Tidak jarang anda melihat kalimat pengaturcaraan Rusia-Kanada yang terpusat bertukar menjadi neraka, tetapi hadirin Sesi TC: Blockchain mesti melihatnya secara langsung.

Vitalik Buterin, Pengasas Bersama Ethereum, menangkap sentimen komuniti cryptocurrency yang kecewa dengan tarikan industri ke arah pemusatan dengan memberi komen “Saya pasti berharap pertukaran terpusat akan terbakar sebanyak mungkin.”

Pemusatan telah menjadi topik yang semakin hangat kerana banyak pertukaran dan projek yang terdesentralisasi telah beralih ke pengujian dan pelancaran projek mereka. Namun, ada baiknya kita menyelami alasan di sebalik permusuhan terhadap tanah terpusat.

Yang Baik, Buruk, dan Berpusat

Untuk semua pertukaran terpusat yang dibenci, keputusan masih belum diputuskan sama ada mereka benar-benar layak atau tidak. Tanpa gerbang terpusat bagi pengguna baru untuk memasuki dunia pemilikan dan perdagangan cryptocurrency yang sangat membingungkan, industri ini mungkin hanya berada pada sebahagian kecil dari asas pangkalan penggunanya sekarang.

Sudah tentu, mudah untuk melepaskan obor dan pitchforks di bursa seperti Coinbase dengan kos transaksi dan perkhidmatan pelanggan yang agak tinggi, tetapi ia (atau memang) memberikan pilihan terbaik bagi pengguna baru untuk mencelupkan jari kaki mereka di air crypto.

Don Mosites, Pengasas bersama nota AirSwap, “Pertukaran terpusat memerlukan kepercayaan kami dalam tiga cara – sebagai bank, broker, dan clearinghouse. Kerana pemusatan ini, peretasan, penyalahgunaan dan ruang untuk kesalahan meningkat secara mendadak. ”

“Pemusatan berbahaya di ekosistem kripto kerana memerlukan kepercayaan perantara untuk membuat sistem perdagangan yang selamat. Anda harus mempercayai bahawa pengendali akan menguruskan aset anda dengan teliti, menyelesaikan transaksi dan melaksanakan perdagangan anda dengan cara yang jujur ​​dan patuh.

Walau bagaimanapun, perlu diperhatikan bahawa banyak sentimen negatif terhadap pertukaran terpusat semestinya ditujukan kepada pertukaran semasa seperti sekarang, tetapi lebih kepada pergerakan berpotensi menuju pemusatan untuk industri secara keseluruhan.

Dengan pertukaran terdesentralisasi di cakrawala, perdebatan di kalangan elit cryptocurrency yang disatukan dan pengguna berpengalaman mengamuk terhadap pembentukan kekuatan terpusat yang berkembang terlalu kuat untuk berhenti.

Salah satu etos utama untuk dunia cryptocurrency adalah konsep desentralisasi. Generasi pengguna Internet yang cerdas begitu bosan dengan kekecewaan dan ketidakcukupan bank pusat dan syarikat pemprosesan pembayaran sehingga mereka bergerak ke arah mewujudkan dunia mereka sendiri (yang terdesentralisasi). Namun, mereka melihat kekecewaan yang sama di barisan hadapan beberapa syarikat yang paling pesat berkembang di ruang cryptocurrency.

Perjuangan Menentang Penumpuan

Lihat – tupai!

Tidak, bukan kepekatan seperti itu.

Ancaman utama terhadap ekosistem yang terdesentralisasi adalah pemusatan kuasa – kesalahan sistem terpusat yang abadi.

Mana-mana entiti tunggal yang memegang sebahagian besar kuasa pada rangkaian tidak hanya memerlukan kepercayaan yang sangat tinggi untuk memegang permata pengaruh ini, ia juga ternyata permata ini sebenarnya adalah kentang yang sangat panas yang dapat dijatuhkan setiap saat.

