Kecuali anda tidak menggunakan Internet selama sebulan terakhir, anda mungkin pernah mendengar mengenai Projek Libra rahsia Facebook dan pelancaran GlobalCoin syarikat yang akan datang. Walaupun masih banyak yang kita ketahui mengenai stablecoin baru, beberapa tokoh dan kedai berita sudah menyebutnya pembunuh Bitcoin seterusnya. Perhatikan penggunaan kata “seterusnya” dengan sengaja.

New York Times menyebut Bitcoin sebagai kegagalan

Ah ya. Bitcoin, kegagalan yang kini mengalahkan cryptocurrency kedua terbesar dengan faktor lima. | Sumber: The New York Times

Setiap tahun atau lebih, projek cryptocurrency baru yang menarik muncul, menyebabkan guru yang memproklamirkan diri meramalkan Bitcoin mati berulang kali. Namun, raja kripto masih berdiri dan memegang tempat top market nombor satu sejauh satu batu.

Oleh itu, walaupun Facebook yang kejam berada di belakang GlobalCoin, tidak mungkin menjatuhkan raja. Mari lihat mengapa.

Penguasaan pasaran Bitcoin

Bitcoin telah, sedang, dan kemungkinan besar akan terus menjadi, cryptocurrency yang paling dominan. | Sumber: CoinMarketCap

GlobalCoin Adalah Antitesis Bitcoin

Bitcoin sangat berharga kerana ia terdesentralisasi, tahan terhadap hiperinflasi, dan tahan penapisan. GlobalCoin adalah sebaliknya.

GlobalCoin jelas terpusat kerana berada di bawah kawalan monopoli Facebook. Untuk menambahkan penghinaan terhadap kecederaan, nampaknya Facebook bekerjasama dengan institusi yang sama yang memerlukan Bitcoin untuk pertama kali. The Laporan Wall Street Journal bahawa Visa dan Mastercard juga ada dalam campuran. Kami tidak sabar untuk mengetahui mengenai bayaran GlobalCoin sekiranya khabar angin itu membuahkan hasil.

Selain itu, GlobalCoin adalah stablecoin yang mengandungi sekumpulan mata wang dunia. Jenis cryptocurrency ini lebih baik dilindungi daripada hiperinflasi daripada koin stabil lain yang disambungkan secara langsung, kata dolar A.S., tetapi ia masih mempunyai kesalahan.

Siapa yang memutuskan bagaimana bakul ini seimbang? Adakah wajaran mata wang akan berubah dari masa ke masa? Bagaimana jika hiperinflat mata wang tertentu? Jawapan untuk semua persoalan ini memerlukan pihak berkuasa pusat yang rentan terhadap rasuah dan kepentingan diri.

Ciri terpenting Bitcoin adalah ketahanan penapisannya. Sesiapa sahaja boleh memiliki bitcoin, menerimanya dari mana sahaja, dan menghantarnya kepada sesiapa sahaja yang mereka mahu. Dana anda tidak akan dibekukan dan transaksi anda tidak dapat disekat Facebook mempunyai sejarah menapis akaun pengguna dan melarang orang dari pelantarnya. Kami boleh menjangkakan perkara yang sama dengan kewangan anda.

Akhirnya, desas-desus beredar bahawa beberapa node akan mengoperasikan rangkaian GlobalCoin, yang di permukaan, akan membuat peminat kripto gembira. Namun, Facebook dilaporkan mengenakan bayaran $ 10 juta untuk menjalankan nod, menjaga Joe rata-rata keluar dari proses “desentralisasi”.

Facebook Mempunyai Isu Kepercayaan (Anti)

Facebook sudah berada di bawah jumlah yang banyak pemeriksaan peraturan untuk konglomerat Instagram / Whatsapp / Facebooknya. Menambah produk kewangan yang berintegrasi dengan ketiga-tiga produk tidak akan membantu kes antimonopoli.

Walaupun letupan Facebook, di mana Suruhanjaya Perdagangan Persekutuan (FTC) akan memaksa syarikat itu untuk melepaskan Instagram dan Whatsapp, tidak mungkin, ia boleh memberi kesan negatif terhadap kegunaan GlobalCoin. Tanpa interoperabiliti platform, GlobalCoin tidak lebih baik daripada sistem pemindahan wang Facebook Messenger semasa.

Untuk pertahanan GlobalCoin, Facebook diduga bekerjasama dengan Suruhanjaya Perdagangan Komoditi dan Niaga Hadapan A.S. (CFTC) untuk memastikan semuanya berada di atas. Dengan SEC, IRS, dan agensi kerajaan lain yang menginginkan kawalan ke atas aset kripto, bagaimanapun, tetap patuh mungkin lebih mudah dikatakan daripada dilakukan.

Mark Zuckerberg Lebih Hati Daripada Ketua Pegawai Eksekutif Bank

Kisah-kisah pencipta Bitcoin Satoshi Nakamoto melukisnya dengan positif. Dia tampak sebagai orang yang sangat cerdas yang, dan kemungkinan besar masih muak dengan korupsi institusi pemerintah dan kewangan.

Satoshi Nakamoto memasukkan “Canselor di ambang bailout kedua untuk bank” di blok Genesis Bitcoin. | Sumber: Bitcoin Wiki

Zuckerberg, sebaliknya, mungkin akan menjual ibunya dengan t-shirt kelabu baru. Syarikatnya telah berada di barisan depan skandal demi skandal mengenai privasi pengguna, pelanggaran data, dan taktik perniagaan jahat. Mari kita petik beberapa contoh. Facebook:

Dan senarai itu terus berjalan. Fokus syarikat Zuckerberg yang diperbaharui pada privasi tidak memperbodohkan sesiapa. Ini hanya masalah masa sebelum kita menambahkan bencana GlobalCoin ke dalam senarai.

Bitcoin Di Sini untuk Kekal

Suka atau tidak, Bitcoin tidak akan ke mana-mana. GlobalCoin tidak lebih daripada mata wang terpusat yang benar-benar kehilangan tanda apa itu cryptocurrency. Walaupun ia mengalami kejayaan, itu tidak bermakna kematian Bitcoin.

Bitcoin telah bertahan dari larangan pemerintah, pelombong jahat, salah maklumat, fitnah, penurunan harga 80 peratus, dan sejumlah peniru. Ia anti-rapuh, semakin kuat dengan setiap cubaan membunuhnya.

Oleh itu, tolong, untuk kasih Tuhan, berhenti memanggil apa sahaja “pembunuh Bitcoin.”

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me