Pembuat GPU Nvidia Berjuang Mengatasi Shenanigans Market Crypto

Pembuat GPU Nvidia berusaha untuk mengatasi pergolakan pasaran crypto setelah sektor ini menekan angka pertumbuhan penjualannya. Industri ini juga mempengaruhi harga saham syarikat yang turun lebih 25 peratus antara 15 hingga 19 November.

Saham juggernaut GPU berada di bawah tekanan berikutan kemerosotan pasaran crypto utama. Perubahan mendadak itu menakutkan pelabur yang bergegas membuang saham syarikat yang terlibat dalam crypto. Pada 15 November, harga saham Nvidia jatuh 15 peratus semasa perdagangan selepas waktu bekerja bersama dengan kejatuhan industri crypto.

Penurunan berlaku beberapa saat selepas Nvidia menerbitkan suku ketiga laporan fiskal, yang mendedahkan pendapatan yang berakhir pada 28 Oktober 2018 mencapai $ 3,18 bilion. Ini adalah peningkatan 21 peratus berbanding pendapatan $ 2.64 bilion yang dicapai dalam tempoh yang sama tahun lalu.

Kemerosotan mendadak yang berlaku pada bulan November disebabkan oleh penurunan pasaran crypto yang belum pernah terjadi sebelumnya yang menyaksikan banyak duit syiling digital kehilangan lebih dari 80 peratus daripada nilai mereka.

Mengurangkan pulangan perlombongan crypto menyebabkan permintaan untuk unit GPU menjunam dan ini seterusnya mempengaruhi pendapatan Nvidia. Unit Pemprosesan Grafik dari syarikat seperti Nvidia dan AMD digunakan oleh beberapa peminat crypto untuk menambang mata wang digital dan oleh itu permintaan dijangka tetap rendah kerana keadaan pasaran semasa berlaku.

Nvidia telah meramalkan penurunan penjualan GPU dalam laporan Ogos.

Menukar Nasib

Menjelang akhir tahun 2017 dan pada awal tahun, syarikat pembuatan GPU seperti Nvidia menyaksikan permintaan melambung tinggi setelah harga kripto meningkat dengan mendadak. Nilai Bitcoin memuncak pada $ 19,650 dan demam kripto berlaku menyebabkan peningkatan pesanan untuk GPU kelas atas untuk tujuan perlombongan. Firma seperti Nvidia tidak lama lagi menghadapi masalah inventori kerana permintaan melebihi penawaran.

Sayangnya, penurunan pasaran yang mendadak yang terjadi pada bulan Mac menyebabkan permintaan untuk GPU menguncup. Keadaan semakin diperburuk oleh kenaikan hasrat yang menyebabkan GPU lama kehilangan nilai. Pada masa ini, syarikat GPU telah meningkatkan bekalan untuk memenuhi permintaan awal dan ini kemudian menyebabkan masalah kekurangan bekalan.

Pengedar dan peruncit kini terjebak dengan inventori yang tidak lama lagi akan menjadi usang apabila keperluan perkakasan crypto mining dan gaming meningkat. Senario ini juga digariskan dalam laporan suku ketiga Nvidia.

Tinjauan Syarikat

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Jensen Huang, Nvidia pada mulanya salah menghitung tren permintaan tetapi menjangkakan pengguna yang sebelum ini dihitung oleh kegilaan cryptocurrency akan terpikat oleh produk yang lebih berpatutan.

Ini akan memberi kelebihan kepada penjualan yang menurun. Walau bagaimanapun, mabuk yang disebabkan oleh pasaran kripto nampaknya memakan masa lebih lama daripada yang dijangkakan. Menurut pernyataan terbarunya, syarikat menjangkakan inventori akan normal pada akhir suku keempat.

Nvidia sejauh ini memperoleh banyak keuntungan dari platform pusat data Artificial Intelligence, dan prospek pendapatannya pada masa ini berjumlah kira-kira $ 2.7 bilion.

Angka pertumbuhan dua digit dari tahun ke tahun menunjukkan bahawa syarikat telah dapat mengatasi tekanan dari sektor perlombongan crypto, walaupun panduan suku keempat nampaknya agak mengecewakan para pelabur. Yang mengatakan, mempelbagaikan portofolio mungkin akan mengurangkan shenanigans sektor cryptocurrency dalam jangka panjang.

Syarikat-syarikat lain yang berkaitan dengan industri Crypto terjejas

Syarikat lain yang terhubung dengan industri cryptocurrency dari jauh juga terjejas oleh penurunan pasaran crypto baru-baru ini yang berlaku pada bulan November.

Saingan Nvidia, Advanced Micro Devices (AMD), misalnya, sahamnya merosot 3.2 peratus pada 16 November, hanya 24 jam selepas pasaran crypto menjadi merah. Lebih daripada 50 juta saham AMD ditangani selama ini, meletakkan syarikat di tempat kedua antara syarikat yang paling banyak diperdagangkan.

Saingan Nvidia, Advanced Micro Devices (AMD), misalnya, sahamnya juga merosot kepada 3.2 peratus pada 16 November.

Kedua-dua Nvidia dan AMD mendapat banyak manfaat daripada crypto mania yang berlaku menjelang akhir tahun 2017. (Kredit Gambar: AMD)

Kedua-dua Nvidia dan AMD mendapat banyak manfaat dari crypto mania yang berlaku menjelang akhir tahun 2017.

Masa Keras untuk Pembuat Perkakasan Perlombongan Crypto

Pasaran crypto yang lemah telah memaksa banyak syarikat perlombongan cryptocurrency dan pembuatan perkakasan untuk melakukan PHK secara besar-besaran dan mengisytiharkan muflis. GMO, sebuah syarikat perlombongan crypto utama yang berpusat di Tokyo, Jepun, adalah antara korban terbaharu.

Syarikat teknologi itu mengumumkan pada hari Selasa bahawa ia akan menutup kedai kerana meningkatnya persaingan di segmen perlombongan, dan pasaran menurun, yang telah mengurangkan keuntungan sehingga menjadikan projeknya tidak berkelanjutan.

Menurut pernyataan syarikat itu, syarikat teknologi itu menanggung kerugian sekitar 38 bilion Yen, iaitu sekitar $ 343 juta dolar, kerana sifat sektor yang tidak dapat diramalkan. Syarikat itu menggariskan bahawa ia tidak lagi dapat mengembangkan mesin perlombongan crypto atau menjual pelombong.

Sekarang ini, terdapat khabar angin bahawa Bitmain, pengeluar ASIC terbesar di dunia merancang untuk mengurangkan kos dengan memberhentikan lebih 50 peratus kakitangannya. Laporan menyebut jangkaan tidak menguntungkan yang diburukkan dengan pembelian simpanan Bitcoin Cash yang besar yang nilainya menyusut dengan kerugian 1,500 peratus dalam dua belas bulan terakhir.

Menurut laporan yang diterbitkan oleh Bitmex, Hasilnya, bitmain mengalami kerugian melebihi $ 300 juta, dan ini telah mempengaruhi aliran tunai. Persetujuan IPO yang belum selesai juga disokong oleh sentimen pelabur dan pengawal selia negatif secara keseluruhan kerana pergolakan pasaran.

Tidak seperti Nvidia yang merupakan peneraju dunia dalam pasaran GPU permainan, syarikat yang mengkhususkan diri dalam perkakasan crypto akan merasa sukar untuk menghadapi situasi pasaran yang sukar sekarang ini.

(Kredit Gambar Pilihan: Nvidia)

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map