Apa Itu Aurora?

Aurora ialah platform kontrak pintar yang menggabungkan dua mekanisme konsensus yang berbeza, Proof-of-Stake (dPoS) yang didelegasikan dan Toleransi Kesalahan Byzantium, dengan harapan dapat mewujudkan “kontrak sepantas kilat untuk menghubungkan industri seperti permainan, data besar, kecerdasan buatan dan IoT.”

Pasukan Aurora memiliki beberapa tujuan untuk jaringan ketika mereka terus membangunnya. Pertama, mereka mahu aplikasinya berkembang di luar penciptaan aset digital. Untuk melakukannya, mereka perlu “fokus pada membuat kontrak pintar yang sempurna”, meningkatkan hasil teknologi blockchain, dan menyelesaikan apa sahaja kesukaran blockchain yang muncul – tujuan kedua, ketiga dan keempat. Matlamat akhir rantai Aurora adalah interoperabiliti dan penyatuan sederhana dengan aplikasi yang ada.

Dalam panduan ini, kami menguraikan:

Bagaimana Aurora Berfungsi?

Pada asasnya, Aurora adalah platform kontrak pintar. Anda boleh memprogram aplikasi terdesentralisasi (dApps) dan program lain di atasnya.

Projek ini unik kerana melaksanakan gabungan dua (separa) mekanisme konsensus yang popular: yang pertama, dPoS, dan yang kedua, BFT.

Proof-of-Stake yang didelegasikan (dPoS)

Sejumlah besar projek menggunakan dPoS, termasuk EOS, BitShares, Lisk, dan ARK. Dalam sistem dPoS, setiap pemegang token memilih node yang membuat blok baru. Mekanisme ini berbeza dengan, katakan Proof-of-Work, di mana pelombong membuat blok baru.

Di Aurora, semua pemegang token dapat memilih di nod proksi yang membungkus transaksi (iaitu membuat blok). Terdapat 101 nod proksi di rangkaian setiap masa.

Untuk menjadi seorang calon nod proksi, anda perlu memiliki 5 juta AOA, token Aurora. Satu-satunya cara untuk menjadi simpul proksi adalah dengan memegang lebih daripada 5 juta AOA dan mendapat suara oleh rakan sebaya anda.

Toleransi Kesalahan Byzantine (BFT)

Separuh teka-teki konsensus Aurora yang lain adalah BFT. Projek ini menggunakan mekanisme ini untuk mengelakkan garpu dan mempercepat proses konsensus.

Untuk mencapai kata sepakat, blockchain Aurora mengoperasikan a Stereo-jaring P2P untuk melapisi rangkaian dan menyiarkan maklumat di antara nod pada jarak sambungan yang berbeza.

Ciri-ciri Terkenal Lain

Beberapa ciri tambahan Aurora termasuk:

  • Zon tertunda – Dengan meletakkan transaksi yang disahkan ke zon tertunda, Aurora dapat memisahkan kontrak pintar dan dApps yang berbeza, sehingga yang kembung tidak akan menyekat seluruh rangkaian.
  • Blockchain yang boleh ditingkatkan – Aurora menggunakan penyusun LLVM untuk meletakkan kod blockchain bersama dengan kontrak pintar untuk memberikan peningkatan yang lancar tanpa perlu melakukan garpu.
  • Pengelompokan kelompok – Nod boleh menghidupkan fungsi pengelompokan diri untuk membentuk kelompok untuk pengesahan transaksi. Melakukannya akan mengurangkan kos simpanan pengguna.

Token AOA

Rangkaian Aurora memberi ganjaran kepada mana-mana peserta yang memperbaiki sistem dengan token AOA. Anda memperoleh AOA dengan mencari pepijat, mempromosikan projek, dan meningkatkan asas kod, di antara banyak aktiviti lain. Pada mulanya, pasukan Aurora menyebarkan hadiah ini secara manual, tetapi tujuan mereka adalah untuk menulis peraturan objektif ke dalam blockchain akhirnya.

Terdapat sejumlah 10 bilion token AOA.

