David Sønstebø, Pengasas Bersama IOTA

david sonsteboBennett Garner dari Coin Central baru-baru ini berpeluang menemubual David Sønstebø, salah seorang pengasas bersama IOTA, untuk membincangkan bagaimana IOTA melaksanakan Tangle di dunia nyata. Sebagai sebahagian daripada perbualan, mereka juga membincangkan pengewangan data, melindungi privasi pengguna, dan keutamaan IOTA untuk tahun 2018.

Sekiranya anda berminat untuk mempelajari lebih lanjut mengenai IOTA, lihat panduan pemula kami di sini.

Wawancara yang panjang itu menjelaskan bagaimana dan mengapa IOTA mempengaruhi landskap IoT. Mereka juga bercakap mengenai cabaran yang dihadapi IoT (dan IOTA) selama bertahun-tahun yang akan datang. Tanpa basa-basi lagi, mari kita pergi ke David …

BG: Terima kasih kerana bercakap dengan Coin Central hari ini, David.

DS: Terima kasih kerana mempunyai saya.

BG: Anda baru-baru ini mengumumkan kerjasama dengan bandar Taipei untuk melaksanakan kad pengenalan warganegara di IOTA. Bagaimana perkongsian Taipei terjalin? Apa itu latar belakang?

DS: Asal-usul cerita ini kembali kepada kita berhubung dengan sekumpulan pemaju dari Taiwan. Salah seorang daripada mereka, Jim Huang, adalah guru macam di Taiwan untuk pengembangan Jawa. Dia menghubungkan kami dengan kumpulan yang diasaskannya dikenali sebagai BiiLab, permulaan Taiwan yang memfokuskan pada teknologi lejar diedarkan dan khususnya IOTA.

Selepas beberapa perbincangan berulang-ulang, kami menghantar salah satu pembangun teras kami, Lewis Freiberg, naik dari Australia ke Taiwan. Semasa berada di sana, dia bertemu dengan banyak komuniti pembangunan. Dia juga bertemu dengan Kementerian IT di Taipei.iota taipei

Dari situ, bola bergolek. Beberapa universiti terlibat dan teruja menggunakan IOTA untuk mendapatkan data dan pembayaran automatik.

Sudah tentu, Taiwan, yang terkenal sebagai ibu kota semikonduktor, masuk akal bahawa Taipei ingin menjadi antara bandar pintar terkemuka. Itu membawa kepada dialog dengan pemerintah kota, dan itulah asasnya kisah perkongsian ini.

BG: Saya yakin ini adalah projek peringkat awal, tetapi bolehkah anda berkongsi lebih banyak maklumat mengenai apa yang sebenarnya akan anda laksanakan di Taipei?

DS: Pasti. Pertama, saya tidak akan menyebutnya projek perintis atau bukti konsep. Ini sah, dan bertujuan untuk siap produksi. Sudah tentu, kita mulai dengan prototaip minimum yang layak dan pendekatan berulang, tetapi tujuannya adalah untuk menjadikan IOTA sebagai standard de facto untuk Bandar Taipei.

Semua butiran pelaksanaan TangleID masih disiarkan. Ideanya, bagaimanapun, adalah menggunakan lejar tersebar untuk identiti yang tidak berubah. Ini kad pengenalan untuk orang, tetapi kami juga berminat dengan identiti sesuatu. Kami memberi tumpuan untuk membuat identiti lapisan pada IOTA untuk semua peranti di dunia, akhirnya.

Setiap peranti mempunyai pengecam unik. Ia mempunyai kemampuan untuk melakukan pengesahan autonomi dan memerlukan protokol identiti yang sukar dibuat. Itulah jenis perkara yang ingin kami terokai di sini untuk warganegara, tetapi juga untuk peranti itu sendiri. Kenderaan berautonomi, mereka harus mempunyai identiti dan sifat tersendiri. Jawapan kepada soalan seperti berapa kos untuk menunggang kenderaan autonomi ini dari lokasi ke lokasi, berapa lama perjalanan dan operasi pengurusan armada lain.

kenderaan autonomi

BG: Salah satu aplikasi yang telah anda sebutkan sebelumnya adalah pencegahan penipuan pengundi. Bolehkah anda memberitahu kami lebih banyak mengenai perkara itu dan aplikasi lain yang anda lihat?

