[Catatan editor: Artikel ini dikemas kini pada 7.9.2018 untuk mencerminkan kemas kini projek.]

Apa itu Bitcoin Gold?

Hanya beberapa bulan selepas garpu Bitcoin Cash, blockchain Bitcoin mengalami masalah lain garpu keras yang dipacu masyarakat dikenali sebagai Bitcoin Gold (BTG).

Bitcoin Gold berharap dapat mengubah paradigma sekitar penambangan pada blockchain Bitcoin. Menurut pengasasnya, blockchain Bitcoin menjadi terlalu berpusat. Syarikat besar dengan bank komputer perlombongan yang besar kini menambang sebahagian besar Bitcoin. Bagi pengasas Bitcoin Gold, mempunyai syarikat besar yang mengawal rangkaian Bitcoin mengalahkan tujuan lejar dan mata wang peer-to-peer yang terdesentralisasi.

Sebagai tindak balas, mereka telah memulakan projek Bitcoin Gold. Ini adalah garpu alternatif dari blockchain Bitcoin yang melaksanakan perubahan yang menjadikan perlombongan lebih adil. Matlamat Bitcoin Gold adalah untuk mewujudkan rangkaian di mana sesiapa sahaja boleh menjadi pelombong dengan hanya perkakasan asas. Hasilnya, perlombongan Emas Emas akan tersebar di kalangan banyak pelombong, dan bukannya beberapa syarikat besar.

Dalam panduan ini, kami merangkumi semua perkara Bitcoin Gold seperti:

Desentralisasi Bitcoin Blockchain

Pada hari-hari awal Bitcoin, komputer biasa mengesahkan dan menyelesaikan bukti kerja yang diperlukan untuk mengaktifkan blockchain Bitcoin. Namun, beberapa tahun kebelakangan ini telah menyaksikan perkembangan pesat dalam perkakasan yang digunakan untuk melombong Bitcoin.

Apa yang dimulakan sebagai komputer biasa di rangkaian Bitcoin asli segera lulus ke rig khusus dengan unit pemprosesan grafik (GPU) dipasang untuk mencirikan bukti kerja lebih cepat.

Hari ini, perkakasan telah maju lebih jauh. Litar bersepadu khusus aplikasi (ASIC) kini melakukan hampir semua perlombongan pada blockchain Bitcoin. Ini adalah peranti yang dibina khusus untuk perlombongan Bitcoin yang 1,000,000 kali lebih baik dalam perlombongan daripada komputer rumah anda. Membeli, memasang, dan menjalankan ASIC mempunyai kos permulaan yang tinggi, menyukarkan pengguna biasa untuk terlibat.

[Catatan editor: Semakin banyak perlombongan yang mahal, semakin sedikit orang yang dapat melakukannya. Ini bermaksud bahawa rangkaian perlombongan menjadi lebih terpusat. Hujah yang ingin dikemukakan oleh Bitcoin Gold adalah untuk membuat perlombongan Bitcoin sebagai sesuatu yang dapat dilakukan oleh semua orang, oleh itu menjadikan perlombongan terdesentralisasi mungkin.]

Di samping itu, operasi perlombongan Bitcoin yang paling berjaya hari ini melibatkan seluruh bilik atau gudang yang penuh dengan ASIC yang beroperasi 24/7. Pelombong masa kecil tidak dapat bersaing.

Ladang Perlombongan

Ladang perlombongan. Foto oleh Marco Krohn – Creative Commons

Moto Bitcoin Gold, “Make Bitcoin Decentralized Again,” adalah rujukan lidah untuk slogan kempen pilihan raya Donald Trump. Walau bagaimanapun, ia juga merujuk kepada visi asli Satoshi untuk Bitcoin rangkaian peer-to-peer di mana sesiapa sahaja boleh mengambil bahagian dalam proses perlombongan. Untuk mengubah perlombongan Bitcoin menjadi sesuatu yang lebih adil, Bitcoin Gold mencadangkan menukar blockchain untuk menghilangkan perlombongan ASIC.

SHA-256 vs Equihash

Perubahan asas dalam Bitcoin Gold adalah memilih algoritma hash yang berbeza yang menjadikan bukti kerja lebih sukar bagi ASIC. Ini dapat dicapai apabila algoritma hashing memerlukan lebih banyak memori (RAM) untuk diselesaikan. Oleh kerana ASIC adalah mengenai kekuatan pemprosesan tulen, memerlukan lebih banyak memori yang merendahkan kemampuan pemprosesannya. Ini menjadikan perlombongan kecil pada GPU menjadi kompetitif sekali lagi.

