DEX adalah pertukaran yang terdesentralisasi dan pada dasarnya merupakan jenis pasangan yang baru yang membolehkan orang membuat pesanan dan berdagang cryptocurrency tanpa institusi perantara yang menguruskan lejar atau mengawal dana pengguna.

Cryptocurrencies menggembirakan banyak orang kerana mereka mencipta cara untuk berdagang nilai tanpa memerlukan perantara. Teknologi blockchain membolehkan orang asing saling mempercayai tanpa memerlukan institusi pusat. Ini adalah teknologi yang luar biasa dengan potensi untuk mengubah cara kita menyusun ekonomi kita dan cara kita berfikir tentang perdagangan.

Tentu saja cabarannya adalah untuk memasuki ekosistem yang anda perlukan untuk membeli beberapa cryptocurrency menggunakan mata wang yang sudah anda miliki (dolar, euro, dll). Biasanya, anda akan melakukannya di salah satu pertukaran utama, seperti Coinbase atau Kraken. Walau bagaimanapun, kedua-duanya adalah institusi terpusat.

Mereka mengambil maklumat anda, mengurus akaun anda, dan rentan terhadap perlambatan atau serangan langsung. Menggunakan pertukaran terpusat untuk membeli cryptocurrency adalah pengalaman ironis. Untuk memasuki ekosistem tanpa kepercayaan dan terdesentralisasi, anda harus mempercayai institusi terpusat.

DEX berusaha untuk mengubah pengalaman itu, menawarkan cara kepada pengguna untuk mencari satu sama lain dan berdagang secara langsung dalam rangkaian. Tidak ada DEX utama yang mempunyai gerbang fiat setakat ini, tetapi banyak pesaing telah membina pertukaran terdesentralisasi yang membolehkan perdagangan crypto-to-crypto. Dalam panduan komprehensif ini, kami akan mengkaji apa itu DEX, faedah dan kekurangan pendekatan seperti itu, dan siapa pemain utama dalam perlumbaan untuk membina platform DEX yang layak.

Custodial vs. Non-Custodial, Centralized vs. Decentralized

Untuk memahami DEX, penting untuk menyedari bahawa pertukaran cryptocurrency wujud pada dua paksi asas: penjagaan dan pemusatan.

jagaan vs pemusatan

Penjagaan

Penjagaan merujuk kepada siapa yang memegang kunci akaun di bursa. Contohnya, apabila anda membeli Bitcoin di Coinbase, ia akan muncul di akaun Coinbase anda, tetapi anda sebenarnya belum memiliki dan mengawal Bitcoin itu. Anda perlu meminta pemindahan dari Coinbase ke alamat dompet luaran yang anda kendalikan sebelum Bitcoin benar-benar menjadi milik anda. Sekiranya Coinbase diserang, diperlahankan, atau mempunyai masalah teknikal, anda tidak mempunyai jalan untuk mengamankan Bitcoin anda. Ini sering menjadi masalah dengan banyak pertukaran bahawa “dana selamat” telah menjadi meme dalam masyarakat kerana pengendali pertukaran berusaha untuk meyakinkan pengguna ketika menghadapi masalah sistem.

dana adalah safu memedana adalah tweet safu

Pertukaran bukan kustodian meninggalkan semua dana di dompet peribadi penggunanya. Pengguna kemudian boleh menghantar dan mengesahkan perdagangan sendiri dari dompet peribadi mereka, pada dasarnya menggunakan pertukaran sebagai perkhidmatan yang sepadan. Penyelesaian di antara melibatkan pengguna menyerahkan dana ke sumber terbuka, kontrak pintar yang disahkan yang dilaksanakan ketika perlawanan dibuat dan dapat dibatalkan pada bila-bila masa. Ini mempunyai kelebihan keselamatan dan automasi, tetapi ada jangka waktu dana tidak ada di dompet pengguna. Sekiranya terdapat masalah dengan kontrak, dana akan hilang.

Pemusatan

Pemusatan merujuk pada tempat pencocokan pesanan, penghalaan, dan pelaksanaan berlangsung. Di bursa terpusat, ada buku pesanan proprietari yang meninjau semua pesanan masuk dan membuat padanan antara pengguna. Perisian pertukaran dan pelayan kemudian melaksanakan transaksi.

Pertukaran yang terdesentralisasi beroperasi pada rangkaian komputer. Sebahagiannya berfungsi secara langsung melalui penggunaan kontrak pintar. Yang lain bergantung pada rangkaian lapisan kedua nod yang dipercayai, yang dikenali sebagai penyampai, untuk mencari dan membuat padanan pesanan.

DEX vs isi padu terpusat

Pertukaran terpusat lebih banyak jumlah berbanding DEX

Menurut Tom Goldenberg menulis di CoinDesk, 99 peratus jumlah dagangan berlaku di bursa terpusat. Dari jumlah tersebut, 73 peratus adalah hak penjagaan. Implikasinya, di sini, adalah sebahagian besar perdagangan crypto berlaku melalui institusi terpusat. Bagi sesetengah orang, ini adalah kekurangan besar ruang cryptocurrency, membina masa depan yang terdesentralisasi di atas penyedia pertukaran terpusat.

