Tezos dalam Turmoil sebagai Projek Menghadapi Pertempuran, Kelewatan Pembahagian Token

Datang untuk Token, Tetap untuk Drama

Tezos melancarkan ICOnya pada bulan Julai, 2017, dan setelah mengumpulkan $ 232 juta, ia menjadi salah satu ICO paling berjaya tahun ini, yang kedua setelah Filecoin. Pada masa akhbar, ia naik 780% dari harga ICO dengan harga $ 4.16. Masalahnya, peserta ICO tidak dapat mengakses token mereka. Sudah tentu, mereka hampir mencatatkan sepuluh orang dari pelaburan asal mereka, tetapi Harga semasa XTZ didasarkan pada niaga hadapan pra-pelancaran – bukan perdagangan token sebenar.

Mengapa demikian, anda mungkin bertanya? Tuntutan di sana sini, kesukaran pentadbiran, dan kekacauan dalam pertempuran.

Tezos tidak Sampai dengan Tembakau dengan Amerika Syarikat SEC

Sejak ICO berakhir, Tezos telah ditampar dengan sekurang-kurangnya enam tuntutan tindakan kelas, yang secara amnya menuduh Tezos melanggar undang-undang keselamatan persekutuan dan menipu penyumbang mereka.

Tuntutan undang-undang pertama dilakukan pada November lalu dari Mahkamah Tinggi California cawangan San Francisco bagi pihak Andrew Baker, peserta Tezos ICO. Antara lain, Taylor-Copeland Law mengajukan tindakan kelas terhadap Arthur dan Kathleen Breitman, pengasas projek, dan presiden Yayasan Tezos Johannes Gevers. Saman itu menuduh defendan menjual sekuriti tidak berdaftar dan melakukan penipuan sekuriti.

Tuntutan undang-undang berikutnya menggemakan tuduhan yang sama, termasuk satu pada bulan Disember dan satu lagi pada bulan November 2017. Diajukan pada 13 November, satu tuntutan mahkamah dari Florida berpendapat, “[sebagai] akibat penipuan Defendan, pernyataan palsu dan pelanggaran sekuriti persekutuan dan negeri undang-undang yang berkaitan dengan Tezos ICO, Plaintif dan Anggota Kelas menyatakan permintaan mereka agar Kontrak [ICO] dibatalkan dan dibatalkan ”dengan alasan bahawa“ nampaknya [peserta] tidak, dan berpotensi tidak, akan melihat pulangan pelaburan mereka . “

Pada umumnya, defendan tuntutan hukum adalah Breitmans, Gevers, Tezos Foundation, dan Dynamic Ledger Solutions Inc., syarikat yang berpusat di Delaware Breitmans.

Sebagai Tuntutan Tuntutan, Berjuang Dalam Banyak

Walaupun Tezos melihat masalah undang-undang, ia juga mengatasi masalah-masalah yang tidak disengajakan.

Pertempuran ini berlaku sejak Oktober antara pengasas syarikat Arthur dan Kathleen Breitman dan Johnnes Gevers. Pada peringkat awal projek, Breitman mengupah Gevers untuk menjalankan Tezos Foundation. Berpusat di Switzerland, Yayasan ditugaskan untuk menguruskan ICO dan pembiayaan projek.

Tetapi sebulan sebelum mereka menghadapi masalah undang-undang, Breitmans menuntut agar Gevers meletak jawatan sebagai ketua dewan Yayasan. Menanggapi langkah itu, Gevers berpendapat bahawa “Breitman telah berusaha untuk melewati struktur hukum Swiss dan mengambil alih kendali yayasan tersebut, dan telah bertindak merosakkan, menyebabkan penundaan selama berbulan-bulan dalam proyek Tezos,” menurut Artikel Wall Street Journal.

Dalam e-mel yang dipetik oleh Rezeki, Kathleen Breitman membalas tuntutan ini, menuduh Gevers mensabotaj projek itu dan mengurus dana untuk keuntungan diri:

“Gevers telah bertindak sebagai penghalang misi Yayasan – untuk melancarkan rangkaian Tezos dan menyokong ekosistem Tezos. Johann secara konsisten gagal memenuhi tarikh akhir, tidak bersedia mengadakan atau menghadiri mesyuarat dewan, dan gagal menggaji pekerja untuk membantu melancarkan rangkaian atau membayar orang yang dia komited untuk membayarnya, dan terus-menerus tidak dapat menangani masalah asas… [sic] ohann cuba menekan anggota dewan yayasan yang lain untuk memberinya kontrak yang antara lain akan memberikan dirinya bonus bernilai $ 1.5 juta pada penilaian semasa token Tezos. Dia memberi gambaran yang salah bahawa hanya bernilai $ 300,000. Setelah Arthur dan Kathleen membawa tingkah laku ini dan sejumlah masalah lain ke perhatian dewan, Yayasan Tezos menangguhkan Johann dari peranan operasinya. “

Atas permintaan surat sah 46 halaman yang dihantar oleh peguam Breitmans kepada Guido Schmitz-Krummacher, salah satu dari tiga anggota dewan Yayasan, Yayasan melancarkan penyelidikan terhadap tuduhan tersebut. Dan menurut Schmitz-Krummacher, mereka tidak menemui apa-apa.

