Oleh kerana komuniti dalam talian menjadi ruang gema yang bergema dengan HODL dan memo memo, perbincangan mengenai penggunaan blockchain dalam kehidupan seharian dapat ditenggelamkan dalam suasana pelaburan aspirasi bulan. Kadang kala, mudah lupa bahawa teknologi asas cryptocurrency, blockchain, berpotensi untuk mengubah sepenuhnya cara kita berinteraksi dengan data. Ini memiliki penggunaan dunia nyata, masa depan dalam penyelesaian perusahaan, dan kemampuan untuk menyelaraskan praktik bisnis di seluruh dunia.

Untuk melangkah lebih jauh, kedua-dua cryptocurrency dan blockchain mempunyai kaitan multimedia yang jauh melebihi akar kewangan dan teknologi asalnya. Ketika mereka semakin popular, para inovator berusaha menarik minat masyarakat terhadap crypto, mengintegrasikannya ke dalam pelbagai media hiburan. Manifestasi yang lebih hebat termasuk permainan, seperti CryptoKitties yang terkenal, dan mungkin lebih mengejutkan, kumpulan muzik yang diilhami cryptocurrency.

Permainan di Blockchain

Menjelang akhir tahun 2017, pembangun menemui cara untuk mengewangkan kegilaan cryptocurrency ke platform permainan. Dan pertaruhan ini membuahkan hasil, tetapi ia tidak berlaku tanpa pengorbanannya untuk kesihatan rangkaian.

Angsuran pertama dalam bidang ini datang dalam bentuk kucing digital yang dikenali sebagai CryptoKitties. Anak sulung dari Axiom Zen, syarikat pengembangan produk Kanada, CryptoKitties adalah salah satu permainan berasaskan blockchain pertama di dunia. Dibangun sebagai dApp pada blockchain Ethereum, aplikasi ini membolehkan pengguna membeli, menjual, dan membiakkan kucing maya di platform dalam talian permainan, menggunakan ETH sebagai kaedah pembayaran.

CryptoKitties

Dan orang kurang faham mengenai idea itu. Dalam beberapa hari selepas pelancarannya, transaksi berkaitan CryptoKitty merangkumi sebahagian besar trafik rangkaian Ethereum. Menjelang 4 Disember, $ 3 juta telah dibelanjakan untuk avatar berbulu, dan pada masa penulisan, lebih daripada $ 18.8 juta di ETH telah tenggelam dalam perdagangan mereka. Sebahagiannya berharga lebih tinggi $ 100k, dan yang paling mahal didatangkan dengan harga permintaan 300 ETH (~ $ 390,000).

Menggemaskan mungkin, CryptoKitties menimbulkan sakit kepala bagi komuniti Ethereum. Pada puncak kegilaan, yuran transaksi dan masa meningkat ketika bola bulu yang di-tokenkan menyumbat jaringan. Satu ICO, SophiaTX, malah terpaksa menangguhkan penjualan tokennya kerana kesesakan rangkaian.

Kegagalan itu menimbulkan kebimbangan skalabiliti, ketika anggota masyarakat mula mempersoalkan kestabilan blockchain Ethereum. Sekiranya ia tidak dapat bertahan dari pencerobohan perdagangan dari sekumpulan kucing digital, bagaimana Ethereum dapat menggunakan dunia arus perdana? Pada masa itu, jurutera perisian Ukraine Boris Kozak menulis tweet bahawa masalah itu diharapkan dapat membuka lebih banyak pintu untuk pembangunan.

Baiklah, sekurang-kurangnya ada rancangan untuk meningkatkan. @CryptoKitties mungkin hanya memaksa para pemikir Eth untuk mempercepatnya. Saluran negara (Raiden, dll), Sharding, Casper / PoS.

– Boris Kozak (@boriskozak) 4 Disember 2017

Masalah ini, bagaimanapun, tidak menghalang orang lain daripada membina permainan mereka sendiri di blockchain Ethereum. Pada 19 Disember, Ethermon memasuki ekosistem Ethereum, dan ya, tepat seperti kedengarannya. Seperti CryptoKitties, Ethermon adalah avatar digital yang boleh diperdagangkan dan dapat dikumpulkan di blockchain Ethereum yang diilhamkan oleh dunia Pokemon. Tidak seperti CryptoKitties, bagaimanapun, meta Ethermon melampaui pengumpulan, kerana anda dapat melatih Ethermon dan bertarung dengan pelatih lain di rangkaian.

ethermon

Masih ada yang lain juga. Tidak lama lagi, ahli komuniti TRON dapat menggunakan token TRX mereka untuk membeli Anjing Tron– betul, CryptoKitties tidak lama lagi akan mempunyai saingan anjing.