Bagi yang lain, nampaknya pertukaran harus dipusatkan. Sebenarnya, banyak yang berpendapat bahawa “pertukaran terdesentralisasi” adalah oksimoron. Bagaimanapun, pertukaran adalah titik pertemuan di mana orang berkumpul untuk berdagang. Sudah tentu, ia harus menjadi satu entiti untuk memudahkan transaksi dengan cepat.

Seperti kebanyakan perbahasan, kedua-dua belah pihak berhujah dengan hujah mereka. Cabaran untuk membina DEX bukan kustodian yang hebat sangat bernuansa, tetapi faedahnya juga sukar ditolak.

Kelebihan DEX

Berniaga menggunakan DEX dilengkapi dengan banyak faedah yang menjadikannya menarik bagi pengguna cryptocurrency. Yang paling penting, DEX memisahkan ekosistem pertukaran, membuang orang tengah dan membenarkan perdagangan langsung dan bebas antara pihak. Ini sesuai dengan falsafah dan misi crypto yang terdesentralisasi pada umumnya. Itu sahaja menjadikan DEXs seruan untuk desentralisasi-tanpa-kos, diehard libertarian, di mana komuniti kripto mempunyai sedikit.

Tetapi ada faedah lain untuk DEX yang mungkin menarik bagi pengguna rata-rata.

1. Tanpa Nama

Oleh kerana DEX dalam bentuk paling tulen hanya menggunakan maklumat blockchain, semua yang anda perlu kongsi untuk menggunakan DEX adalah alamat awam. Sebilangan besar pertukaran terpusat memerlukan proses pendaftaran lengkap dengan nama, e-mel, dan juga maklumat akaun bank. Bahkan pertukaran crypto-to-crypto tanpa nama masih memerlukan maklumat lokasi dan maklumat peribadi lain untuk mematuhi peraturan dan sekatan kerajaan.

Yang mengatakan, jika DEX menjadi lebih terkenal, kemungkinan mereka akan bertemu dengan pengawal selia. Sebilangan besar pencipta DEX merancang untuk mengatakan bahawa mereka hanya melepaskan perisian sumber terbuka dan tidak bertanggungjawab terhadap apa yang masyarakat lakukan dengan perisian tersebut, sehingga mengelakkan masalah KYC dan AML. Walau bagaimanapun, masih perlu dilihat apakah hujah tersebut bertahan dalam jangka panjang secara sah, terutama jika kerosakan disebabkan oleh kontrak pintar atau kekurangan keselamatan yang ditulis dengan buruk.

2. Kawalan Dana

DEX secara amnya, tetapi tidak semestinya, bukan kustodian. Akibatnya, pengguna terus mengawal dana mereka sepanjang proses pemindahan hingga saat pertukaran, ketika kontrak pintar melaksanakan perdagangan yang ditandatangani. Tidak ada lagi mesej “dana adalah safu”. Menjaga dana anda selamat adalah tanggungjawab DEX anda sendiri.

3. Hacks

serangan terhadap pertukaran

Sejarah serangan di bursa terpusat

Oleh kerana DEX wujud di rangkaian komputer, ia menjadi lebih rumit untuk diserang. Tidak ada satu titik masuk atau kegagalan. Ini menjadikan DEXs lebih selamat secara eksponen. Ini juga menjadikan mereka lebih sukar untuk merancang dan menguji, yang merupakan salah satu sebab mengapa pengembangan DEX lambat sampai sekarang.

4. Waktu Henti

Oleh kerana tidak ada titik kegagalan dalam pertukaran yang diedarkan, maka kemungkinan DEX akan turun. Pelancaran kemas kini berlaku berdasarkan simpul demi simpul. Walaupun nod masing-masing terpaksa turun kerana penyelenggaraan atau serangan, node yang tersisa masih dapat mengoperasikan rangkaian pertukaran.

Kelemahan DEX

DEX sememangnya lebih rumit daripada rakan sepusatnya. Ini membawa kepada cabaran dalam pelaksanaan dan kegunaan yang belum dapat ditangani oleh DEX utama.

1. Kebolehgunaan

Cabaran pertama dan terbesar adalah keramahan pengguna. Membuat akaun di bursa terpusat utama adalah proses yang cukup mudah, dan berfungsi seperti aplikasi perbankan dan pembrokeran yang biasa dilakukan pengguna. Sebaliknya, menggunakan DEX memerlukan penyambungan ke DApp atau bahkan memasang klien DEX yang berdiri sendiri.

bagaimana dex berfungsi

Paling mudah, anda mungkin hanya perlu menyediakan dompet MetaMask, membiayai dompet itu, kemudian menyambung dengan DEX DApp berasaskan Ethereum. Pada tahap paling rumit, anda mungkin perlu membuat nod bebas dan terus berada dalam talian untuk jangka masa yang panjang untuk menandatangani transaksi.

