Semasa ekonomi cryptocurrency berkembang dan mula melanda dunia pelaburan alternatif, masyarakat terus membincangkan aplikasi baru teknologi blockchain terbaik dan bagaimana projek-projek ini bukan sahaja dapat berkembang sendiri tetapi bersama-sama membawa penyelesaian yang terdesentralisasi ke internet.

Dua aplikasi teknologi blockchain yang tidak lama lagi akan menggunakan dunia nyata melibatkan melakukan transaksi peribadi sepenuhnya melalui blockchain dan penggunaan kontrak pintar melalui aplikasi terdesentralisasi (DAPPS).

Zcash, protokol yang menyediakan versi pelindung privasi Bitcoin, bertujuan untuk membantu pengguna membayar satu sama lain secara langsung melalui transaksi pembayaran yang tidak menunjukkan asal, tujuan atau jumlah pembayaran. Sebaliknya, Ethereum menyediakan mesin maya terdesentralisasi yang dapat melaksanakan kontrak pintar, menyimpan data dan memudahkan perkhidmatan yang kini dipusatkan oleh ekonomi global.

Walaupun serupa dalam skop desentralisasi, Zcash dan Ethereum disusun secara berbeza dan bertujuan untuk mencapai tujuan yang berbeza dalam komuniti blockchain. Seperti yang anda lihat di bawah ini, walaupun terdapat perbezaan yang wujud, kedua platform ini bertujuan untuk bekerjasama untuk mengubah masa depan internet dan masa depan protokol yang terdesentralisasi.

Sekilas Zcash vs Ethereum:

Tarikh pelancaran

28 Oktober 2016

30 Julai 2015

Pencipta

Zooko Wilcox

Vitalik Buterin

Algoritma

Zerocoin

Ethash

Masa Blok Purata

2.5 Minit

15 saat

Sekat Bahagian

Setiap 840,000 Blok

Penjanaan Tetap

Setiap tahun

Jumlah Syiling Maksimum

21,000,000

Tanpa Maks (Pertumbuhan Maksimum 18m

setahun dengan asal 72m)

Apa itu Zcash?

Zcash didasarkan pada protokol Zerocash yang bertujuan untuk menyelesaikan masalah privasi Bitcoin di mana sejarah pembayaran setiap pengguna dilihat secara terbuka di blockchain. Anonimiti (salah satu kelebihan terbesar transaksi tunai) adalah langkah penting untuk membolehkan cryptocurrency menjadi pembayaran setiap hari, dan Zcash membuat kemajuan yang kuat ke arah ini. Pasukan Zcash memutuskan untuk membuat salinan blockchain bitcoin dan mengekalkan reka bentuknya yang hampir sama selain dari beberapa perbezaan. Perbezaan ini merangkumi:

-Menukar sasaran selang blok dari 10 minit hingga 2.5 Minit.

-Meningkatkan had saiz blok menjadi 2MB.

-Memperkenalkan skema pemindahan nilai sulit.

-Melaksanakan ganjaran 20% kepada pasukan Zcash untuk setiap blok yang diberi ganjaran selama empat tahun pertama (atau sehingga separuh pertama berlaku).

Urus niaga peribadi?

Pada masa ini, blockchain Bitcoin mempunyai batasan utama – blockchain itu terbuka untuk umum, dan sejarah semua transaksi pembayaran tersedia untuk semua orang. Sebagai perbandingan, semasa membuat pembayaran dengan bank, anda hanya mendedahkan kewangan anda kepada bank dan pihak berkaitan. Dengan Bitcoin, anda mendedahkannya kepada seluruh dunia.

Zcash menjamin privasi pengguna dengan memberikan transaksi pembayaran Zerocash yang tidak menyatakan asal, tujuan, atau jumlah transaksi apa pun. Sekiranya anda melihat lejar, anda akan melihat rentetan rawak yang tidak memberikan maklumat melampaui fakta bahawa transaksi itu sah, dan ia berlaku.

Untuk melaksanakan dasar ini dengan fokus tambahan pada anonim, pengguna membuat Basecoin yang bersifat tanpa nama dan boleh menukarnya menjadi duit syiling Zerocash atau duit syiling Zcash. Apabila duit syiling ini ditukar, mereka boleh dihantar kepada pengguna lain dengan cara yang difikirkan sesuai oleh pengguna.

