Apa itu Blockstack?

Blockstack adalah rangkaian pengkomputeran yang terdesentralisasi dan ekosistem untuk aplikasi terdesentralisasi (dApps). Projek baru-baru ini menjadi tajuk utama sebagai penjualan token pertama dalam sejarah A.S. yang menerima pelepasan dari Suruhanjaya Sekuriti dan Bursa (SEC). Walau bagaimanapun, pasukan ini telah bersama sejak 2013.

Matlamat menyeluruh pasukan Blockstack adalah memberi pengguna kawalan data dan identiti mereka. Mereka mencapai tujuan itu dengan menyediakan sekumpulan alat dan protokol pembangun yang bertujuan untuk menurunkan hambatan permulaan pengembangan dApp.

Dalam panduan Blockstack ini, kita melihat:

Bagaimana Blockstack Berfungsi?

Blockstack adalah ekosistem komprehensif yang mengandungi banyak komponen yang membolehkan anda pergi “Zero-to-DApp” dalam masa kurang dari satu jam. Mari kita periksa beberapa bahagian yang diperlukan.

Susun Blockchain

Seperti yang mungkin anda sangka, blockchain Stacks adalah asas Blockstack. Ia melaksanakan proses pemilihan pemimpin dengan Bukti yang boleh disesuaikan untuk mengekalkan kata sepakat. Tunable Proofs membolehkan Blockstack untuk menggabungkan konsensus Proof-of-Work (PoW) asli dengan kekuatan hash dari blockchain yang lebih mantap.

Pada masa ini, blockchain Stacks merangkumi gabungan Proof-of-Work sendiri dan konsensus Bitcoin Proof-of-Burn. Untuk menjadi pemimpin (pelombong), anda membakar cryptocurrency yang mendasari (bitcoin) dan melakukan satu set transaksi. Anda menerima ganjaran penambangan jika urus niaga anda sepadan dengan rantai ‘menang’.

Setelah rangkaian cukup besar, pasukan Blockstack merancang untuk menukar blockchain Stacks sepenuhnya ke konsensus PoW asli.

Pengesahan Blockstack

Salah satu ciri pertama projek, Blockstack Authentication, menghubungkan identiti anda dengan semua dApps dalam ekosistem Blockstack. Ia menggunakan sistem masuk tunggal dengan nama pengguna sejagat anda, dan sebagai ganti kata laluan, kriptografi kunci awam yang berjalan pada perisian peranti tempatan anda.

Pengesahan sepenuhnya di rantai, dikendalikan oleh blockchain Blockstack dan Blockstack Sistem Penamaan.

Penyimpanan Data Gaia

Menurut Blockstack kertas putih,

“[Gaia adalah] sistem penyimpanan yang dikendalikan pengguna yang membolehkan aplikasi berinteraksi dengan loker data peribadi.”

Individu, dan bukannya blockchain Stacks, menjadi tuan rumah loker data ini. Sebagai gantinya, blockchain mencatat petunjuk ke lokasi Gaia data. Seperti bentuk penyimpanan blockchain yang lain, Gaia menghilangkan keperluan untuk mempercayai penyedia storan awan pihak ketiga seperti Amazon dan Google.

Senibina Gaia

Gaia menyediakan mekanisme desentralisasi untuk penyimpanan data. | Sumber: Buku putih Blockstack

Kontrak Pintar Kejelasan

Sama seperti Ethereum’s Solidity, Blockstack menerapkan bahasa pengaturcaraan kontrak pintarnya sendiri, Clarity. Tidak seperti Solidity, Clarity tidak lengkap dengan satu transaksi. Walau bagaimanapun, Turing lengkap sepanjang sejarah urus niaga.

Blockstack menyimpan sebahagian besar logik perniagaan dApp dari rantai dan menghalang mesin maya (VM) menyusun kontrak pintar. Sebenarnya, kebanyakan dApps yang menggunakan Blockstack sebenarnya bukan kontrak pintar.

Perpustakaan dan SDK

Komuniti pembangun Blockstack mempunyai banyak senarai (dan berkembang) alat untuk membantu pembangun membina aplikasi Blockstack. Senarai tersebut merangkumi, tetapi tidak terhad kepada perpustakaan untuk:

  • Android
  • iOS
  • Javascript
  • React Native

Sekiranya anda seorang pemaju baru, pasukan juga menyediakan tutorial semasa membuat dApp dalam masa kurang dari satu jam.