DS: Sekiranya anda menganggap bahawa setiap warganegara mempunyai identiti tersendiri dengan protokol TangleID ini, mereka diikat bersama pada lejar diedarkan yang, tentu saja, tidak dapat diubah. Anda memastikan integriti data terjamin. Kemudian anda boleh mengeluarkan suara dan tidak ada cara bagi sesiapa untuk meretas dan mengubah suara tersebut dalam pangkalan data dan mengubahnya menjadi yang lain. Itulah kekuatan lejar yang diedarkan ketika datang ke infrastruktur pilihan raya.

Inilah yang saya bayangkan, dan banyak bergantung pada pemikiran bandar Taipei juga. Mereka harus mempertimbangkan seberapa aktif pengundian mereka jika warganya memilih isu yang berbeza.

Keindahannya adalah kenyataan bahawa IOTA tidak mempunyai sebarang yuran atau transaksi dan tidak mempunyai had skalabiliti, yang bermaksud anda boleh membuat jutaan orang memilih dengan mudah. Bayangkan senario di masa depan di mana sebuah bandar mempunyai infrastruktur pintar dan orang dapat memilih perkara yang luas seperti bagaimana lalu lintas seharusnya beroperasi hari ini. Ini boleh menjadi proses yang lancar seperti idea futuristik sekarang tetapi boleh menjadi kenyataan secepat tiga tahun.

BG: Identiti perkara adalah sempadan utama teknologi blockchain dan lejar diedarkan. Apa cabaran yang anda hadapi semasa anda cuba menerapkan IDoT di IOTA?

DS: Kami telah bermain-main dengan identiti pada blockchain dan identiti pada lejar diedarkan sejak tahun 2014. Kami telah membuat prototaip dan bukti konsep yang berbeza sejak itu.

Pada tahun 2015, identiti di blockchain menjadi topik terpanas. Semua orang berusaha untuk melakukannya, tetapi tidak ada yang berjaya. Terdapat beberapa inisiatif yang berbeza, seperti uPort. Kami kemudian menubuhkan bersama dengan banyak syarikat besar untuk mewujudkan Yayasan Identiti Terdesentralisasi yang merupakan usaha lain untuk mewujudkan identiti yang terdesentralisasi, tetapi mereka nampaknya tidak memandang serius aspek IoT, pada pendapat saya. Semua orang masih bergelut dengan aspek manusia yang semestinya sangat penting.

Sekiranya anda berfikir tentang alam ini, terdapat lebih banyak peranti yang disambungkan, maka ada orang yang bersambung. Peranti ini akan membuat keputusan sendiri dan mempunyai sifat unik mereka sendiri.

Perkara seperti jangka hayat, berapa banyak kekuatan komputasi yang mereka miliki dan jika ia dapat membiarkan orang lain menggunakan kuasa itu ketika tidak menggunakannya. Berapa banyak simpanan yang dimilikinya, berapa lebar jalur yang diperlukan? Semua perkara ini perlu dan memerlukan protokol identiti.

Ini juga mengenai keselamatan kerana tidak ada yang lebih menakutkan daripada memikirkan internet tentang perkara-perkara yang tidak dijamin dengan betul. Seorang penggodam dapat mengacaukan lalu lintas dan menyebabkan kemalangan, mencemari bekalan air, dan banyak senario menakutkan lain. Ini adalah contoh lain bahawa kita memerlukan protokol identiti sehingga kita dapat mengindeks perangkat dan kita dapat mengkarantina peranti yang tidak bertindak sesuai dengan sifat semula jadi mereka. Saya melihat identiti perkara sebagai perkara terpenting agar IoT berfungsi tetapi juga selamat.

BG: Kerjasama dengan Taipei City bukanlah projek pertama anda di Taipei. Beritahu kami lebih banyak mengenai projek Airbox dan pelajaran yang anda pelajari semasa mengintegrasikan IOTA ke dunia nyata.

DS: Semuanya kembali kepada fakta bahawa IOTA tidak mempunyai yuran transaksi. Anda boleh menggunakannya sebagai protokol penghantaran data untuk mendapatkan integriti data secara percuma dan mempercepat dan memperkuat keselamatan rangkaian.

Ketika datang ke bandar, salah satu halangan utama hari ini adalah pencemaran. Di bandar-bandar besar, pencemaran membunuh lebih banyak orang daripada rokok. Itu memberi anda ruang lingkup seberapa besar masalahnya. Mempunyai sensor yang dapat mengambil pelbagai jenis pencemar adalah cara yang baik untuk mengikuti tahap pencemaran bandar.