Tokoh utama pada dasarnya adalah latihan sasaran untuk pemain jahat yang ingin memukul jackpot. Sebagai contoh, penjahat kecil umumnya akan mendapat pembayaran dan percutian yang jauh lebih tinggi merompak juruwang kedai runcit daripada berpuluh-puluh pelanggan di sekitar cerita.

Catatan editor: Jangan merompak kedai runcit. Ini adalah contoh untuk hiburan dan bukan nasihat kewangan.

Walaupun kita menganggap nilai altruistik tertinggi entiti berpusat dalam rangkaian yang terdesentralisasi, semakin dekat dengan memegang kawalan 51%, semakin besar sasaran yang mereka dapat untuk orang lain. E

Salah satu daripada banyak jenis peretasan blockchain, serangan 51% berlaku apabila pihak memiliki sebahagian besar kekuatan hash pada rangkaian, yang memungkinkan mereka melombong blok lebih cepat daripada gabungan rangkaian yang lain dan kemudian duit syiling berbelanja dua kali yang secara teknikal sudah telah dibelanjakan.

Sebagai contoh, Bitmain, juggernaut perlombongan Bitcoin, semakin hampir memiliki 51% kadar hash rangkaian Bitcoin. Ini telah menyebabkan banyak orang mula memerhatikan anak kapal Bitmain.

Jajaran argumen menentang pemusatan bertujuan untuk menjaga kemurnian rangkaian yang terdesentralisasi yang tidak ada pada pihak ketiga yang berniat jahat, tindakan pengawalseliaan segera, dan memonopoli monopoli.

Pemikiran Akhir – Masukkan Desentralisasi

Desentralisasi, bagaimanapun, bukan semua sinar matahari dan pelangi.

Keadaan desentralisasi sekarang adalah lebih daripada sekadar embrio. Walaupun terdapat banyak projek di ruang yang mengusahakan penyelesaian hebat yang akan memastikan semuanya dari pertukaran token, penyimpanan, dan kesihatan rangkaian yang terdesentralisasi, teknologinya masih diperhalusi.

Salah satu komponen teras sistem desentralisasi yang ada sekarang adalah antara muka pengguna yang tidak betul.

Rangkaian yang terdesentralisasi umumnya bergantung pada beratus-ratus, ribuan, atau berjuta-juta entiti bebas yang menyokong rangkaian tersebut untuk kepentingan bersama mereka sendiri.

Tetapi apa yang berlaku apabila entiti individu dalam rangkaian yang terdesentralisasi sama efektifnya dengan berudu di aspal pada musim panas yang panas? Penjimat cenderung berkelompok, dan rangkaian umumnya cenderung tertarik ke arah pemusatan.

“Untuk menentukan perdagangan terdesentralisasi, anda mesti terlebih dahulu mengetahui blockchain – dan sifat blockchain terdesentralisasi. Ekosistem ini dibina satu lapisan di atas lapisan lain sebagai timbunan. Sekiranya asas perdagangan dipecahkan, ekosistem tidak dapat terus berkembang di luarnya.

Untuk memindahkan ekosistem ke arah perdagangan yang terdesentralisasi, kita mesti menghilangkan risiko dan menjaga keseimbangan – menjadi baik untuk pembuat pasaran dan memberikan liputan pasaran yang baik. Itulah bagaimana kami akan mengalihkan kecairan dari sistem terpusat ke tangan individu. “

Don Mosites, Tukar Udara Pengasas Bersama

Terdapat penyelesaian, seperti AirSwap yang disebutkan di atas yang bertujuan untuk memandu bidang cryptocurrency melalui perjalanan dari penguasaan pertukaran terpusatnya sekarang ke ekosistem perdagangan yang lebih terdesentralisasi. Sekiranya mereka berkesan dalam melakukannya, kita harus mengikuti aliran makro pengguna dan keberkesanan utama platform.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me