Dustin Byington Talks Trust, Privacy, dan Wanchain’s Plan untuk Membangun Semula Kewangan

Dustin Byington, Presiden Wanchain

Dustin Byington

Kami baru-baru ini merasa senang duduk bersama Dustin Byington, Presiden Wanchain, pada persidangan Blockchain Connect yang pertama di San Francisco.

Sejenak menjauh dari orang ramai yang terpesona di gerai Wanchain (kami tidak pernah melihatnya tidak hadir), Byington bercakap dengan kami tentang bagaimana dia terlibat dengan Wanchain, apa yang menggembirakannya mengenai projek itu, dan di mana dia melihat industri cryptocurrency mengetuai beberapa tahun akan datang.

Sekiranya anda berminat untuk mempelajari lebih lanjut mengenai Wanchain, pastikan anda melihat panduan pemula kami di sini.

Temu Bual

Steven: Saya ingin mendengar anda bermula dengan Wanchain – masalah yang anda lihat. Saya tahu kami membincangkannya sedikit di gerai. Tetapi, saya rasa keseluruhan masalah kecairan sangat besar dalam crypto.

Dustin: Saya memulakan karier saya di Goldman [Sachs] satu tahun sebelum kejatuhan kewangan. Saya bekerja di sana dan saya lulus dari Columbia pada tahun 2007, jadi saya dapat melihat semua ini secara langsung.

Saya meninggalkan Goldman dan pergi ke sekolah perniagaan untuk memulakan kerjaya keusahawanan saya. Saya menjumpai Bitcoin pada tahun 2013 dan secara agresif menarik lubang arnab dengan berpotensi untuk menyelesaikan banyak masalah sistemik industri perkhidmatan kewangan yang saya hadapi semasa di GS. Saya menyelam ke ruang angkasa bersama beberapa syarikat termasuk bakat Satoshi, Tendermint, dan Stokens Venture Capital.

Jack Lu [Pengasas Wanchain, Factom] dan bertemu antara satu sama lain pada masa-masa awal ini. Saya baru sahaja berpindah ke Austin di mana Factom berada. Sebenarnya, saya mengenali sebahagian besar pasukan Factom sebelum mereka menjadi Factom ketika mereka berada di NotaryChains. Paul Snow [CEO Factom] menjalankan pertemuan tempatan di Austin dan juga Persidangan Bitcoin Texas. Dan, David Johnston [Ketua Factom] melakukan Dapps Fund. Saya cukup rapat dengan seluruh pasukan untuk beberapa ketika.

Mengetahui Jack selama bertahun-tahun, saya berasa penasaran ketika dia memanggil saya dan memberitahu bahawa dia sedang mengusahakan projek baru. Sebenarnya ada tiga perkara yang menarik saya ke projek ini.

Pertama, saya tertarik pada kenyataan bahawa itu adalah Jack. Saya selalu menghormati dia dan kerjanya seperti kebanyakan orang lain di Austin. Kedua, saya tertarik dengan hubungan projek itu dengan China, yang merupakan pasaran yang besar. Jack pergi dan balik ke China untuk melakukan pengembangan perniagaan ketika berada di Factom, dan dia menjadi salah satu orang yang paling berhubung dengan baik dalam ekosistem blockchain China.

Wanchain team Dubai

Pasukan Wanchain di Dubai International Blockchain Summit

Kami mengatakan bahawa kami adalah rentas rantaian, tetapi kami juga rentas budaya. Kami mempunyai ibu pejabat di Austin, Singapura, dan Beijing. Ini mungkin terbukti menjadi kelebihan persaingan terbesar kami.

Terakhir, Wanchain memaparkan kedua-dua tema utama untuk 2018 – interoperabiliti dan privasi. Baru minggu lalu, kami baru sahaja melancarkan platform kontrak pintar dengan tanda tangan cincin.

Steven: Itu sangat besar.

Dustin: Ya, tidak ada yang pernah melakukannya sebelumnya. Monero mempunyai privasi dengan CryptoNote, tetapi mereka menggunakan asas UTXO (Bitcoin). Tidak ada yang melakukannya dengan platform kontrak pintar berasaskan akaun. Terdapat beberapa perkara yang harus kita fikirkan semasa berinovasi di sana.

Contohnya, membeli GAS membocorkan identiti anda. Kami terpaksa membuat sistem setem di mana anda membuat pra-bayar untuk GAS dan mendapatkan setem. Kemudian, apabila anda mengeluarkan transaksi, anda akan menghantar setem dengannya.