Blockchain Bitcoin yang digerakkan ASIC sekarang menggunakan algoritma hash yang dikenali sebagai SHA-256 untuk bukti kerjanya. Pengasas Bitcoin Gold sebaliknya menggunakan algoritma lain yang dikenali sebagai Equihash. Alex Biryukov dan Dmitry Khovratovich mengembangkan Equihash sebagai algoritma tahan ASIC, dan ia telah berjaya menyaksikan penguasaan cryptocurrency lain, yang paling terkenal adalah Zcash.

Pada akhirnya, menukar kepada Equihash akan menjadikan perlombongan Bitcoin lebih diedarkan, dan itulah satu-satunya perubahan yang dicadangkan oleh Bitcoin Gold untuk rangkaian. Walaupun pemusatan perlombongan adalah masalah pada blockchain Bitcoin, dengan penambang menyenaraihitamkan beberapa pengguna atau memberi keutamaan kepada transaksi tertentu, ada batasan seberapa besar kekuatan yang dapat dimiliki oleh pelombong pusat ini. Tidak jelas bahawa pemusatan perlombongan memberi kesan negatif terhadap Bitcoin.

Sekiranya pernah berlaku, pemaju teras Bitcoin dapat melaksanakan Equihash sendiri, pada dasarnya memecat semua pelombong ASIC semasa di blockchain Bitcoin. Prospek kehilangan ratusan ribu dolar yang mereka laburkan dalam perkakasan perlombongan mereka dengan perubahan algoritma sudah cukup untuk memastikan kebanyakan pelombong di rangkaian tetap jujur.

Yang Menerima Emas Bitcoin?

Oleh kerana Bitcoin Gold adalah garpu dari blockchain Bitcoin yang asli, setiap orang yang memiliki BTC sebelum garpu menerima jumlah BTG yang sama, pada nisbah 1: 1. Anda tidak perlu melakukan sesuatu yang istimewa untuk menerima BTG, tetapi mendakwa ia mungkin sukar bergantung pada bagaimana anda menetapkan dompet anda.

Anda hampir dapat memperdagangkan BTG 20 pertukaran. Pilihan yang paling popular adalah HitBTC, OKEx, Bitfinex, dan Binance.

Cara Melombong Emas Bitcoin

Sekiranya anda berminat untuk melombong Bitcoin Gold, kami mendapat berita baik. Proses penyediaannya agak mudah, dan anda hanya menggunakan GPU – tidak memerlukan ASIC.

Pertama, anda perlu menyertai kolam perlombongan. Anda mempunyai lebih daripada sepuluh pilihan kolam.gold sebagai salah satu pilihan yang paling popular. Seterusnya, muat turun perisian perlombongan dari kumpulan yang anda sertai. Pool.gold mempunyai perisian perlombongan yang tersedia untuk NVIDIA dan Radeon.

Sekiranya anda tidak mempunyai dompet BTG, siapkan. Pilihan anda termasuk BTGWallet.online, yang Dompet Teras Emas Bitcoin, atau pertukaran yang menyokong BTG.

Teruskan dengan pool.gold sebagai contoh, anda mempunyai arahan berasingan berdasarkan GPU anda:

  • NVIDIA: Edit mulakan.bat failkan untuk memasukkan alamat dompet Bitcoin Gold anda diikuti dengan nama pekerja.
  • Radeon: Edit config.txt failkan untuk memasukkan alamat dompet Bitcoin Gold anda diikuti dengan nama pekerja.

Akhirnya, klik dua kali “start.bat” dan mulakan perlombongan.

Bilakah Ia Berlangsung?

Garpu keras Bitcoin Gold berlaku pada 24 Oktober 2017, dengan blok 491,407 di blockchain Bitcoin. Ketika itu berlaku, Bitcoin Gold mengambil gambaran keseluruhan baki dan urus niaga Bitcoin sehingga tahap itu. Blockchain baru bermula dari situ.

Adakah Bitcoin Gold adalah Pesaing kepada Bitcoin?

Walaupun Bitcoin Gold adalah garpu keras dari blockchain Bitcoin yang asli, sebenarnya bukan pesaing Bitcoin. Walaupun garpu keras lain, seperti Bitcoin Cash, mengaburkan beberapa pelombong dari rangkaian Bitcoin untuk mengusahakan blockchain baru, algoritma anti-ASIC Bitcoin Gold bermaksud hampir tidak ada pelombong Bitcoin semasa yang ingin beralih ke perlombongan BTG.