Bukti zK-Snark yang mendasari yang membolehkan Zcash berfungsi dengan baik akan memungkinkan penguatkuasaan pelbagai polisi. Sebagai contoh, bayangkan situasi di mana pengguna dapat membuktikan bahawa mereka membayar cukai mereka pada semua transaksi tanpa mendedahkan maklumat peribadi mereka dan menjauhkannya dari pelayan terpusat yang rentan terhadap penggodaman dan pelanggaran data.

Prospek Pasaran:

Menjelang ulang tahun satu tahunnya, Zcash meraih tahun yang hebat dengan harga mencecah lebih dari $ 400 pada bulan Jun 2017. Ramai di kalangan masyarakat dengan bangga menyokong platform Zcash kerana mereka memahami pentingnya transaksi tanpa nama di masa depan cryptocurrency pembayaran. Ini tidak bermaksud tidak ada kontroversi — banyak pengguna telah memberontak terhadap cara pemberian ganjaran penambangan sehingga bahagian blok pertama berlaku. Ganjaran mempunyai sogokan 20% kepada pasukan Zcash yang mendapat sokongan daripada pelbagai pelabur modal teroka. Selain itu, banyak yang masuk ke koin pesaing Monero yang ada yang percaya mempunyai cara yang lebih selamat untuk melakukan transaksi.

Ethereum- Raksasa yang sedang tidur

Dengan gerak tutup pasaran $ 27 Bilion (kedua terbesar di belakang Bitcoin), sukar untuk memanggil Ethereum sebagai gergasi tidur, tetapi tanpa mengambil kira pelabur yang paling bijak untuk melihat semua potensi penggunaan kontrak pintar dalam ekonomi hari ini.

Membangun aplikasi blockchain dulu memerlukan latar belakang yang kompleks dalam pengekodan, kriptografi, matematik dan juga rangkaian besar rakan sebaya untuk membantu ketika timbul masalah, seperti yang pasti terjadi. Ethereum adalah platform yang membolehkan pemaju membina dan menggunakan aplikasi desentralisasi (DAPPS) dengan cara yang paling efisien dan efisien. Dengan fokus tambahan pada komuniti dan kemudahan penggunaan, pengembang kini sedang membangun ribuan aplikasi yang berbeza yang akan membentuk masa depan web3.0.

Aplikasi ini akan menggunakan kontrak pintar yang pada dasarnya adalah kod pelaksanaan sendiri yang akan melakukan fungsi tertentu apabila syarat dipenuhi. Keputusan ini dapat ditegakkan dan dipantau oleh blockchain yang memberikan peluang untuk kepatuhan pemerintah dan peluang audit.

Walaupun kita berada di tahap awal pengembangan kontrak pintar, aplikasi ini memiliki kemampuan untuk menjadi rasuah & mengganggu bukti dan memberi jaminan akan ada waktu henti sifar. Fikirkan tentang internet di mana pemaju tidak perlu mengambil sebahagian keuntungan dan kembalikannya ke Apple kerana menyenaraikannya di gedung aplikasi. Fikirkan masalah unik yang akan diselesaikan jika setiap aplikasi tidak perlu memenuhi syarat perkhidmatan Apple. Dari kewangan hingga harta tanah hingga insurans, masa depan penuh dengan kemungkinan yang tidak dapat dibayangkan yang akan dibolehkan oleh Ethereum di platformnya.

Ethereum vs Bitcoin

Untuk memahami apa yang dilakukan oleh Ethereum dengan baik, penting untuk memahami apa yang dilakukan oleh Bitcoin dan bagaimana yang dibandingkan dengan faedah Ethereum. Apa yang Bitcoin lakukan untuk penyimpanan data yang diedarkan, Ethereum bertujuan untuk dilakukan, ditambah dengan pengiraan. Pengiraan ini adalah kontrak pintar yang mungkin berlaku kerana penciptaan Ethereum Virtual Machine (EVM). Semasa membandingkan kedua-dua projek tersebut, masa blok Bitcoin adalah sekitar 10 minit, sementara Ethereum bertujuan mendekati 12 saat. Perbezaan utama yang lain ialah Ethereum menggunakan kod dalaman lengkapnya sendiri, yang membolehkan pembangun membuat sebilangan besar aplikasi di platform.

