Nota editor: Harga Bitcoin telah mencapai tahap tertinggi baru sepanjang masa iaitu $ 22.3k. Artikel ini masih menjadi kaedah untuk memahami psikologi harga bitcoin, terutama di selat pasar beruang 2019 ketika ia mula diterbitkan.

Bitcoin gagal masuk ke wilayah $ 10,000 untuk minggu kedua sejak mencapai nilai $ 8,000.

Kumpulan penganalisis pasaran kripto sangat percaya bahawa kenaikan melebihi $ 10,000 akan mencetuskan FOMO yang cukup besar dan mendorong koin perdana ke tahap yang baru.

Penganalisis pasaran crypto ThinkMarkets, Naeem Aslam, adalah antara penyokong utama teori ini. Melalui surat berita yang dihantar kepada pelanggan minggu lalu, dia meramalkan bahawa FOMO sebenar akan bermula setelah nilai bitcoin mencapai titik harga penting. Menurut exec, “Harga bitcoin akan meletup melebihi tahap $ 10,000, memulihkan separuh kerugiannya dari paras tertinggi sepanjang masa.”

Dia meramalkan bahawa pencapaian itu kemungkinan akan dicapai dalam satu atau dua minggu.

Pengasas bersama Fundstrat Global Advisors, Thomas Lee, juga menyokong hujah FOMO $ 10,000. Menurut penjelasannya, harga pasaran yang sangat penting hanya dapat bertahan selama 3 persen dari semua hari, yang bermaksud ini adalah titik peralihan kepada perubahan pasaran yang besar, dalam hal ini, kemungkinan pemicu FOMO.

Sebenarnya titik carta adalah mengatakan “FOMO sebenar” mungkin bermula ketika #bitcoin melebihi $ 10,000 kerana itu adalah tahap harga hanya dilihat 3% sepanjang hari …

… secara matematik setara dengan melebihi $ BTC $ 4,500 pada tahun 2017

Melihat ke belakang, harga itu adalah tahap yang memang mencetuskan FOMO

– Thomas Lee (@fundstrat) 29 Mei 2019

Dia menjelaskan bahawa tanda nilai $ 10,000 setanding dengan harga $ 4,500 BTC pada tahun 2017 yang memacu lintasan menaik yang berterusan. Momentum ini mendorong bitcoin ke tahap tertinggi $ 19,500 sepanjang masa.

Nilai Bitcoin berjumlah $ 8,499 pada waktu akhbar. Ini adalah kerugian kira-kira 5 peratus dari puncaknya 12 bulan yang dicapai pada 30 Mei. Walaupun serangan salib pro-bitcoin tetap tegas bahawa harga $ 10,000 hampir.

Sudah tentu, ada kemungkinan bitcoin akan bertukar antara $ 7,000 dan $ 9,000 untuk sementara waktu dan mungkin memerlukan acara angsa putih untuk memindahkan BTC melepasi $ 10k dalam beberapa minggu akan datang.

Bitcoin untuk Kekal Dalam Ambang Harga $ 7,000 dan $ 10,000

Jutawan Mike Novogratz meramalkan bahawa BTC akan kekal dalam ambang $ 7,000 dan $ 10,000 untuk beberapa waktu tetapi kegembiraan semata-mata di sekitar trend kenaikan baru-baru ini dapat mendorong harga lebih tinggi.

Bercakap dengan Bloomberg, dia menegaskan bahawa pemangkin utama di sebalik trend pasaran positif semasa termasuk penerimaan kelas aset baru secara meluas oleh syarikat-syarikat utama Wall Street serta peningkatan kes penggunaan blockchain.

Jutawan Mike Novogratz meramalkan bahawa BTC akan kekal dalam ambang $ 7,000 dan $ 10,000 untuk beberapa waktu. (Gambar Credit: Bloomberg)

Dia menyebut projek kripto yang dikhabarkan Facebook dan program identiti pengguna bertenaga blockchain Microsoft sebagai program terkenal yang membawa kredibiliti besar kepada industri.

