Situasi politik bencana di Venezuela mendorong penggunaan cryptocurrency kerana kadar inflasi yang meningkat dengan pantas merosakkan ekonomi. Saat ini diproyeksikan akan mencapai 10 juta pada akhir 2019 menurut ramalan ekonomi IMF terkini. Bitcoin menjadi lebih popular apabila kripto Petro jatuh.

Sekatan yang Disasarkan Menjejaskan Bank Pusat Venezuela

Amerika Syarikat, khususnya, telah memberikan tekanan yang kuat terhadap pemerintahan Maduro dengan menyasarkan sektor-sektor penting dan lingkaran dalamannya. Banco Central de Venezuela (Bank Pusat Venezuela), misalnya, baru-baru ini ditampar dengan sekatan.

Menurut a kenyataan yang dikeluarkan oleh Setiausaha Perbendaharaan Steven T. Mnuchin, “Perbendaharaan menunjuk Bank Pusat Venezuela untuk mencegahnya digunakan sebagai alat rezim Maduro yang tidak sah, yang terus menjarah aset Venezuela dan mengeksploitasi institusi pemerintah untuk memperkaya orang dalam yang korup.”

Sekatan ekonomi yang dijatuhkan oleh kuasa-kuasa barat yang lain telah memburukkan lagi keadaan dengan menyukarkan pentadbiran Maduro untuk menopang nilai Bolivar Venezuela yang sedang jatuh bebas.

Keadaan ekonomi yang teruk menyebabkan lebih ramai rakyat Venezuela menggunakan crypto untuk mengelakkan sistem pemindahan wang antarabangsa yang disekat untuk mengambil bahagian dalam perdagangan global dan mengakses perkhidmatan pengiriman wang.

Banco Central de Venezuela baru-baru ini mendapat hukuman.

Perbendaharaan telah menetapkan sekatan ke Bank Pusat Venezuela untuk menghalangnya daripada digunakan untuk mengakses sistem kewangan A.S. (Kredit Gambar: WSJ)

Petro vs Bitcoin

Pemerintah Venezuela telah beberapa lama berusaha untuk mempromosikan koin digital Petro-nya ke peringkat antarabangsa dan di kalangan masyarakat tetapi projek ini sebagian besar gagal. Diduga disokong oleh rizab minyak dan mineral negara itu, ia dilancarkan pada 2018, tetapi belum mendapat penerimaan di antara pertukaran cryptocurrency antarabangsa utama.

Enam bursa tempatan pada awalnya diberi kuasa untuk mengeluarkan duit syiling dan mereka termasuk Amberes Coin, Criptolago, Bancar, Cave Blockchain, Afx Trade, dan Cryptia, tetapi jumlah perdagangan semasa sangat rendah.

CoinMarketCap menunjukkan bahawa jumlah transaksi yang dilakukan di Petro dalam 24 jam terakhir adalah sifar. Sebaliknya, bitcoin berdagang rata-rata lebih dari $ 20 bilion sehari.

Populariti Bitcoin semakin meningkat

Kerana kekacauan politik saat ini, banyak rakyat Venezuela ragu-ragu terhadap Petro kerana keberadaannya ditentukan oleh pentadbiran di pucuk pimpinan. Oleh yang demikian, sekarang ini banyak warga yang lebih suka menggunakan BTC sebagai alat pertukaran dan simpanan nilai. Istilah Maduro dalam pemerintahan sekarang diselimuti oleh ketidakpastian dan penyingkirannya dapat berarti akhir pentingnya Petro.

Pemimpin pembangkang Venezuela, Juan Guaidó, berusaha untuk mengambil alih kuasa dari Maduro tetapi merupakan tentera salib bitcoin yang kuat dan sangat anti-Petro. Dia telah menyebarkan agenda menentang cryptocurrency yang disokong pemerintah melalui media sosial sejak koin itu dimulakan.

Dengan demikian, penambahan kekuasaannya dapat menyebabkan Petro dihapuskan. Bagaimanapun, ia dikembangkan untuk mengelakkan sekatan A.S. yang kemungkinan besar akan dicabut jika dia mengambil alih kepemimpinan.

Statistik perdagangan terkini menunjukkan bahawa perdagangan BTC di negara ini sedang meningkat. Mengikut angka CoinDance, Rakyat Venezuela kini memperdagangkan bitcoin bernilai lebih dari $ 39 bilion setiap minggu melalui LocalBitcoins, platform P2P.

Beberapa Peruncit Utama Venezuela Kini Menerima Crypto

Beberapa peruncit utama Venezuela telah bergabung dengan kereta kripto dan kini menerima pembayaran mata wang digital. Traki, sebuah syarikat runcit dengan 49 gerai adalah di antara mereka dan menurut laporan terkini, kini menerima mata wang digital utama seperti Bitcoin Cash, Bitcoin, Dash, Ethereum dan Litecoin.

Perjanjian ini dimungkinkan melalui kerjasama dengan Cryptobuyer Pay, pemproses titik penjualan maya. Traki menjual barang-barang dari fesyen hingga makanan.

Kumpulan Cryptocurrency mendorong Kes Penggunaan Crypto

Terdapat banyak inisiatif amal crypto di Venezuela yang bertujuan meringankan kesusahan yang menimpa sebahagian besar penduduk. Lebih 80 peratus warganegara dianggap hidup dalam kemiskinan.

Badan amal itu menawarkan wang berupa token, bitcoin, Dash, dan EOS kepada warga negara yang dilanda kemiskinan dengan tujuan bukan sahaja membantu tetapi mendorong penggunaan cryptocurrency. Satu organisasi amal, GiveCrypto, telah memberikan sekitar $ 7 seminggu untuk keluarga yang tidak dapat memenuhi keperluan.

Jumlah itu bersamaan dengan gaji minimum purata bulanan nasional dan dihantar kepada keluarga melalui aplikasi. Menurut Joe Waltman, pengarah eksekutif organisasi, tujuan utama inisiatif ini adalah untuk membantu orang menggunakan cryptocurrency terutamanya dalam kes di mana sistem kewangan konvensional rosak, dan Venezuela adalah tempat yang baik untuk memulakan.

Pengurus projek, Efrain Pineda, juga telah menekankan pentingnya membantu penduduk mengatasi persepsi tertentu mengenai aset digital termasuk mitos bahawa hanya individu yang mahir teknologi dapat bertransaksi dalam cryptocurrency.

Krisis makanan di negara ini dan sekatan bantuan kemanusiaan yang tidak dapat diramalkan di sempadan telah menjadikan sumbangan kripto sebagai pilihan yang lebih layak bagi organisasi yang ingin menyokong warga miskin semasa masa-masa sukar ini.

AirTM adalah syarikat lain yang menjalankan projek bantuan berasaskan cryptocurrency di negara Amerika Selatan. Usahanya yang dijuluki Airdrop Venezuela, dipimpin oleh Steve Hanke, seorang profesor ekonomi terapan di Universiti John Hopkins. Ia bertujuan untuk mengumpulkan lebih dari $ 1 juta untuk membantu rakyat Venezuela dan mendorong penggunaan crypto.

Airdrop Venezuela setakat ini berjaya mengumpulkan lebih daripada $ 290,000 sumbangan dan pada masa ini mempunyai kira-kira 60,000 benefisiari berdaftar.

(Kredit Gambar Pilihan: CNN)

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me