2. Alat Dagangan Ringkas

Pertukaran terpusat menawarkan alat canggih seperti pilihan dan perdagangan margin. Ini tidak mungkin dilakukan untuk DEX hari ini. Berniaga menggunakan DEX biasanya merangkumi pesanan beli atau jual sahaja.

3. Kecairan Rendah

DEX mewakili kira-kira satu peratus daripada jumlah dagangan pasaran cryptocurrency. Hasilnya, hanya perdagangan syiling popular dengan jumlah yang rendah sahaja. Tidak ada kecairan yang mencukupi untuk membolehkan perdagangan dalam jumlah tinggi, dan tidak ada institusi terpusat yang menyediakan perkhidmatan pembuat pasaran.

4. Latensi

Apabila anda membuat perdagangan di bursa, anda mahu sedekat mungkin dengan pelaksanaan segera. Jika tidak, anda boleh kehilangan perubahan harga. Malangnya, DEX setakat ini menunjukkan pembatalan yang perlahan dan masa pemprosesan pesanan yang perlahan, kerana semua permintaan harus disebarkan ke seluruh rangkaian yang terdesentralisasi. Akibatnya, penurunan harga – perubahan harga antara waktu pesanan dan waktu pelaksanaan – adalah perkara biasa.

5. Berlari ke hadapan

Oleh kerana anda mesti menyiarkan niat anda ke seluruh rangkaian untuk melakukan perdagangan, ada kemungkinan pelaku jahat di rangkaian dengan sambungan pantas melonjak ke hadapan anda dan membeli syiling dengan harga yang lebih rendah untuk menjualnya kembali ke awak. Dikenali sebagai peneraju depan, amalan ini merosakkan kewajaran pertukaran. Tidak ada cara nyata untuk memastikan pelombong atau penyampai di bursa yang terdesentralisasi tidak dapat mengikuti pesanan. Pada masa ini, pencipta DEX sedang berusaha mencari penyelesaian berpotensi yang melibatkan tandatangan atau cagaran, tetapi setakat ini tidak ada penyelesaian konkrit yang wujud.

6. Desentralisasi Sebenar?

Beberapa DEX masih meminta anda untuk menyerahkan hak penjagaan syiling anda. Yang lain melibatkan rangkaian relay simpul berpusat kecil. Namun, yang lain menjalankan buku pesanan di luar rantai yang mesti dipelihara entiti pihak ketiga. Peringatan ini semuanya menolak tuntutan desentralisasi pertukaran.

Projek DEX Teratas

Projek DEX yang popular ketika ini

Walaupun DEX hanya membentuk satu persen dari jumlah dagangan pasaran, masih ada beberapa projek di ruang tersebut.

EtherDelta dan IDEX adalah dua pertukaran terdesentralisasi yang paling mapan. Mereka terhad kepada token yang dibina di Ethereum, dan mereka berdua mempunyai beberapa masalah kegunaan generasi pertama. Peserta baru-baru ini, seperti Bitsquare, Bitshares, Waves DEX, dan 0x mempunyai fleksibiliti yang lebih besar untuk lebih banyak syiling dan ciri. Setiap platform mempunyai cabaran tersendiri untuk kegunaan, perkembangan masa depan, dan kecairan juga.

Ini hanyalah beberapa dari banyak projek yang berusaha untuk mendesentralisasi pemindahan duit syiling. Projek lain sedang mengusahakan pertukaran atom, pemprosesan pesanan segera, dan integrasi untuk teknologi peringkat kedua seperti Lightning Network untuk menjadikan DEX lebih berguna.

Masa Depan Pertukaran Terdesentralisasi

Masih ada rintangan teknikal utama yang dihadapi DEX untuk bergerak maju, dan desentralisasi sepenuhnya tidak mungkin atau bahkan diinginkan. Kemungkinan besar, model hibrid akan berlaku di mana perlindungan kelajuan dan pengoperasian depan buku pesanan berpusat memenuhi keselamatan dan sifat bukan penyelesaian penyelesaian desentralisasi.

Pertukaran atom, Petir, dan penyelesaian berlapis lain akan menjadikan peralihan dan hibridisasi lebih mudah. Masih belum jelas peraturan peranan yang akan dimainkan dalam semua ini, dan mungkin pertukaran masih memerlukan pihak berkuasa terpusat untuk mengumpulkan maklumat KYC dan menjawab kepada pengawal selia pemerintah.

Pada akhirnya, teknologi di sebalik DEX hari ini akan mendorong gelombang inovasi dalam cara perdagangan syiling. Kami akan melihat lebih sedikit masalah keselamatan kerana pertukaran mempelbagaikan rangkaian nod mereka dan perlindungan duit syiling yang lebih besar untuk pengguna pertukaran. DEX yang sempurna mungkin khayalan, tetapi jika pembangunan berterusan, kita akan semakin dekat dengan perdagangan syiling yang adil, cepat, murah, dan selamat.

Mike Owergreen Administrator
Sorry! The Author has not filled his profile.
follow me