Tetapi perkara yang membawa platform Ethereum ke tahap seterusnya adalah penglibatan komuniti dan kerjasama dengan syarikat-syarikat terkemuka di seluruh dunia. Perikatan Ethereum Enterprise adalah sambungan syarikat, startup, dan vendor teknologi Fortune 500 yang bekerjasama untuk membina aplikasi dunia nyata yang menggunakan blockchain Ethereum. Ahli-ahlinya merangkumi yang berikut:

Ahli Pelancaran Ethereum Alliance

Prospek Pasaran:

Ethereum diasaskan oleh penjualan token ETH dalam talian pada tahun 2014, meningkat menjadi platform yang banyak dipercayai akhirnya akan mengatasi Bitcoin untuk kedudukan nombor satu dalam semua cryptocurrency. Dengan komuniti pemaju yang sangat kuat, senarai panjang 500 syarikat yang bekerja untuk merekrut dan mendidik bakat untuk dikembangkan di blockchain Ethereum, dan peta jalan yang penuh sesak yang bertujuan untuk membolehkan pengeluaran jumlah transaksi tahap visa yang cekap, itu adalah tidak hairanlah bahawa optimisme tinggi. Pada Q4 tahun 2017, Ethereum Foundation akan melepaskan Metropolis, sebuah garpu keras yang banyak orang anggap sebagai batu loncatan utama ke arah penggunaan platform.

Zcash + Ethereum =

Walaupun terdapat titik terang, komuniti blockchain kadang-kadang kelihatan tidak bekerjasama dan kritikal. Banyak yang mempunyai kepentingan peribadi untuk masa depan duit syiling tertentu, dan oleh itu serangan peribadi dan profesional adalah perkara biasa.

Zcash dan Ethereum adalah contoh bagaimana dua platform bekerjasama untuk memanfaatkan bukan sahaja diri mereka sendiri tetapi pengguna platform dan blockchain awam. Zcash dan Ethereum telah mempunyai sekurang-kurangnya tiga projek semi-rasmi yang diketahui umum yang menyebabkan Vitalik Buterin menjadi penasihat rasmi platform Zcash. Tujuan mereka adalah untuk mengetahui bagaimana bukti ZK-Snark Zcash dapat dilaksanakan di Rantaian blok Ethereum.

Walaupun masih ada kerja yang perlu diselesaikan, permulaan integrasi yang membolehkan transaksi Zcash pada blockchain Ethereum telah mulai terungkap dengan lelaran pertama dari garpu keras Metropolis. Semasa bahagian pertama garpu keras (bernama Byzantium), kompilasi baru akan dilepaskan yang memungkinkan transaksi peribadi berlaku. Sekiranya semuanya berjalan dengan betul, semua kontrak Ethereum akan dapat menghantar dan menerima Zcash.

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai penyatuan antara dua platform dengan mendengar pembentangan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Zcash Zooko Wilcox semasa Devcon2.

Keputusan

2017 telah menjadi tahun yang hebat untuk komuniti cryptocurrency. Selain lonjakan penilaian platform crypto yang jelas, nampaknya dunia mulai menyedari potensi yang dimiliki teknologi lejar edaran di internet dan ekonomi global. Di dalam komuniti ini, dua platform terbesar, Zcash dan Ethereum, berusaha meningkatkan penggunaan dan skala dengan cekap.

Zcash, dengan fokus pada privasi, menggunakan bukti pengetahuan sifar dan ingin membolehkan pengguna apa-apa jenis mempunyai kemampuan untuk menghantar transaksi awam dan swasta dalam blockchain awam. Ethereum, sebaliknya, ingin mengembangkan ekosistem untuk penggunaan aplikasi yang terdesentralisasi Matlamat mereka adalah untuk membina komuniti pemaju dan perusahaan yang bekerjasama untuk mengurangkan kos sambil menyingkirkan perantara yang tidak cekap.

Bersama-sama, Zcash dan Ethereum bertujuan untuk bekerjasama untuk membolehkan privasi tahap Zcash pada blockchain Ethereum. Sekiranya ini dapat dilaksanakan tanpa masalah, ini akan menjadi tonggak utama yang akan menimbulkan kegembiraan kepada komuniti cryptocurrency. Langit adalah had untuk dua platform ini, dan akan menarik untuk melihat bagaimana mereka bersaing dengan jumlah pesaing yang baru muncul sambil menavigasi sempadan peraturan cryptocurrency yang tidak diketahui.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me