu. Persoalannya, adakah Verge berada di ambang keruntuhan atau adakah pembangunnya akan mengatasi cabaran teknikal ini? Walaupun banyak yang melihat serangan ini sebagai peristiwa positif, memperkuat pangkalan data Verge, penting untuk diingat bahawa ini adalah dunia doge eat doge di luar sana.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me