Sekiranya anda menggunakan pangkalan data biasa, ada kemungkinan penggodam dapat masuk dan mengganggu data. Dengan IOTA, anda tidak dapat melakukannya. Sebaik sahaja data diletakkan di lejar, data akan kekal. Anda tidak boleh menghapusnya, anda tidak boleh mengubahnya. Tidak ada cara bagi sesiapa untuk mengeksploitasi atau membohonginya.

Yang kami pelajari adalah data ini yang dikumpulkan juga dapat dijual. Anda mungkin menyedari projek pasar data IOTA yang kami ada. Anda dapat belajar banyak dari setiap penyebaran dan kemudian anda dapat mengambil data tersebut dan menjualnya ke bandar-bandar lain, sehingga mereka dapat mereplikasi apa yang telah anda lakukan dan menjimatkan banyak masa dalam perkembangan projek yang sama.

BG: McKinsey menganggarkan bahawa 99% data tidak digunakan. Bagaimana pasaran data IOTA menyelesaikan cabaran pendemokrasian akses ke data sambil masih mengewangkan data tersebut?

DS: Pasar data merupakan idea yang kami miliki sejak 2014. Pada masa itu, kami masih menggunakan blockchain biasa, jadi mustahil untuk dilakukan kerana yuran dan had transaksi. Pada tahun 2015, kami mula berbincang dengan syarikat yang berbeza mengenai idea ini. Idea itu sendiri bukanlah novel itu kerana terdapat banyak orang yang memikirkan pasar data untuk beberapa waktu. Kami adalah yang pertama menggunakan lejar diedarkan untuk melakukannya dengan peserta utama.

Keseluruhan idea adalah bahawa hari ini, semua syarikat dan perbandaran yang berlainan ini menggunakan lebih banyak data daripada yang kita fahami dan tidak ditindaklanjuti. Ia mungkin ditindak satu atau dua kali oleh individu, tetapi kemudian dilupakan walaupun masih merupakan sumber yang sangat berharga. Itulah perkara unik mengenai data. Ini adalah sumber yang sangat berguna. Ia tidak seperti sumber lain yang digunakan dan kemudian merosot nilainya.

Masalahnya ialah entiti ini mengetahui bahawa data yang mereka gunakan sangat berharga, tetapi mereka tidak mempunyai cara untuk memperdagangkannya, terutamanya dalam masa nyata. Sekiranya mereka memperdagangkannya dalam masa nyata, mereka akan berakhir dengan masalah yuran transaksi lagi. Anda juga memerlukan buku besar yang diedarkan untuk mengamankan data kerana jika tidak, anda tidak akan tahu apakah data yang anda terima telah diubah dalam pemindahan dari asal ke tujuan.

data data iota

Itulah dua perkara yang diselesaikan oleh protokol IOTA. Oleh kerana tidak ada yuran transaksi, kami dapat membolehkan seseorang membeli data sensor dengan sebahagian kecil dari satu sen per bait data dalam waktu nyata dalam apa yang dikenali sebagai aliran pembayaran. Kami yakin ini adalah kunci untuk membuka “data silo” ini dan mengalirkan semua data yang tidak digunakan ke dalam apa yang disebut “data tasik” di mana semua data disusun ke dalam kumpulan bersama yang dapat diakses oleh semua orang.

Kami melihat banyak minat dari pelbagai peserta yang kami lakukan ini. Kami akan mengumumkan lebih lanjut di kemudian hari kerana kami dihubungi setiap hari oleh syarikat yang berbeza yang mendapat idea untuk mengakses dan berkongsi data yang dimonetisasi dan ingin menjadi sebahagian daripada menerokainya lebih jauh.

Saya mempunyai petikan, “Data ingin percuma, tetapi tidak secara percuma.” Pemikiran di sebalik itu adalah bahawa data mempunyai sifat semula jadi yang ingin disebarkannya. Kami telah melihat ini sepanjang sejarah dengan orang menulis pengetahuan mereka dan membagikannya, sementara yang lain menyalinnya dan menyebarkannya sendiri. Sudah tentu, data juga bersinergi dengan data lain dan anda menemui korelasi dan anda boleh mendapatkan maklumat lebih lanjut dari itu.