Pasukan yang secara langsung menentukan harga

Paus Menentukan Kedudukan Harga Jangka Pendek

Pasaran bitcoin yang baru dilancarkan masih sangat tidak menentu dan rentan terhadap pergerakan harga yang disebabkan oleh ikan paus dan pemain yang dilembagakan yang mampu membuat pesanan beli dan jual berpuluh juta dolar.

Kenaikan harga terbaru yang berlaku pada 2 April menyebabkan perubahan dari kira-kira $ 4,100 kepada $ 5,078.52 dalam masa 48 jam. Ia dipercayai berasal dari satu pesanan beli $ 100 juta yang dihantar di beberapa bursa utama, seterusnya menaikkan harga.

Seperti yang dijelaskan oleh penyelidik industri kripto Willy Woo, kenaikan harga terkini kepada $ 8,000 sebahagian besarnya diatur oleh pedagang pasaran profesional. Ini melalui tweet yang menunjukkan perkara berikut.

“Kenaikan eksponen terakhir ini & kemalangan TIDAK organik. Kami mempunyai blockchain untuk menunjukkan pergerakan modal. Tidak ada. Itu adalah pemerasan pendek untuk keuntungan susu. Itu memerlukan modal yang besar untuk beli bitcoin semua seluar pendek. Ia dilakukan oleh profesional. “

Kenaikan eksponen terakhir ini & kemalangan TIDAK organik. Kami mempunyai blockchain untuk menunjukkan pergerakan modal. Tidak ada. Itu adalah pemerasan pendek untuk keuntungan susu. Itu memerlukan modal yang besar untuk membeli semua seluar pendek. Ia dilakukan oleh profesional. https://t.co/58cpr00Iyh

– Willy Woo (@woonomic) 17 Mei 2019

Strategi Manipulatif Digunakan untuk Menggeser Pasaran dalam Jangka Pendek

Terdapat kebimbangan bahawa alat perdagangan algoritma akan digunakan untuk menyalahgunakan celah pasaran. Ini kerana mereka memiliki kemampuan untuk melakukan pesanan beli palsu secara besar-besaran. Teknik ini, yang dikenali sebagai perdagangan kilat adalah tidak sah di pasaran yang dikawal selia kerana memberikan gambaran yang salah tentang nilai aset yang mendasari.

Masalah utama yang dihadapi sektor ini sekarang ialah terdapat sedikit cek dan baki dan skim seperti itu akan terus berlanjutan.

Strategi pam dan pembuangan juga berleluasa. Mereka dirancang untuk menyesatkan pelabur untuk membeli aset tertentu dengan prospek kenaikan harga yang besar.

Pemacu Harga Jangka Panjang

Episod Separuh Masa

Pakar industri menunjukkan episod separuh sebagai peristiwa penting yang boleh mendorong harga bitcoin melebihi $ 20,000. Fenomena itu membataskan bekalan bitcoin di pasaran dengan meningkatkan kerumitan matematik yang terlibat dalam memproses BTC. Ini menyebabkan permintaan untuk baki syiling yang beredar meningkat seterusnya menaikkan harga.

Acara pembahagian seterusnya akan berlaku pada bulan Mei 2020 dan akan menyebabkan ganjaran berkurang dari 12.5 syiling setiap blok kepada 6.25. Episod ini berlaku secara automatik setelah setiap 210,000 blok ditambang dan sekarang, sekitar 51,300 masih ada.

Protokol rangkaian BTC diprogramkan untuk dimulakan pada kadar ganjaran 50 bitcoin setiap blok. Ini adalah kadar ketika rangkaian itu dibuat pada tahun 2009. Penurunan separuh berlaku setelah jumlah blok yang diproses. Hari ini, kira-kira 17,733,563 syiling telah dilombong.

Perlombongan berhenti pada 21 juta mengikut parameter rangkaian yang dikodkan keras. Harga bitcoin dijangka meningkat dengan stabil selepas ini kerana bekalan yang terhad.

Hanya tinggal kira-kira 3 juta bitcoin dan tidak ada yang tahu berapa kadar BTC terutamanya dalam beberapa tahun ketika kekurangan akan meningkat dengan ketara mendorong permintaan dan harga.

(Kredit Gambar Pilihan: Pixabay)

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me