Adakah anda membayar yuran transaksi Bitcoin secara berlebihan? Adakah anda kurang bayar dan terjebak dalam mempool? Adakah anda mempercayai dompet atau pertukaran anda untuk memilih yuran transaksi yang optimum untuk anda? Dalam artikel ini, kami akan menganalisis bagaimana dompet menentukan yuran cryptocurrency dan membincangkan cadangan Litecoin fork lembut untuk mewujudkan pasaran yuran terbuka dan kompetitif.

Semasa Bitcoin mula-mula bermula, tidak ada bayaran untuk menghantar duit syiling anda. Blok itu tidak penuh dan ganjaran blok adalah insentif kewangan yang mencukupi bagi orang untuk menjadi pelombong. Kata Satoshi Nakamoto, “Saya tidak menjangkakan bahawa yuran akan diperlukan dalam waktu dekat, tetapi jika terlalu membebankan untuk menjalankan simpul, adalah mungkin untuk menjalankan simpul yang hanya memproses transaksi yang merangkumi yuran transaksi.”

Bayaran Transaksi

Di dunia hari ini, dengan peningkatan jumlah transaksi dan ruang terhad per blok, anda mesti membayar yuran untuk memberi insentif kepada pelombong untuk memilih transaksi anda daripada yang lain. Berikut adalah rata-rata yuran transaksi Bitcoin selama 6 bulan terakhir.

Transaksi Bitcoin Fes

Anda boleh mempunyai pelanggan SPV (pengesahan pembayaran sederhana), seperti dompet web, menganggarkan bayaran untuk anda berdasarkan jumlah transaksi yang sedang berlangsung di mempool. Bayaran dinamik ini berfungsi sama dengan Uber. Semakin besar permintaan di rangkaian, semakin tinggi harganya. Walaupun Litecoin juga mempunyai ruang blok yang terhad, blok dihasilkan setiap 2.5 minit dan bukannya masa Bitcoin yang lebih perlahan 10 minit. Ini membolehkan pertukaran antara kelajuan dan keselamatan. Komuniti Bitcoin Cash berpendapat bahawa meningkatkan ukuran blok akan menyelesaikan masalah yuran transaksi, tetapi ada kemungkinan kekurangan blok yang lebih besar seperti pemusatan penambang.

Anda juga boleh menganalisis jumlah transaksi dan mempool sendiri. Tetapi hati-hati, memilih yuran transaksi secara manual boleh menyebabkan salah satu senario berikut:

Bayaran Lebih Bayar: Transaksi itu masuk ke blok seterusnya, tetapi anda membayar lebih banyak daripada yang lain.

Bayaran kurang bayar: Anda mungkin menunggu beberapa hari atau minggu untuk melakukan transaksi.

Bayaran Bayaran Kurang Bayar: Urus niaga baru terus meningkat di hadapan anda dengan bayaran yang lebih tinggi, menyebabkan duit syiling anda tersekat di mempool untuk jangka masa yang panjang. Terdapat cara untuk membatalkan transaksi anda, tetapi ini adalah situasi yang ingin anda hindari.

Garpu Lembut Litecoin

Untuk menyelesaikan masalah semasa maklumat yuran asimetri, Charlie Lee, pengasas Litecoin, sedang mencadangkan a garpu lembut yang memerlukan penambang Litecoin untuk mempunyai header blok menunjukkan bayaran minimum yang diterima di blok tersebut. Sebagai contoh, jika 10 sen adalah yuran terendah pada setiap transaksi yang menjadikannya blok, 10 sen akan ditunjukkan di header blok. Data ini akan berguna dalam menentukan apa yuran yang akan dikenakan pada transaksi anda yang seterusnya. Membayar rata-rata yuran transaksi minimum akan memungkinkan urus niaga anda selesai dalam dua blok berikutnya.