Walaupun mahu menyebarkan, tidak semestinya mahu menyebarkan secara percuma. Anda masih perlu membayar perkakasan untuk mendapatkan data, seperti sensor yang memantau pencemaran. Seseorang harus membuatnya dan menggunakan mereka dan mengendalikannya yang semuanya memerlukan wang. Oleh itu, syarikat-syarikat ini tidak bersedia membiarkan data mengalir secara percuma. Itulah yang diselesaikan oleh protokol IOTA dengan membolehkan mereka menjual data dari setiap sensor secara langsung pada tahap yang sangat terperinci.

minyak data iota

Apabila kita menggunakan data besar hari ini, kita mengambil sejumlah besar data, dalam hal ini, data bernilai sebulan. Kami memasukkannya melalui algoritma pembelajaran mesin yang berbeza yang menganalisisnya dan mengeluarkan maklumat untuk diterapkan sebagai pengetahuan. Dalam senario itu, anda harus menunggu sebulan penuh untuk mendapatkan set data tersebut sebelum anda dapat mula mengusahakannya.

Apa yang dilakukan oleh IOTA secara unik adalah kerana kami tidak mempunyai had skalabilitas atau yuran transaksi, kami dapat mengaktifkan aliran maklumat masa nyata. Anda tidak perlu menunggu sejumlah masa yang berlalu untuk mengumpulkan data anda dan mengira pembayaran yang terhutang. Ini hanyalah aliran data yang murni dan aliran pembayaran yang murni untuk data tersebut. Itulah visi yang memicu pasaran dan kami melihat banyak minat dari mereka yang sudah berpartisipasi dan entiti baru juga.

BG: Pada era data pengguna dan peranti pintar, privasi pengguna menjadi perhatian besar kerana syarikat mempelajari lebih banyak maklumat peribadi mengenai kami. Kesatuan Eropah baru-baru ini mengeluarkan Peraturan Perlindungan Data Umum yang mengatur cara syarikat dapat menyimpan data juga. Bagaimana IOTA menghampiri privasi?

DS: Dalam hal privasi data, ia kembali kepada apa yang saya katakan pada awalnya. Sekiranya IoT tidak diamankan, maka kita mempunyai kekacauan dengan semua yang mereka dapat akses. Anda tidak mahu senario di mana beberapa penggodam dapat mengubah tetapan pada alat perubatan anda. Dalam senario terburuk, keadaan seperti itu boleh mengakibatkan kematian.

Pada masa yang sama, anda harus ingat bahawa data harus bersifat peribadi. Anda tidak mahu data mengalir sepenuhnya. Kos yang anda bayar untuk mengakses data tersebut menyimpannya secara peribadi. Anda harus bersetuju untuk membayar data tersebut dan orang yang mempunyai data tersebut harus bersetuju untuk menjualnya kepada anda.

Falsafah kami adalah mengenai data peribadi atau korporat, pengurusan akses menjadi kunci. Kami mempunyai modul ini di atas IOTA yang disebut pesanan yang disahkan bertopeng. Anda boleh memikirkannya seperti radio yang mesti mempunyai frekuensi yang betul. Walaupun terdapat gelombang radio berterusan di seluruh dunia, anda harus mempunyai frekuensi yang tepat untuk mendengarnya. Anda memerlukan kunci peribadi yang tepat untuk mendapatkan akses ke aliran data. Kami ingin memberi pengguna kawalan sepenuhnya terhadap data mereka sendiri.

Kami mempunyai kumpulan kerja, nama sedang menunggu keputusan, di mana ini adalah salah satu fokus terbesar kami.

Dari segi privasi, data kesihatan dan perubatan akan menjadi salah satu tempat yang anda tidak mahu akses semua orang. Kami telah menghabiskan banyak masa untuk topik ini dengan kolaborator di seluruh dunia, termasuk entiti perubatan dan penyelidikan rasmi. Kami sedang giat berusaha bagaimana menggabungkan masalah identiti, masalah pengurusan akses, dan akhirnya, masalah pengewangan.

Sekiranya saya mempunyai alat pemakai dan saya ingin menjual data ini, saya semestinya banyak kerana data ini berharga. Sekiranya anda mempunyai sejuta orang dalam keadaan perubatan dan anda mempunyai data dari mereka, itu boleh menyebabkan wahyu baru mengenai bagaimana penyakit berkembang. Data berharga, tetapi penting bagi orang untuk mengatasinya.

Itulah yang GDPR (peraturan Kesatuan Eropah baru). Terdapat banyak akibat dengan menguatkuasakan data milik peribadi. Anda mempunyai kemampuan untuk memutuskan untuk menghapus data anda yang mungkin menghadapi masalah masa depan dengan tuntutan insurans yang bergantung pada data masa lalu.

