Apa itu Augur?

Augur adalah seorang platform pasaran ramalan terdesentralisasi yang menggunakan rangkaian Ethereum. Dalam pasaran ramalan, anda boleh bertaruh pada hasil acara masa depan untuk mendapatkan hadiah wang. Semakin kecil kemungkinan peristiwa itu berlaku, semakin besar ganjaran yang anda dapat meramalkan kejayaannya.

Augur menggunakan “Kebijaksanaan Orang Ramai” dari peramal di pelantar untuk membuat data ramalan masa nyata yang seringkali lebih tepat daripada pakar terkemuka.

Dengan membawa teknologi blockchain ke komuniti ramalan, Augur memberikan anda pilihan dengan biaya yang lebih sedikit, aksesibilitas yang lebih besar, dan ketepatan yang lebih baik daripada pasaran lain.

Dalam panduan Augur ini, kita akan membincangkan:

Bagaimana Augur Berfungsi?

Dua tindakan utama yang tersedia untuk anda di Augur adalah:

  1. Menciptakan pasaran
  2. Saham acara perdagangan

Membuat Pasaran

Anda perlu mengeluarkan sejumlah kecil Ethereum untuk membuat pasaran Augur. Pasaran boleh menjadi apa-apa dari “Adakah harga Bitcoin akan mencecah $ 20,000 sebelum akhir 2019?” ke “Adakah makhluk asing akan muncul di Bumi pada tahun 2018?”

Pada asalnya, semasa anda membuat pasaran, anda akan menetapkan yuran pengambil dan pembuat (kos untuk membeli dan menjual saham di buku) pasaran tersebut.

Namun, kini, pencipta pasaran menetapkan yuran pencipta, dan ada bayaran pembuat / pengambil yang lebih lama. Bayaran pencipta adalah peratusan ganjaran yang diterima oleh peniaga yang menang. Sebagai pencipta pasaran, anda menerima bayaran ini dan mestilah antara sifar hingga lima puluh peratus daripada ganjaran pemenang.

Sebagai pencipta pasaran, anda ingin memastikan yuran pencipta cukup rendah untuk memberi insentif kepada pengguna untuk membuat tawaran menggunakan pasaran anda. Walau bagaimanapun, mereka perlu cukup tinggi untuk menampung kos Ethereum awal yang anda belanjakan untuk mewujudkan pasaran.

Saham Acara Perdagangan

Selain mencipta pasaran, anda boleh membeli dan memperdagangkan saham yang mewakili kemungkinan peristiwa di pasaran berlaku. Sebagai contoh, anda melihat pasaran, “Adakah Bitcoin Cash akan mencapai $ 6k pada tahun 2020?”

(Demi penyederhanaan, kita akan mengikuti pasaran binari, ya / tidak, dalam artikel ini. Anda boleh mendapatkan penjelasan lengkap mengenai pasaran yang berbeza di sini.)

Kerana Coinbase baru-baru ini menambahkan Bitcoin Cash ke platform mereka, pasaran ini menarik minat anda. Anda cukup yakin bahawa ia akan mencapai $ 6k sebelum 2020, jadi anda berusaha untuk membeli 50 saham pada 0,6 ETH per saham.

Saham bernilai antara 0 hingga 1 ETH. Semakin tinggi harga yang anda beli, semakin besar kemungkinan anda mempercayai peristiwa itu akan berlaku.

Antara Muka Augur

Antara Muka Augur

Terdapat dua cara untuk menjana wang sebagai peniaga. Dengan harga saham yang berubah-ubah, adalah mungkin untuk membeli posisi dengan kos rendah dan menjualnya lebih tinggi apabila sentimen berubah. Pemangkin dunia nyata boleh menyebabkan sesuatu kejadian lebih kurang berlaku seiring berjalannya waktu.

Anda juga dapat memperoleh wang jika anda meramalkan peristiwa dengan betul dan pegang saham apabila pasaran ditutup. Jumlah pembayaran anda sama dengan:

Pembayaran = Jumlah saham * Harga / Jumlah kutu

Jumlah kutu adalah bilangan titik harga yang mungkin antara harga minimum dan maksimum di pasaran. Anda juga boleh membuat pasaran pendek.

Anda perlu membayar yuran penyelesaian dari setiap kemenangan anda. Bayaran penyelesaian merangkumi yuran pencipta ditetapkan oleh pencipta pasaran dan yuran pelaporan digunakan dalam Sistem Desentralisasi Oracle. Semakin besar pendapatan anda, semakin tinggi yuran yang perlu anda bayar.