Sebilangan sumbangan itu mencabar dalam diri mereka sendiri. Kami tidak mahu mencipta semula roda jika tidak perlu, jadi kami menjauhkan Ethereum. Kami adalah blockchain kami sendiri berdasarkan pangkalan data Ethereum.

Tetapi, kami mahu membalasnya dengan ekosistem. Kami membuat EIP [Ethereum Improvement Proposal] untuk sistem cap dan menghantarnya kembali ke Ethereum Foundation untuk membantu memberi kembali.

Kami masih memegang sebahagian besar 120,000 ETH yang kami naikkan pada bulan Oktober ketika harga ETH adalah $ 300. Kami belum mempelbagaikannya untuk menunjukkan pasaran bahawa kami masih berada di sini untuk saling menyokong.

Kami fikir bertanggungjawab secara kewangan untuk mempelbagaikannya pada satu ketika, tetapi kami akan sentiasa berpusat pada ETH. Sebagai contoh, kami tidak akan menjual tiga perempat untuk Bitcoin.

Steven: Saya rasa Ethereum adalah bentuk kepelbagaian tersendiri kerana terdapat banyak binaan di atasnya.

Colin: Ini adalah standard emasnya sendiri sekarang. Keseluruhan idea bahawa Bitcoin adalah simpanan nilai – Ethereum menunjukkan kepada kita bahawa itu tidak semestinya berlaku. Tidak ada satu standard sahaja. Sebanyak mana yang mungkin diceritakan oleh Charlie Lee, saya tidak tahu sama ada Litecoin adalah perak kepada emas Bitcoin dan juga Ethereum pada ketika ini.

Dustin: Anda betul. Orang mempunyai tesis token wang ini. Mereka berkata, “Oh, saya tidak melabur di Ethereum kerana itu bukan tanda wang.” Itu sesat. Wang adalah fungsi kepercayaan. Orang yang mempercayai wang yang dapat diprogramkan, Vitalik, dan semua kerja yang dilakukan oleh pasukan Ethereum, memilih untuk menyimpan wang mereka di Ethereum.

Mereka mengatakan ia tidak boleh dipercayai, tetapi itu tidak benar. Ia masih dibina berdasarkan kepercayaan, tetapi orang mempercayai perkara yang berbeza. Sebilangan orang sangat mempercayai desentralisasi dan pemaju teras Bitcoin, jadi mereka menyimpan kekayaan mereka dalam Bitcoin. Orang lain mempercayai Charlie Lee dan menyimpan kekayaan mereka di Litecoin.

Privasi dan Kepercayaan

Colin: Apa yang akan dilakukan oleh Wanchain dari segi menjadi lebih sedikit untuk menjadikan protokol anda menjadi lebih tidak boleh dipercayai dan lebih peribadi?

Privasi Wanchain

Dustin: Kami melihat privasi sebagai asas asas infrastruktur kewangan. Sekiranya kami saling mengirim [wang] di Wells Fargo Surepay atau yang serupa, itu bukan maklumat umum. Perkara yang sama dapat dikatakan semasa membeli stok, bon, atau bil perbendaharaan juga. Anda tidak akan menyiarkan transaksi tersebut ke seluruh dunia dan menjadikannya tidak berubah untuk dilihat oleh sesiapa sahaja.

Oleh itu, kami melihat privasi sebagai blok bangunan. Privasi jangka panjang mungkin akan menjadi sangat asas sehingga menjadi ciri. Pada masa ini, privasi Wanchain sangat baru, tetapi privasi sangat penting sehingga semua rantai ini dapat mencari cara untuk menggunakannya.

Kami menggunakan privasi untuk menyokong tujuan kami membangun semula industri perkhidmatan kewangan. Objektif kami di sini adalah untuk mewujudkan platform kontrak pintar Turing yang bersifat peribadi dan menyimpan semua aset digital dunia. Kemudian, bank menjadi aplikasi yang berada di atasnya.

Apabila kami mendigitalkan gambar, kami segera mendigitalkan kamera. Kamera menjadi aplikasi. Bank akan menjadi aplikasi yang menggunakan aset digital.

Itulah sebabnya kami mengatakan bahawa kami membina semula kewangan. Kami tidak menumpukan pada pemotongan kos dari dua bank yang menghantar wang berulang-ulang. Kami tidak berminat untuk mengatakan, “Hei, bagaimana saya dapat membantu mereka menyelamatkan mereka.”

Kami rasa ada tempat bagi bank untuk bermain dalam ekosistem ini, terutama di bawah jagaan. Custody – itu adalah pekerjaan utama bank. Mereka menyimpan wang tunai untuk anda kerana anda tidak mahu sejuta dolar di tilam anda. Sebilangan besar orang tidak mahu memiliki satu juta dolar walaupun pada Ledger Nano S di peti deposit keselamatan mereka. Ia tetap membuat mereka terjaga pada waktu malam.