Sebaliknya, Bitcoin Gold bersaing dengan cryptocurrency anti-ASIC lain seperti Ethereum untuk mendapatkan kuasa perlombongan. Perlombongan di rangkaian sedemikian terdapat dalam bentuk perlombongan GPU berskala lebih kecil. Masalah untuk Bitcoin Gold adalah mata wang kripto anti-ASIC yang lain mempunyai sejarah yang lebih panjang dan lebih dapat diramalkan untuk pelombong. Tidak jelas mengapa pelombong ingin beralih ke BTG, kecuali harga per BTG melonjak.

Satu kelebihan yang dimiliki Bitcoin Gold adalah penyebaran yang luas. Semua orang di rangkaian Bitcoin yang diterima akan menerima BTG, jadi ada kemungkinan untuk diterima pakai secara meluas.

Bitcoin Emas vs Bitcoin, Tunai Bitcoin, & SegWit2x

Dengan begitu banyak garpu di blockchain Bitcoin berturut-turut, boleh membingungkan untuk mengetahui perbezaannya. Berikut adalah jadual untuk membantu anda:

Bitcoin Emas Bitcoin Tunai Bitcoin SegWit2x (dibatalkan)
Jenis PoW ASIC Tahan ASIC (GPU) ASIC ASIC
Sekat Masa ~ 10 minit ~ 10 minit ~ 10 minit ~ 10 minit
Penyesuaian kesukaran ~ 2 minggu Setiap blok ~ 2 minggu ~ 2 minggu
SegWit Ya Ya Tidak Ya
Perlindungan Main Ulang Ya Ya Tidak
Jumlah Pembekalan Syiling 21 juta 21 juta 21 juta 21 juta

Bitcoin Gold adalah satu-satunya garpu Bitcoin setakat ini yang melaksanakan algoritma bukti tahan ASIC yang baru. Seiring dengan algoritma hash yang baru itu, Bitcoin Gold melaksanakan penyesuaian kesukaran baru dengan setiap blok, meningkatkan kesukaran secara beransur-ansur berdasarkan masa blok yang lalu. Akhirnya, Bitcoin Gold adalah satu-satunya garpu Bitcoin yang menyokong teknologi Segregated Witness (SegWit) dan perlindungan main semula. SegWit meningkatkan jumlah transaksi yang mungkin dilakukan setiap blok dan perlindungan replay mencegah transaksi selari penipuan pada dua garpu.

Mainkan Perlindungan Selepas Garpu

garpu keras

Garpu keras.

Perlindungan main semula sangat penting ketika melaksanakan garpu dari blockchain yang ada. Alamat kod dan dompet yang dikongsi antara BTC dan BTG memungkinkan untuk melaksanakan serangan ulangan. Pada dasarnya, jika anda ingin melakukan transaksi pada BTC dan BTG pada masa yang sama, anda baik-baik saja. Walau bagaimanapun, jika anda ingin membayar seseorang di BTC dan menyimpan BTG anda, anda terbuka untuk menyerang. Penyerang boleh menghantar isyarat palsu di antara garpu yang menyebabkan anda kehilangan kedua mata wang apabila anda hanya bermaksud menghantarnya.

Tawaran Bitcoin Gold perlindungan main semula sepenuhnya di BTG untuk mengelakkan serangan tersebut. Penyelesaiannya melibatkan mekanisme SIGHASH_FORK_ID yang melakukan urus niaga semula, yang bermaksud tidak dapat dipindahkan dari BTC ke BTG.

Apa Kata Orang Tentang Bitcoin Gold

Sebilangan besar cryptocurrency baru melibatkan algoritma hashing tahan ASIC, dan menjadi standard industri untuk mempromosikan desentralisasi. Sehubungan itu, Bitcoin Gold mempunyai banyak kegembiraan. Pada intinya, ini adalah mengenai peralihan rangkaian Bitcoin ke perlombongan yang lebih terdesentralisasi.

Namun, seperti yang kita lihat di atas, tidak ada banyak bukti bahawa sistem perlombongan Bitcoin semasa rosak. Terdapat beberapa aduan kecil, dan tidak begitu ideal bahawa rangkaian sangat terpusat. Walaupun begitu, pelombong di Bitcoin mengalami banyak kerugian sekiranya mereka menggunakan kuasa mereka secara agresif. Terdapat juga peserta baru kepada komuniti perlombongan Bitcoin yang mendesentralisasi kawalan dari beberapa ladang ASIC utama.

Konsensus umum dari Ahli Bitcoin adakah Bitcoin Gold tidak cukup baru untuk menjamin pelaburan bebas. Walaupun pastinya tidak ada salahnya untuk memegang BTG percuma yang anda terima hasil dari garpu (jika anda memiliki Bitcoin sebelum 24 Okt), tunggu sehingga habuk menetap sebelum memutuskan sama ada akan membeli lebih banyak.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me