Apa Itu Emas Bit?

Emas bit adalah salah satu percubaan awal untuk mencipta mata wang digital yang terdesentralisasi, yang dicadangkan oleh perintis blockchain Nick Szabo pada tahun 1998. Walaupun projek emas Bit tidak pernah dilaksanakan, ia sering dianggap sebagai pendahulu langsung Protokol Bitcoin Satoshi Nakamoto.

Nick Szabo Bit Emas

Bitcoin dan Emas Emas

Terdapat banyak persamaan antara seni bina Bitcoin dan cadangan emas Bit, terutamanya dalam mekanisme teknikal yang digunakan untuk memproses transaksi dan menjamin rangkaian yang terdesentralisasi.

Bitcoin dan Bit emas dikuasakan oleh algoritma konsensus berasaskan POW di mana kuasa pengkomputeran dihabiskan untuk menyelesaikan teka-teki kriptografi. Penyelesaian untuk teka-teki tersebut kemudian diproses melalui rangkaian peer-to-peer Byzantine Fault Tolerant (BFT). Akhirnya, rantai hash kriptografi dibuat untuk menghubungkan penyelesaian teka-teki terbaru dengan hasil yang berikut, dengan itu mengesahkan blok transaksi. Proses untuk menghantar transaksi ke rangkaian adalah konsisten antara Bitcoin dan Bit emas.

Konsensus POW

Bitcoin dibezakan untuk menyelesaikan masalah perbelanjaan dua kali, yang tidak dapat dicadangkan oleh cadangan emas Bit pada masa itu. Cadangan bit gold meminta kaedah Byzantine yang bergantung pada sekumpulan alamat rangkaian dan bukannya kuota (hash) kuasa pengkomputeran. Ini menjadikan rangkaian emas Bit terlalu rentan terhadap serangan Sybil. Bitcoin, sebaliknya, menambah pengesahan blok untuk berjaya melindungi daripada perbelanjaan berganda.

Bitcoin berjaya merealisasikan hasrat Bit emas dan kini merupakan protokol berfungsi sepenuhnya, melayani kira-kira 20 juta pengguna di seluruh dunia, sehingga Mei 2018. Kedua-dua protokol ini hampir sama dengan orang yang sering membuat spekulasi mengenai Nick Szabo sebagai pencipta Bitcoin tanpa nama, Satoshi Nakamoto (walaupun penolakannya.)

Mengapa Emas Dibuat?

Emas bit diilhamkan oleh ketidakcekapan sistem kewangan tradisional dan penggunaan logam berharga sebagai mata wang.

Ketidakcekapan Sistem Kewangan Tradisional

Szabo menunjukkan bahawa sistem kewangan tradisional memerlukan pihak melabur banyak kepercayaan agar transaksi dapat dilakukan. Sebagai contoh, Sekiranya seseorang mencari broker untuk mendapatkan pinjaman yang disahkan, sebagai kebanyakan pinjaman bercagar digunakan melalui broker, dan kemudian untuk menerima pinjaman dari institusi kewangan, institusi harus mempercayai orang itu dengan membayar balik pinjaman seperti yang dipersetujui. Begitu juga, pelanggan bank mesti mempercayai bahawa wang mereka dijamin dengan betul dan tidak disalahgunakan oleh bank.

sistem kewangan tradisional berasaskan kepercayaan

Bertransaksi melalui sistem berasaskan kepercayaan memberi peluang kepada masalah mahal seperti penipuan atau kecurian. Kajian yang dilakukan oleh Lexis Nexis pada tahun 2009 menunjukkan bahawa peniaga di Amerika Syarikat kehilangan kira-kira $ 190 bilion setahun kerana penipuan kad kredit. Kos kerugian dan senibina siling sistem kewangan tradisional yang konsisten memotivasi Szabo.

Emas bit diperkenalkan untuk menyediakan model yang lebih dipercayai untuk bertransaksi. Pembentangan Szabo pada Persidangan Pelabur Bitcoin 2015 membantu menonjolkan tujuan mendasar Bit emas sebagai “perisian untuk mengurangkan kelemahan semua pihak antara satu sama lain.”

Ketika ditanya tentang maksud emas Bit, Nick Szabo menjelaskan, “Saya berusaha meniru sedekat mungkin, di ruang siber, ciri keselamatan dan kepercayaan emas, dan yang utama adalah bahawa ia tidak bergantung pada pusat yang dipercayai kuasa. ” Tanggapan Szabo menggambarkan ciri-ciri menentukan rangkaian yang terdesentralisasi, yang berjaya dilaksanakan Bitcoin sedikit lebih satu dekad kemudian.

Emas Emas sebagai Peningkatan Logam Berharga sebagai Mata Wang

Emas bit adalah usaha untuk meniru sifat ekonomi emas (nilai emas yang tidak dapat ditempa) sambil meningkatkan sifat keselamatannya.