Sekiranya anda tidak mahu menggunakan pertukaran terdesentralisasi dan menjaga aset anda sendiri, anda memberi hak penjagaan kepada seseorang yang diatur, diinsuranskan, dan dipercayai. Tetapi anda tidak memberi hak penjagaan kepada pertukaran terpusat yang tidak diatur, tidak diinsuranskan, dan dijalankan oleh penyelia tanpa nama seperti yang dilakukan hari ini. Saya rasa hanya dalam satu atau dua tahun kita akan melihat kembali hari-hari ini dengan penuh kehairanan bahawa lebih banyak kerosakan tidak dilakukan oleh pertukaran terpusat, tidak diinsuranskan, dan tidak terkawal.

Steven: Anda lebih mempercayai orang lain daripada anda mempercayai diri sendiri dengan perkara seperti itu.

Dustin: Ya, banyak orang melakukannya. Setiap orang mempunyai model kepercayaan yang berbeza dan model tersebut bersifat peribadi. Sebilangan orang mempercayai teknologi. Sebilangan orang mempercayai bank.

Kami berpendapat meletakkan aset digital sebagai asas adalah jalan ke hadapan. Itu akan meningkatkan dan menghasilkan banyak kecekapan. Cukup meletakkan teknologi blockchain di atas sistem yang ada tidak mencukupi.

Pemikiran mengenai Industri Cryptocurrency

Steven: Saya mesti bertanya: Adakah itu WANNchain atau WAHNchain?

Dustin: WANN (Seperti PEMINAT). Wan bermaksud ‘banyak’ atau sepuluh ribu dalam bahasa Cina. WAN juga bermaksud Wide Area Network – menghubungkan semua rangkaian.

Steven: Dari semua bidang yang diliputi oleh Wanchain, kes penggunaan apa yang menjadikan anda paling bersemangat?

Dustin: Kami bercakap mengenai apa yang sudah ada. Anda mempunyai pertukaran, pinjaman, dan pembayaran. Mereka semua masih ada di dunia. Anda boleh meletakkan lebih banyak transaksi ini dalam talian untuk menjadikannya lebih dipercayai dan didengar, tetapi itu tidak mencukupi.

Bagi saya, sebahagian besar usaha ini masih seperti newyorktimes.com. Model perniagaan masih belum berubah. Sebaik sahaja kita membuat persekitaran yang tepat dan platform yang tepat untuk inovasi tanpa izin, orang akan membuat versi kewangan Facebook ini. Perkara yang saya tidak dapat impikan sekarang.

Saya tidak tahu berapa lama masa yang diperlukan, terutamanya di persekitaran ini di mana para inovator dunia berhubung rapat. Tetapi, ia mungkin berlaku lebih cepat daripada yang kita fikirkan.

Steven: 10-15 tahun?

Dustin: Oh, tidak.

Steven: Lebih pantas lagi?

Dustin: Oh, kawan, ya! Saya rasa dalam 2-3 tahun, kita akan melihat beberapa nyata inovasi dalam industri perkhidmatan kewangan berdasarkan aset digital ini. Sukar untuk mengetahui apa yang akan terjadi, tetapi akan datang.

Colin: Banyak orang meragukan – berdasarkan turun naiknya, berdasarkan masalah urus niaga yang telah kita lihat – bahawa cryptocurrency akan digunakan sebagai mata wang yang sebenarnya dan maju. Adakah anda rasa penipu itu salah?

Dustin: Sama sekali. Saya fikir dunia akan dijalankan dengan aset digital. Saya mempertaruhkan kerjaya saya sebenarnya. Tetapi, mungkin kita mempunyai token digital yang serupa dengan fiat A.S..

Saya juga berpendapat bahawa kita akan mula melihat duit syiling yang lebih stabil. Semakin kaya anda, semakin sukar turun naik. Industri perkhidmatan kewangan semasa tidak dapat menyokong dua bilion orang secara ekonomi. Bukan mereka tidak mahu Sistem ini sangat rosak dan sangat mahal untuk dikendalikan sehingga tidak masuk akal bagi mereka untuk memberi perkhidmatan kepada orang-orang itu.

Salah satu misi kami adalah membina sistem yang jauh lebih cekap untuk melayani orang yang tidak bank. Kerana mereka juga merupakan orang termiskin di dunia, kita juga perlu mengurangkan turun naik.

Ramai orang di ruang ini, kami sangat gila. Kami menyerap turun naik.