“Sehingga hari ini, saya tidak mempunyai hasil yang membuktikan atau menyokong tuduhan yang dibuat dalam surat sedemikian rupa sehingga dapat memberikan – menurut peraturan perundangan yayasan – alasan penting untuk memecat Johann Gevers,” katanya dalam sebuah temu ramah dengan Reuters. Selain itu, “hasil ini tidak menggembirakan Breitman,” katanya, sambil menyatakan, “mereka mencuba dengan pelbagai cara untuk mengancam dan membuat saya tertekan.”

Schmitz-Krummacher mendakwa bahawa Breitmans melakukan perburuan terhadap Gevers, satu yang telah menciptakan “malapetaka” untuk keseluruhan projek. “Tezos mungkin tertunda atau tidak tercapai, terutama jika konflik berlangsung,” dia percaya.

Komuniti Tezos Berpihak dengan Breitmans, Menambah Bahan Bakar ke Api

Kami hampir sebulan hingga 2018 dan melodrama belum mencapai penghujungnya.

Setelah siasatan, Schmitz-Krummacher telah mengundurkan diri dari Yayasan, dengan alasan “kegiatan yang merosakkan” seperti memeras ugut yang menghalangi lembaga itu untuk memerintah dengan betul. Memandangkan kesetiaan komuniti Tezos kepada orang Bretim, seseorang bertanya-tanya apakah “kegiatan merosakkan” ini mungkin berasal dari komuniti Tezos.

Ahli tertentu sekurang-kurangnya membuktikan keberanian mereka untuk Gevers. Bertepatan dengan pertemuan tertutup antara Breitmans dan Gevers pada persidangan St. Moritz, beberapa anggota masyarakat menulis Bio panjang 17 halaman lelaki itu.

Dokumen itu, yang Finews dilabel sebagai kempen pemburuan, meneliti sejarah profesional Gevers untuk “menjelaskan bagaimana Yayasan Tezos telah berakhir dalam keadaan yang sangat buruk dengannya.”

Dokumen ini berpotensi dicetuskan oleh tweet Gevers yang disiarkan selepas pertemuan St. Moritz. Ada yang berspekulasi bahawa tweet ini mengungkapkan hasrat Gevers untuk merampas Yayasan dan memerintah tanpa persetujuan Breitmans.

Kini setelah kita memperoleh kembali kemampuan untuk bertindak, Yayasan Tezos sedang membangun pasukan bertaraf dunia untuk melaksanakan misinya. Kami merekrut pelajar yang berjaya dalam tiga kategori: 1. lembaga 2. penasihat 3. pasukan eksekutif.

Dilengkapi oleh penyedia perkhidmatan profesional peringkat atas.

– Johann Gevers (@johanngevers) 19 Januari 2018

Pada akhir tahun mereka kemas kini, Breitmans meminta masyarakat pelabur dan pemaju mereka untuk mendapatkan sokongan memandangkan percubaan dan kesukaran projek.

Beberapa Jalan Raya

Penting untuk memahami bahawa, sementara Breitman mempunyai kawalan terhadap kod dan pengembangan projek mereka, Gevers dan Foundation mempunyai kawalan terhadap kewangannya. Oleh itu, tarik tali perang ini menghalang kedua-dua belah pihak. Tanpa akses ke kas Yayasan, Breitmans tidak dapat bergerak maju dengan pembangunan; tanpa kepercayaan Breitmans, Yayasan – dan usaha Gever untuk memerintah – tidak ada artinya jika tidak ada kemajuan yang dicapai dalam projek ini.

Berita baiknya, dana pelabur selamat tetapi dibekukan sehingga pertikaian ini diselesaikan, tetapi itu mungkin sedikit saguhati kepada penyumbang yang telah menunggu lebih dari setengah tahun untuk token mereka diedarkan.

Breitmans telah memberi jaminan kepada anggota masyarakat bahawa token akan tersedia pada bulan Februari, tetapi sebelum ini terjadi, Schmitz-Krummacher harus diganti, dan Gever dan Breitman perlu mendamaikan perselisihan mereka.

Dengan semua masalah, perbicaraan undang-undang, dan perjumpaan tidak direkodkan, sukar untuk mengatakan di mana kesalahan itu berlaku dalam konflik selama sebulan ini. Pada hakikatnya, ahli komuniti vokal nampaknya mempercayai pengasas Tezos. Petisyen dalam talian bercakap untuk anggota yang mempercayai, berpendapat bahawa mereka “sangat prihatin terhadap Encik Johann Gevers dan kegagalannya untuk merealisasikan tujuan Yayasan Tezos.”

Seperti yang ditunjukkan oleh pengunduran dan komennya, Schmitz-Krummacher berpihak kepada Gevers, percaya bahawa orang Bretim tidak terlalu bersalah dalam musibah syarikat itu. Sekurang-kurangnya pada subreddit projek, pelabur dan Tezos-diehards adalah tidak yakin. Subreddit berterusan sebagai pusat sokongan untuk Breitmans.

Terdapat banyak perkara di sini untuk hilang, jadi lakukan penggalian tambahan, dapatkan pelbagai perspektif, dan sampai pada kesimpulan anda sendiri mengenai apa semua ini bermakna untuk pelakon yang terlibat dan masa depan Tezos. Seperti sekarang, ini adalah permulaan yang sukar untuk menjadi salah satu projek paling menjanjikan di ruang ini, jadi mudah untuk memahami mengapa ketegangan tinggi dan pendapat kuat mengenai perkembangan yang tidak menguntungkan ini.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me
Like this post? Please share to your friends:
map