Masih banyak masalah yang harus diselesaikan dan sebab itulah Yayasan IOTA mengambil sikap proaktif. Kami ingin menjadi sebahagian daripada perbincangan dan membantu sebaik mungkin dari sudut teknologi, tetapi juga dari sudut kepemimpinan. Kita tidak mahu bersikap pasif, kita mahu berada di luar sana di dunia nyata.

BG: Anda telah menyebut sebelumnya bahawa IOTA ingin terlibat dalam percakapan membuat peraturan baru. Apakah jenis peraturan privasi yang ingin anda lihat?

DS: Di IOTA, kami mengalu-alukan peraturan dalam arti bahawa kami yakin ruang ini pada masa ini sepenuhnya tidak terkawal. Kami mengalu-alukan peraturan itu, tetapi pembuat dasar tidak cukup tahu mengenai teknologi lejar diedarkan untuk membuat peraturan tersebut. Itulah sebabnya sangat penting bagi IOTA untuk menempatkan diri kita di mana suara kita didengar dan kita mempunyai pengaruh terhadap pembuat dasar sehingga peraturan itu sesuai dengan teknologi dan apa yang mungkin dilakukan dengannya.

Secara umum mengenai privasi data, saya agak kabur. Di satu pihak, anda ingin melindungi data peribadi dengan segala kos. Anda mahu privasi sebanyak mungkin wujud. Sebaliknya, terdapat banyak nilai dalam berkongsi data ini.

Perspektif saya adalah bahawa saya mahu bahawa saya dapat menjual data saya sendiri, bahawa saya dapat memutuskan untuk membuka data saya sendiri. Bagi rata-rata orang yang memikirkan orang lain mengetahui sejarah carian mereka, mereka akan sangat kecewa, namun mereka hanya akan kembali mencari. Memberi pilihan kepada seseorang untuk melepaskan data mereka sendiri secara sukarela adalah syarat minimum.

Saya juga ingin orang merenungkan fakta bahawa kemungkinan besar, data anda tidak begitu menarik, tetapi mungkin sangat berharga apabila digabungkan dengan data lain. Akan ada corak yang dapat menyebabkan ubat atau rawatan baru, atau bahkan cara baru untuk menjimatkan wang. Anda boleh belajar banyak perkara mengenai kemanusiaan secara keseluruhan.

Cara mengaturnya adalah tidak terlalu ketat tetapi sangat ketat terhadap mereka yang memiliki monopoli data hari ini, seperti Google dan konglomerat dalam talian yang lain. Mereka harus memberikan data kembali kepada pelanggan mereka dan memilih untuk membelinya dari mereka secara langsung jika pelanggan memilih masuk. Anda boleh membuat hujah bahawa Facebook melakukan perkara itu semasa anda mendaftar. Sekiranya anda membaca terma dan syarat, ada tertulis di sana bahawa anda memberikan hak untuk semua data yang anda hasilkan dari akaun anda. Saya lebih suka mempunyai senario di mana saya membayar sedikit bayaran per minit penggunaan Facebook, tetapi menyimpan data saya sendiri dan menyediakannya untuk dijual kembali kepada mereka jika saya mahu. Orang hanya memilih, mereka tidak memikirkan apa yang berlaku di laman web yang mereka gunakan.

Kami telah melihatnya dalam pilihan raya Amerika, kami melihatnya dengan Brexit. Pendapatan iklan mengawal laman web dan iklan yang dilihat orang berasal dari algoritma data mereka. Sekiranya saya penyokong Bernie Sanders, saya akan melihat bahan Bernie Sanders. Selebihnya akan disaring.

Itulah salah satu masalah dengan cara data dikendalikan hari ini. Ia dikendalikan oleh satu entiti yang hanya memerlukan wang sebanyak mungkin. Saya percaya bahawa jika kami memberikan data kembali kepada individu, itu akan membantu mengubah landskap yang semestinya sangat mustahak pada zaman di mana kebanyakan orang mendapat berita dan maklumat mereka dari Facebook dan bukannya dari mana-mana sumber pemeriksaan fakta.

Dari segi peraturan, saya ingin melihat lebih banyak peraturan mengenai kesahihan data. Hari ini, saya boleh menghantar apa sahaja yang saya mahukan dalam talian tanpa perlu mengaitkan anda dengan sumber saya. GDPR sedikit berbeza, tetapi fasa seterusnya adalah mengenai membuktikan apa yang anda katakan dengan menyandarkannya dengan data fakta dan bukannya membuat ruang gema untuk diri sendiri.