Tetapi seluruh dunia tidak beroperasi seperti itu. Untuk membuat pembayaran beroperasi, kita perlu melunaskan sebahagiannya. Rel yang dibina di atas infrastruktur aset digital jauh lebih efisien daripada yang berasaskan hutang semasa.

Peta Jalan Wanchain

Steven: Apa langkah seterusnya untuk Wanchain? Anda mendapat jaringan utama sekarang – itulah cabaran paling sukar di sana.

Dustin: Pertukaran duit syiling sedang berlaku. Orang sekarang boleh menukar ERC20 mereka untuk token protokol [Wancoin] (anda boleh menukarnya di sini.Selepas itu, pertukaran kemungkinan besar akan mengambilnya dalam beberapa minggu mendatang.

Kami juga mula melakukan ICO di Wanchain. Tujuannya adalah tiga ICO berkualiti tinggi dalam beberapa bulan akan datang. Kerana kami adalah garpu Ethereum, kami dapat melakukan penerbitan token.

Tonggak kejayaan kami yang seterusnya adalah Wanchain 2.0. 2.0 adalah ketika beberapa sihir sebenar mula berlaku- kita mula melakukan pertukaran silang rantai. Ini bukan saluran paip. Kami telah menjelaskan bagaimana kami akan melakukan ini di whitepaper kami. Pelaksanaannya selalu sukar, terutamanya dengan rantai rentas, tetapi kita mempunyai 40 jurutera di pejabat Beijing. Sebilangan besar dari mereka adalah PhD dari Universiti Peking yang merupakan Harvard of the East. Kami sedang berusaha mengatasi masalah yang mencabar ini, tetapi kami yakin dapat menyelesaikannya.

Steven: Saya mendengar anda bercakap dengan orang lain di gerai untuk menunggu [melaksanakan] model Proof-of-Stake sehingga Ethereum menetapkan apa yang akan mereka lakukan. Adakah anda akan terus melakukan perkara itu sekiranya mereka memutuskan untuk membuat perubahan besar yang lain?

Dustin: Itu rancangannya: jangan mencipta semula apa-apa yang tidak perlu kita lakukan. Kami berharap, dan yakin, bahawa mereka dapat menyelesaikan beberapa masalah penskalaan. Seperti yang berlaku, kami akan memasukkannya ke dalam blockchain kami.

Steven: Sepertinya mereka akan melakukannya.

Dustin: Kami cukup yakin. Kami pergi ke DevCon, dan kami keluar dari sana dengan berfikir, “Orang-orang ini mendapatkannya.”

Steven: Senang didengar.

Dustin: Seseorang harus mengetahui Proof-of-Stake. Keseluruhan industri ini tidak berfungsi pada Proof-of-Work. Ia hanya berfungsi dengan baik untuk satu pemain [Bitcoin]. Sekiranya kita akan melakukan emas digital, dan hanya itu, Proof-of-Work tidak apa-apa. Tetapi, kita semua mahukan lebih daripada itu.

Colin: Adakah anda mengatakan bahawa interoperabiliti adalah fokus anda, atau ada faedah lain yang lebih anda fokuskan?

Dustin: Sekarang, kita berada di era intranet blockchain ini. Belum ada rangkaian global yang dibuat. Matlamat kami adalah untuk mewujudkan rangkaian global itu.

Tetapi untuk melakukannya, anda perlu dapat berhubung dengan banyak, atau mudah-mudahan, semua rantai. Anda mesti dapat mencapai skala itu dengan cara tanpa izin. Salah satu kelebihan pendekatan kami adalah bahawa rantai tidak memerlukan peningkatan perisian. Kita boleh menjalin rantai dan bekerja dengan mereka tanpa mereka harus menyetujui kita. Mereka tidak dapat menghalang kita daripada menyambung ke rangkaian mereka.

Itulah salah satu kelebihan komputasi pelbagai pihak yang selamat dan cara kami membuat arkitek. Anda hanya memerlukan kunci awam / peribadi, dan kebanyakan setiap rangkaian mempunyai kunci tersebut.

Dengan itu, tujuannya adalah untuk mewujudkan internet global. Kami akan menggunakan slogan ‘Internet of Blockchains’ tetapi banyak projek lain sudah mempunyai itu. Itulah misi kami: interoperabiliti blockchain.

Terima kasih

Terima kasih banyak kepada Dustin kerana meluangkan masa untuk bercakap dengan kami. Dia berlari tanpa henti di persidangan, jadi kami bersyukur dapat menangkapnya selama beberapa minit untuk mengetahui lebih lanjut mengenai salah satu projek blockchain yang paling menarik dan ahli pasukan berpengaruh di belakangnya.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map