Apa itu Cardano?

Cardano ialah platform kontrak pintar, serupa dengan Ethereum, dengan fokus pada keselamatan melalui seni bina berlapis. “Blockchain generasi ketiga” yang digambarkan sendiri adalah yang pertama seumpamanya dibuat dari falsafah saintifik dan dibina berdasarkan penyelidikan akademik rakan sebaya.

Pasukan di belakang Cardano menciptanya dengan mempertimbangkan pengguna akhir dan pengawal selia. Mereka berusaha mencari jalan tengah yang menyeimbangkan kebutuhan peraturan dengan prinsip privasi dan desentralisasi sebagai teras teknologi blockchain.

Platform ini juga menggunakan secara unik Haskell, bahasa pengaturcaraan dengan tahap toleransi kesalahan yang tinggi. Dengan masa depan dan kerumitan sistem berasaskan blockchain yang agak tidak diketahui, penting untuk membina fleksibiliti ke dalam projek. Hampir mustahil untuk mengetahui apa yang mungkin dimiliki oleh sistem dalam beberapa bulan atau bahkan bertahun-tahun, jadi penting untuk memiliki bahasa yang mantap seperti Haskell yang memungkinkan margin kesalahan tertentu.

Tidak seperti beberapa projek crypto yang lain, matlamat pasukan Cardano bukanlah untuk merombak keseluruhan sistem kewangan. Tujuan mereka adalah menggunakan teknologi blockchain untuk membawa sistem perbankan ke tempat-tempat yang sebelumnya mereka terlalu mahal untuk dilaksanakan – khususnya dunia membangun.

Dalam panduan Cardano ini, kami akan merangkumi:

Bagaimana Cardano Berfungsi?

Cardano sedang dikembangkan dalam dua lapisan yang memisahkan lejar nilai akaun daripada sebab mengapa nilai dipindahkan dari satu akaun ke akaun yang lain. Pemisahan ini membolehkan kontrak pintar di platform lebih fleksibel. Ini juga memberi peluang kepada bisnis untuk menyesuaikan desain, privasi, dan pelaksanaan setiap kontrak agar sesuai dengan kes penggunaan khusus mereka.

Lapisan Penyelesaian Cardano (CSL)

Cardano Settlement Layer (CSL) bertindak sebagai lejar keseimbangan dan merupakan lapisan pertama platform. Dicipta sebagai peningkatan kepada Bitcoin, lapisan ini bertindak sebagai cryptocurrency yang dibina dari whitepaper Ouroboros: Bukti Protokol Stake Blockchain yang Terbukti Selamat oleh Aggelos Kiayias.

The CSL menggunakan a algoritma konsensus bukti-kepentingan untuk menghasilkan blok baru dan mengesahkan transaksi. Ia merangkumi:

  1. Dua set bahasa skrip
  1. Satu set untuk memindahkan nilai
  2. Satu set untuk meningkatkan sokongan perlindungan lapisan
  • Rantai sampingan untuk dihubungkan ke lejar lain
  • Pelbagai jenis tandatangan termasuk tandatangan tahan kuantum
  • Pelbagai aset yang dikeluarkan pengguna
  • Skalabiliti di mana keupayaan sistem meningkat apabila semakin banyak pengguna bergabung
  • Lapisan Pengiraan Cardano (CCL)

    The Cardano Lapisan Pengiraan (CCL) adalah lapisan kedua platform Cardano dan mengandungi maklumat mengapa transaksi berlaku. Di dalam lapisan inilah kontrak pintar Cardano dijalankan.

    Oleh kerana lapisan pengiraan terlepas dari CSL, pengguna CCL yang berlainan dapat membuat peraturan yang berbeza ketika menilai transaksi.

    Sebagai contoh, anda boleh membuat lejar yang dibenarkan yang meninggalkan sebarang transaksi yang tidak termasuk data AML / KYC – sesuatu yang akan menjadi lebih penting kerana peraturan blockchain terus meningkat.

    Pasukan Cardano sedang mencipta bahasa pengaturcaraan baru untuk digunakan untuk mengembangkan kontrak pintar di CCL – Plutus. CCL juga menyokong Solidity, bahasa di sebalik kontrak pintar Ethereum, untuk aplikasi jaminan rendah di platform.

    Untuk membantu pembangun, Cardano juga menyertakan pustaka rujukan kod Plutus yang tersedia untuk digunakan dalam dapps. Di luar itu, pasukan membuat satu set alat untuk tujuan mengesahkan kod dan meningkatkan jaminan kod.

    Rantai Sebelah KMZ

    Cardano menyokong rantai sampingan berdasarkan protokol baru oleh Kiayias, Miller, dan Zindros (KMZ) yang melibatkan bukti bukti karya. Protokol sidechain KMZ membolehkan dana bergerak dengan selamat dari CSL ke CCL mana pun atau blockchain mana pun yang juga menggunakan protokol.

    Dengan protokol ini, lejar dengan kepatuhan peraturan tertentu dapat berinteraksi dengan CSL tanpa perlu berkongsi data yang perlu tetap peribadi.