BG: Pada masa lalu, IOTA telah menyebut perkongsian untuk mengembangkan perkakasan IoT yang serasi dengan trinary. Adakah perkembangan itu menunjukkan kemajuan? Secara lebih luas, adakah anda menjangkakan kebanyakan peranti IoT pada masa akan datang akan melaksanakan trinary?

DS: Orang ramai keliru tentang pergantungan pada trinary. Peranti IoT yang tidak mempunyai trinary masih boleh menggunakan IOTA. Kami telah menunjukkannya dengan pemproses ARM, yang anda dapati di Raspberry PI dan kebanyakan peranti IoT anda hari ini. Mereka tidak mempunyai masalah dengan IOTA.

Sebab trinary digunakan adalah cara paling berkesan untuk menangani hashing. Untuk peranti berkuasa bateri, di luar lapangan, kecekapan adalah yang terpenting. Komponen ini akan dibuka sepenuhnya untuk digunakan oleh semua orang dan anda boleh menerapkannya dalam FBGA atau membuat ASIC anda sendiri dengannya.

Saya rasa trinary tidak akan mengambil alih dari binary pada IoT secara umum. Saya rasa akan selalu ada sistem binari di luar sana kerana ia adalah kekuatan yang ada sekarang. Apabila terdapat ketakutan tenaga yang melampau atau kekurangan peranti yang memerlukan penggunaan tenaga yang optimum, maka saya yakin triner akan mengambil alih dan juga untuk kes penggunaan tertentu seperti pembelajaran mesin di mana bobot terner lebih efisien daripada bobot binari. Bukannya kita mahu mengubah perhitungan selama-lamanya, bukan itu tujuannya. Ini sangat khusus untuk penggunaan dan domain.

cip lengan

Komponen yang membingungkan semua orang adalah komponen triner adalah sesuatu yang boleh anda sertakan pada cip binari. Cip yang selebihnya boleh menjadi pemproses ARM Cortex biasa dan anda hanya menambah komponen kecil yang anda bahkan tidak dapat melihat dengan mata manusia. Ia tidak menambahkan sebarang kos untuk proses membuat cip. Ideanya ialah apabila peranti ini mula menampung perisian lejar diedarkan, maka anda dapat melihat kenyataan di mana setiap peranti dapat melakukan ribuan transaksi sesaat pada lejar itu sendiri.

Perdebatan trinary dan binary sebenarnya adalah herring merah. Sekiranya anda melakukan perkara yang sama dengan binary, anda masih perlu membuat komponen baru yang didedikasikan untuk hashing binary. Kami tidak mencadangkan sesuatu yang baru, kami hanya menyatakan bahawa perkakasan harus mengambil kira lejar yang diedarkan. Tidak kira sama ada binari atau biasa, anda boleh menggunakan radix yang anda mahukan.

Pada penghujung hari, kami mendorong hanya untuk menerima bahawa lejar yang diedarkan menyediakan perkhidmatan seperti integriti data dan pembayaran, dan membuat litar bersepadu khusus aplikasi pada pemproses yang mengurus bahagian tertentu itu. Ini akan membantu peranti IoT di luar dari menghabiskan banyak tenaga. Perkakasan selalu menyesuaikan diri dengan perisian. Kami melihatnya di telefon bimbit dan antara muka pengguna kerana semakin canggih, sistem di bawahnya harus lebih canggih. Ia harus menampung pertumbuhan dengan GPU bersepadu dan semua proses yang diperlukan. Itu selalu berlaku, jadi tidak mengejutkan bagi sesiapa sahaja bahawa perkakasan berkembang bersamaan dengan perisian.

BG: Apakah keutamaan anda untuk IOTA pada tahun 2018?

DS: Pada tahun 2018, kami mempunyai dua matlamat utama.

Yang pertama adalah mendapatkan IOTA Foundation, yang bukan keuntungan di Jerman, tersusun sepenuhnya. Apabila anda pergi dari operasi kecil ke operasi besar, kami mempunyai lebih dari 60 orang di kapal. Kita memerlukan lebih banyak struktur dan lebih banyak prosedur. Kami memerlukan lebih banyak alat untuk membawa semua orang ke halaman yang sama, agar lebih cekap dan memaksimumkan kemampuan mereka.

Ini adalah tumpuan yang kuat kerana kami merancang untuk menggaji 50-100 orang tambahan pada tahun berikutnya. Ini bermaksud bahawa kita adalah organisasi yang besar dan kita berurusan dengan sebahagian besar kakitangan kita dari jarak jauh. Kami mahukan orang terbaik di dunia, yang bermaksud bahawa kami harus menerima bahawa orang terbaik untuk membuat penyusun tinggal di Alaska dan orang terbaik untuk litar bersepadu tinggal di Taiwan.

