Apa itu Decentraland?

Decentraland adalah bertenaga Ethereum platform realiti maya. Di dunia maya ini, anda membeli sebidang tanah yang kemudian anda dapat melintasi, membina dan menjana wang. Tidak ada had untuk apa yang anda boleh lakukan. Ini adalah platform digital pertama yang dimiliki sepenuhnya oleh penggunanya.

Dalam panduan pemula Decentral dan ini, kami akan menggali:

Bagaimana Decentraland Berfungsi?

Sama dengan permainan seperti Skyrim dan Fallout, Decentraland adalah alam semesta maya yang sangat mengasyikkan. Namun, bukannya bermain di skrin dua dimensi, anda turut serta dalam dunia tiga dimensi. Nampaknya ini adalah langkah seterusnya yang logik sebelum membuat permainan berasaskan AI sepenuhnya di ruang fizikal, à la Westworld.

Apa itu TANAH?

Di Decentraland, ruang yang anda berinteraksi adalah TANAH, aset digital tidak mudah alih yang anda beli dalam permainan. Setelah anda memiliki sebidang TANAH, anda bebas melakukannya mengikut pilihan anda. Anda boleh membuat permainan, aplikasi, perkhidmatan perjudian, atau bahkan pemandangan 3D yang dinamik. Tetapi, mengapa berhenti di situ? Walaupun bukan tujuan utamanya, anda juga dapat membuat perkhidmatan berdasarkan TANAH di sekitar pendidikan, pengembangan profesional, pelancongan, dll.

Jumlah LAND adalah terhad, dan setiap plot LAND adalah 33 kaki x 33 kaki, tetapi tidak ada batasan ketinggiannya. Baru-baru ini Decentraland dibuat Estet TANAH, ciri yang membolehkan anda mengurus TANAH anda dengan lebih mudah dengan mengaitkan plot bersebelahan. Sekiranya anda berminat untuk membeli LAND (atau hanya ingin melihat peta), anda harus melihatnya Pasar TANAH.

Kumpulan yang serupa di LAND terdiri Daerah. Daerah pada dasarnya adalah komuniti yang berkisar pada tema bersama. Sebagai contoh, mungkin ada Daerah hanya untuk peminat kripto dengan aplikasi dan perkhidmatan cryptocurrency. Anda boleh memilih isu Daerah melalui dApp pemungutan suara Decentraland, Agora. Jumlah TANAH yang anda pegang di daerah tertentu berkaitan dengan berat suara anda. Decentraland mencipta Agora untuk memberi anda lebih banyak kawalan terhadap apa yang berlaku di daerah anda, dan memberi maklum balas mengenai platform tersebut secara luas.

Apa itu MANA?

MANA adalah token cryptocurrency Decentraland. Ini adalah token ERC20 yang anda gunakan untuk membeli petak LAND serta membayar barang dan perkhidmatan di dunia.

Apabila anda membeli TANAH, Decentraland membakar MANA yang anda beli. Pasukan Decentraland pada asalnya menjual setiap petak TANAH dengan harga 1000 MANA. Sekarang kerana terdapat pasaran sekunder, harga TANAH berbeza-beza. Pada masa ini, sebidang tanah TANAH paling murah ialah 11,750 MANA sementara kawasan yang lebih popular mempunyai tanda harga berjuta-juta. Plot paling laris berharga 2,000,000 MANA, atau $ 175,578, pada bulan Mac 2018. Ini adalah sejumlah wang untuk sebidang tanah maya dan meninggalkan penjual dengan keuntungan yang lumayan.

Senibina Teknologi

Protokol Decentraland mempunyai tiga lapisan:

  • Lapisan konsensus: Menjejak pemilikan tanah dan kandungan tanah melalui kontrak pintar Ethereum.
  • Lapisan kandungan tanah: Menggunakan sistem pengedaran yang terdesentralisasi untuk menjadikan kandungan di dunia maya.
  • Lapisan masa nyata: Menyediakan hubungan rakan sebaya untuk pengguna berinteraksi antara satu sama lain.

Pasukan ini membina platform realiti maya menggunakan A-Frame. Untuk membangun di dunia, pertama-tama anda dapat membuat model di SketchUp dan / atau Blender, dan kemudian mengimportnya ke platform.