    Dompet Daedalus

    Daedalus adalah seorang dompet sumber terbuka dicipta oleh pasukan Cardano. Ianya adalah dompet pelbagai mata wang di mana anda boleh menukar antara mata wang yang disokong secara bebas. Dompet ini memulakan pengembangan sokongan dengan Bitcoin dan Ethereum Classic.

    dompet daedalus

    Antara Muka Dompet Daedalus

    Dompet ini juga merangkumi kedai aplikasi yang mengandungi aplikasi yang dibina oleh komuniti Daedalus. Anda boleh memuat turun dompet pada masa ini Tingkap dan MacOS sistem operasi.

    ADA dan Ouroboros Proof-of-Stake

    Pasukan Cardano telah menetapkan bahawa akan ada maksimum 45 bilion Duit syiling ADA yang akan dibuat. Syiling baru memasuki ekosistem dan nod mengesahkan transaksi melalui algoritma konsensus yang unik, Ouroboros Proof-of-Stake (PoS).

    Dalam protokol ini, pemimpin slot menghasilkan blok baru di blockchain dan mengesahkan transaksi. Sesiapa yang memegang koin Cardano ADA boleh menjadi pemimpin slot. Apabila “Ikuti Satoshi” algoritma memilih duit syiling yang anda pegang, anda menjadi pemimpin slot dan menerbitkan blok baru ke rangkaian.

    Node anda melakukan proses ini secara automatik, jadi anda tidak perlu risau untuk mengesahkan setiap transaksi secara manual.

    Bayaran Cardano

    The bayaran untuk memindahkan ADA berbeza dan ditentukan oleh persamaan berikut:

    yuran pemindahan = ukuran a + b *.

    a = pemalar yang sekarang sama dengan 0.155381 ADA

    b = yang sentiasa bersamaan 0,000043946 ADA / bait

    ukuran = ukuran urus niaga dalam bait

    Ini secara berkesan bermaksud bahawa yuran transaksi minimum yang akan anda bayar adalah 0.155381 ADA dan akan meningkat sebanyak 0.000043946 ADA dengan setiap kenaikan bait ukuran transaksi anda.

    Bayaran urus niaga masing-masing zaman dikumpulkan di kolam dan diedarkan di antara pemimpin slot yang sesuai. Zaman ini hanyalah jangka masa di mana pemimpin slot mengesahkan transaksi. Apabila satu zaman berakhir, yang seterusnya akan segera bermula.

    Perbendaharaan

    Selain daripada pemimpin slot, sebahagian daripada setiap ganjaran blok juga diberikan kepada perbendaharaan. Sekiranya anda ingin menerima dana untuk menyumbang kepada ekosistem Cardano, anda perlu memohon geran melalui Perbendaharaan. Pemangku kepentingan kemudian memilih sama ada pemberian anda disetujui atau tidak, yang memberi anda pembiayaan. Matlamat Perbendaharaan adalah untuk mewujudkan ekosistem yang dapat bertahan sendiri yang terus berkembang lama setelah IOHK selesai dengan projek.

    Sejarah Cardano

    Cardano berkongsi banyak akarnya dengan Ethereum. Dua pengasas projek itu, Charles Hoskinson dan Jeremy Wood, berperanan untuk awal Ethereum pada tahun 2013. Setelah meninggalkan Ethereum, mereka bergabung pada tahun 2015 untuk mewujudkan Input Output Hong Kong (IOHK), salah satu syarikat di belakang Cardano.

    Sekiranya saya pernah bertanya mengapa cryptocurrency wujud, maka saya jawab kerana ini wujud dan kita memerlukan tolak balik https://t.co/yxGiMLRDrW

    – Charles Hoskinson (@IOHK_Charles) 18 September 2018

    Sebenarnya, tiga organisasi bekerjasama untuk mengembangkan Cardano:

    1. Yayasan
    2. Keluaran Input Hong Kong (IOHK)
    3. Emurgo

    The Cardano Foundation adalah organisasi nirlaba yang bertindak sebagai ejen penjaga projek. Tujuannya adalah untuk menyokong dan mengembangkan ekosistem Cardano. IOHK adalah syarikat kejuruteraan blockchain yang fokus untuk membina projek sebenar. Dan, Emurgo adalah inkubator projek blockchain yang menyediakan banyak pembiayaan.

    Pasukan ini mengumpulkan sekitar $ 63 juta semasa ICO mereka selama hampir dua tahun.

    Peta Jalan

    Projek ini sentiasa berkembang peta jalan, tetapi ia mengikuti rancangan lima fasa. Fasa-fasa tersebut adalah seperti berikut:

    1. Byron – Ini adalah fasa yang sedang dilalui Cardano. Ia merangkumi pengembangan awal fungsi utama dan pelengkap seperti dompet Daedalus. Segala yang dijadualkan untuk fasa ini dibina, dan pasukan sedang dalam proses membuat penambahbaikan.
    2. Shelley – Pada fasa ini, rangkaian menjadi terdesentralisasi sepenuhnya. Ciri-ciri di sini merangkumi jaringan ujian perwakilan dan kumpulan kepentingan.
    3. Goguen – Pasukan sedang dalam proses merancang fasa ini. Pada titik ini dalam peta jalan, Cardano akan mempunyai mesin maya, yang disebut IELE, serupa dengan Mesin Maya Ethereum (EVM). Platform ini juga akan mempunyai kerangka bahasa universal untuk teknologi blockchain masa depan.
    4. Basho – Pasukan ini merancang untuk meningkatkan skalabilitas, keselamatan, dan prestasi dalam fasa ini. Mereka juga akan melaksanakan Ouroboros Praos, peningkatan pada protokol Ouroboros yang asal.
    5. Voltaire – Pada fasa terakhir, Cardano akan menerapkan model Perbendaharaan, menyediakan ekosistem yang dapat bertahan sendiri untuk rangkaian.