Kita mesti dapat membuat orang-orang itu berkolaborasi walaupun mereka tidak berada di sini. Struktur di sekitar yayasan juga merangkumi undang-undang, kepatuhan, perakaunan, proses membosankan yang perlu dijaga. Kami sudah membangunnya untuk mewujudkan asas matang pertama di ruang lejar yang diedarkan. Ia lebih seperti LINUX daripada projek crypto.

asas iota

Perkara kedua ialah teknologi itu sendiri. Untuk mengembangkannya dari tahap sekarang ke protokol siap produksi dan standardisasi yang digunakan secara global. Itulah sebabnya kami melakukan projek ini dengan syarikat dan perbandaran terkenal untuk mendorong gerakan itu dan mendorong pemaju dan idea kami sendiri lebih jauh. Semasa anda berhadapan dengan dunia nyata, syarat-syaratnya disertakan dengannya. Anda tidak boleh menggunakan prototaip eksperimen tanpa tulang. Anda harus menggunakan sistem berskala besar ini. Itu memberi tekanan dan motivasi yang baik kepada pasukan.

Saya juga dapat menyebutkan tiga dompet antara muka pengguna grafik (GUI) yang akan datang yang sangat mudah digunakan dan moden dan elegan.

Kami juga berhubungan dengan semua bursa besar dan mengembangkan modul di atas IOTA yang disebut “Hub” yang mengurus semua pengurusan input / output untuk bursa. Halangan terbesar bagi IOTA untuk mendaftar di bursa adalah kenyataan bahawa ia sangat unik sehingga memerlukan pemaju pertukaran untuk melaksanakannya secara manual. Kami sedang mengusahakannya agar anda dapat menggunakan pertukaran dengan cara “plug-and-play”.

Perkara terakhir yang akan saya katakan, pada tahun 2018, adalah pembangunan ekosistem. Pada penghujung hari, tidak kira betapa hebatnya asasnya, atau teknologinya, anda memerlukan pembangun dan ekosistem. Ini adalah sumber terbuka, anda perlu memenangkan orang-orang itu. Orang-orang yang benar-benar mendorongnya.

Kami mempunyai dana ekosistem yang bernilai puluhan juta dolar untuk semua orang mencadangkan projek dan mendapatkan geran. Kami melakukan semua yang kami mampu untuk menjadikannya semudah mungkin bagi pemaju memasuki ekosistem. Pada penghujung hari, itulah sebabnya LINUX popular. Mereka berjaya memenangi komuniti pembangunan sejak dulu lagi. Itu menimbulkan segalanya dari Android hingga pertukaran latar belakang, dll.

BG: Berapa hari biasa bekerja di IOTA? Dan apa yang anda lakukan semasa anda tidak bekerja? Hanya berusaha untuk memahami orang-orang di belakang IOTA, dan bagaimana kehidupan mereka.

DS: Sebagai pengasas, saya bangun pada waktu pagi dan memeriksa telefon saya untuk melalui semua e-mel dan saluran Slack jika ada komunikasi yang mendesak. Saya mandi sambil masih terpaku pada telefon bimbit saya. Kemudian hari benar-benar bermula ketika saya melalui pejabat dan mula mengerjakan tugas yang paling segera, yang biasanya lebih banyak e-mel untuk memastikan kami tidak kehilangan komunikasi dari sumber luar. Mereka adalah proses jenis pengurusan. Seperti yang saya katakan sebelumnya, kami mempunyai pasukan yang sangat diedarkan, jadi kebanyakan komunikasi kami dengan pasukan berlaku melalui Slack dan sembang video.

Dari segi hari pembangun teras, hari mereka serupa dengan mereka bangun pada waktu pagi dan langsung mengerjakan peranti mudah alih mereka. Pada tahap ini, kami masih dalam fasa berkembang dan mendapatkan prosesnya. Semua orang bekerja pada tahap 200%. Sebilangan besar orang cenderung bermula pada awal pagi dan bekerja sepanjang malam. Ini adalah hari biasa bagi pembangun teras di IOTA.

Terdapat juga banyak perjalanan yang menyusahkan. Anda harus mengatur perjalanan yang merupakan proses yang melelahkan.