Garpu baru juga akan membolehkan pengguna memilih yuran minimum baru 0.0001 LTC / kb. Pada masa ini, ini bermaksud bayaran transaksi kurang dari 3 sen per kilobyte. Dengan kebanyakan urus niaga 300 bait, anda memerlukan bayaran kurang dari 1 sen. Pengguna dapat menandakan bayaran yang ingin mereka bayar dan pelombong kini dapat dengan jelas menandakan bayaran minimum yang ingin mereka masukkan ke dalam blok. Walaupun mungkin ini bukan kepentingan terbaik untuk melakukannya, di bawah sistem baru ini, pelombong secara teori dapat memberi isyarat kepada semua orang bahawa mereka hanya menerima transaksi dengan bayaran yang tinggi menjadi blok untuk mencuba dan meyakinkan transaksi masa depan menjadi lebih mahal. Walau bagaimanapun, maklumat tambahan ini di header blok pasti akan membawa kepada pasaran yuran pasaran bebas.

Pasar Yuran

Satoshi meramalkan bahawa pasaran yuran mungkin diperlukan bertahun-tahun dari sekarang apabila ganjaran sekatan berhenti. Charlie percaya ada nilai dalam menguji idea sekarang. Dengan pengguna yang sudah membayar yuran, mengapa tidak mengoptimumkan situasi dengan pasar yuran? Dalam e-mel dengan Mike Hearn, bekas penyumbang Bitcoin, kata Satoshi Bayaran yang akan dijelaskan oleh pasaran harus minimum. Sekiranya nod memerlukan bayaran yang lebih tinggi, simpul tersebut akan melewati semua transaksi dengan bayaran yang lebih rendah. Ia dapat menghasilkan lebih banyak jumlah dan mungkin menghasilkan lebih banyak wang dengan memproses transaksi pembayaran sebanyak mungkin. Peralihan ini tidak dikendalikan oleh beberapa manusia yang bertanggungjawab terhadap sistem ini, hanya reaksi individu terhadap kekuatan pasaran. “

Bagaimana Tindak Balas Pelombong?

Terdapat beberapa kebimbangan bahawa pelombong akan bersikap hanya menerima bayaran yang lebih tinggi. Walau bagaimanapun, Charlie mempertahankan garpu lembut dengan mengatakan “Mereka sudah dapat melakukannya hari ini. Cadangan ini tidak menjadikannya lebih mudah. Selagi ada pelombong yang sanggup menambang yuran yang lebih rendah, transaksi dengan bayaran rendah anda akan ditambang. Hanya akan mengambil masa lebih lama. “

Terdapat beberapa sebab pelombong tidak berkomunikasi pada masa ini

  1. Menaikkan yuran dan memperlahankan waktu urus niaga boleh merugikan penggunaan Litecoin sebagai mata wang. Sabotaging Litecoin akan menurunkan harga duit syiling yang dilakukan oleh para pelombong dengan bersungguh-sungguh. Kami sudah melihat kritikan terhadap Bitcoin kerana bayaran yang mahal dan masa transaksi yang panjang.
  2. Dengan kenaikan harga Bitcoin dan Litecoin baru-baru ini, ganjaran blok adalah sangat menguntungkan. Sehingga nampaknya tidak berbaloi bagi pelombong untuk melakukan aktiviti yang berpotensi menyalahi undang-undang untuk menjana sedikit bayaran.
  3. Perlombongan adalah industri yang kompetitif. Sekiranya pelombong semasa bersekongkol untuk menaikkan harga, orang boleh melabur dalam peralatan perlombongan dan memulakan perlombongan transaksi yang lebih murah. Anda juga boleh memulakan kolam perlombongan baru yang memutuskan untuk menerima bayaran yang lebih murah. Penting untuk memastikan bahawa perlombongan terus kekal kompetitif dan terdesentralisasi. Masyarakat harus memerhatikan satu kolam penambangan menjadi terlalu kuat atau kos masuk menjadi mahal.

Walaupun Litecoin sudah mempunyai biaya transaksi yang relatif murah (sekitar 28 sen pada saat artikel ini), cadangan garpu lembut harus menghasilkan transaksi yang lebih murah dan pengalaman keseluruhan yang lebih baik bagi pelombong dan pengguna. Litecoin membuka jalan untuk Bitcoin sebelum ini dengan pelaksanaan SegWit. Kami akan melihat apakah garpu lembut ini berjaya untuk Litecoin dan jika Bitcoin sekali lagi mengikutinya.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me