Token REP (Reputasi)

The Token REP memberi kuasa kepada Sistem Oracle Decentralized Augur. Anda mempertaruhkan REP untuk melaporkan hasil peristiwa untuk pasar yang berlainan.

Proses pelaporan agak rumit. Kami akan cuba memecahkannya selangkah demi selangkah.

Apabila anda membuat pasaran, anda perlu memilih Wartawan yang Ditetapkan dan mengeposkan Bon Tidak Tampil. Setelah peristiwa pasar berlaku, Wartawan yang Ditunjuk mempunyai tiga hari untuk melaporkan hasil acara (kotak ‘a’ di bawah). Sekiranya Wartawan yang Ditunjuk gagal melaporkan hasilnya, anda, sebagai Pencipta Pasar, kehilangan Bon Tanpa Tayangan dan acara memasuki Fasa Pelaporan Terbuka (b).

Dalam Fasa Pelaporan Terbuka, siapa pun dapat melaporkan hasil peristiwa. Orang pertama yang melakukannya menerima Bon Tanpa Tayangan yang mesti mereka gunakan sebagai pegangan mereka.

Sekiranya Wartawan yang Ditunjuk berjaya melaporkan hasilnya, anda akan mendapat Bon Tanpa Tayangan. Wartawan yang Ditunjuk mesti memasukkan kepentingan dengan hasil yang mereka laporkan.

Proses Pelaporan Augur

Proses Pelaporan Augur

Selepas kedua-dua senario tersebut, pasaran memasuki tetingkap Menunggu Bayaran Berikutnya untuk memulakan (c) dan pasaran diberi hasil tentatif. Berikutan keadaan ini, pemegang REP dapat mempertikaikan hasil sementara sambil memasukkan sejumlah dana sebagai saham mereka. Akhirnya, hasilnya dimuktamadkan.

Sekarang, selok-belok proses ini jauh lebih rumit. Oleh itu, jika anda berminat untuk mempelajari lebih lanjut, anda mesti melihatnya dokumentasi rasmi.

Pasukan Augur & Kemajuan

Bermula pada Oktober 2014 sebagai salah satu platform pertama yang dibina di Ethereum, Augur adalah OG di dunia crypto. Jack Peterson dan Joey Krug memimpin pasukan 13 orang. Kedua-duanya mempunyai banyak pengalaman bekerja dengan teknologi blockchain dan dibuat sebelumnya Sidecoin – garpu Bitcoin.

Pengasas Augur

Pengasas Bersama Augur

Vitalik Buterin, pencipta Ethereum, adalah penasihat kepada Augur.

Pasukan ini melancarkan versi awam pertama Augur pada bulan Jun 2015. Tidak lama kemudian, Coinbase memilih Augur sebagai salah satu daripada lima projek Bitcoin paling menarik pada tahun 2015. Versi beta dikeluarkan pada bulan Mac 2016.

Selepas tempoh beta bertahun-tahun, pasukan Augur akhirnya melepaskan jaringan utama rasmi pada bulan Julai 2018. Dua minggu kemudian, pasukan itu memusnahkan ‘kill switch’ mereka, sekeping kod yang memberi mereka kawalan ke atas rangkaian sekiranya pepijat kritikal. Melakukan projek ini sebagai desentralisasi sebagai entiti pusat tidak lagi mempunyai kawalan. Sebilangan orang membuat hipotesis bahawa pasukan ini melakukan ini untuk membebaskan diri mereka dalam kes pasaran haram muncul di rangkaian.

Mereka juga mempunyai banyak platform untuk versi dua platform. Peta jalan mereka merangkumi integrasi DAI, sistem pembelian balik dan yuran bakar, dan sokongan ERC-777 antara ciri lain. Mereka belum mengumumkan tarikh pelepasan.

Pertandingan

Pesaing terbesar Augur adalah Gnosis. Kedua-dua projek mempunyai pasukan dengan pengalaman ramalan pasaran dan blockchain yang signifikan dan menggunakan teknologi serupa untuk membuat produk yang hampir sama. Perbezaan utama antara projek adalah dalam model ekonomi mereka. Augur memungut yuran berdasarkan jumlah dagangan sementara yuran Gnosis berkadar dengan saham tertunggak.

Walaupun dengan produk serupa, pasaran cukup besar sehingga kedua platform ini dapat wujud secara realistik.