Perlombongan Aplikasi

Setiap bulan, Blockstack memberi ganjaran kepada aplikasi terbaik di ekosistem dengan Kumpulan hadiah $ 100,000. Aplikasi teratas menerima 20 peratus daripada jumlah hadiah ($ 20,000). Aplikasi terbaik seterusnya menerima 20 peratus jumlah baki ($ 16,000). Dan seterusnya sehingga kolam kering.

Skema pereputan perlombongan Aplikasi Blockstack

Ganjaran perlombongan aplikasi menurun sebanyak 20 peratus dengan setiap penurunan kedudukan. | Sumber: Laman web projek

Blockstack telah bekerjasama dengan empat syarikat bebas (Product Hunt, Awario, TryMyUI, Internet Labs), yang menilai aplikasi menggunakan data proprietari tersendiri. Kedudukan aplikasi anda bergantung pada ciri Blockstack mana yang telah anda gabungkan, bagaimana anda telah bertambah baik sejak bulan sebelumnya, dan berapa banyak sisihan piawai yang jauh dari skor rata-rata dalam kategori anda, di antara banyak aspek lain.

Token Tumpukan (STX)

Token Stacks adalah token asli dari ekosistem Blockstack. Anda membelanjakan STX untuk mendaftarkan aset digital, melaksanakan kontrak pintar, melakukan transaksi, dan menambat rangkaian aplikasi, antara aktiviti lain.

Pasukan Blockstack & Kemajuan

Blockstack, yang dibuat oleh Muneeb Ali dan Ryan Shea, pada mulanya dilancarkan pada tahun 2014 sebagai sistem identiti yang terdesentralisasi. Sepanjang tahun 2015 dan 2016, pasukan ini mencipta Perkhidmatan Penamaan Blockchain dan membawa dua anggota pasukan tambahan.

Pada suku kedua 2017, mereka melancarkan Blockstack Authenticator dan menerbitkan buku putih projek itu. Pada akhir tahun itu, pasukan mengadakan penjualan token di mana mereka mengumpulkan sekitar $ 50 juta.

Sepanjang tahun 2018, pasukan Blockstack melancarkan beberapa perpustakaan pengembangan, melancarkan kedai universal untuk dApps, dan membuat dompet Stacks di antara beberapa penghargaan lain.

Sudah tahun ini, Blockstack membuat prototaip untuk VM mereka dan mengeluarkan algoritma konsensus baru. Di dek untuk baki 2019 dan 2020:

  • SDK kontrak pintar kejelasan
  • Hardfork untuk konsensus baru
  • Sokongan kontrak pintar yang lengkap
  • Penambahbaikan ke Gaia

Projek ini telah menerima pelaburan dari beberapa firma modal teroka di dunia, termasuk YCombinator, Union Square Ventures, dan Winklevoss Capital.

Di mana Membeli STX

Penjualan token Stacks diatur sepenuhnya oleh SEC di bawah Peraturan A +, jadi harap memberikan maklumat peribadi untuk undang-undang Kenali Pelanggan Anda (KYC) dan Anti Pencucian Wang (AML).

Penjualan token itu bermula pada 11 Julai dan akan berterusan sehingga projek itu menaikkan $ 28 juta. Untuk mendaftar, pergi ke penjualan token Stacks halaman pendaftaran.

Tempat menyimpan STX

Anda harus menyimpan STX anda di dompet Stacks rasmi. Ia ada pada sistem operasi Mac dan Windows.

Menyusun dompet

Dompet Stacks memerlukan bahan bakar untuk transaksi. | Sumber: Laman web projek

Untuk keselamatan tambahan, pertimbangkan untuk menggunakan dompet perkakasan seperti Ledger atau Trezor juga. Trezor One, Trezor Model T, Ledger Nano S, dan Ledger Blue semuanya menyokong storan STX.

Catatan: Untuk melakukan transaksi di dompet Stacks, anda perlu membekalkan sejumlah kecil bitcoin sebagai bahan bakar.

Pemikiran Akhir

Pasukan Blockstack membayangkan Internet sepenuhnya terdesentralisasi di cakrawala dan ekosistem mereka di pangkalannya. Projek ini merupakan usaha yang bercita-cita tinggi, tetapi pasukan telah menunjukkan bahawa mereka mendapat hasil melalui pencapaian pencapaian berterusan. Ini juga membantu mereka mendapat sokongan dari beberapa nama terbesar dalam blockchain, cryptocurrency, dan modal teroka.

Walaupun penjualan token semasa memerlukan beberapa input KYC, ia perlu dilihat.

Sumber Blockstack Tambahan

Laman web

Blog

Forum

Kendur

Github

Telegram

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me