Pasukan Aurora & Kemajuan

Ketua Pegawai Eksekutif Aqua Zhao dan Eksekutif Pasaran Global Bo Zhang mengasaskan Aurora pada akhir tahun 2017. Zhang juga merupakan Pengarah Pembangunan Perniagaan di Achain, menurut laman LinkedInnya. Pasukan tidak memberikan terlalu banyak maklumat lain mengenai diri mereka.

Pasukan Eksekutif Aurora

Pasukan Eksekutif Aurora | Sumber: Laman web Aurora

Malangnya, peta jalan Aurora agak jarang. Namun, pada catatan yang lebih positif, pasukan ini mengeluarkan kemas kini syarikat setiap minggu. Pada masa ini, mereka sedang mengusahakan blockchain yang boleh ditingkatkan dengan kontrak pintar yang boleh ditingkatkan serta penyelidikan untuk pembangunan pelbagai rantai.

Pertandingan

Aurora adalah platform kontrak pintar yang tertumpu pada kegunaan industri, sehingga mempunyai persaingan yang luas. Jelasnya, Ethereum adalah pesaing yang paling terkenal. NEO menggunakan mekanisme konsensus yang serupa, Toleransi Kesalahan Byzantine (dBFT) yang didelegasikan. Dan, VeChain berpusat pada penerapan industri.

Peta jalan Aurora

Peta jalan projek tidak memberikan banyak butiran. | Sumber: Laman web Aurora

Berniaga

Carta perdagangan AOA cukup menarik untuk dilihat. Selepas beberapa dagangan yang kuat sepanjang pertengahan tahun 2018, harga AOA terus turun ke paras terendah sepanjang masa sekitar setengah sen sebelum mendapat momentum semula pada bulan Mac tahun ini. Pada masa itu, harganya meningkat dua kali ganda dalam seminggu. Tidak jelas apa yang ada di sebalik lompatan yang mengagumkan ini.

Pada minggu yang lalu, harga AOA telah meningkat antara $ 0,024 dan $ 0,060 dengan jumlah perdagangan yang sangat berombak. Kami bukan penganalisis teknikal, tetapi carta seperti yang sekarang Aurora biasanya merupakan bendera merah untuk skema pam-dan-dump.

Sukar untuk meramalkan prestasi AOA pada masa akan datang. Dengan begitu banyak platform kontrak pintar lain dalam campuran, ini merupakan prestasi sukar untuk mencuba dan mengukir sekarang. Yang dikatakan, memukul tonggak pembangunan dan membentuk perkongsian nama besar dapat meningkatkan keyakinan pelabur dalam jangka pendek.

Tempat Beli AOA

Sebahagian besar perdagangan AOA berlaku di BiteBTC dan CoinEgg. Walau bagaimanapun, anda mungkin harus memeriksa KuCoin sebagai gantinya. Di KuCoin, AOA tersedia sebagai pertukaran untuk ETH dan BTC.

Sekiranya anda tidak pasti di mana untuk memulakan, lihat panduan kami mengenai cara membeli bitcoin.

Tempat menyimpan AOA

Aurora mempunyai dua pilihan dompet rasmi yang berbeza. Dompet mainnet AOA boleh didapati di sistem operasi Mac dan Windows.

Sekiranya anda mencari pilihan mudah alih, Aurora menyediakan dompet AOA lite. Seolah-olah dompet itu berada di luar mana-mana kedai aplikasi, jadi berhati-hatilah apabila anda memilih untuk memuat turunnya dari laman web Aurora.

Kcash dan Math Wallet juga menyokong AOA.

Pemikiran Akhir

Projek ini masih banyak yang dapat dibuktikan. Dalam perlumbaan untuk menjadi platform kontrak pintar terbaik, projek ini jauh di belakang kebanyakan pesaing.

Permulaannya yang tertunda boleh berubah menjadi kelebihan. Pasukan ini berpeluang belajar dari kesilapan projek yang lebih maju dan, semoga tidak menjadikannya sendiri.

Walaupun masih awal hari untuk rangkaian Aurora, mekanisme konsensus yang unik harus cukup alasan untuk sekurang-kurangnya mengawasinya. Tahun ini sahaja, harganya sudah meningkat lebih dari 400 peratus.

Sumber tambahan

Laman web

Twitter

Github

Reddit

Telegram

Sedang

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me