Bitcoin telah kehilangan lebih dari 75 peratus nilainya dalam satu tahun kebelakangan ini, dan banyak cryptocurrency yang kurang popular kini berada di ambang kehabisan tenaga. Kejatuhan pasaran roller coaster terbaru berlaku dalam sebulan terakhir dan telah menyebabkan banyak pelabur HODLers dan crypto tersingkir.

Jadi Apa Yang Menyebabkan Harga Bitcoin Menjunam?

Untuk mendapatkan jawapan yang logik untuk soalan ini, adalah penting untuk melihat terlebih dahulu keadaan yang menyebabkan kenaikan harga bitcoin 2017 dan ekosistem yang wujud sebelum kenaikannya. Juga perlu diperhatikan adalah faktor-faktor yang menyebabkan penurunan BTC pada awal tahun ini.

Melihat tempoh sebelum kenaikan meteor BTC pada tahun 2017, Bitcoin sangat popular di kalangan kumpulan peminat yang lebih kecil, dan peniaga yang kebanyakannya menjaja peralatan pasaran gelap. Ekosistem kilang ini dan pasar Silk Road, khususnya, dikreditkan kerana telah banyak menyumbang kepada pertumbuhan bitcoin pada peringkat awal.

Ditubuhkan oleh Ross Ulbricht pada tahun 2011, hanya dua tahun selepas penemuan Bitcoin, satu juta pelanggan Silk Road terutamanya bergantung pada bitcoin untuk bertransaksi. Ini dan komuniti lain yang berkaitan dipercayai telah membantu meningkatkan nilai bitcoin sebagai media pertukaran, sekurang-kurangnya pada awalnya, dan memungkinkannya mencapai pertumbuhan yang stabil melalui permintaan yang berterusan.

Apa yang memicu kenaikan harga tahun 2017 adalah masuknya HODLers dan pemain institusi yang mulai memperhatikan potensinya. Mereka mencetuskan lonjakan harga awal menyebabkan serangkaian kenaikan, yang dikatalisis oleh dorongan gila untuk memperoleh cryptocurrency oleh pemain arus perdana. Situasinya seperti zaman kegemilangan emas. Dalam contoh ini, rasa takut kehilangan (FOMO) mendorong permintaan.

Oleh itu, nilai bitcoin meningkat dari $ 1,188 pada bulan Mac 2017 dan mencapai puncaknya pada $ 19,650 pada bulan Disember, kenaikan harga 1,654 peratus yang mengagumkan dalam hanya sembilan bulan. Ledakan akhirnya pada tahun 2018 berlaku setelah pertumbuhan pasaran mencapai tahap yang tidak dapat dipertahankan.

Ini, dan apa yang dipercayai oleh pakar? manipulasi harga secara besar-besaran bergerak, disalahkan atas kenaikan besar yang berlaku antara bulan Ogos 2017 dan Februari 2018, dan perlambatan pasaran seterusnya.

Sekarang ini, banyak penganalisis, termasuk Phillip Nunn, Ketua Pegawai Eksekutif di Wealth Chain Capital, telah menegaskan bahawa kejatuhan pasaran yang curam baru-baru ini adalah hasil penindasan harga berskala besar oleh pedagang niaga hadapan dan ikan paus yang berpengalaman. Adalah dipercayai bahawa beberapa peniaga dan syarikat yang berpengalaman mendapat keuntungan besar dari penurunan harga baru-baru ini setelah memendekkan masa depan bitcoin.

Risiko Mempunyai Pemain Institusi di Peringkat Ini

Fakta bahawa terdapat peningkatan mendadak ikan paus di pasaran bitcoin dalam beberapa bulan terakhir adalah keadaan yang membimbangkan dan risiko bagi dirinya sendiri. Terutama sekarang kerana terdapat sedikit harapan pencetus harga positif dalam waktu terdekat, seperti kelulusan bitcoin ETF (Exchange Traded Funds).

Paus menimbulkan risiko kepada pelabur yang lebih kecil kerana mereka sudah memiliki sumber untuk memanipulasi pasaran. Sebilangan orang telah memasukkan puluhan juta dolar ke dalam sektor ini dan tidak bersedia menghadapi penolakan semula. Oleh itu, pasaran harus bersiap sedia untuk menghadapi gelombang skema manipulasi pasaran yang canggih.

Dianggarkan bahawa hanya beberapa ratus orang yang memegang sekitar 40 peratus bitcoin dan orang-orang ini mungkin saling mengenali dan berkomunikasi secara berkala. Ini bermaksud bahawa bitcoin tidak terdesentralisasi seperti yang telah dibuat sebelumnya. Selain itu, peraturan pasar masih merupakan tantangan besar dan membiarkan industri terbuka untuk dieksploitasi.

Penggunaannya sebagai Medium Pertukaran Sangat Mempengaruhi Nilai Bitcoin

Bitcoin mengalami penurunan sebagai medium pertukaran dalam perdagangan. Menurut laporan penyelidikan yang diterbitkan oleh Bloomberg pada bulan Ogos, jumlah dagangan bitcoin turun menjadi $ 60 juta dari puncak $ 411 juta pada bulan September tahun lalu. Rangkaian berita memperoleh data ini dari 17 perkhidmatan pemprosesan saudagar crypto utama. Menurut analisis, pelanggan pada masa ini nampaknya tidak menggunakan cryptocurrency untuk melakukan transaksi.

Seperti disebutkan sebelumnya, permintaan yang berterusan untuk kripto-koin adalah asas dalam mencapai nilai yang stabil. Apabila sokongan permintaan berkurang, akan menjadi lebih sukar untuk membuat bahagian bawah pasaran cryptocurrency yang kuat.

Tidak seperti mata wang negara, di mana bank pusat mengawal nilai dan mengekalkan penggunaan dan peredaran dalam ekonomi, cryptocurrency tidak mempunyai mekanisme seperti itu.

Pada akhirnya, nilai bitcoin cenderung berada di bawah pengaruh ikan paus. Sudah tentu, beberapa peristiwa seperti ETF dapat mempengaruhi harga bitcoin. Walau bagaimanapun, ini adalah kejadian yang jarang berlaku dan tidak mungkin berlaku dalam masa terdekat memandangkan keadaan sektor yang bergolak.

Adakah Bitcoin Ditakdirkan?

Pasaran bitcoin masih merupakan yang terbesar dalam industri cryptocurrency dengan permodalan pasaran. Seiring berjalannya keadaan, sejumlah industri telah dibina di sekitarnya.

Beberapa nama terbesar di Wall Street sudah mulai mendorong penyesuaian mata wang digital yang lebih luas. Intercontinental Exchange, yang memiliki Bursa Saham New York kini sedang mengusahakan niaga hadapan bitcoin platform perdagangan yang dijuluki Bakkt.

Dan pada bulan Oktober, Fidelity Investments, raksasa pengurusan kekayaan dan perancangan kewangan dengan lebih daripada 27 juta pelanggan, mengumumkan rancangan untuk menawarkan perkhidmatan kustodian kripto kepada pelabur. Ini dan usaha berkaitan oleh syarikat-syarikat yang mapan pasti akan mempengaruhi pertumbuhan bitcoin secara positif pada satu ketika.

Apa makna penyatuan bitcoin yang lebih besar ke dalam sistem kewangan dunia bagi para pelabur adalah bahawa kenaikan harga yang besar akan memberi kesan yang sangat besar.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me