Pasukan Decentraland & Kemajuan

Pasukan Decentraland diketuai oleh Ari Meilich (Project Lead) dan Esteban Ordano (Tech Lead). Ordano sebelum ini bekerja di Bitpay sebagai jurutera perisian dan mengasaskan Smart Contract Solutions, Inc. Kedua-dua pengasas juga telah bekerjasama dalam membuat Stremium dan Bitcore.

pengasas desentral dan pengasas

Decentraland telah wujud lebih lama daripada yang anda fikirkan. Pasukan ini mencapai kejayaan pembangunan pertama mereka, Zaman Batu, pada bulan Jun 2015. Ini adalah grid sederhana dan piksel yang memperuntukkan piksel kepada pengguna melalui algoritma bukti kerja. Baru-baru ini, mereka mengadakan Acara Terraform di mana mereka menjual TANAH di dunia 3D baru.

Pasukan ini juga telah bekerjasama dengan daerah0x, Aragon, dan imtoken untuk menyediakan beberapa perkhidmatan mereka.

Decentraland cukup unik di dunia blockchain tanpa pesaing langsung yang besar. Kesetiaan yang tinggi dan Sansar kedua-duanya menyediakan ruang untuk membuat dan menjual pengalaman realiti maya, tetapi tidak berasaskan blockchain. MARK.SPACE nampaknya projek yang paling serupa; namun, ia jauh di belakang Decentraland baik dari segi pembangunan dan ketenaran.

Berniaga

Harga MANA agak stagnan sehingga ledakan pasaran Disember / awal Januari. Sejak itu, duit syiling telah mencapai prestasi yang agak baik berbanding dengan pasaran altcoin yang lain, mengekalkan sekitar 75% dari nilai Bitcoinnya dalam kemerosotan berikutnya.

MANA mencapai tahap tertinggi sepanjang Januari 2018 pada $ 0.26, mencapai dua puncak lagi pada bulan Mei dan Julai, masing-masing $ 0.18 dan $ 0.14. Sejak Julai 2018 MANA terus jatuh, mencerminkan trend pasaran crypto.

Kerana satu-satunya penggunaan untuk MANA, sekarang, adalah membeli TANAH, sukar untuk meramalkan apa yang akan mempengaruhi harganya. Peningkatan permintaan untuk TANAH hanya boleh menyebabkan kenaikan jumlah MANA yang anda perlukan untuk membeli beberapa – bukan kenaikan nilai MANA itu sendiri. Walau bagaimanapun, harga MANA akan meningkat kerana anda dapat membeli lebih banyak barang dengannya.

Tempat Beli MANA

Anda boleh membeli MANA di kebanyakan bursa utama dengan Bitcoin atau Ethereum. Binance dan OKEx mempunyai jumlah dagangan terbesar di bursa.

Sekiranya anda tidak memiliki salah satu daripada kedua-dua syiling itu, dan anda keliru dari mana untuk memulakannya, lihat panduan membeli Bitcoin kami atau panduan membeli Ethereum.

Tempat menyimpan MANA

MANA adalah token ERC20, jadi terdapat banyak pilihan dompet untuk anda pilih. Kami mengesyorkan menggunakan dompet perkakasan seperti Trezor atau Ledger Nano S. Ini menyimpan dana anda di luar talian dan kurang terdedah kepada perisian berniat jahat.

MyEtherWallet adalah pilihan lain yang popular jika anda tidak mahu membelanjakan wang tersebut di dompet perkakasan.

Kesimpulannya

Decentraland adalah platform realiti maya di mana anda boleh membeli tanah. Dengan memanfaatkan khayalan pemain dan pengusaha di mana sahaja, anda dapat melakukan apa sahaja yang anda mahukan dengan tanah yang anda beli.

Ini adalah projek unik di pasaran yang kebanyakannya belum diuji. Populariti permainan “kehidupan alternatif” adalah petanda yang baik, tetapi sukar untuk mengetahui apakah ini akan terus masuk ke ruang 3D dan blockchain. Namun, jika Decentraland memperoleh penerapan yang diharapkan oleh penyokongnya, maka kita mungkin akan melihat ekosistem perniagaan dan pengalaman yang sama sekali baru berkembang di depan mata kita.

Catatan Editor: Artikel ini dikemas kini oleh Rachel Lantz pada 25 Oktober 2o18 untuk mencerminkan perubahan terkini projek.

Sumber Decentraland Tambahan

Tidak setuju

Sedang

Twitter

RocketChat

Github

Reddit

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me