    Pertandingan

    Sebagai platform kontrak pintar, Cardano bersaing dengan beberapa projek crypto yang serupa – terutamanya Ethereum. Projek ini juga bersaing dengan beberapa projek baru yang memfokuskan pembangunan kontrak pintar seperti EOS, Lisk, NEO, dan NEM. Daripada pesaing tambahan ini, Cardano adalah yang kedua terbesar di belakang EOS.

    Seperti disebutkan sebelumnya, pasukan berusaha untuk memisahkan diri dengan fokus skalabiliti melalui kajian rakan sebaya dan amalan pengekodan yang sangat selamat. Walaupun strategi ini membawa kepada pengembangan produk yang lebih perlahan, strategi ini sangat mengurangkan risiko bug kritikal dan kesilapan berhenti.

    Berniaga

    Cardano mempunyai ICO yang panjang dari September 2015 hingga Januari 2017, dan token ADA mula diperdagangkan di pasaran terbuka pada bulan Oktober 2017.

    Harga ADA kekal stabil sehingga akhir November 2017 apabila meningkat dari ~ $ 0.03 (0.00000345 BTC) kepada ~ $ 0.14 (0.0000142 BTC) dalam 3 hari. Itu peningkatan sebanyak lebih daripada 360%.

    ADA mencapai tahap tertinggi sepanjang masa pada $ 1.15 (~ 0.000077 BTC) pada awal Januari 2018 tetapi sejak itu mengikuti pasaran cryptocurrency selebihnya. Ia mengalami lonjakan pada bulan April 2018, yang tampaknya disebabkan oleh peningkatan jumlah pertukaran yang menyenaraikan ADA dan juga pelancaran peta jalan.

    Malangnya, jenis pengumuman itu kemungkinan besar tidak akan mempengaruhi harga syiling yang bergerak maju. Pengaruh positif terbesar pada harga dari sekarang mungkin adalah pengumuman perkongsian, pencapaian peta jalan, dan peningkatan penggunaan rangkaian.

    Tempat Beli ADA

    Awak boleh beli ADA di beberapa platform pertukaran utama. Binance mempunyai jumlah dagangan ADA tertinggi di bursa dan menawarkan koin sebagai pasangan perdagangan dengan Bitcoin dan Ethereum.

    Untuk membeli ADA di kebanyakan platform, pertama anda perlu membeli Bitcoin atau Ethereum di platform lain dan memindahkannya. GDAX dan Gemini adalah pilihan yang baik untuk memulakan proses ini.

    ADA juga akan tersedia untuk pembelian melalui rangkaian mesin ATM di Jepun tidak lama lagi. Tidak ada ATM yang tersedia, bagaimanapun, dan tidak ada garis masa yang diberikan.

    Tempat menyimpan ADA

    Untuk mendapat ganjaran daripada bertaruh, kemungkinan besar anda perlu menyimpan ADA anda di dompet dari pertukaran.

    Sekarang, hanya ada satu dompet di mana anda boleh menyimpan ADA anda – dompet Daedalus rasmi. Dompet pada masa ini hanya tersedia di Mac dan Windows (maaf pengguna Linux), tetapi dompet mudah alih di Android dan iOS dianggarkan akan segera dikeluarkan.

    Ledger bekerjasama dengan a pihak ketiga untuk membina sokongan ADA ke dalam produk mereka. Ia harus siap dengan pelaksanaan fasa Shelley.

    Kesimpulannya

    Cardano adalah projek bercita-cita tinggi menangani sejumlah besar masalah dalam industri crypto. Setelah melihat potensi kelemahan keselamatan Ethereum melalui penggodaman DAO dan kegagalan dompet Parity baru-baru ini, senang melihat Cardano memberi tumpuan kepada pemeriksaan kod dan langkah keselamatan yang dikaji semula oleh rakan sebaya.

    Walau bagaimanapun, ini memerlukan kos. Dengan penekanan pada keselamatan, jangan mengharapkan kemas kini produk yang cepat. Sebaliknya, anda harus melihatnya sebagai projek jangka panjang dengan banyak potensi.

    Catatan Editor: Artikel ini dikemas kini oleh Steven Buchko pada 10.22.2018 untuk mencerminkan perubahan terkini projek ini.

    Sumber Cardano Tambahan

    Facebook

    Twitter

    Reddit

    Youtube

    Berbual

    Github

    Mike Owergreen Administrator
    Sorry! The Author has not filled his profile.
    follow me