Seronok bekerja di IOTA kerana kita melihat kemajuannya dan itulah yang membuatnya seronok. Langkah-langkah dari hari ke hari sebenarnya sangat sukar dalam arti bahawa banyak tekanan dan perkara yang perlu dilakukan. Anda selalu merasa seperti anda mempunyai tunggakan yang besar ini sedangkan pada hakikatnya, anda sebenarnya. Bukan sekadar perasaan. Itulah sebabnya kami mengambil ramai orang baru.

Ia sangat menyeronokkan, dan kami mempunyai suasana yang sangat baik di dalam IOTA Foundation. Semua orang berkawan dan tidak ada politik atau drama dalaman seperti yang anda lihat dalam banyak projek crypto yang lain. Saya akan mengatakan ia adalah tempat yang menyeronokkan tetapi ia juga merupakan tempat yang sangat menuntut kerana kita mempunyai banyak perkara dan kita selalu merasa seperti kita tidak mempunyai banyak masa untuk melakukannya. Kami sentiasa mahu berada di bahagian pendarahan.

Mengenai apa yang saya lakukan untuk bersenang-senang, saya fikir dalam tiga tahun kebelakangan ini, saya tidak mempunyai cuti satu hari pun. Sekiranya keponakan saya berkunjung, tentu saya akan meluangkan masa untuk mereka. Kami membina beberapa orang salji bersama pada awal musim sejuk ini. Itu menyeronokkan, tetapi saya tidak mempunyai rutin atau hobi. Satu-satunya hobi yang saya ada ialah mendengar muzik semasa saya bekerja. Itu mungkin yang paling hampir dengan hobi saya.

Saya bersenam; Saya mengambilnya sekali lagi. Saya terpaksa hanya untuk kewarasan mental saya sendiri. Saya pernah banyak bersenam sebelumnya, tetapi kerana pekerjaan itu, saya menghabiskan banyak masa. Itu benar-benar merugikan otak anda. Anda menjadi lebih lelah dan kehilangan kejelasan mental anda. Saya tidak akan memanggil senaman sebagai keseronokan, tetapi ini adalah sesuatu yang rekreasi. Saya pernah melakukan banyak latihan kekuatan sebelum ini, tetapi saya menyedari bahawa tidak ada gunanya kerana ia mengurangkan kecekapan anda. Setiap kali anda menggerakkan otot, ia lebih mudah meletup sehingga menggunakan lebih banyak tenaga. Pada masa ini saya menaikkan berat badan, tetapi saya melakukan lebih banyak senaman kardio dan intensiti tinggi.

BG: Apa-apa siaran atau perkongsian akan datang yang ingin anda goda? Mungkin ada yang mengenai “Q”? Saya tahu masyarakat akan berminat …

DS: Di IOTA, kami tidak suka mengusik terlalu banyak. Kami menggoda dengan “Q” kerana ini adalah perkara dalaman yang menyeronokkan dalam komuniti. Apa yang dapat saya katakan ialah terdapat banyak hal yang timbul dari segi perkongsian, dari segi pakatan, dari segi modul baru, dan tentu saja, pertukaran yang ditunggu orang dan dompet GUI. Semua ini akan datang dan banyak daripadanya akan bermula tidak lama lagi, tetapi saya tidak dapat menjelaskan secara spesifik.

BG: Saya ingin menghormati masa anda, jadi saya akan menyelesaikannya di sini. Apa sahaja yang ingin anda sampaikan kepada pembaca kami?

DS: Saya mengalu-alukan semua orang untuk menguji IOTA untuk diri mereka sendiri. Terdapat banyak maklumat yang salah mengenai IOTA, jadi setiap orang yang berminat dengan teknologi atau crypto, secara amnya, harus mengujinya sendiri. Sertai komuniti dan lihat betapa bermanfaat dan ramahnya orang-orang itu. Sekiranya anda menghadapi masalah, akan selalu ada orang di sana untuk membantu anda. Cukup sertai komuniti dan anda akan bersenang-senang dan belajar banyak perkara baru. Terdapat juga puluhan juta dolar menunggu anda jika anda berminat untuk membuat projek. Itulah mesej yang ingin saya sampaikan kepada orang ramai. Melibatkan diri.

Kesimpulannya

Terima kasih banyak kepada David kerana duduk bersama kami dan memberikan wawancara terperinci!

Sepanjang tahun yang akan datang, lihatlah lebih banyak projek IOTA dikerahkan di dunia nyata secara besar-besaran. Seperti yang disebutkan oleh David, ini akan memberi tekanan kepada IOTA sebagai platform dan memberi tekanan baru kepada pasukan IOTA. Ini adalah masa yang menarik untuk mengikuti perjalanan IOTA.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me