Szabo berpendapat bahawa emas secara historis tidak mempunyai keselamatan. Dia merujuk peristiwa-peristiwa bersejarah seperti penjarahan orang-orang Aztec dari Sepanyol dan penjarahan orang-orang Inggeris di Sepanyol untuk mengakui bahawa emas fizikal dapat diperoleh dengan kekuatan. Szabo juga membincangkan ancaman politik kontemporari, dengan memberi contoh perintah eksekutif Presiden Franklin D. Roosevelt tahun 1933, yang mengharuskan orang Amerika menyerahkan sebahagian besar emas mereka kepada kerajaan pusat.

Cadangan emas Bit revolusioner kerana menggunakan prinsip sains komputer (seperti enkripsi) yang canggih untuk menyusun sistem kewangan yang baru tanpa kepercayaan. Rangkaian desentralisasi yang dicadangkan menawarkan kepada individu tahap kedaulatan monetari yang tidak dapat dilakukan oleh emas fizikal. Pakar Bitcoin Trace Mayer menggambarkan kedaulatan monetari untuk individu sebagai “cara orang dapat menyimpan kunci peribadi untuk kekayaan mereka sendiri.”

Memiliki kekayaan anda secara langsung adalah tujuan untuk memiliki emas, tetapi rangkaian kewangan yang terdesentralisasi, seperti yang dicadangkan oleh Bit gold, menunjukkan bahawa kawalan kekayaan peribadi dapat dilakukan dengan cara yang lebih selamat, digital, dan tidak percaya.

Faedah yang Dicadangkan Oleh Emas Emas

Model kewangan Bit Gold yang tidak boleh dipercayai mencadangkan satu set faedah yang belum pernah terjadi sebelumnya untuk pengguna. Secara khusus, Szabo membayangkan dua ciri utama sistem yang tidak boleh dipercayai:

  1. Kemerdekaan Dari Institusi Kewangan

Melalui rangkaian emas Bit yang terdesentralisasi, pengguna dapat bertransaksi dengan selamat tanpa perlu mempercayai atau membayar institusi kewangan untuk menguruskan transaksi tersebut. Rangkaian emas Bit itu sendiri akan menyediakan fungsi mengesan baki akaun pengguna dengan tepat dan memproses transaksi yang sah. Selain itu, pengguna memiliki kunci peribadi untuk kekayaan mereka sendiri (kedaulatan wang.)

Karakteristik ini dalam kombinasi bermaksud bahawa transaksi dan menyimpan wang dapat dilakukan secara murni dan bebas, menghilangkan pergantungan dari institusi kewangan.

  1. Operasi yang lancar di seberang sempadan

Sistem kewangan tradisional mempunyai banyak silo. Menghantar wang melintasi sempadan memerlukan beberapa hari hingga beberapa minggu untuk menyelesaikannya sepenuhnya. Ini kerana bank mesti menjalani proses yang sangat kaku dan terkawal untuk mengirim wang ke institusi kewangan lain sebelum dana tersebut dapat mencapai pihak yang dimaksudkan.

silo perbankan tradisional

Rangkaian yang terdesentralisasi seperti Bitcoin dan emas Bit menghilangkan silo ini dan mencipta keupayaan untuk memproses transaksi rentas sempadan dalam beberapa minit. Sekali lagi, faedah ini tidak dapat dicapai dengan emas Bit kerana model itu tidak pernah dilaksanakan, tetapi kini direalisasikan melalui Protokol Bitcoin.

Pemikiran Akhir

Setelah membincangkan ketidakcekapan logam berharga dan sistem kewangan berasaskan kepercayaan, Nick Szabo mengemukakan visi untuk emas Bit: “Oleh itu, akan sangat baik jika ada protokol di mana bit yang tidak dapat dimaafkan dapat dibuat dalam talian dengan pergantungan minimum pada pihak ketiga yang dipercayai, dan kemudian disimpan, dipindahkan, dan diuji dengan aman dengan kepercayaan minimum yang sama. Emas sedikit. “

Pengambilan Utama

  • Bit gold adalah cadangan pertama yang layak dari rangkaian kewangan yang terdesentralisasi.
  • Nick Szabo mengandung emas Bit setelah menangani ketidakcekapan sistem kewangan tradisional dan penggunaan logam berharga sebagai mata wang.
  • Rangkaian kewangan yang terdesentralisasi (Bit gold) dapat menghilangkan kebergantungan dari institusi kewangan sambil memberikan operasi yang lancar di seluruh sempadan
  • Visi emas Bit direalisasikan oleh Bitcoin lebih dari satu dekad kemudian dan kedua protokol tersebut mempunyai seni bina yang serupa.

Untuk mengetahui lebih lanjut, lihat catatan emas Nick Szabo Bit di blognya Tidak dikira.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me