Rakyat Venezuela kini lebih banyak daripada sebelumnya menukar Bolivar dengan Bitcoin kerana ketidaktentuan politik yang mencengkam negara Amerika Selatan. Pemilihan semula yang sangat kontroversial yang berlaku tahun lalu dan upacara mengangkat sumpah berikutnya yang berlaku pada 10 Januari telah mendorong ketegangan ke titik didih.

Pemilihan semula itu menyaksikan Presiden Nicolás Maduro mengekalkan jawatan presidennya setelah disebut sebagai pilihan raya. Presiden yang diperangi telah mengabaikan seruan dari Kesatuan Eropah dan masyarakat antarabangsa untuk mengundurkan diri. Protes terhadap kepemimpinannya juga menggegarkan negara.

Kebuntuan Politik

Kebuntuan politik semasa mendorong perjuangan memperoleh bitcoin. Lebih banyak warga Venezuela memilih untuk menggunakan mata wang digital kerana mempunyai nilai yang lebih tinggi daripada Bolivar. Negara mengalami kadar inflasi 1,000,000 peratus pada tahun 2018, oleh itu langkah menuju cryptocurrency.

Platform dagangan Crypto P2P, LocalBitcoins dilaporkan telah memproses lebih dari $ 15 juta dalam perdagangan Bolivar ke BTC dalam tujuh hari terakhir. Angka-angka ini telah disahkan oleh statistik yang berasal dari CoinDance.

Venezuela kini menghadapi sekatan ekonomi yang rumit yang dikenakan oleh pemerintah Amerika Syarikat. Hal ini disebabkan oleh pelanggaran hak asasi manusia dan tindakan rasuah yang dilakukan oleh pentadbiran sekarang dengan mengorbankan warganya. Sebilangan besar sekatan itu menargetkan lingkaran dalaman Presiden Maduro, serta sejumlah agensi kerajaan.

Sekatan kerajaan terbaru yang disasarkan oleh A.S. adalah syarikat minyak milik kerajaan, PDVSA. A.S. menampar PDVSA dengan sekatan yang melarangnya membuat eksport minyak ke Amerika Syarikat. PDVSA hanya dibenarkan melakukannya sekiranya bersetuju menerima pembayaran yang dibuat melalui akaun escrow yang disekat, yang tidak berada di bawah kawalan kepemimpinan negara.

Presiden Pro-Bitcoin

Presiden sementara Venezuela yang diisytiharkan sendiri, Juan Guaido, adalah penyokong aktif Bitcoin dan secara terbuka telah melakukan demonstrasi menentang cryptocurrency Maduro, petro. Pentadbiran Venezuela telah berusaha mendorong penggunaannya di kalangan penduduk dengan memaksa beberapa pembayaran yang dikeluarkan oleh pemerintah, seperti pencen, dilakukan secara petro. (Artikel Sumber: bitcoin hvordan kjøpe)

Ini tidak banyak berjaya mewujudkan penerimaan yang meluas. Warga asing yang ingin mendapatkan pasport juga diminta membuat pembayaran dalam cryptocurrency petro.

Oleh itu, warga Venezuela secara amnya tidak mempercayai cryptocurrency petro yang dikendalikan oleh kerajaan. Ini kerana kepemimpinan negara sangat menentukan nasibnya. Kemungkinan Guaido akan membuang petro jika dia berkuasa.

Pentadbiran semasa mengembangkan petro untuk mengelakkan sekatan antarabangsa. Guaido disokong oleh banyak E.U. negara dan Amerika Syarikat dan tidak mungkin memerlukan cryptocurrency negara untuk mengatasi sekatan itu, yang akan dicabut sekiranya dia mengalahkan Maduro.

Berita baik untuk komuniti crypto BTC adalah bahawa dia telah menunjukkan sokongan yang besar untuk Bitcoin sejak 2014. Banyak tweet menggambarkan semangatnya untuk mata wang digital pada tahun-tahun pembentukannya.

Pada bulan Disember 2017, ketika Bitcoin mengalami ledakan, dia membubarkan Cryptocurrency petro Maduro, menolaknya sebagai penipuan digital. Menurut kenyataannya, tidak ada yang dapat memastikan apakah itu benar-benar disokong oleh cadangan minyak negara itu.

Guaido juga telah menyokong usaha penyesuaian Bitcoin di negara ini dan dengan cepat mengumumkan pelancaran platform pertukaran cryptocurrency Plataforma Sur Bitcoin, yang membolehkan orang Venezuela memperdagangkan Bolivar mereka untuk BTC.

Kerusuhan Politik Melambatkan Pemasangan ATM Bitcoin Pertama

Venezuela akan mendapatkan ATM bitcoin pertamanya dalam beberapa minggu akan datang. Ini menurut Jorge Farias, Ketua Pegawai Eksekutif Cryptobuyer, sebuah syarikat ATM crypto yang berpusat di Panama. Dia menyatakan ini semasa wawancara baru-baru ini dengan Radio Kesatuan.

Farias mendedahkan bahawa ATM sudah ada di negara ini sementara menunggu pemasangan. Bercakap dengan Coindesk, dia menyebut kerusuhan politik sebagai salah satu sebab utama pasukannya ragu-ragu untuk memulakan pemasangan dengan segera.

Perkembangan ATM Bitcoin yang baru muncul berikutan laporan bahawa kerajaan Venezuela telah sekala menghalang akses ke laman web perdagangan crypto LocalBitcoins P2P. Ini di tengah-tengah kebimbangan pemerintah bahawa pelarian modal pada saat penting ini dapat melumpuhkan ekonomi negara.

LocalBitcoins dilaporkan telah memproses lebih dari $ 15 juta transaksi bitcoin-Bolivar dalam sebulan yang lalu. Laporan blok itu tidak disahkan kerana CoinDance masih menunjukkan bahawa perdagangan Bolivar-bitcoin di platform sedang meningkat.

Kegunaan Cryptocurrency Venezuela Di Seluruh Amerika Latin

Warganegara Venezuela mempunyai sejarah panjang dengan mata wang kripto, yang selama bertahun-tahun menawarkan jeda dari kadar inflasi Bolivar yang tinggi. Mereka juga dilihat sebagai kaedah pemindahan wang yang sesuai.

Menurut Matias Goldenhörn, pengarah di Athena Bitcoin, pasaran ATM crypto Amerika Selatan telah berkembang dengan pesat. Ini sebahagian besarnya disebabkan oleh kesedaran yang meluas yang disebarkan oleh masyarakat diaspora Venezuela.

Kerana sekatan ekonomi yang melumpuhkan sistem pemindahan wang antarabangsa negara ini, banyak yang memilih untuk mengirim dana kepada saudara mereka pulang melalui rangkaian cryptocurrency. Komuniti diaspora Venezuela juga membantu menyebarkan kesedaran kripto ke seluruh benua.

Menurut Goldenhörn dan Welche Aktien Kaufen 2020, Athena Bitcoin telah berjaya memperoleh keuntungan sekitar $ 3 juta dari 25 ATM crypto yang dipasang di seluruh Amerika Latin kerana elemen sosial ini.

(Kredit Gambar Pilihan: Al Jazeera)

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me