Berniaga

Augur mengadakan ICO pada bulan Ogos 2015 di mana mereka menyebarkan 8.8 juta token REP. Terdapat dan hanya akan ada 11 juta token REP dalam edaran.

REP diperdagangkan antara $ 1,50 dan $ 2,00 (~ 0,0047 dan ~ 0,0050) sejurus selepas ICO. Harga telah mempunyai beberapa lonjakan yang ketara dalam sejarahnya sejak itu.

Yang pertama berlaku pada bulan Mac 2016 sebagai hasil daripada pelepasan beta.

Yang kedua adalah pada bulan Oktober 2016 ketika para pelabur menerima token REP mereka dari ICO. Ini menyebabkan harga meningkat dengan cepat sebelum lambakan kerana pertukaran menambah sokongan untuk token. Walaupun ini kelihatan seperti tingkah laku yang pelik, ini adalah kejadian biasa selepas ICO. Banyak pelabur melakukan ini untuk mendapatkan keuntungan yang disebabkan oleh kenaikan harga yang berlaku antara waktu ICO dan ketika syarikat melepaskan token.

Kenaikan harga ketiga dan terbesar berlaku pada akhir 2017, awal tahun 2018. Ia mencapai tahap tertinggi sepanjang masa hanya seharga $ 115 (~ 0,00810 BTC) sebelum mengikuti pasaran yang lain ke bawah untuk majoriti tahun 2018. Semasa penurunan ini , harga melonjak dua kali ganda – sekali pada bulan April / Mei dan lain kali bertepatan dengan pelancaran bersih utama pada bulan Julai.

Platform ini belum mendapat penerapan yang diharapkan oleh pelabur, dan harga semasa mencerminkannya. Anda boleh mendapatkan REP dengan harga sekitar $ 8.77 (~ 0.00205 BTC) sekarang.

Pelepasan versi kedua rangkaian dapat menyebabkan pergerakan harga positif dan juga penggunaan tambahan.

Tempat Beli REP

Binance adalah pertukaran yang disyorkan untuk membeli REP. Poloniex dan Bittrex juga menyokong REP.

Seperti kebanyakan altcoin, anda hanya boleh menukar dengan Augur menggunakan Bitcoin atau Ethereum. Untuk memulakan, anda boleh membeli Bitcoin atau Ethereum di platform seperti Gemini dan memindahkannya ke bursa pilihan anda. Dari sana, anda boleh berniaga untuk mendapatkan REP.

Selain itu, anda boleh menggunakan Kraken untuk membeli REP secara langsung dengan EUR.

Lihatlah CoinMarketCap untuk senarai pertukaran lengkap di mana REP tersedia.

Tempat menyimpan REP

Augur belum membina dompet khusus untuk token REP, tetapi anda masih mempunyai banyak pilihan. Jaxx dan Exodus adalah dua dompet dalam talian yang terkenal yang menyokong pelbagai mata wang, termasuk REP. Kerana Augur adalah token ERC20, mana-mana dompet dengan sokongan ERC20 akan berlaku.

Cara yang disyorkan untuk menyimpan REP adalah dengan dompet perkakasan. Menggunakan dompet perkakasan melindungi dana anda daripada perisian dan penggodam yang berniat jahat. Dompet Ledger Nano S dan Trezor menyokong token REP dan kedua-duanya adalah pilihan selamat dan hebat.

Kesimpulannya

Augur adalah salah satu projek tertua di luar sana dan merupakan projek pertama yang dibina di atas Ethereum. Platform ini adalah pasaran yang terdesentralisasi untuk pasaran ramalan dan kemungkinan perdagangan saham.

Augur menggunakan “The Wisdom of the Crowd” untuk mengumpulkan data ramalan dan melaporkan hasil peristiwa. Pasukan ini berpengalaman dalam bekerja di pasaran ramalan dan telah berulang kali pada produk mereka selama lebih dari dua tahun sekarang.

Dengan pelancaran buku yang berjaya, Augur harus membuka jalan untuk dapps lain di rangkaian Ethereum. Hanya masa yang akan memberitahu jika mendapat penerapan yang cukup untuk mengisi peranan ini.

Catatan Editor: Artikel ini dikemas kini oleh Steven Buchko pada 12.01.18 untuk mencerminkan perubahan terkini projek ini.

Sumber Augur Tambahan

Laman web

Facebook

Twitter

Reddit

Github

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me