Malah terdapat RPG dalam talian yang akan dijalankan di Blockchain Ethereum. Digelar Kapal Ether, permainan akan meniru Minecraft permainan kotak pasir yang popular. Dengan menggunakan ETH sebagai kaedah pembayaran, pemain akan dapat membeli, menjual, memperdagangkan, dan membuat peralatan dalam permainan, serta menyerang ruang bawah tanah dan mengumpulkan barang rampasan di persekitaran dunia terbuka yang boleh dimainkan sepenuhnya. Oh, dan permainan ini akan merangkumi mata wang asalnya sendiri, token ERC20 yang diberi nama Gold Pieces (XGP).

ethercraft

Itu menjadikan satu platform permainan di blockchain TRON dan tiga di Ethereum. Memandangkan kesukaran yang dihadapi CryptoKitties ke rangkaian Ethereum, kami mungkin tidak akan melihat kesesakan seperti itu jika Ethermon dan Ethercraft juga berlepas.

Cryptocurrency mencecah pemandangan muzik

Sehingga baru-baru ini, kumpulan muzik yang diilhamkan oleh kripto mungkin jauh dari khayalan banyak ahli komuniti, tetapi dalam setahun di mana orang bersedia menjatuhkan $ 100k pada setara digital bayi beanie, crypto-pop nampaknya tidak masuk akal.

Semuanya mungkin berlaku pada tahun 2018, dan kumpulan pop Jepun membawa muzik cryptocurrency ke arus perdana. Gadis Mata Wang Maya membuat debut konsert mereka pada 12 Januari di Tokyo, Jepun, seminggu selepas lagu pertama mereka, “The Moon, Virtual Currency, and Me,” tekan Youtube.

Kumpulan ini muncul di pentas pakaian pembantu rumah dan topeng gusti berjenama dengan logo cryptocurrency yang popular, termasuk Bitcoin, Ethereum, dan Ripple. Seperti yang anda jangkakan, mereka hanya menerima Bitcoin dan Ethereum untuk tiket konsert dan barang dagangan, dan mereka juga menerima gaji mereka sendiri dalam mata wang ini.

Kasotsuka Shojo adalah kumpulan pop bertema cryptocurrency pertama di dunia. https://t.co/LdD0xbMd5f melalui @DigitalTrends #cryptocurrency #pop #KasotsukaShojo #musik # wang #AI pic.twitter.com/D6MygPAWFP

– Zackey Ahmed (@ZackeyAhmed) 15 Januari 2018

Di laman web mereka, kumpulan itu menunjukkan bahawa mereka “bermaksud untuk mempromosikan [melalui] hiburan bahawa mata wang maya bukanlah alat spekulasi tetapi teknologi yang menciptakan masa depan yang indah.” Daripada hanya memfokuskan diri pada potensi pelaburan crypto, lirik lagu mereka mendorong amalan pelaburan yang selamat, mendesak pedagang untuk mengelakkan penipuan ICO dan menjaga aset mereka selamat.

Dari Kekaburan hingga Industri Utama

2018 akan menjadi tahun yang menentukan untuk cryptocurrency dan teknologi blockchain. Dalam masa terdekat, teknologi yang terbukti akan mula berintegrasi dengan industri warisan, dan pemenang sebenar ledakan ini akan memisahkan diri mereka kerana orang-orang yang rugi akan disingkirkan.

Seiring bertambahnya penggunaan, jangkakan kesan crypto pada multimedia akan berterusan. Membangun kejayaan CryptoKitties, Ethermon, Tron Dogs, dan Ethercraft bukan yang pertama ke meja permainan blockchain, dan mereka pasti tidak akan menjadi yang terakhir.

Selain itu, Gadis Mata Wang Maya adalah yang pertama menggabungkan cryptocurrency ke dalam muzik, dan kami mungkin akan melihat blockchain memautkan dirinya ke bentuk media lain ke depan. Persoalannya, bentuk hiburan mana yang ingin dilihat oleh inovator untuk memanfaatkan pertumbuhan eksplosif crypto?

Kami tidak mempunyai cara untuk mengetahui, tetapi kami pasti akan menunggu untuk mengetahui.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me